Hej, jeg er ved at finde ud af noget layout med Tillig elite skifter, men mangler nogle konkrete tal på radius i de forskellige skifter. På deres hjemmeside kan jeg ikke finde nogen angivelse af radius på de skifter som er mindre en de store på R2200, som iøvrigt ser super flotte ud.
Her er nogle numre på skifter:
5340
11,18 grader (intet nr)
9 grader (intet Nr)
Nogen der kender radiussen på de her skifter ?
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
Litra P
Indlæg: 1.852
Haaber det her kan hjaelpe:
http://catalog.lokshop.de/TIL/2004.H0Elite/image_1.html
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Lars.
En meget fin gennemgang.
På side 17 bemærker jeg, at Tillig direkte reklamerer for mine foretrukne servostyringer fra MBTronik.
MVH
Lars
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hej, det kunne bestemt godt bruges. Godtnok står der Pilz på undersiden, men støbeskeen er nok den samme !?
På side 21 er vist et billede med sporlægning, hvor der er lagt udprintede tegninger af skifter. Hvor finder man dem ? Nogen der har set det før ?
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
du bestiller denne mappe som dog har fået ny forside (se link) samt opdateret indholdet med nyeste sporskifter mm ved en tillig forhandler eller direkte ved Tillig
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&si...
katnr 09620
og i denne er der løse sider med de forskellige typer spor og data mm som du kan kopierer og lægge på anlægget for at se hvordan det ser ud
endvider er der ledningstræk og hvordan Tilligs egne drev skal placeres på de forskellige typer sporskifter, hele og halve englændere
mvh
henning h087
dertil skal tilføjes at der fandtes/findes spor der hedder Pilz, og det er noget andet end Tillig, de er i code 100, blanke og deres hjertestykker kan paseres af hjul uden flanger !!!!!!
så hvis de spor du omtaler er blanke og sveller/underlag ser såles ud - så er der tale om Pilz og ikke Tillig spor ( der er i code 83 og bruneret)
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
de print, dem kiggede jeg også efter, da jeg lavede nyt anlæg, men fandt dem ikke. men det er det flotteste spor man kan få, og sådan er det bare. held og lykke med dit anlæg :-)
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Hej
du bestiller denne mappe som dog har fået ny forside (se link) samt opdateret indholdet med nyeste sporskifter mm ved en tillig forhandler eller direkte ved Tillig
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&si...
katnr 09620
og i denne er der løse sider med de forskellige typer spor og data mm som du kan kopierer og lægge på anlægget for at se hvordan det ser ud
endvider er der ledningstræk og hvordan Tilligs egne drev skal placeres på de forskellige typer sporskifter, hele og halve englændere
mvh
henning h087
dertil skal tilføjes at der fandtes/findes spor der hedder Pilz, og det er noget andet end Tillig, de er i code 100, blanke og deres hjertestykker kan paseres af hjul uden flanger !!!!!!
så hvis de spor du omtaler er blanke og sveller/underlag ser såles ud - så er der tale om Pilz og ikke Tillig spor ( der er i code 83 og bruneret)
Hej Henning
Bare lige for at understrege.
(fra Tilligs egen hjemmeside)
Tillig producerer både code 100 og code 83 spor.
Dog er der mig bekendt ingen der forhandler Tilligs code 100 spor i DK.
Dengang der var noget der hed DDR, var Pilz et nationaliseret firma: Da DDR blev opløst, var der en masse virksomheder der skulle privatiseres, hvilket "Treuhand" stod for. Han Jürgen Tillig overtog Pilz og dannede.....Tillig. Materialerne blev bedre, men geometrien er bevaret (og udbygget fx med code 83/Tillig Elite).
Jeg har selv et par Tillig code 100 kurvesporskifter og der står både Tillig på kasse og præget ind i svellerne.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Christian
det har du nok ret i.
Jeg stiftede bekendtskab med Pilz spor i slutningen af 70erne i forige årtusinde og der var de billige, men hjertestykkerne var til som jeg skrev "hjul uden flanger"
mener også at de blev markedsført af Piko dengang og måske også at de findes i gamle Piko kataloger - det må jeg så se efter på et tidspunkt.
og rigtigt at ved DDRs nedlæggelse blev det overtaget af Tillig.
Om der så skete en produktudvikling af PILZ = Tillig standardspor (forbedrede hjertestykker) skal jeg være usagt - skal så i bunden af kassearkivet for at finde de gamle kataloger frem og se efter.
I sin hine tider kunne de købes ved Bjørn "På Sporet" - og det skulle ikke undre mig om han stadig har nogle endnu (som regel - findes det ikke andre steder - så prøv Bjørn
)
mener at jeg så sent i 2012 så at han havde Pilz spor i forretningen
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Christian,
Og lige netop Tilligs geometri kræver megen plads. Her tænker jeg naturligvis først og fremmest på de meget slanke sporskifter, der i sagens natur kræver lange sider i et rum for at kunne blive indsat. Noget de færreste har, da danske parcelhytters værelser sjældent kommer over ca. 4,0 - 4,5 meter i længden og ofte noget mindre.
For at spare plads må man derfor ofte som sporplanlægger lægge transversaler på en dobbelsporet strækning i en kurve før stationen og her er Tilligs kurvesporskifterne mindre egnede, da de har en meget stor forskel i radius mellem det ydre og det indre spor. Her er ROCOs R9/R10 kurvesporskifter at foretrække.
Men rigtigt er det, Tillig sporet ser rigtigt godt ud, balancen mellem dette og en "smooth" sporføring kan godt føre til at man i det mindste her og der skal indsætte ROCO.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Ja - man kan vist godt påpege at Tillig mangler at udvikle kurveskift med radius mindst 600/900mm 9/11/15 grader, og/eller større radius ( Peco fine og 100 har et kurveskift 12 grader med radius 762/1524, og Peco code 83 et med R 914/1524), + et 3-grens skifte og diamant i parralelsporsafstand - og gerne med mulighed for indsættelse af englændere i et sådant - men dertil skal så også lige siges at det er der heller ikke andre sporfabrikater der har i deres sporprogrammer. Lima var vist de eneste der engang havede noget sådan i planlægningen, men om det nogen sinde blev til noget - tja ???? - men de krævede plads !!
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej igen
det skal lige tilføjes at Tillig har 4 kurveskifttyper
kurveskift 85371/85372 med radius 543/934 med kurve 17/29 grader, hjertestykkevinkel 9 grader
kurveskift 85361/85362 med radius 425/866, med kurve 15/30 grader, hjertestykkevinkel 11 grader
kurveskift 85311/85312 med radius 484/788, med kurve 20,7/32,7 grader, hjertestykkevinkel 9 grader
kurveskift 85361/85362 med radius 377/543, med 29,3/41,3 grader, hjertestykkevinkel 9 grader
og det er lige småt nok i hovedspor - og de to sidste kan også volde problemer i rangerspor, både ved længere vogne og hvis der bruges kortkobling
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hmm, de skifter jeg står med har skriften PILZ, og foran og efter teksten sidder der noget der ligner en champignon ! På de kurvede står nummeret11,18 grader, og på de lige står nummeret 5340.
De er udført som de nyere Tillig skifter, skinneprofilet er 2,07 i højden, men har lidt svært ved at se om de er bruneret, eller om det er ælde. Det er nogle jeg har fået foræret af en god ven. Tvangskinnerne strækker sig over 6 svæller, og er af plast, både de yderste og dem ved hjertestykket. Tungerne er også i èt stykke, helt op til hjertestykket, hvor skinneprofilet slår et knæk, så det passer med tvangskinnen. Tungerne trækkes af samme "pind" som de viste i kataloget.
Jeg kan kun se det som, at det er Tillig skifter, men med PILZ logo nedenunder !?
Jeg drømmer så også om at vinde i Lotto, så der bliver plads til at bygge modelbane med de lange skifter fra Tillig. Det er jo rent sukkertøj og se på........
Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Hej Christian,
Og lige netop Tilligs geometri kræver megen plads. Her tænker jeg naturligvis først og fremmest på de meget slanke sporskifter, der i sagens natur kræver lange sider i et rum for at kunne blive indsat. Noget de færreste har, da danske parcelhytter sjældent kommer over ca. 4,0 - 4,5 meter i længden og ofte noget mindre.
For at spare plads må man derfor ofte som sporplanlægger lægge transversaler på en dobbelsporet strækning i en kurve før stationen og her er Tilligs kurvesporskifterne mindre egnede, da de har en meget stor forskel i radius mellem det ydre og det indre spor. Her er ROCOs R9/R10 kurvesporskifter at foretrække.
Men rigtigt er det, Tillig sporet ser rigtigt godt ud, balancen mellem dette og en "smooth" sporføring kan godt føre til at man i det mindste her og der skal indsætte ROCO.
Venlig hilsen
Lars
Det var nu også bare bare for at påpege Tilligs satsen på flere sporcoder at jeg skrev. Hvorvidt man bliver nødt til at benytte roco eller andre kurveskift må være op til den enkelte.
Selv har jeg brugt Peco og Piko code 100, men manglede et par kurveskifter med en lidt anden geometri end de nævnte kan tilbyde. Her passede Tillig til mit behov.
Skal lige siges at jeg bygger i et rum på ca 9 kvadratmeter, så jeg breder mig ikke
.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV