Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Tillig elite

Hej, jeg er ved at finde ud af noget layout med Tillig elite skifter, men mangler nogle konkrete tal på radius i de forskellige skifter. På deres hjemmeside kan jeg ikke finde nogen angivelse af radius på de skifter som er mindre en de store på R2200, som iøvrigt ser super flotte ud.

Her er nogle numre på skifter:

5340

11,18 grader (intet nr)

9 grader (intet Nr)

Nogen der kender radiussen på de her skifter ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Haaber det her kan hjaelpe:

http://catalog.lokshop.de/TIL/2004.H0Elite/image_1.html

 

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Lars.

En meget fin gennemgang.

På side 17 bemærker jeg, at Tillig direkte reklamerer for mine foretrukne servostyringer fra MBTronik. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej, det kunne bestemt godt bruges. Godtnok står der Pilz på undersiden, men støbeskeen er nok den samme !?

På side 21 er vist et billede med sporlægning, hvor der er lagt udprintede tegninger af skifter. Hvor finder man dem ? Nogen der har set det før ?

 Jesper

 

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

du bestiller denne mappe som dog har fået ny forside (se link) samt opdateret indholdet med nyeste sporskifter mm ved en tillig forhandler eller direkte ved Tillig

http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&si...

katnr 09620

Billede

og i denne er der løse sider med de forskellige typer spor og data mm som du kan kopierer og lægge på anlægget for at se hvordan det ser ud

endvider er der ledningstræk og hvordan Tilligs egne drev skal placeres på de forskellige typer sporskifter, hele og halve englændere

Billede

mvh

henning h087

 

dertil skal tilføjes at der fandtes/findes spor der hedder Pilz, og det er noget andet end Tillig, de er i code 100, blanke og deres hjertestykker kan paseres af hjul uden flanger !!!!!!

så hvis de spor du omtaler er blanke og sveller/underlag ser såles ud - så er der tale om Pilz og ikke Tillig spor ( der er i code 83 og bruneret)

Billede

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

de print, dem kiggede jeg også efter, da jeg lavede nyt anlæg, men fandt dem ikke. men det er det flotteste spor man kan få, og sådan er det bare. held og lykke med dit anlæg :-) 

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 268

PB

h087 skrev:

Hej

 

du bestiller denne mappe som dog har fået ny forside (se link) samt opdateret indholdet med nyeste sporskifter mm ved en tillig forhandler eller direkte ved Tillig

http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/product6.html&si...

katnr 09620

Billede

og i denne er der løse sider med de forskellige typer spor og data mm som du kan kopierer og lægge på anlægget for at se hvordan det ser ud

endvider er der ledningstræk og hvordan Tilligs egne drev skal placeres på de forskellige typer sporskifter, hele og halve englændere

Billede

mvh

henning h087

 

dertil skal tilføjes at der fandtes/findes spor der hedder Pilz, og det er noget andet end Tillig, de er i code 100, blanke og deres hjertestykker kan paseres af hjul uden flanger !!!!!!

så hvis de spor du omtaler er blanke og sveller/underlag ser såles ud - så er der tale om Pilz og ikke Tillig spor ( der er i code 83 og bruneret)

Billede

Hej Henning

Bare lige for at understrege.

  • In Weiterführung der traditionellen Gleisproduktion, die Fritz Pilz seit den frühen 60er Jahren in Sebnitz gründete, wurde das H0-Standard-Gleissystem weiter ausgebaut. Durch die Profilhöhe von 2,5 mm können auch die älteren Modelle ohne Probleme verwendet werden.
  • Parallel zu diesem Gleis entwickelte TILLIG das "Elite-Gleis" (Profilhöhe 2,07 mm) mit wegweisenden, innovativen Lösungen im Bereich der Herzstücke, der Gleisgeometrie und der vorbildgetreuen Optik.

(fra Tilligs egen hjemmeside)

Tillig producerer både code 100 og code 83 spor.

Dog er der mig bekendt ingen der forhandler Tilligs code 100 spor i DK.

Dengang der var noget der hed DDR, var Pilz et nationaliseret firma: Da DDR blev opløst, var der en masse virksomheder der skulle privatiseres, hvilket "Treuhand" stod for. Han Jürgen Tillig overtog Pilz og dannede.....Tillig. Materialerne blev bedre, men geometrien er bevaret (og udbygget fx med code 83/Tillig Elite).

Jeg har selv et par Tillig code 100 kurvesporskifter og der står både Tillig på kasse og præget ind i svellerne.

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Christian

det har du nok ret i.

Jeg stiftede bekendtskab med Pilz spor i slutningen af 70erne i forige årtusinde og der var de billige, men hjertestykkerne var til som jeg skrev "hjul uden flanger"

mener også at de blev markedsført af Piko dengang og måske også at de findes i gamle Piko kataloger - det må jeg så se efter på et tidspunkt.

og rigtigt at ved DDRs nedlæggelse blev det overtaget af Tillig.

Om der så skete en produktudvikling af PILZ = Tillig standardspor (forbedrede hjertestykker) skal jeg være usagt - skal så i bunden af kassearkivet for at finde de gamle kataloger frem og se efter.

I sin hine tider kunne de købes ved Bjørn "På Sporet" - og det skulle ikke undre mig om han stadig har nogle endnu (som regel - findes det ikke andre steder - så prøv Bjørn ;)  )

mener at jeg så sent i 2012 så at han havde Pilz spor i forretningen

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Christian,

Og lige netop Tilligs geometri kræver megen plads. Her tænker jeg naturligvis først og fremmest på de meget slanke sporskifter, der i sagens natur kræver lange sider i et rum for at kunne blive indsat. Noget de færreste har, da danske parcelhytters værelser sjældent kommer over ca. 4,0 - 4,5 meter i længden og ofte noget mindre.

For at spare plads må man derfor ofte som sporplanlægger lægge transversaler på en dobbelsporet strækning i en kurve før stationen og her er Tilligs kurvesporskifterne mindre egnede, da de har en meget stor forskel i radius mellem det ydre og det indre spor. Her er ROCOs R9/R10 kurvesporskifter at foretrække.

Men rigtigt er det, Tillig sporet ser rigtigt godt ud, balancen mellem dette og en "smooth" sporføring kan godt føre til at man i det mindste her og der skal indsætte ROCO.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

Ja - man kan vist godt påpege at Tillig mangler at udvikle kurveskift med radius mindst 600/900mm 9/11/15 grader, og/eller større radius ( Peco fine og 100 har et kurveskift 12 grader med radius 762/1524, og Peco code 83 et med R 914/1524), + et 3-grens skifte og diamant i parralelsporsafstand - og gerne med mulighed for indsættelse af englændere i et sådant - men dertil skal så også lige siges at det er der heller ikke andre sporfabrikater der har i deres sporprogrammer. Lima var vist de eneste der engang havede noget sådan i planlægningen, men om det nogen sinde blev til noget - tja ???? - men de krævede plads !!

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej igen

det skal lige tilføjes at Tillig har 4 kurveskifttyper

kurveskift 85371/85372 med radius 543/934 med kurve 17/29 grader, hjertestykkevinkel 9 grader

kurveskift 85361/85362 med radius 425/866, med kurve 15/30 grader, hjertestykkevinkel 11 grader

kurveskift 85311/85312 med radius 484/788, med kurve 20,7/32,7 grader, hjertestykkevinkel 9 grader

kurveskift 85361/85362 med radius 377/543, med 29,3/41,3 grader, hjertestykkevinkel 9 grader

og det er lige småt nok i hovedspor - og de to sidste kan også volde problemer i rangerspor, både ved længere vogne og hvis der bruges kortkobling

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hmm, de skifter jeg står med har skriften PILZ, og foran og efter teksten sidder der noget der ligner en champignon ! På de kurvede står nummeret11,18 grader, og på de lige står nummeret 5340.

De er udført som de nyere Tillig skifter, skinneprofilet er 2,07 i højden, men har lidt svært ved at se om de er bruneret, eller om det er ælde. Det er nogle jeg har fået foræret af en god ven. Tvangskinnerne strækker sig over 6 svæller, og er af plast, både de yderste og dem ved hjertestykket. Tungerne er også i èt stykke, helt op til hjertestykket, hvor skinneprofilet slår et knæk, så det passer med tvangskinnen. Tungerne trækkes af samme "pind" som de viste i kataloget.

Jeg kan kun se det som, at det er Tillig skifter, men med PILZ logo nedenunder !?

Jeg drømmer så også om at vinde i Lotto, så der bliver plads til at bygge modelbane med de lange skifter fra Tillig. Det er jo rent sukkertøj og se på........

 

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 268

PB

Litra P skrev:

Hej Christian,

Og lige netop Tilligs geometri kræver megen plads. Her tænker jeg naturligvis først og fremmest på de meget slanke sporskifter, der i sagens natur kræver lange sider i et rum for at kunne blive indsat. Noget de færreste har, da danske parcelhytter sjældent kommer over ca. 4,0 - 4,5 meter i længden og ofte noget mindre.

For at spare plads må man derfor ofte som sporplanlægger lægge transversaler på en dobbelsporet strækning i en kurve før stationen og her er Tilligs kurvesporskifterne mindre egnede, da de har en meget stor forskel i radius mellem det ydre og det indre spor. Her er ROCOs R9/R10 kurvesporskifter at foretrække.

Men rigtigt er det, Tillig sporet ser rigtigt godt ud, balancen mellem dette og en "smooth" sporføring kan godt føre til at man i det mindste her og der skal indsætte ROCO.

Venlig hilsen

Lars

Det var nu også bare bare for at påpege Tilligs satsen på flere sporcoder at jeg skrev. Hvorvidt man bliver nødt til at benytte roco eller andre kurveskift må være op til den enkelte.

Selv har jeg brugt Peco og Piko code 100, men manglede et par kurveskifter med en lidt anden geometri end de nævnte kan tilbyde. Her passede Tillig til mit behov. 

Skal lige siges at jeg bygger i et rum på ca 9 kvadratmeter, så jeg breder mig ikke ;) .

 

De bedste toghilsner

Cristian

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.