Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

Indkørsel til en station fra en helix

Jeg tror, at vi kommer til at mangle en cm i højden fra vores nye helix ind på en station,.

Så nu er valget mellem at lade skinnerne stige med den ene cm over en række sporskifter på ca. 100 cm's længde, eller ændre stigning på helixen 

Helixen har en omkreds på ca. 375 cm og stiger med 9,5 cm = 2,6 %

Så jeg søger et råd, om jeg skal hæve stigningen til 10,25 cm = 2,75% eller tillade den 1 cm stigning gennem sporskifter

Er der en mening om, hvad der vil være bedst ??

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jørgen,

jeg har lige målt min "helix" der med 1 omkreds på lige godt 3 meter stiger 10 cm. hvilket vel er ca. 3,3%.

Denne "helix" er bygget af en tysker for mere end 12 år siden, og mange lokomotiver har siden kørt her uden problemer. Vil lige sige at der er 31 spor på 3 skjulte banegårde så det er mange ture op af denne "helix".

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jørgen,

jeg har lige målt min "helix" der med 1 omkreds på lige godt 3 meter stiger 10 cm. hvilket vel er ca. 3,3%.

Denne "helix" er bygget af en tysker for mere end 12 år siden, og mange lokomotiver har siden kørt her uden problemer. Vil lige sige at der er 31 spor på 3 skjulte banegårde så det er mange ture op af denne "helix".

 http://www.area51.at99.at/album/album.html

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

Hej Ivan

Er det Du mener, at min stigning ikke er større end at jeg skal give den lidt mere stigning og så holde sporskiftene i vatter ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jørgen,

ja umiddelbart sker der intet ved at du lader stignings % øge lidt.

Du kan evt. prøve at tage 1 plade og så ligge den med f.eks. 3% stigning og derved konstatere om det giver problemer.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

Find ud af, om dit svageste lokomotiv kan trække op, af de 2,75 % kan det klare det, er det sådan du gør Wink hvid ikke, må du finde en anden løsning. Min Helix har kun 1,9 % stigning, men den er også 5,37 på en omgang

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er nogen stejle stigninger I holder på jeres helix´er  Wink

Min den store er på 2,2 %. Skal man køre især med Hobbytrades materiel, såsom D-maskinen og MT´eren, vil det giver store problemer med medbragte antal aksler med stigning ud over dette (har prøvet det af). Køre man kun med Märklin- og Roco-materiel er der ingen problemer.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

Der er et par D maskiner, så jeg må nok til at have strøm på og se om de overhovedet kan slæbe sig op ....

Det er nok også for bøvlet med stigninger på en række sporskifter for det har også indflydelse på de resterende spor på stationen

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 669

PB  Hjemmeside

Det, at ind-/ud-kørselsporene inkl. sporskifter har stigning/fald, gør man ude i det "virkelige" liv:

http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/B/Resultat-indi.asp?serie=00017&...

Det, der er vigtigt, er, at dér, hvor togene skal holde stille, dér skal der være vandret = nul graders hældning. Ellers kan vi få et "runaway train" ligesom i Norge for et stykke tid siden.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Da du sikkert fortrinsvist koerer Märklin (?) kan du sagtens tillade dig at oege stigningen i helixen. Uanset om det er prototypisk korrekt at have haeldninger paa ind- og udkoerselssporskifter, mener jeg at det er bedfre at satse paa absolut driftsikkerhed i banegaarden. -Men som een allerde har sagt i traaden, saa lav dog et par forsoeg med de daarligste traekkere du har. (husk at bruge kurvede skinnestykker...)
__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.