Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Patinering og forbedring af modeller (et par links til almen inspiration)

Hej allesammen,

Youtube er fyldt med med videoer, der viser hvordan man kan forbedre udseendet på det rullende materiel og andet til modeljernbanen. Her er der et par af mine favoritter:

Sebb´s 1zu87
Han er efter min mening hamrende dygtig til det. For dem der søger lidt inspiration til at patinere vogne kan jeg anbefale at starte med følgende:

Patinering af en fladvogn fra Märklin:
https://www.youtube.com/watch?v=PYmnWGT7Cik (træbunden)
https://www.youtube.com/watch?v=9_pOuaPKhhE (resten)

Til træbunden har han, så vidt jeg kan bedømme, brugt Vallejos sæt til patinering af træ (kat.nr. 71.187), nedenfor et billede sammen med "Sooth & Ashes", som man kan bruge i mange andre sammenhænge.

En almindelig lukket godsvogn har han også patinieret, meget komplekst og tidskrævende, men resultatet er imponerende.

https://www.youtube.com/watch?v=K-0bOzdBWxY (taget)
https://www.youtube.com/watch?v=DS3lPo142ks (resten)

Han gik hel amok med en BR 65, der fik den helt store tur. Tager lidt tid at kigge igennem, men er det hele værd Big smile

https://www.youtube.com/watch?v=YCC2jWvcwmw (detaljer og belysning af drevet)
https://www.youtube.com/watch?v=4IGHkAWDlLk (isolering af rør og optimering af kedlen)
https://www.youtube.com/watch?v=xy0C3-5ktF8 (patiniering af hele lokomotivet)
https://www.youtube.com/watch?v=UALpS88yptE (smuds,rust og kalkspor)
https://www.youtube.com/watch?v=UALpS88yptE (de sidste detaljer)

Egentlig kan man med sindsro kigge alle hans videoer igennem, de er alle veldokumenterede og han viser hvad bruger og hvordan. Det gør det lidt nemmere at følge med.

Som altid kan der sættes undertekster på (ikke perfekt, men dog en lille hjælp). Tryk underteksten til. Derefter tryk på det lille tandhjul nederst til højre, vælg tysk som sprog, og tryk derefter på "oversæt automatisk", vælg så dit sprog.

Kunstmichi
På hans kanal er der ligeledes en række gode videoer, hans approach er lidt "svinsk" i stilen", her er der et enkelt eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=BUWeMMYQAhc

Marklinofsweden
Patinering er nok ikke lige hans spidskompetence, men patineringen af rustdannelsen på de to svenske tømmervogne synes jeg er meget vellykket:
https://www.youtube.com/watch?v=8wY1xhHy_1s

Sundborg MJ
Her er der ligeledes en række meget vellykkede patineringer, ikke overdrevet i stilen, men sådan lidt mere stilfærdigt, således at det rullende materiel ikke kommer til at ligne noget, der kun har 14 dage til det bliver henstillet og derefter skrottet.
https://www.youtube.com/watch?v=x_KY5Z49uzc
https://www.youtube.com/watch?v=9w_U-Ao1398

Der findes også en række amerikanske kanaler, med et noget blandet kvalitetsniveau, så dem springer jeg let og elegant henover dennegang.

Venlig hilsen

Lars

Billede

















__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 2 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og en glemte jeg selvfølgelig nemlig  "die Gleiswüste" Big smile Lange tog efter forbilledet, her med to indslag om patinering:

https://www.youtube.com/watch?v=s3GnIHF9iZY
https://www.youtube.com/watch?v=VEgprBoo2Z0

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

 

Litra P skrev:

Hej allesammen,

Youtube er fyldt med med videoer, der viser hvordan man kan forbedre udseendet på det rullende materiel og andet til modeljernbanen. Her er der et par af mine favoritter:

Sebb´s 1zu87
Han er efter min mening hamrende dygtig til det. For dem der søger lidt inspiration til at patinere vogne kan jeg anbefale at starte med følgende:

Patinering af en fladvogn fra Märklin:
https://www.youtube.com/watch?v=PYmnWGT7Cik (træbunden)
https://www.youtube.com/watch?v=9_pOuaPKhhE (resten)

Til træbunden har han, så vidt jeg kan bedømme, brugt Vallejos sæt til patinering af træ (kat.nr. 71.187), nedenfor et billede sammen med "Sooth & Ashes", som man kan bruge i mange andre sammenhænge.

Virkelig flot arbejde - Han er dygtig!

Kigger man dog på den danske vognpark, var den nok knap så hærget, som hans yderside - Jeg tænker også vognbundene i DK var noget mørkere - skidt og snavs, men det kan man jo bare ændre.


Litra P skrev:
En almindelig lukket godsvogn har han også patinieret, meget komplekst og tidskrævende, men resultatet er imponerende.

https://www.youtube.com/watch?v=K-0bOzdBWxY (taget)
https://www.youtube.com/watch?v=DS3lPo142ks (resten)

Også flot arbejde - Havde danske godsvogne også stoftage, som den han arbejder med her?

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Skott,

Så vidt jeg erindrer har mange af de ældre lukkede danske vogne tagpap som belægning, mens de nyere har tage af metal. Her kan man jo kigge ind hos jernbanenn.dk, det er jo rart at have nogen billeder i 1:1 af den vogn man vil patinere.

Sebb´s model fandtes i virkeligheden både med stoftag og med metaltag, metaltagene blev senere ofte lagt på, fordi man blev træt af at flikke stoftagene på de ældre vogne.

Med hensyn til hvor kraftigt, der skal patineres, er det jo i høj grad en smagssag som du siger. Også her kan jernbanen.dk tjene til inspiration. Se eksempelvis her, hvor den samme type vogn er fotograferet i forskellige epoker og med et mere eller mindre slidt udseende..

https://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1965&litra=Gs&typenr=2

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Litra P skrev:
Så vidt jeg erindrer har mange af de ældre lukkede danske vogne tagpap som belægning, mens de nyere har tage af metal.

Så vidt jeg ved, havde rigtigt mange gamle vogne tag af malet lærred. En konstruktion med træskelet overtrukket med lærred og herefter tætnet med maling og lak var tidligere meget, meget udbredt - mange af de tidlige fly var f.eks. også konstrueret på den måde. Også fly brugt under 2. verdenskrig.

Og under/lige efter 2. verdenskrig var der jo generelt mangel på metal, så her har lærredsløsningen nok også været attraktiv.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Lars.

Litra P skrev:
Og en glemte jeg selvfølgelig nemlig  "die Gleiswüste" Big smile

Ja ham bør man ikke glemme - han er rigtig god.

Til gengæld orker jeg ikke Kunstmichi og Marklinofsweden, men det er jo min smag.

Jeg synes også, du skulle tilføje Erzgebirgs-MoBa - f.eks. denne video, hvor han patinerer et dieselloko.

Går vi over kanalen, er der også mange gode modelbyggere - men her er sproget jo et andet.

Et eksempel kunne være The Scrap Line - han er godt nok god til at få materiel til at se gammelt og ophugningsmodent ud.

Og endnu længere væk er der naturligvis Boomeren - det er utroligt hvad den mand kan. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Lars,

Ja, kunstmichi og märklinofsweden kan jeg også kun tage i små doser ad gangen. Hænger lidt sammen med deres fremtræden. Sidstnævnte er ligeledes reklamefinansieret, så der skal man lige kigge efter en ekstra gang, når der bliver givet gode råd.

Og rigtig Erzgebirgs-Moba er også et eller flere besøg værd - helt sikkert.

De andre kigger jeg på. I øvrigt er denne tråd så absolut tænkt til at alle kan komme med gode links og fif til emnet.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Lars

 

Litra P skrev:

Hej Skott,

Så vidt jeg erindrer har mange af de ældre lukkede danske vogne tagpap som belægning, mens de nyere har tage af metal. Her kan man jo kigge ind hos jernbanenn.dk, det er jo rart at have nogen billeder i 1:1 af den vogn man vil patinere.

Ja, tagpap er jo bl.a. Q-vognene beklædt med,  og her anbefales jo ofte tape til at eftergøre tagpapbanerne. Jeg var mere i tvivl om hvorvidt stof overhovedet var blevet anvendt i Danmark. Men modellen, han patinerer i videoen, er jo G/Gs-vognenes forbillede, så jeg er i tvivl om hvorvidt man også har eftergjort tagene på samme måde? Hvordan forresten med de 'langbenede': IAK, etc.

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.