”FREMO, idéen, foreningen og modulet” foredrag v/ Martin Wilde. Kan høres på DMJU's udstilling i Århus d.15. og 16. august.
Mere på [u]DMJU udstilling[/u]
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jvf. overskriften, så synes jeg da at der findes en meget fin og god tråd herinde om at lave modulanlæg (Fremo) til treskinne. Det er faktisk ret spændende at følge med i.
Og viser at der næsten ikke er nogen begrænsninger for hvordan man kan interessere sig for modeltog, hvad enten det er i det ene eller andet skinnesystem.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Nu er det jo sådan at FREMO altid har udelukket 3 - leder folk, og så er det lige meget om de kører Trix eller Märklin. Det er bla. derfor Märklin - kørere fra hele Europa kører Nordmodul ! Men det lyder jo ikke så godt som FREMOdul !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det bliver kun "FREMO wannabee". Det bliver aldrig rigtig FREMO....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja og jeg synes det er en helt forkert holdning. Legen og glæden ved modeltog er den samme uanset skinnesystem og skala for den sags skyld. Men så er det jo godt at der er andre veje at gå.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, når man skal lave moduler der passer sammen, nytter det ikke at man har både 2 og 3 skinne moduler. Så er det jo ikek en standard der passer sammen alligevel.
Men så er der jo andre alternativer. Nord-modul er et alternativ. Til gengæld udelukker denne standard så alle os der kører 2 skinnedrift - Er det en forkert holdning at have?
http://www.arge-nordmodul.de/
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det var overskriften i tråden her jeg synes der var lidt i vejen med, også set i lyset af at andre herinde faktisk arbejder på et meget spændende treskinnealternativ.
Men kan godt se at der er temmelig meget "sprængstof" i emnet, og det vil jeg ikke med en fritidsbeskæftigelse man skal slappe af med.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Overskriften er et citat fra Martin Wildes oplæg !
:twisted: Men alle ved jo ! [u]Der findes Fremo Modeltogsfolk[/u] ! og så alle os andre :twisted:
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
buffe16
Indlæg: 27
Som så er FREMO for alle, bare de kører jævnstrøm.
FREMO er mere end bare en forskel på veksel- og jævnstrøm. Det er et helt koncept
som man skal ville.
VI har faktisk en del vekselstrømsfolk i foreningen. De kører vekselstrøm derhjemme
og jævnstrøm til træf.
De største glæder ved FREMO, sådan som jeg oplever det, er sammenhold, venskab
over grænser og så de store træf man kan deltage i.
Et normalt træf er på 800 kvm, som der normalt køres på i 3 dage med op til 7 køre-
plansafviklinger af godt 3 timers varighed.
En køreplan afvikles så tro mod forbilledet som muligt, med tlf mellem stationer,
fragtkort til alle godsvogne, meget lange vognstammer (alle stationer på hoved-
strækninger skal kunne tage 250 cm vognstammer) og rigtig megen rangering i den
epoke som arrangøren har valgt på forhånd.
TIl vort 25 årsjubilæum i 2006 havde vi et H0-Europa anlæg på 2300 kvm med godt 4
km spor at køre på og der blev afviklet 330 tog i hver køreplan.
Derudover var der modeltog på andre 2700 kvm med både N-Europa, N-USA og H0-
USA samt med flere.
For flere informationer, kan det anbefales at lytte til Martins foredrag på DMJU
udstillingen i Århus.
Buffe
Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V
JanP
Indlæg: 47
Nu er jeg ingen ørn udi smiley'ernes fortræffeligheder og betydninger - men det forekommer mig at Hr Ormstrups "vrede klatter" og kommentar med "dem og os" ikke ligefrem fremmer samme Herres reklame for Martin Wildes foredrag på DMJU udstillingen. Jeg kender Martin Wilde som en rar og omgængelig person der er en levende fortæller - og glæder mig til at høre hans indlæg
I øvrigt kan jeg fuldt tilslutte mig buffe16's indlæg om FREMO's koncept - og tilføje at INGEN er udelukket fra medlemsskab af FREMO - hvad enten man kører 3-skinne, 2-skinne, Brio tog eller what ever. Det kræver såmend bare at man kan gå ind for og efterleve FREMO konceptet. Begrænsningen lægger i modulerne idet FREMO gennem over et kvart århundredes erfaring, har valgt at det skal være 2-skinne, Loconet og især trafikspillet der er gældende. Vil man deltage i FREMO træf, må man bygge sine moduler derefter - alternativt kan man deltage uden moduler og blot nyde tilværelsen som lokofører, stationsbestyrer på anden persons station etc. samt ikke mindst det ganske fornøjelige samvær med ligesindede i en international atmosfære.
Det på "Sporskiftet" meget omtalte initiativ med 3-skinne moduler efter tilpassede FREMO normer kan jeg kun bifalde og glæde mig over. Jeg følger dagligt tråden her i forummet - og glæder mig til at se billeder af anstrengelserne. Jeg "snuser" som en gal - og "stjæler" ideer derfra med arme og ben
Keep up the good work..! 
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.535
Som ivrig læser og til tider skribent her på Sporskiftet, forstår jeg bedre, hvordan religionskrige opstår
Hvem der de aggressive her overlades til den enkelte at bedømme - men måske burde vi alle skrive lidt mere positivt ( og så glemme religionen ). Der så megen viden, der kan deles ..........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Jeg kan kun være enig i din påstand !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Fuldstændig enig det er glæden ved modeltog der "Skal" binde os sammen uanset om man kører AC eller DC, Frichs klubben Århus har ellers i følge eget udsavn både AC og DC på samme anlæg,det er noget af en bedrift, men glædeligt,husk da vi andre dødelige voksede op i halvtredserne ,og tresserne ,så var det Marklin treskinne der var i højsædet
og det var det der gav stødet til min Tog interesse
En stor Tog Hilsen Herfra
Jimmy
Mvh Jimmy G
mine Hobby interesser
modelbane hobby/
Hifi Highend Forst./Højtalere Spolebåndoptagere /
Highend Dat/Minidisc/ Casettebåndoptager/
Pladespillere,CD afspillere
JanP
Indlæg: 47
Øhh nå... Forstår så bare ikke den dybere mening med provokationen.. En kommentar der ikke skal tages for pålydende? Hvorfor så skrive den...?
Nuvel: I rest my case....
Jan
___________________
http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 129
Tak til buffe16 for en god beksrivelse af FREMO, jeg tager det med i mine overvejelser, om sådan modulkørsel er noget for mig.
Jeg ser mig selv som nybegynder, og overvejer hvilke dele af vor mangeartede hobby, der betyder mest for mig.
Christian Nordbyen
buffe16
Indlæg: 27
Hej Christian
For yderligere informationen kan jeg anbefale følgende hjemmesider, begge på
dansk: http://www.fremo-danmark.dk og http://www.fremo-net.eu/index.php?id=8&L=8
Skulle du have lyst til at opleve konceptet, kan det anbefales at besøge KdMJK på en
køredag / aften. (ganske vist i Kolding, men absolut et besøg værd). http://www.kdmjk.dk
(Husk at anmelde din deltagelse under rubrikken Køredage/aftener, såfremt... )
FREMO i Danmark er (kun) rigtig kommet igang over de sidste 4-5 år, så vi er stadig
kun godt i gang med opstarten. Hvilket også vil sige at de danske træf ikke ligefrem
står i kø - endnu. Det kommer helt sikkert i de nærmeste år, at der vil være mindst
1-2 træf om året.
Og selv om FREMO er opstartet i Tyskland, så taler vi dansk - også når vi er i
udlandet til træf. Ellers er tegnsprog også meget brugt.
Buffe
Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
For lige at være pernittengrynet, så er det du mener vel, at Märklin er to-leder, treskinnesystem, mens det hedengangne Trix Express er treleder, treskinnesystem? Og så er der vel i øvrigt ikke ret mange tilbage, der kører Trix Express....
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der både jævn- og vekselstrømsmoduler (eller toskinne og treskinne, eller hvad vi nu skal kalde det for ikke at blive uvenner med nogen). Sådan har de altså valgt at gøre det, Sporskiftets "egne" modulmennesker har valgt at køre Märklin, Fremo alt det andet og Nordmodul en kombination.
Det viser jo bare, at der er frit slag i bolledejen til glæde for os alle!
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Det er vist rigtigt, at Nordmodul er for alle HO folk.
Hvad angår Märklin modulfolket - vil jeg bare ønske dem alt held med projektet ! - Jeg synes blot, at de skulle finde deres eget navn til modulnormen, så de ikke irriterer sarte sjæle !!
Det har de danske klubber der kører med DMJU moduler gjort, selvom vi faktisk har sammenfald med FREMO på næsten alle punkter. De største forskelle er vel digitalsystemet ! Samt at vi til udstillinger kører med en skinnehøjde over gulv på 101 cm og normalt uden køreplan !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Et eller andet skal jeg jo kalde det.
Det er jo galt at kalde Märklinsystemet (i HO) for: AC, 3-skinne (2 skinner + punktkontakter) og nu smuttede 3 - leder så også - Hvad gør den politisk korrekte så !
Du har inderlig ret, det er kun Trix Express der er treleder. - de findes, men igen jeg kender kun et par stk. så der er nok ikke mange tilbage !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Hvad så med at kalde det det korrekte? Märklins punktkontakter er jo stadig en "tredje skinne". At kalde det et treledersystem er i hvert fald forkert. Og hvis man sammenholder det med Trix Express går det jo helt galt...
Bjarne
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Det kan vi godt sige, altså for fremtiden 3 skinne for Märklin - og jeg vil på ingen måde sammenholde Trix Express og Märklin, det er der for stor forskel på de to systemer til at man kan !
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Det har da ikke noget at gøre med "det kan vi godt sige". Det er jo ikke noget vi to skal bestemme, men det vil da være gavnligt at benytte de vedtagne betegnelser.
Det er jo ikke særligt befordrende for forståelsen, at kalde tingene for andet end det, de hedder.
Bjarne
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Tak og hvis du ligger mærke til det er der ingen i vores forsamling der taler om at benytte FREMO-konceptet for det kan ikke lade sig gøre. Vi taler om at vi benytter FREMOs udviklede standard endeprofiler til vores 3-skinne-moduler. Da de er langt mere benyttede end Nordmoduler her i landet og der ligger masser af materiale omkring FREMOs koncept og det har dermed været lang mere interessant at gå den vej.
Hvis vi får lyst/behov for at køre med folk med Nordmoduler og dermed 3-skinne-folk - ja, så laver vi blot et mellemmodul.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
F.Ormstrup
Indlæg: 2.639
Det var faktisk det jeg regnede med at I ville gøre ! og der er ikke det store problem i det.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Nemmerlig ...
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Kresten
Indlæg: 1.040
Kun for at stille min nysgerrighed: Hvad er Trix Express ? Hvordan fungerer det (3-leder, 3-skinnesystem) ?
Kresten
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Trix Express havde i lighed med den tids Märklin en tredie skinne i midten. Men i modsætning til Märklin var Trix's køreskinner elektrisk adskilte og man havde minus i midterskinnen (jævnstrøm). Man kunne derfor tilslutte to transformatorer, hvor den ene leverede plus til f.eks. højre køreskinne, den anden til venstre, mens de begge brugte midterskinnen til retur. Da lokomotiverne kun havde strømaftagere i højre side til plus, kunne man ved at vende et nummer to lokomotiv køre med to tog helt uafhængig af hinanden og uden sporisolationer. Der var så de sædvanlige jævnstrømsproblemer ved vendesløjfer og trekanter. Hvis man også brugte luftledninger, var der et uafhængigt tog til...
Systemet var egentlig ikke så dumt endda, men da Trix brugte sine egne normer på spor, hjul og koblinger, var systemet ikke kompatibelt med fremmede produkter, hvad der låste brugerne til stort set udelukkende at køre med materiel fra Trix. Da det efterhånden blev uholdbart for fabrikken på grund af svigtende salg, startede man Trix International, der fulgte NEM. Og så var det jo slut med det "smarte" flertogssystem.
Bjarne
Kresten
Indlæg: 1.040
Tak for svaret - det lyder finurligt
Det eneste Trix, jeg kendte, var da vist ganske almindelig 2-leder jævnstrøm...
Kresten
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.814
Det var så lidt!
Og det Trix, du kender til, er den udgave, der laves i dag, altså efter NEM (ca!).
Bjarne
jpg
Indlæg: 50
Jeg kører N og har dermed ikke interesse i H0, men det stikker i mine øjne når man bruger ordet "udelukket". "Ikke interesseret i", "vil hellere", "passer til mig" er de ord jeg vil bruge om mit valg af Skala N, og ikke at jeg har "udelukket" H0, O, 1 osv. Selv om de andre skalaer inkl. Märklin jo nok må føle sig alene og forladt.
FREMO er som det blev beskrevet af buffe16 meget andet end moduler. Uanset skala og tema afvikles trafikspil, udveksles idéer og erfaringer, og der hygges, og meget mere.
Pt kan jeg se 4 N-afdelinger, 21 H0 afdelinger og 4 spor 0-afdelinger der igen kan være opdelte hvis der er mange medlemmer.
Fremo-N
fiNescale
N-RE (her kører jeg)
americaN
H0 Europa (NEM)
H0 Nebenbahn
Hafen/Industrie
H0fine
H0 FREMO:87
H0 Privatbahn
H0e
H0m
H0m (RhB)
H0-USA
North American Industries
Unna-Divison
East-Coast-Division
Southwest-Division
Southwest-Division fr
Southwest-Division en
H0-USA Frachtsystem
Le Syteme de Fret
FREMO BELT LINES
FREMO BELT LINES fr
Narrow Gauge Division (H0n3)
0
0pur
0e
0m
De er alle sammen FREMO og har alle sammen deres egen standard med større eller mindre fællesnævner i forhold til andre grupper. Og det fungerer alt sammen selv om vi ikke alle kører på de samme moduler/skinner.
Jeg er sikker på at hvis der havde været interesse blandt tilstrækkeligt mange FREMO-medlemmer til at køre Märklin, så var der også en Fraktion for dem.
Der er altid en vis mængde kompromiser på en modelbane. Mængden af accepterede kompromiser afgør man selv og den falder hos de fleste i takt med at man kan købe fikse løsninger eller skaber egne erfaringer der gør at man selv kan bygge løsninger der ser brandgodt ud.
Märklin's mest kendte kompromis er midterlederen/kontakterne. Når jeg ser der mange flotte anlæg i denne verden er det altid dette kompromis der springer i øjnene og som i mine øjne er den vigtigste grund til at vælge noget andet end Märklin.
Historisk set var Märklin tidligere eneste leverandør af sin AC- standard og som i de fleste andre sammenhænge bør man undgå at lægge alle æggene i en kurv. Falder leverandøren væk er man ”på røven”. Dette er den eneste grund til at vælge Märklin fra. Og den er i øvrigt nok mere aktuel i dag end for år tilbage.
Læg mærke til min brug af tilvalg og fravalg. I mine øje har man den gang for 27 år siden simpelthen bare valgt noget der var bedre end Märklin-alternativet og ingen har siden fortrudt det valg.
Til slut er der vel kun at nævne at de der gerne vil køre Mäklin i FREMO kan vel bare melde sig ind og gå igang, det er jo en åben forening. Men er man kun interesseret i modulkasser er det nok ligegyldigt at melde sig ind.
Jan
--
medlem af
FREMO
N-modulgruppen