Hej alle brugere...
Jeg er genstartet herinde og har i nogle dage gennemset nettet for svar på nogle spørgsmål. Jeg må søge forkert eller opfatte galt, så nu håber jeg et indlæg herinde kan oplyse mig.
I 20 år har jeg købt modeltog og tilbehør. Hvis budgettet vel og mærke har kunne holde til det. Under visse auktioner har budgettet måtte vige for vigtigheden af ekspandering.
En arv startede det hele. Og arven er ført videre. Nemlig, i skikkelse af analog M- spor, HSV Trafo, slæbesko og herlige gnister. Marklin.
Jeg elsker det og det ER jo det eneste rigtige. Men når det så er sagt, må jeg indrømme forbedringen i C- skinnen og ikke mindst digital styring.
Det spørger jeg ind til i passende forum ved senere lejlighed.
Men lige nu er jeg interesseret i at vide lidt om maling, ral- koder og tilstande. Jeg har to smukke sort/ rød MY med DSB logo. De skaller begge hist og her, det samme gør sig gældende for nogle damploks og vogne.
Hvorledes finder jeg DEN rigtige originale farve?
Hvordan vurderer jeg mat/ blank / metal maling når emnet kan være ramt af tid og ælde?
Bør jeg overhovedet Gøre det selv?
Falder lokomotiver og vogne voldsomt i værdi i tilfælde af reparations maling?
Mvh jimmi
Marklin4me
Indlæg: 552
Hejsa,
Peter har samlet lidt på denne side.
http://www.kvv73.dk/Danskimodel/Danske_farver_i_model.pdf
Kopier linket, da jeg ikke kan lave link, via min IPad.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.654
Du skal ikke bekymre dig om værdien om du maler eller det om eller ej. gammelt Märklin materiel er kun penge værd i original bemaling og med en kasse der ser ud som var den ny. Gamle Märklin MY findes i tusindvis og er mest af værdi for dem der ejer dem, kroner øre mæssigt er de intet værd.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner