Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Power Base erfaringer & trækkraft i helix

Har I gode erfaringer med DCC Concepts Power Base produktet (https://www.dccconcepts.com/product-category/specialised-model-accessories/dccconcepts-powerbase/ ) ?

Eller alternativer ? Det er jo trods alt supermagneter og stål-lignende underlagsplader...

Jeg skal til at lave/købe helix med min. 70 cm. inderste radius og ca. 2 - 2,3 % stigning og tænker at power base skal lægges med det samme når sporene limes på. 
Alternativt skal jeg starte med skruer først og afprøve - men hvis erfaringerne er overvældende gode i dansk kontekst (her på sitet...)  - så måske bare "fremtidssikre" hvis man står med en maskine der kæmper med at komme op.


I forlængelse af dette :

Er der nogle af jer der har overblik over trækkraften blandt de DC lomotiver der er udkommet de sidste 15-20 år med dansk forbillede ?

Jeg håber at kunne trække vognstammer der ligner prototypen (primært Nordvestbanen) anno 1963-65

Tror nok at ekspressen til Kalundborg (bådtog) kunne have op til 10 CL vogne.

Kan Heljan MX, MY og Litra E (evt. dobbelt-traction) mon klare det ...

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Power Base giver klare fordele. Større trækkraft og bedre strømoptag. Det kan være et problem på lokomotiverne at få anbragt magneterne så de ikke kan ses når man kigger ind under maskinen fra siden. Frihøjden på gode skjulesteder er ofte så lille at der ikke er plads. Med en radius på 70 cm og en stigning på 2,3% bliver du nødt til også at have et par hjul med hæfteringe. Anbring hæfteringene symetrisk så du får ens trækkraft i begge køreretninger. 

Jeg er i gang med et større anlæg (Thybanen), hvor jeg limer strimler af jernplade under sporene (ca 350 m), også vandret spor for bedre strømoptag. Mindste radius er 75 cm og største stigning er 1%, så går det  uden hæfteringe. Brimalms D-maskine klarer lige 20 godsvogne og Heljans MO 4 bogievogne (3 er max belastning i køreplanen)

Jeg har fræset et hul i bundpladen på min Breuer-traktor så en magnet kunne limes i. Det forøgede strømoptag gjorde underværker for driftssikkerheden samtidig gav det bedre trækkeevne.

God byggelyst

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Jan-Eddie skrev:

Power Base giver klare fordele. Større trækkraft og bedre strømoptag. Det kan være et problem på lokomotiverne at få anbragt magneterne så de ikke kan ses når man kigger ind under maskinen fra siden. Frihøjden på gode skjulesteder er ofte så lille at der ikke er plads. Med en radius på 70 cm og en stigning på 2,3% bliver du nødt til også at have et par hjul med hæfteringe. Anbring hæfteringene symetrisk så du får ens trækkraft i begge køreretninger. 

Jeg er i gang med et større anlæg (Thybanen), hvor jeg limer strimler af jernplade under sporene (ca 350 m), også vandret spor for bedre strømoptag. Mindste radius er 75 cm og største stigning er 1%, så går det  uden hæfteringe. Brimalms D-maskine klarer lige 20 godsvogne og Heljans MO 4 bogievogne (3 er max belastning i køreplanen)

Jeg har fræset et hul i bundpladen på min Breuer-traktor så en magnet kunne limes i. Det forøgede strømoptag gjorde underværker for driftssikkerheden samtidig gav det bedre trækkeevne.

God byggelyst

Jan-Eddie

Tak for dit svar.

Det lyder interessant med din egen "power base" løsning.

Når du siger jernplade lyder det voldsomt - så hvad er målene på pladerne ?

Jeg må indrømme at jeg ikke har ovevejet hæfteringe af hensyn til strømoptaget.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Hej

Pladerne er galvaniseret stål 0,5 mm x 1000 mm x 2000 mm (se her).

Hjemmelavet power base

Jeg købte en Bosch professionel pladeklipper for det var immervæk 5 plader der skulle strimles. Strimlerne var i begyndelsen 30 mm bredde lige eller kurvede men jeg reducerede bredden til 20 mm for at have plade nok. Når strimlerne er klippet ud snor de, og det kræver tålmodighed at rette dem op. Mens limen tørrede blev strimlerne holdt på plads med gamle haveklinker.

Billede

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 1 kan lide
Top

Picture

jw

Indlæg: 29

PB

Jan-Eddie skrev:

Hej

Pladerne er galvaniseret stål 0,5 mm x 1000 mm x 2000 mm (se her).

Hjemmelavet power base

Jeg købte en Bosch professionel pladeklipper for det var immervæk 5 plader der skulle strimles. Strimlerne var i begyndelsen 30 mm bredde lige eller kurvede men jeg reducerede bredden til 20 mm for at have plade nok. Når strimlerne er klippet ud snor de, og det kræver tålmodighed at rette dem op. Mens limen tørrede blev strimlerne holdt på plads med gamle haveklinker.

Billede

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

Hej Jan-Eddie

Tak for billeder og link.

Er tykkelsen på de 0,5 mm bestemt udfra eksperimenter eller hvad der nu var billigst ?

Jeg er begyndt at lede efter stål folie på ruller som findes tyndere end 0,5 mm.

Det er nok tid til at få børstet sine magnetismelære af .,, Wink

Hilsen John

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Hej John

Tykkelsen gav sig selv, for det var det jeg kunne finde tilgængeligt til en god pris. Jeg ville helst have haft jernplade (blødt jern) men kunne kun finde stål. Stål har den ulempe, at det kan magnetiseres. I uheldigste fald - ved kørsel i samme retning mange gange - kan det måske ødelægge virkningen.

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.