Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Sporplan 280 gange 140

Kære tognørder

Jeg morer mig af og til med at lægge sporplaner i WinTrack, og forhåbentlig får jeg en dag mulighed for at realisere drømmen. Nu har jeg fundet en plan som jeg synes er svær at forbedre, men måske kan I se noget jeg ikke har bemærket, så hvis nogle har lyst til at komme med forslag, er jeg lutter øren.

Jeg vil gerne have:

1) En vis mulighed for afveksling i rutevalget
2) Mulighed for at køre med flere tog på én gang
3) Mulighed for at køre med lange vogne
4) En bane der ikke behøver være permanent installeret (det har jeg desværre ikke plads til).

Jeg synes jeg har fundet en plan der giver noget af det hele. Den inderste ring med vendesløjfen giver et relativt luksuriøst rangér-område, og de to ydre ringe har store radier således at man burde kunne køre på dem med lange vogne. Der er kun en enkelt hævet skinnestrækning, så hvis man præ-fabrikerer de nødvendige understøtninger, burde den vel kunne sættes op og pilles ned igen rimelig enkelt. Banen er planlagt med RocoLine-skinner med ballast.

En ulempe er at diagonal-strækningen i den indre ring (der er beregnet som et udtræksspor til rangering, hvor man kan splitte og sammensætte tog vha. vognene på de tilknyttede ventespor) er den eneste vendesløjfe i den ene retning, og derfor kunne man hurtigt få lyst til at bruge den som hovedspor til tog på langfart, hvor man gerne vil have en afvekslende rute. I stedet for at prøve at få placeret et parallelt hovedspor til gennemkørsel, har jeg dog af pladshensyn valgt at leve med denne dobbelt-rolle til det inderste diagonalspor.

En anden ulempe er at der ikke rigtig (igen af pladshensyn) er mulighed for at anlægge andre stationer end hovedstationen langs de to ydre ringe. Det er lidt ærgerligt at man er nødt til at lade én og samme station spille rollen som både rejsens udgangspunkt og rejsens endepunkt.

De gule streger på plantegningen markerer blokke (hvor et tog kan vente på tilladelse til at køre til en anden blok), og de blå- og rød-markerede områder er standsning forbudt-områder som man kun skal have adgang til at passere hvis man har adgang til en ledig blok på den anden side. Et signalsystem er vist en hel videnskab i sig selv, så det er nok ikke realistisk at implementere sådan et lige foreløbig.


Mvh.
Jernhest

Plan over banen

3D-overblik nr. 1

3D-overblik nr. 2

3D-overblik nr. 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 94

PB  Hjemmeside

Hej Jernhest,

Jeg synes du har fået lavet en god bane ud fra dine ønsker og tanker. Jeg vil tillade mig at tilføje et par tanker som du måske kan arbejde videre med.

1) Lange togsæt - jeg vil anbefale at du prøver at måle din stationslænge op og så sammenligner med et af de togsæt som du vil køre med. Min erfaring er at man bliver overrasket over hvor kort togstammerne egentligt skal være hvis de skal passe til toget - eller hvor lang perronen egentligt skal laves for at passe til toget. De erfarne her på sitet siger altid det samme - start med at beskrive din længste togstamme. 

2) Jeg ved fra egen erfaring at hvis man ikke kan have sin bane opstillet permanent, så skal man passe på med hvor meget man "bare" skal stille op - som eksempelvis din overkørsel og bakke. Jeg nåede et punkt hvor det tog en dag at stille alting op - broer, lamper, o.s.v. En dag er jo ikke et problem, men for at få en køredag skulle jeg så bruge 3 dage incl op- og nedtagning. Konens reaktion var altid på de 3 dage stuen var besat og ikke på den ene dag som jeg synes talte.

Jeg ved der er mange forskellige muligheder - selv på meget lidt plads - at lave en opstilling permanent. En sidste opfordring er derfor at kigge nettet igennem for at finde inspiration til hvordan "ingen" plads alligevel kan udnyttes til en permanent bane - alt fra ikea hylder til loftrum (min egen farvorit) kan ses illustreret. 

God trafikafvikling.

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jernhest, hvem det så er, kunne du ikke lægge ".tra" filen op? Så vil det for mange være nemmere at komme med evt. ændringer. Wink

mvh

Ivan

Himmerlandsbanerne

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jernhest,

du skriver du ikke har en permanent plads. Er plade målet så ikke en plade men et gulvareal?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Har du styr på stigningerne, umiddelbart ser det ud til der er et par steder hvor det kan knibe

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Ivan

Jeg bruger desværre stadig demo-versionen af WinTrack, så alting skal tegnes fra bunden hver gang. Jeg har konstrueret banen på tegningen to gange. Det er lidt besværligt, så det kan godt være at jeg snart skulle ryste op med det det koster at købe programmet. Er WinTrack så egentlig det bedste program? Jeg har ikke prøvet nogen alternativer.

De allerkorteste skinner på tegningen er 8 mm lange. Dem der er lidt længere, er 12 mm lange. Det er de eneste to typer meget korte stykker skinne jeg har brugt.


Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Hans Kurt

Det er lige på grænsen, men stigningerne skulle være lige under 4 %. Jeg har regnet med at det øverste niveau (dvs. underkanten af skinnerne) skal være 9,5 cm over det laveste niveau (igen underkanten af skinnerne). De 9,5 cm skal altså være nok til skinner, tog, frihøjde og tykkelsen af etageadskillelsen.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Ivan

Jeg forestillede mig at jeg ville købe to kvadratiske plader à 140 cm gange 140 cm og nogle bukke at lægge dem på. Noget i den dur. Et midlertidigt bord man kunne stille op og lagre i opretstående stilling når man ikke bruger det.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Prøv Scarm, det er et fint og gratis sporprogram.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Bent

Tak for tippet. Jeg vil prøve Scarm.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej LoftNisse

Tak for dine kommentarer.

Jeg tjekkede lige toglængder, og du har ret: toget bliver dæleme langt med lange vogne. Jeg prøvede at finde nogle af de længste vogne jeg umiddelbart kunne finde (det blev 64143 fra Roco). Sådan tre passagervogne er 909 mm lange, så inklusive lokomotiv bliver toglængden lige under 115 cm, hvilket er længden af fem standard-skinner fra Roco, så det er kun perronerne langs ydersiden af banen der vil kunne tage sådan et tog (hvis man forlænger perronerne).

Og ja, du har ret. Man skal passe på med "jeg kan bare lige". Det kan også godt være at jeg begynder med banen uden stigning, og hvis jeg så ikke kan undvære vendesløjfen i den retning der mangler, må jeg tilføje broen.

Jeg har et lagerrum på loftet i den ejendom hvor jeg bor i en lejlighed. Jeg ved ikke rigtig om jeg vil sidde deroppe, men pladsmæssigt ville det være ganske smart.


Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Jernhest skrev:

Hej LoftNisse

Tak for dine kommentarer.

Jeg tjekkede lige toglængder, og du har ret: toget bliver dæleme langt med lange vogne. Jeg prøvede at finde nogle af de længste vogne jeg umiddelbart kunne finde (det blev 64143 fra Roco). Sådan tre passagervogne er 909 mm lange, så inklusive lokomotiv bliver toglængden lige under 115 cm, hvilket er længden af fem standard-skinner fra Roco, så det er kun perronerne langs ydersiden af banen der vil kunne tage sådan et tog (hvis man forlænger perronerne).

Og ja, du har ret. Man skal passe på med "jeg kan bare lige". Det kan også godt være at jeg begynder med banen uden stigning, og hvis jeg så ikke kan undvære vendesløjfen i den retning der mangler, må jeg tilføje broen.

Jeg har et lagerrum på loftet i den ejendom hvor jeg bor i en lejlighed. Jeg ved ikke rigtig om jeg vil sidde deroppe, men pladsmæssigt ville det være ganske smart.


Mvh.
Jeppe

Er det er uisoleret rum kan der blive problemer med fugt/rust. 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Det er uisoleret, og jeg vil nok blive regnet for temmelig sær hvis jeg sidder deroppe.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej, hvor kan man købe RocoLine med ballast?

Den med ballast hedder vel GeoLine. Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Jernhest skrev:

Jeg forestillede mig at jeg ville købe to kvadratiske plader à 140 cm gange 140 cm og nogle bukke at lægge dem på.

Mvh.
Jeppe

 

Hej Jeppe 

En standard byggeplade (krydsfiner, OBS, MDF, osv.) er normalt 122x244 cm. Håber ikke det er dem du har tænkt på, for så kommer dit fine oplæg da til at krympe lidt i længden.

 

Mvh

Kristian

 

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Ivan

Det er mit indtryk at der også findes RocoLine med ballast. WinTrack tilbyder den, og den fremgår også at det vedhæftede program.

Mvh.
Jeppe

AttachmentStørrelse
ROCO gleisprosp.pdf 2.07 MB
Like 1 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Kristian

Jeg er ikke kommet så langt med bord-tankerne, men det er lidt ærgerligt med den smalle standard-pladestørrelse, for jeg tror ikke jeg er villig til at formindske mit oplæg. Af hensyn til lagringen forestiller jeg mig også to plader som sættes sammen ved brug, så jeg er nok nødt til at finde på noget specielt.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

RocoLine med ballast udgik for efterhånden en del år siden p.g.a. noget med patenter. De har siden været solgt på bl.a. eBay, til rimeligt høje priser. I år har Roco dog sat dem på programmet igen, så de burde være til at købe på et tidspunkt.

De kan anbefales til anlæg der sættes op og tages ned med jævne mellemrum, og er klasser over Geoline.

__________________

VH
Jørgen

Like 2 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Jørgen

O.k. Det skinne-program jeg vedhæftede ovenfor, downloadede jeg engang i 2016. Skinnerne lader til at være til salg her: https://www.roco.cc/de/product/213166-0-0-1-4-00-0-005003/products.html, men de er ganske rigtigt forsynet med et "neu".

Mvh.
Jeppe

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jernhesten burde fortælle lidt om rummets størrelse !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Jernhest skrev:

Hej Kristian

Jeg er ikke kommet så langt med bord-tankerne, men det er lidt ærgerligt med den smalle standard-pladestørrelse, for jeg tror ikke jeg er villig til at formindske mit oplæg. Af hensyn til lagringen forestiller jeg mig også to plader som sættes sammen ved brug, så jeg er nok nødt til at finde på noget specielt.

Mvh.
Jeppe

Hej Jeppe

Hvis pladsen (rummet) er til det kunne du måske overveje 3 plader af 122x140. Så holder du bredden men får hele 366 cm i længden til dit layout. Det vil også give længere peroner = mulighed for længere tog.

Plads kan vi jo aldrig få for meget af Big smile

 

Mvh

Kristian

 

__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Kristian

Det er sandt (at vi aldrig kan få for meget plads), og jeg har ikke for nylig (dvs. jeg har glemt det igen) tænkt over hvor langt et bord jeg kan presse ind. Det vil jeg overveje, for tre borde er jo ganske rigtigt bedre end to.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jernhest

Indlæg: 13

PB

Hej Jørgen

Jeg har to rum, og jeg sender deres mål ved lejlighed. Jeg skal lige måle dem op, og jeg er ikke hjemme nu, så der går nok et par dage. De er begge i størrelsesordenen 4 m gange 4 m, så det kan aldrig blive nogen kæmpe-bane.

Mvh.
Jeppe

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Jernhest skrev:

Hej Ivan

Er WinTrack så egentlig det bedste program?

Det er svært at svare på, det kommer meget an på den enkelte, men jeg tror ikke mange vil være ueninge om, at Wintrack tilbyder en masse værktøjer, som Gratisprogrammerne ikke gør.
Der skal selvfølgelig være noget i posen, nå man skal af med små 1000, 00 kr.

Har man så brug for alle disse funktioner, nej ikke for at tegne en sporplan, men hvis man vil mere end blot lægge nogle skinner, så er man godt hjulpet med Wintrack.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 1 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 94

PB  Hjemmeside

Hej jernhest

Til dit spørgsmål om fugt og isolering:

Med hensyn til et eventuelt loftsrum så bør man tænke i isolering og affugtning. Fra egne erfaringer kan jeg fortælle at (alle) små rum med dårlig udluftning har godt af en affugter og isolering er selv sagt uundværligt. Men det er også små penge at give ud for potentielt mange kvadratmeter permanent baneanlæg. 

Jeg har aldrig haft problemer med fugt eller rust - men som sagt; jeg har en affugter til at gøre arbejder. 

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

HP 16 skrev:

Jernhest skrev:

Hej Kristian

Jeg er ikke kommet så langt med bord-tankerne, men det er lidt ærgerligt med den smalle standard-pladestørrelse, for jeg tror ikke jeg er villig til at formindske mit oplæg. Af hensyn til lagringen forestiller jeg mig også to plader som sættes sammen ved brug, så jeg er nok nødt til at finde på noget specielt.

Mvh.
Jeppe

Hej Jeppe

Hvis pladsen (rummet) er til det kunne du måske overveje 3 plader af 122x140. Så holder du bredden men får hele 366 cm i længden til dit layout. Det vil også give længere peroner = mulighed for længere tog.

Plads kan vi jo aldrig få for meget af Big smile

 

Mvh

Kristian

 

Pladerne kunne måske endda være 122x150-160, og nås fra begge sider, altså max. 80 cm at række ind over anlæg. Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jernhest skrev:

Hej Jørgen

Jeg har to rum, og jeg sender deres mål ved lejlighed. Jeg skal lige måle dem op, og jeg er ikke hjemme nu, så der går nok et par dage. De er begge i størrelsesordenen 4 m gange 4 m, så det kan aldrig blive nogen kæmpe-bane.

Mvh.
Jeppe

Hvis du må bruge begge rum og kunne tænke dig en skyggebanegård, så et eller to huller og du undgår at lave en helix, der optager plads

Og med 4 mtr. så er da mulighed for en bane med U facon og på en stor slags sækbanegård med udkørsel til det 2. rum fra den ene ende og i den anden ende via væggen, hvor du så har ca. 6-8 mtr's kørsel over til en mindre station medevt. en havn .......

Nå det er dine tanker om en bane du kan lide, men du burde overveje max. 80-90 cm, hvor der er tale køreende materiel !  

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.