Har nu efterhånden været "passiv bruger" herinde et stykke tid, så syntes tiden var ved at være inde til lidt mere aktivitét fra min side...
Er én af de mange, der endnu ikke har et opbygget anlæg, men en masse indkøbt materiél.
Så indtil den sparsomme fritid tillader opbygning af et anlæg, har jeg kastet mig over patinering af det rullende materiél.
Som mange sikkert har fundet ud af, så er der rigtig mange måder at gøre dette på, og internettet er fyldt med sider, der behandler emnet patinering... Og jeg har læst dem alle.... Ok, NÆSTEN :) alle igennem, og fundet den metode, jeg syntes giver et godt resultat.
Som udgangspunkt har jeg brugt billeder af materiél i fuld størrelse, her er jernbanen.dk jo et fantastisk værktøj.
Dette er selvfølgelig gjort, for at opnå et realistisk resultat, men også for ikke at komme til at overdrive selve patineringen.
Et af de svære punkter ved patinering er nettop, at vide hvornår man skal stoppe... Her må mottoet "Less is more" være på sin plads..
Både MY´eren og B vognen på billederne, har jeg valgt at give det jeg kalder en kraftig patinering... Målet har været at gengive dem begge, kort før de står til en omlakering til designrød.
Dvs. farven er kraftig falmet og flyverust, sod, olie, almindelig snavs osv. har siddet på igennem lang tid.
For sammenligningens skyld, er der et billede af en fabriksny B vogn.
(Ja, ved godt den ene plov mangler på MY´eren.. )
Henrik PS
Indlæg: 85
Det ser godt nok godt ud. Hvilken metode(r) har du så brugt til at opnå de flotte resultater?
Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Har benyttet en kombination af airbrush (Vallejo aircolor) og Noch´s patineringspulver...
Målet var som sagt, at gengive en maskine der står til omlakering til designrød, og derfor har kørt et stykke tid, uden nogen form for udvendig pleje.
My´eren blev først adskilt, mest for at beskytte vinduerne, da de jo ikke så gerne skal patineres... Egentlig kunne man bare have taget toppen af undervognen, og tildækket ruderne.... Det gør jeg formentlig næste gang..
1) Matlak sprayet på hele overdelen (Vallejo matlak)... Egentlig var den brune farve jo blank, men tidens tand gør den tilsidst mat.
2)Afblegning af farven.... Hvid STÆRKT fortyndet farve sprayet på hele overdelen (Tamiya mathvid+Tamiya´s egen thinner)... Igen tidens tand afbleger den brune farve.
3)Sort snavs.... Sort patineringspulver fra Noch børstet over hele modelen, derefter børstet med ren pensel, så det meste forsvinder igen, dog skal det gerne blive liggende i div. fordybninger på modelen.... Riste, udstødning, ventilatorer osv...... Det sorte pulver gengiver almindeligt forekommende snavs, som hober sig op gennem tiden.
4)Flyverust på siden og på fronterne.... Sprayet på (Vallejo rust).... Sprayet på i et ganske tyndt lag, så det kryber lidt op af siderne...
5)Matlak sprayet over hele model igen.
6)Boogie´erne + tanken.... Sprayet med matlak, og børstet med Noch´s rustrøde pulver... Derefter tonet lidt ned med sort pulver, for at dæmpe den røde farve lidt ned, og for at illustrere dieselolie der er spildt ved tankning..... INGEN matlak efter dette er påført, da det, efter min mening, ødelægger det meget realistiske udseende pulveret giver.
Dette gør selvfølgelig disse dele lidt sarte for berøring, men er man lidt forsigtig, så sidder pulveret faktisk ganske godt fast, uden at fixere det med matlak.
7)En lille bitte smule blanksort på midten af pufferne, for at illustrere det fedt der er smurt på.
Hjulene har jeg ikke gjort noget ved endnu... Er ikke sikker på om jeg vil gøre det, da det er svært, at få maling til at hæfte på en så glat metaloverflade.
Ruderne, i særdeleshed forruden, har jeg heller ikke gjort noget ved.... Jeg ved godt, mange patinerer forruden, så man kan se hvor vinduesviskeren har kørt, men ud fra de billeder jeg har set af forskellige MY´ere, så er forruderne faktisk altid ganske rene......
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Det ser fantastisk godt ud
Der er ikke et øje tørt over My'eren - godt gået.
Eneste punkt, der måske kunne sættes en finger på, er de blanke hjul på den eller særdeles realistisk patinerede B-vogn.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Og du har ganske ret....
Ender nok med jeg maler hjulene, men det er som sagt svært at finde maling der hæfter på de helt blanke overflader...
Busk
Indlæg: 477
ser rigtig super ud, kan du leverer et par close up fotos ?
Tysk epoke Iv & V - IB -Uhlenbrock Lissy - K-Skinner
Ulrik D
Indlæg: 128
Hej Kim.
Flot - Meget flot arbejde!
Din teknik kan man ikke sætte en finger på. Og følgen skal ikke ses som kritik - Mere som et forslag til snere projekter....
Jeg kunne foreslå dig, at gøre svineriet mere ensartet - f.eks på taget. Du skriver: "....og derfor har kørt et stykke tid, uden nogen form for udvendig pleje." Set i det lys, vil maskinen fremstå med et meget mere ensartet lag af sod, skidt og møg på taget. Det kan eksempelvis ses her:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=131 Struer 1980 eller:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=133 Hjørring 1973
Men ellers super flot arbejde.
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Hej Kim.
Flot - Meget flot arbejde!
Din teknik kan man ikke sætte en finger på. Og følgen skal ikke ses som kritik - Mere som et forslag til snere projekter....
Jeg kunne foreslå dig, at gøre svineriet mere ensartet - f.eks på taget. Du skriver: "....og derfor har kørt et stykke tid, uden nogen form for udvendig pleje." Set i det lys, vil maskinen fremstå med et meget mere ensartet lag af sod, skidt og møg på taget. Det kan eksempelvis ses her:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=131 Struer 1980 eller:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=133 Hjørring 1973
Men ellers super flot arbejde.
Ja, farven på taget af MY, specielt mens de var brune, kan være lidt tricky...
Det kan være svært at se, om de rent faktisk i nogle tilfælde var mørkere i farven fra fabrikken, end den lysegrå som de har fra både Rocco og Heljan.. Eller om de simpelthen bare VAR så beskidte...
Men ikke umuligt, at jeg giver taget lidt mere "sod"...
Prøv iøvrigt at se taget på 1112 her.... (3 billede fra oven)... Det er så en blanding af det hele...:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=137
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvilken mat spray lak anvender I ? og hvor køber I det henne ?
Jeg har nemlig kun kunne finde mat spray lak til træ
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Hvilken mat spray lak anvender I ? og hvor køber I det henne ?
Jeg har nemlig kun kunne finde mat spray lak til træ
Jeg benytter Vallejo´s matlak.... Airbrush..
Pas på, den skal omrystes KRAFTIGT inden brug..!! Ellers giver den hvide pletter...!!!!
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Hvis ikke man har Airbrush, findes der så mat lak i almindelig spraydåse som man evt kan anvende istedet ?
Jeg har set at Noch har en form for fixerings spray, som de anbefaler at sprøjte på efter patinering for at "lukke" eller forsegle patineringen. Er der nogle herinde som har erfaringer med den ?
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg har købt, men endnu ikke prøvet, denne "Anti Shine".
MVH
Lars
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hvis ikke man har Airbrush, findes der så mat lak i almindelig spraydåse som man evt kan anvende istedet ?
Jeg har set at Noch har en form for fixerings spray, som de anbefaler at sprøjte på efter patinering for at "lukke" eller forsegle patineringen. Er der nogle herinde som har erfaringer med den ?
Hej
Normalt bruger jeg en mat klarlak fra Motip, fra deres hobbyserie.
Det er ikke en autolak men den binder vældig godt på stort set alle overflader, inklusiv vandbaseret maling. Med lidt øvelse kan man også styre mathedsgraden - påfører man lakken i få sprøjt bliver den fint silkemat, bruger man lidt mere får man en anelse blankere finish.
Der er ingen ulemper så som skjolder e.l.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg skal forresten nok også komme med en advarsel: Jeg har også købt spray fra Plasti-Kote - den har de i det lokale byggemarked.
Den kan bestemt ikke anbefales: Jeg prøvede med mat lak ovenpå en Humbrol maling, men det fik malingen til at boble op og blive rigtigt grim, selvom den havde fået mere end en uge til at hærde før lakeringen.
MVH
Lars
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jeg skal forresten nok også komme med en advarsel: Jeg har også købt spray fra Plasti-Kote - den har de i det lokale byggemarked.
Den kan bestemt ikke anbefales: Jeg prøvede med mat lak ovenpå en Humbrol maling, men det fik malingen til at boble op og blive rigtigt grim, selvom den havde fået mere end en uge til at hærde før lakeringen.
Hej
Kender ikke produktet og har aldrig anvendt det.
Men generelt vil jeg sige at mit valg af Motip er begrundet i at jeg bruger deres autofarver til lakering af modeller - og derfor valgte jeg et produkt fra samme firma til at matere med.
Men iøvrigt kan jeg kun tilslutte mig din betragtning om at lade grundmalingen gennemhærde før næste påføring - hvadenten det er farve eller klarlak. Har også selv oplevet opbobling af maling når jeg har været for utålmodig.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Ifall man använder en lösningsbaserad färg, så är det rådligt att avvakta ca 1-vecka så lösningsmedlet går ut innan lacksprutning.
Är det vatttenbaserade färger så fungerar det bra dagen efter.
Vattenbaserade lacker finns i både matt-sidenmatt- klar, dessa påverkar inte underlaget.
Vänl
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Nu har jeg ikke selv prøvet de "færdig-blandede" typer matlak på spray, men én af de ting jeg godt kan lide ved airbrush er, at du kan styre præcis hvor meget du vil lægge på...
Med en sprayflaske kan du ikke styre mængden... når du trykker, så kommer det bare ud..
Med en airbrush kan du lave en meget præcis styring af farve-flowet..
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Kim.
Det har du naturligvis helt og aldeles ret i: Men det kan godt være noget af en udfordring at skulle male en stor bygning med en lille airbrush - så derfor bruger jeg normalt spraydåser til de mindre krævende opgaver. Jeg giver normalt altid en bygning en matsort spray indvendigt for at forhindre lysgennemtrængning, ofte efterfulgt af en hvid spray for at simulere pudsede vægge. Det er fantastisk, som en plasticbygning skifter karakter, når væggene ikke længere er gennemskinnelige.
Alle de finere detaljer bliver så efterfølgende malet med airbrush.
Jeg købte oprindeligt en dåse standard grunder fra Games Workshop til sønnikes Warhammer figurer, men er blevet så glad for den, at jeg nu nærmest konsekvent bruger den til modeltog også.
MVH
Lars
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 377
Har arbejdet lidt videre med farven på taget af vinrød MY.... Den har nu fået den brun-sorte-grå farve de havde, efter nogle års brug...
Farven på boogier´ne er ikke helt klar endnu...