Hejsa
Jeg er i gang med at kaste mig ud i anlæggelse af en dobbeltsporet helix, men har lidt problemer med denne, da den skal forbinde 3 etager.
Jeg bruger Eriks (MY1287) udmærkede helixberegner og anlægger den i oval form, så stigningen på inderste spor ikke er meget over 2%.
Men jeg synes midtersektionen driller mig, da man her skal kunne 'komme på' i både opad og nedadgående retning. Hvordan gør man lige det nemmest?
Idet jeg har lavet helixen med så lav stigning kan inderste spor principielt sagtens være det opadgående spor, selvom man normalt har denne yderst pga. den mindre stigning her.
Men jeg er gået lidt død i højre/venstre drejning af helix osv, så dette bliver nemmest, så jeg håber, der sidder et klogt hovede herinde, der kan hjælpe med en skitse ell. lignende, så jeg kan få sporplanen på plads
Med venlig hilsen
Skott
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Om det skal venstre eller højre drevet - det beslutter du da blot, når Du limmer den sammen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Jo jo, men det er mere hvad, der er smartest at gøre, når jeg skal have udtag i både op- og nedadgående retning midt på helixen
Med venlig hilsen
Skott
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Så er der god en S kurve til at starte med - er det heldigt .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
I en dobbeltsporet helix vil til/frakørsel til inderste spor på et mellemniveau kræve krydsning i niveau af yderste spor.
Er det denne problemstilling du tumler med, eller er det selve sporføring?
mvh niels peter
DK-2720
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Præcis - Den løsning, jeg kom frem til kræver 3 kryds - tænkte, det måske kunne gøres smartere?
Med venlig hilsen
Skott
bqg
Indlæg: 1.102
Præcis - Den løsning, jeg kom frem til kræver 3 kryds - tænkte, det måske kunne gøres smartere?
For udtag på midten, har du behov for et kryds og to sporskifter, hvis der skal være dobbeltsporet udtag.
Det ville selvfølgelig hjælpe lidt, hvis du havde en sporplan med, hvis du skal have råd ang. højre/venstre drejning, men hvis ikke stigningen er over 2%, kan du vælge den retning der passer bedst ind i sporplanen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
blundni
Indlæg: 17
Der var også den mulighed, at du forbinder niveau 1 og 2 i den ene ende af anlægget og niveau 2 og 3 i den anden ende. Altså deler helixen i to.
Mange hilsner
Bent
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 270
Der var også den mulighed, at du forbinder niveau 1 og 2 i den ene ende af anlægget og niveau 2 og 3 i den anden ende. Altså deler helixen i to.
Det kan jo være, at pladsen ikke er til at lave Helix i begge ender af anlægget. Men en skitse -eller endnu bedre en målfast tegning af planerne vil hjælpe tænke- og konstruktionsarbejdet for de mange hjælpsomme hjerner her på forummet en del.
Selv har jeg på mit anlæg "GDS i model" lavet en 3-etagers enkeltsporet helix og der har jeg været nødt til at være ret kreativ for at løse de problemer der opstod i forbindelse med frihøjden ved op- og nedkørsel på den mellemste del. Min helix er så også af den pladsbesparende slags med r42. Hvis der er plads vil jeg absolut anbefale en noget større mindsteradius -den skal jo også harmonere med radius på de sporskifter der skal indsættes i kredsen.
Dbh
Cristian
GDS i model: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/gds-i-model
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hvis din helix skal kunne betjene de 3 niveauer med dobbeltspor, skal dit midterste niveau være i retning af dette.
Med tilkørsel til midterste nivau fra højre, så kan du køre både op og ned til alle niveauer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Hans Kurt
Jeg tror, jeg forstår din principskitse, men du vil derved have en firsporet helix fra øverste til mellemste niveau og en 2 sporet fra mellemste til nederste. Er det sådan, det skal forstås?
Med venlig hilsen
Skott
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt
Jeg tror, jeg forstår din principskitse, men du vil derved have en firsporet helix fra øverste til mellemste niveau og en 2 sporet fra mellemste til nederste. Er det sådan, det skal forstås?
Nej der skal kun være 4 spor på det mellemste niveau, det er for at kunne køre både op og ned til/fra det mellemste niveau, det mellemste niveau tilsluttes til højre.
Man kan godt undvære det ene ekstra spor på mellemste niveau.
Der kan af sikkerhedshensyn ikke køre uden et tog gennem sporskifterne af gangen, men det vil kræve noget blokstyring, for at forhindre sammenstød
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Nej, der er desværre ikke plads til helix i begge ender - det havde også været det nemmeste, ja
Rummet er ikke så stort, så det har jeg i stedet prøvet at gøre det kunstigt, ved at bygge 2 anlæg ovenpå hinanden, der så er forbundet med en skyggebanegård nederst.
Sporplanen er stadig i udfærdigelsesfasen, men jeg håber, I forstår hensigten. På den mellemste station, har jegt sat en diamant på, så man kan køre begge veje ud af stationen og stadig komme på det rette spor i helixen. På opstillingsbanegården er der isat et kryds for at komme ind på risten fra 'bagsiden'. Skulle man det uden krydset sulle man bruge HELE pladen vist på planen for ikke at miste for meget af opstillingslængden.
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Så en dobbelt helix fra øverste til mellemste og en ny fra mellemste til nederste?
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Så gik kabalen op - med et super oplæg fra moppe, blev det til vedhæftede løsning.
Helixen kommer godt nok til at fylde meget, men jeg har måtte bruge alm. skifter frem for kurveskifter, da jeg har valgt Peco code 75, hvor der kun er 1 type kurveskifter med meget stor radie, men nu kan man så køre både op - og ned i begge retninger på dobbeltspor
Med venlig hilsen
Skott