Picture

Geronimo

Ingeniør

Odense C

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Værelse på ca. 400x220 - kan ikke helt beslutte mig!

Hej alle!

 

Nu har jeg gået lidt tid og tænkt på hvor og hvordan jeg bedst indretter den bane jeg går med i tankerne! Jeg er kommet frem til at ved at flytte lidt rundt på nogle ting kan jeg helt eller delvist bruge mit nuværende "kontor" til formålet!

Jeg har tegnet et cirka-grundrids af kontoret her:
Billede

 Men jeg kan ikke blive helt enig med mig selv om layoutet, der er sgu så mange muligheder!
En mulighed kunne være at bygge en spejlvendt udgave af den her og stille den ud mod vinduet
http://medienpdb.maerklin.de/mm/downloads/Downloaddatei_Gleisplaene_MM0314_final.pdf

Jeg har også tænkt på at man kunne lave en banegård i hvert ende af rummet og således få en længere strækning langs den lange væg, evt. med et par tuneller og så et par skjulte sløjfer nedenunder så man kan vende toget.

 Jeg har set lidt på Märklins layouts, har også selv fået et par idéer, har også kigget lidt på noget af det Noch har lavet, men jeg synes deres layouts er alt for rodede, der er næsten kun skinner og ikke plads itl så meget landskab! Wink

 

Så alle idéer, hints og tanker til hvordan jeg kunne indrette mig modtages meget gerne! Smile

__________________

- Brian Lund

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Det er ikke mange oplysninger Du giver ......

  • Størrelse / gætter på H0
  • Type / gætter på AC / Märkln
  • Skinnetype
  • Epoke
  • Bjerge eller ...
  • Hvor er interessen mest - person eller gods
  • Må der være en sækbanegård
  • Bordhøjde og vil der under være plads til en eller to skyggebanegårde
  • Kørsel eller rangering
  • Hvor langt må det længste person- og  godstog være

Og når den slags kommer frem, så er der nok en der hopper på krogen

Men i venstre side er et søgefelt, og burde Du nok starte selv ......

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Lidt tillægs spørgsmål :

  • Skal du kunne komme til vindue ?
  • Husk at et vindue giver dejligt lys, men er ikke godt for falming i længden.
  • Har du et krav/ønske til togstamme længde ?
  • Hvad ved du at du ikke har af ønsker ?
  • Vil du kunne acceptere en bro der kan monteres/afmonteres når du skal ind/ud af dør
__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Geronimo

Ingeniør

Odense C

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Ups! Wink

 

H0
Märklin AC
Har lidt C-skinner i forvejen, så det vil jeg nok holde mig til
Epoke ikke det vigtigste, det bliver nok en (2-)3-4
Havde tænkt mig der gerne må være lidt variation i landskabet, så i hvert fald som minimum noget med nogen bakker, tuneller og niveauforskelle
Nok primært persontransport, men gerne med et par spor til en godsbanegård
Der må gerne være sækbanegård, (ende-banegård?), men så skal der som minimum være en mulighed for at køre "i rundkreds" et andet sted på anlægget
Bordhøjde, uvigtigt, så højt som det er nødvendigt/praktisk, jeg tænker terræn niveau skal være hoftehøjde +/- (Der er ingen skråvægge)
Kørsel og rangering, det ene udelukker vel ikke nødvendigvis det andet! Wink
Den længste perron må være så lang som det er muligt, uden det ser klodset ud i værelset og på anlægget... Den må sådanset bare ikke være for kort! Der skal helst være mulighed for en peron på mindst en meter cirka, jeg har allerede et vognsæt på ca. 75cm  og så kommer lokomotivet jo også lige foran.

 

Og ja, det lader plads til meget fortolkning! Men jeg går mere op i det visuelle indtryk af anlægget i rummet end jeg går op i at det hele skal være rigtigt og absolut være på en bestemt måde.
(Og det er nok også derfor jeg ikke har fundet éet layout endnu

Det er heller ikke nødvendigvis mere end en idé til et layout jeg mangler, jeg siger ikke folk skal sætte sig ned og bruge timer på at designe noget til mig! En idé, en stregtegning, et link, meget mere behøver det ikke være!

 

Tillægsspørgsmål fra Jan:

Ja, der skal helst være mulighed for at komme hen til vinduet, thermostaten på radiatoren under og snoren til persiennen, om det er et mellemrum/passage langs væggen eller et smalt sted på anlægget så jeg kan nå over/under er mindre vigtigt.Jeg har også overvejet det med lyset, men der er en persienne i vinduet som kan lukkes når jeg ikke er der, så det tror jeg vil være ok?
Ang togstammens længde så er jeg allerede nu oppe på cirka en meter, kan godt være det bliver lidt mere, har overvejet nogle længere vognsæt, men der skal jo også være plads til det!
Hvad jeg ikke har af ønsker er lidt svært at definere synes jeg, derfor jeg også søger lidt input! Så det er super med uddybende spørgsmål! Smile
Den med bro forbi døren tror jeg vil blive for besværlig for mig.

__________________

- Brian Lund

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Vi har faktisk stort set samme rum til rådighed kan jeg se på det hele.
Mit rum er 410x230cm. 
Dog er jeg lidt heldigere stillet med at døren er placeret i hjørnet fremfor lidt inde i rummet som hos dig. 
Jeg bakser selv med en to-sporet plan, men syntes ikke det umiddelbart vil lykkedes. Måske en enkeltsporet linie bliver løsningen.

Dog vil jeg påpege at ideen med bro hen forbi fx dør kan være en god ide.
Jeg arbejder selv lidt noget i den retning, og det giver altså muligheder for en god stor parade strækning. Så vil klart anbefale det Smile

Jeg kan lige poste et billede over hvad jeg finder på næste gang jeg kommer til min pc Smile

 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Jeg fandt engang denne side LINK

Der kan man søge på andres forslag i forskellige størrelser og udformninger  Smile

Måske det kan hjælpe dig med at finde en ønsket form Wink

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Uden bro, er det her nok den mest optimale udnyttelse af rummet:

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Det er en rigtig fin måde at vise, hvad der er muligt med C skinnner.

Hvis der blev brugt en kombination af C & K, så ville station være lettere at placere, da der kan laves krumme perroner, men så er naturligvis en problem med sammenkoblinger, så måske kunne godsristene laves med lige skinner mellem kanten og personafdelingen ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

bygger01 skrev:

Det er en rigtig fin måde at vise, hvad der er muligt med C skinnner.

Hvis der blev brugt en kombination af C & K, så ville station være lettere at placere, da der kan laves krumme perroner, men så er naturligvis en problem med sammenkoblinger, så måske kunne godsristene laves med lige skinner mellem kanten og personafdelingen ......

Man kan faktisk godt ved hjælp af skinnen 24912 lave noget der ser fornuftigt ud. Men ofte kræver at man saver lidt her og der i skinnerne. Her er der et eksempel:

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Du plejer at bruge WinTrack ...

Var det også brugt i den første tegning ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Ja!

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hejsa

Udover spor, skal man måske også tænke på et arbejdsbord med opbevaringsmulighed for værktøj, en vitrine til opbevaring af rullende materiel , som ikke umiddelbart benyttes, en form for reol til relevant litteratur osv. Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Martin,

Hvis anlægget lægges relativt højt kan man få plads til til skabe under dette. En arbejdsplads ville jeg nok ikke indrette, for i det øjeblik der skal slibes eller arbejdes i træ har man problemet med støv...

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Geronimo skrev:

Bordhøjde, uvigtigt, så højt som det er nødvendigt/praktisk, jeg tænker terræn niveau skal være hoftehøjde +/- (Der er ingen skråvægge)

Find først ud af om du vil stå eller sidde ved banen og derefter om du helst vil betragte det hele oppefra eller fra siden.

Min egen bane er lige over navlehøjde når jeg står op, det synes jeg giver en fin betragtningsvinkel, hvor jeg kan se lokomotivernes gangtøj bevæge sig og hjulene dreje rundt.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Fandt lige disse billeder i "papirkurven" på pcen. Samme rumstørrelse som dig, så der er da lidt ideer at hente.
Dog indebærer det en aftagelig bro. Dobbelt dækker bro for det ikke skal være helt løgn Smile

Kom endelig med gode ideer til planen også. Kunne jo være den kunne bruges en dag Smile

Billede

 

Billede

Billede

AttachmentStørrelse
Layout mk.1.tra 24.94 kB
__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Overordnet er det en fin layout. Dog er der visse rangerproblemer hvis rangering fra yderspor til rangerareal skal foregå. Wink

Er du interesseret kan jeg godt kikke nærmere på det i weekenden. Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Fandt også lige et anlæg som jeg designede til en hvis Frank for et års tid siden Big smile Party

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/350x230x310-hovedb...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Litra P skrev:

Hej Martin,

Hvis anlægget lægges relativt højt kan man få plads til til skabe under dette. En arbejdsplads ville jeg nok ikke indrette, for i det øjeblik der skal slibes eller arbejdes i træ har man problemet med støv...

Venlig hilsen

Lars

 

Du har helt ret Smile Specielt i et lille rum.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.