Hej alle
Jeg er ny bruger, har med interesse læst med herinde....
Er helt i opstartsfasen med ny sporplan og kunne godt tænke mig nogle kommentarer til min plan.
Har -endnu- ingen plan for epoke osv... vil bare køre med tog og hygge mig med teknikken bag det.
Har prøvet lidt forskelligt med sporplanlægning og fundet SCARM som jeg synes er ok.
Min plan er to lag, indtil videre. Har været ude og købe et startsæt fra ROCO, og nu skal der så laves en sporplan, min plads som jeg har tilrådighed er et hjørne på 270cm x 250 cm og (her får jeg nok kritik for bredden) regner med at det er 120cm i bredde, nedersteplan ca 90cm i højden og øverste 120 cm i højde, hvis alt gik godt er begge lag vedhæftet som billedefil
Vh.
Brian
Brian-Futte
Indlæg: 4
Vi prøver igen, håber de kommer med nu
KimC
Indlæg: 36
Det ser da ganske hyggeligt ud. En ting jeg nok vil advare dig mod er trevejssporskiftet. Jeg har til gode at se nogen lave sådan et der virker uden problemer, to almindelige sporskifter koster ikke meget mere end ét trevejssporskifte og er meget mere stabile i drift.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Brian,
som din plan er nu kan du jo kun køre i ring.
I virkelighedens verden køres der ud og ind i samme ende af stationen. Prøv blot at kikke på nærmeste station.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
S-Banen
Næstved
Indlæg: 18
"I virkelighedens verden køres der ud og ind i samme ende af stationen."
???
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
"I virkelighedens verden køres der ud og ind i samme ende af stationen."
???
Jeg kan godt givet et eksempel: Tag fx. en station som odense.
Toget kører fra københavn til århus (ind øst i odense og ud i vest)
Så kører toget måske til forsyninganlægget. hvorefter at det kører fra århus til københavn (Ind vest i odense og ud i øst)
Altså vil toget kører ind og ud i samme ende af stationen Hvis man vil efterligne denne kørselsform skal man have en vendesløjfe i hver ende. (medmindre det er en endestation el. rebrousement station)
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Hej Brian
Jeg tror det der menes er "out and back", som især englændere og tyskere er vilde med.
Logikken er, at et tog selvfølgelig kommer retur igen fra samme side af stationen som det kørte ud af. Ved endestationen sættes lokomotivet jo i den anden ende af togstammen og så kører toget jo "hjem" igen.
Det er jo den logiske måde togdrift er på og som jeg selv også har en del køreglæde ved, når jeg "leger" med mit tog, hvilket jeg oftest gør.
Du kan jo lave en "langs vægen" bane med en åben fiddelyard hvor du "vender" togene.
Prøv at kigge lidt på Fremo, de kører på moduler af forskellig længde og bredde, fællesnævneren for dem er endegavlen som altid er ens, for at kunne stille modulerne sammen.
De organiserer nogen vildt store træfs hvor de kører efter en køreplan.
Det er kun et forslag, ikke at du skal være medlem af Fremo, men at du kan se princippet i sådan en "drift".
Mvh
Knud
Brian-Futte
Indlæg: 4
hej Alle
tak for svarene...
Ja der skylder jeg nok at skrive, trevejs skiftet skal vise en drejeskive til ring remise, den kan SCARM ikke tegne
og mht. med frem og tilbage eller i ring, den er jeg godt klar over, synes bare ikke jeg kan få lavet et sporlayout som giver andet end køre i ring, den vil ikke gå op med en vendesløjfe uden det fylder alt for meget, og FREMO har jeg også kigget på, men det er ikke den vej jeg vil - lige nu ihvertfald - så det må blive et eller andet på den plads jeg har bestemt mig for jeg vil bruge på det. Og så må den køre i ring/og lave noget ranger arbejde istedet
vh
Brian
S-Banen
Næstved
Indlæg: 18
"Ja der skylder jeg nok at skrive, trevejs skiftet skal vise en drejeskive til ring remise, den kan SCARM ikke tegne"
Jo, det kan SCARM godt, men det afhænger naturligvis af, hvilken skinne-system du anvender og om producenten har en drejeskive i sortimentet. Du kan eksempelvis anvende RocoLine når du skal indsætte en drejeskive ( tredie sidste objekt i elementlisten), husk at skifte tilbage til dit oprindelige skinne-system.
KimC
Indlæg: 36
og mht. med frem og tilbage eller i ring, den er jeg godt klar over, synes bare ikke jeg kan få lavet et sporlayout som giver andet end køre i ring, den vil ikke gå op med en vendesløjfe uden det fylder alt for meget
Ved at lægge transversaler ind som jeg har vist - evt kun en - kan du faktisk vende et tog uden ydereligere sporanlæg. Det giver selvfølgelig en styringsmæssig udfordring mht polariteten på skinnerne, det vil jeg ikke gøre mig klog på, idet problemet ikke ville være der med det system jeg bruger .