Hejsa, ja jeg ved godt at jeg har en anden tråd til netop denne bane, men jeg var nu ikke selv for meget for den idé
men nu er rummet til min bane ved at være klar, det er ideen til banen bare ikk ... Rummer måler 6,90m * 5,20m men en dør og kummefryser i det ene hjørne
Ideen med min bane er Dansk, gerne en 2-3 byer (1 "storby", og 2 mindrer, og en hel del industrie, så der kan rangseres en del.
Jeg håber lidt på at der er en eller flere som kan "gi" en hånd med at fylde rummet op med et dejlige sjovt anlæg, både med bord opsætningen og senerer hen med nogle gode ideer til hvordan sporene skal løbe.
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Personligt ville jeg nu satse på een by, fordi hvis du vil have plads til rangering og din by skal være bare lidt efter mål, så fylder den hurtigt fire til seks meter.
Prøv at omregne en stations mål til H0. Sporskiftere fylder og skal du have mere end standard sporskiftere med pænere vinkel end 22 gr. så øger det længden med end tredjedel.
I dit rum er der plads til en spændende bane, med perron eller rangerareal over hjørne, du kan lade en tunge gå ud i rummer og der lave depoter og klargøring af lokomotiver evt. et vognværksted også! Måske et tema med industri, hvor rangerarealet naturligt er bundet ind.
Min favorit er at du har mulighed for en dobbelt kulisse! Det vil sige, at du placerer skyggebanegården i samme niveau som kørearealet og så skjuler det bag din banegård med en kulisse, der bør være en lille gå plads imellem, så du kan foretage inspektioner og vedligehold af, ja, alt kan gå i stykker, tro mig, det vil gøre underværker for din ryg.
Husk også at afsætte plads til et arbejdsbord, evt. en "malerkabine" hvis du vil airbrushe. Lidt vægplads ved værkstedet til reservedele, materialer, programerskinne og hvad du sådan kan forestille dig.
Mvh
Knud
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.107
Jeg er enig med Knud: I det rum er der kun plads til een stor station, hvis du vil køre med moderne materiel, der jo ikke er forkortet på samme måde som i gamle dage.
Det betyder ikke, at du ikke kan få en spændende bane - det kan du - du skal måske bare tænke på en anden måde: Jeg skal prøve at få lavet en skitse, men jeg ville nok lægge en stor station på den lange side af dit rum. Ikke parallelt med væggen, men så den fylder det hele omkring din fryser og dør - så kan du få en helix til din opstilling nedenunder. I den anden ende kan den spidse til op mod væggen, her har du så en udkørsel, der forsvinder i noget skov eller nogle bygninger, for så kan du tillade dig en skarp kurve. Når den kommer ud af skoven igen, er du langs med væggen til højre, hvor du kan have en blød kurve - din paradestrækning - indtil du rammer mere eller mindre ovre ved fryseren igen - her kan du have en anden helix.
Da du kører langs væggene, får du et hul i midten: Her kan man stå, men det er også vand, så du kan lave en stor havn i din by. Du kan også lave en havnebane, og den kan måske også køre rundt om "hullet" - det har jeg tænkt mig at gøre på min, det bliver en privatbane, så jeg får mulighed for at køre med andet end DSB materiel. Du kan få masser af rangering, både fra havnen op til stationen, men også fra godstog, der gør holdt undervejs og skal afsætte og modtage vogne. Du kan endda gå så langt, at du også har en færge i din havn - måske til en mindre ø i nærheden, så der skal sendes gods og post frem og tilbage.
Men ret meget mere synes jeg ikke, der er plads til.
MVH
Lars
Helweg
Indlæg: 316
Hej Lars og Knud.
Tak for de mege detalgerige tilbage meldinger.
Jeg har ikke tænkt mig at køre "moderne", køre med damp ... og lidt my,mz,mx, og da osse lige en enkelt sølvpil ....... det nye roco ma lyntog kommer sikkert osse på banen.
jeg er helst sikkert til rangering til industrien .... elsker at ha masserer af fabrikker og andre arbejdspladser hvor der skal ligges sport ud til.
noget at det som jeg havde tænkt mig at gør var at ha to små byer som kunne leverer vare indtil den lidt størrer (træ - savværk - trælasthandel / møbel fabrik) - (grusgrav - cementfabrik) osv. osc
er ikke tilhænger af alt for store byen, de fylder for meget
Men det kan da godt være mig som er helt gal på den...
ups ... glemte lige at sige at jeg køre på Fleichmann Profil skinner
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej Kim
Fleischmann Profi skinner, er efter min mening et rigtig godt valg. Sporskiftere er nemme at få gjort usynlige og skal du servicere dem, ja så er det jo bare et klik. Radierne er ok og geometrien stemmer, der er ikke meget du kan gøre forkert med dem.
De har nogen gode vinkler på deres "Schnellfahrweichen", som dog hurtigt vokser i længden. Rangerarealet kan du roligt lave med deres alm. sporskiftere, bare du husker at lave ud og indkørsel med de smalle. Grunden til jeg gerne vil lokke dig til at bruge de lange sporskiftere er, at de giver meget pænere bevægelse af togstammen, så det ser bare lidt mere naturligt ud.
Prøv at lægge mærke til, hvor meget et rangerareal fylder, selv i epoke III!
Epoke III (sen), IV og V, giver dig mulighed for at bruge både lange og korte togstammer. Din ide med to byer er meget lokkende, jeg tror, at du senere bliver temmelig skuffet over hvor korte tog der er plads til.
Istedet så prøv lige at tænke sådan her: Der hvor et tog kører hen, kommer det oftest retur fra igen!
Så hvis nu din anden station er skyggebanegården, så stemmer det logiske i driften, du kan også have to spor. Det sjove bliver så, når først du kører efter en køreplan, med vognskift under opholdet på banegården, evt. overhaling med Lynet imens det andet tog holder ved perron eller samtidig med at der foregår rangering. Dine muligheder bliver på denne måde mange flere af.
De fleste herinde vil sikkert give mig ret i, at se sine tog køre i cirkel, det bliver med tiden uinteressant.
Men, det er jo din bane! Det er det, der tæller. Så kan du li´ det, så byg det.
Mvh
Knud
bilbanen
Indlæg: 29
Hej lækkert stort rum du har til rådighed, bare det var mig.
Jeg kan sagtens se 3 stationer, og kørselsareal på det areal, og vil også gerne give et forslag på sporplan, men skal du have andet derinde, nu er der jo nogle der vil have arbejdsborde, malerkabine, tørrestatv osv blandet ind i togbanen, personligt vil jeg jo have de ting i et andet rum.
anyway, det område du har sat af til dør og kummefryser, vor står fryseren og hvilken vej går døren op, kan du bruge noget af området når du selv skal gå omkring eller er det udelukket?
vilke radier vil du have eller rettere sagt er der nogle vi skal se bort fra?
Har du / vil du have drejeskive etc. etc.
flere etager?
skjulte banegårde, jeg har en forkærlighed for Nørreport da jeg kom der en del og den altid kan laves under alt det andet som en halvskjult station der kun kan ses fra siden.
enkelt/dobbelt sporet?
dit rum dine drømme,
andre ting viskal tage hensyn til?
@Knud: ringbane eller vendesløjfer giver i mine tanker det samme, begge stedet kan man jo gemme nogle stammer inden de vender retur til anlægget, og begge dele er jo forkerte, ringbanen kommer de fra den forkerte side, vendesløjfen kommer i forkert rækkefølge, normalt vende lok og sættes i den anden ende af stammen, man vender ikke hele stammen.
Modeljernbane vil altid være et kompromis og har man stammer og sporriste nok har man glemt det inden det vender retur i synsvinklen og så går det nok.
Ja en simpel oval bliver kedeligt men vi har alle forskellige mål med vores anlæg, nogle er faktisk totalt ligeglade med at køre bare det er flot.
bilbanen
Indlæg: 29
et hurtigt udkast og langt fra færdigt, men en idé
øverst den lange side i lokalet med stor station til venstre derfor et par industrispor og helix til undergrunden.
til højre stiger terrænet ud fra stationen, ud på en tange med skovby, lidt industri og en station med mulighed for passage/overhaling, skoven giver skjul for sporet som runder og kører ned af bakke igen videre til den sydlige by, her kan der også være et/to industrispor inden vi runder og kører under overfladen.
nedenunder kan man vælge om der skal være forbindelse mellem de to ender eller om det skal være 2 vendesløjfer, i begge tilfælde kan man lade sporene passere under tangen igen hvor der kan være en underjordisk station ala nørreport som kan ses fra den modsatte side af den overjordiske. dette giver mulighed for at se 2 stationer fra begge de to steder hvor man vil kunne sidde og styre fra.
dette er bare et hurtigt forslag hvordan jeg ser muligheden for op til 4 stationer og industri og alligevel en lille smule strækningskørsel, stationerne burde være lange nok til et 4-5 vogns lyntog.
håber du kan bruge nogle af idéerne og selv få stykket noget mere struktureret sammen. under alle omstændigheder god vind med projektet.
Helweg
Indlæg: 316
Hejsa Bilbanen og i andre
mange tak for forslaget, men jeg vendet desværre hele tiden tilbage til dette udkast i mine tanker
dette er kun et udkast ikke en rentegning så det er ikke over alt at det passer sammen, og ja der er meget skarpe sving.... men vis jeg skal ha nogle skarpe sving for at kunne få noget mere bane ..... så må det jo være sådan.... vil altså ikke offre et halvt rum på et flot stort sving
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
bilbanen
Indlæg: 29
Der er da også meget fine kørestrækninger på denne idé, ikke helt ringe efter min mening, jeg er heller ikke nittetæller.
jeg kan se du vælger enkelt skinner, prøv at bruge flexskinner, det er billigere og giver bedre muligheder for tilpasning og blødere sving.
jeg tænker specielt på hakkene i det lige stræk yderst til højre, jeg kan godt lide idéen med at det ikke altid går helt lige ud, men glatte det lidt gør ikke noget.
de 2 yderste sving i højre side kunne godt laves med større radie uden det koster noger særligt kørestrækningsmæssigt.
Det ser ud til at der er masser af kørselsmuligheder på denne bane, og det er jo din bane så du ved om du vil have det ene eller det andet og alting er ligefedt sålænge man har det hyggeligt med sin hobby.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Hej Kim, det er en ganske fin sporplan du har lavet der, men dine stationer er alt for korte. Det nye Roco MA togsæt er 107cm langt, en MZ med 4 moderne personvogne er 150cm langt. Husg også at du ikke kan nå mere end 80-10 cm ind over anlægget, er sporene længere inde, kan du ikke nå afsporede tog.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Helweg
Indlæg: 316
Jaaa har godt nok set det .... og det "huer" mig ikke, må har lavet noget ved det udkast, så den kan være der for maskinen er bestilt
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.595
Vis du nu tog det spor der fører ned i højre side på den grønne plade og lod den gå direkte til stationen nederst, så kunne nederste staton blive længere. Så lader du udkørslen fra den nederste station, i venster side, gå rundt nederst langs væggen og dreje op til den midterste station. Så har du også plads til længere spor på den. Jeg tror at du vil ærger dig, vis ikke du får lavet stationssporene på mindst 2 meter fra starten.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Helweg
Indlæg: 316
Har du mulighed for at lave en hurtig tegning over det ?
Den grønne plade skal være hævet 10cm over resten af banen, for at der skal være en ordenlig ind og udkørelse
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.107
Da' Kim.
Med "moderne" mente jeg ikke epoke V eller noget i den stil - derimod moderne modeller, der er i ægte 1:87 i modsætning til tidligere tiders forkortede modeller. Som du selv har konstateret, er f.eks. Rocos nye lyntog ret langt, og det stiller altså krav til længden på stationer - og afstanden mellem dem: Det ser ikke så godt ud, hvis toget allerede er på vej ind på den næste station, før det har forladt den foregående...
Jeg vil derfor fortsat mene, at du ikke har plads til så mange stationer, hvis du gerne vil køre med de nyere modeller, hvor størrelsen er korrekt. Men det er naturligvis dit valg.
MVH
Lars
Helweg
Indlæg: 316
Så kommer de sidste gips plader op på vægen idag, så skal der bare udspartles også lige en gang tapet, så skulle vi derefter være klar til at få startet på banen ....
eneste problem er så at i har ret ... banen er for bred til at kunne række ind over, ved uheld ..... så tilbage til tegne bordet ....
1: hvor bred kan/skal banen være ?
2: hvordan får jeg en ordenlig layout ?
3: hvorfor er det så meget sværer at skulle planlægge en bane i så stor (efter min mening) et rum, end det er på et landt mindrer ?
4: Hjælp til layout tegninger tages imod med kys hånd
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej kim.
Breden er ca. 70-80 cm, hvis det skal være let at komme til.
Tegn og tegn og smid væk ind til du op når det du gerne vil. Jeg tegnede nok hen mod 20-25 tegninger før jeg var tilfreds med min bane.
Tænk grundig igenem havd det er du kunne tænke dig, og indse at det kun er det halve af det du har lyst, til at få ,der er plads til.
Vil gerne hjælpe dig, men der er andre her der er meget bedre til det en jeg er, for eks. Hans Kurt.
MVH Kurt H
Helweg
Indlæg: 316
Hej Hans Kurt
Tro mig ... jeg har ikke lavet andet de siste mange uger (kærsten kan snart ikke holde mig ud længerer .. hehe ), end at tænke på layout, det ene efter det andet. og bliver mere og mere frustræret, over ikke at kunne se idéen i dette dejlige rum.
Det ender nok med at jeg finder 3 spånplader 240*120 og sætter dem op, og ser hvad det kan bringe... Det er bare ikke lige det som jeg er ude efter (har prøvet det)
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk
Helweg
Indlæg: 316
Hejsa
Jeg tror at jeg er kommet frem til et nogen lunde udkast
http://i46.tinypic.com/2z9l2fc.jpg
Hilsen
Kim Helweg Madsen
Spor0shoppen.dk