Picture

Brian-Futte

Indlæg: 4

PB

Hjælp til sporplan

Hej alle

 

Jeg er ny bruger, har med interesse læst med herinde....

Er helt i opstartsfasen med ny sporplan og kunne godt tænke mig nogle kommentarer til min plan.

Har -endnu- ingen plan for epoke osv... vil bare køre med tog og hygge mig med teknikken bag det.

Har prøvet lidt forskelligt med sporplanlægning og fundet SCARM som jeg synes er ok.

Min plan er to lag, indtil videre. Har været ude og købe et startsæt fra ROCO, og nu skal der så laves en sporplan, min plads som jeg har tilrådighed er et hjørne på 270cm x 250 cm og (her får jeg nok kritik for bredden) regner med at det er 120cm i bredde, nedersteplan ca 90cm i højden og øverste 120 cm i højde, hvis alt gik godt er begge lag vedhæftet som billedefil

Vh.

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Brian-Futte

Indlæg: 4

PB

Vi prøver igen, håber de kommer med nu

AttachmentStørrelse
nyt overbord 2.jpg 374.91 kB
nyt underbord 2.jpg 312.98 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

KimC

Indlæg: 36

PB

Det ser da ganske hyggeligt ud. En ting jeg nok vil advare dig mod er trevejssporskiftet. Jeg har til gode at se nogen lave sådan et der virker uden problemer, to almindelige sporskifter koster ikke meget mere end ét trevejssporskifte og er meget mere stabile i drift.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Brian,

som din plan er nu kan du jo kun køre i ring.

I virkelighedens verden køres der ud og ind i samme ende af stationen. Prøv blot at kikke på nærmeste station.

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

S-Banen

Næstved

Indlæg: 18

PB

"I virkelighedens verden køres der ud og ind i samme ende af stationen."

???

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

S-Banen skrev:

"I virkelighedens verden køres der ud og ind i samme ende af stationen."

???

Jeg kan godt givet et eksempel: Tag fx. en station som odense.

Toget kører fra københavn til århus (ind øst i odense og ud i vest)

Så kører toget måske til forsyninganlægget. hvorefter at det kører fra århus til københavn (Ind vest i odense og ud i øst)

Altså vil toget kører ind og ud i samme ende af stationen Smile Hvis man vil efterligne denne kørselsform skal man have en vendesløjfe i hver ende. (medmindre det er en endestation el. rebrousement station)

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Hej Brian

 

Jeg tror det der menes er "out and back", som især englændere og tyskere er vilde med.

Logikken er, at et tog selvfølgelig kommer retur igen fra samme side af stationen som det kørte ud af. Ved endestationen sættes lokomotivet jo i den anden ende af togstammen og så kører toget jo "hjem" igen.

Det er jo den logiske måde togdrift er på og som jeg selv også har en del køreglæde ved, når jeg "leger" med mit tog, hvilket jeg oftest gør. 

Du kan jo lave en "langs vægen" bane med en åben fiddelyard hvor du "vender" togene.

Prøv at kigge lidt på Fremo, de kører på moduler af forskellig længde og bredde, fællesnævneren for dem er endegavlen som altid er ens, for at kunne stille modulerne sammen.

De organiserer nogen vildt store træfs hvor de kører efter en køreplan. 

 

Det er kun et forslag, ikke at du skal være medlem af Fremo, men at du kan se princippet i sådan en "drift".

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Brian-Futte

Indlæg: 4

PB

hej Alle

tak for svarene...

Ja der skylder jeg nok at skrive, trevejs skiftet skal vise en drejeskive til ring remise, den kan SCARM ikke tegne Cool

og mht. med frem og tilbage eller i ring, den er jeg godt klar over, synes bare ikke jeg kan få lavet et sporlayout som giver andet end køre i ring, den vil ikke gå op med en vendesløjfe uden det fylder alt for meget, og FREMO har jeg også kigget på, men det er ikke den vej jeg vil - lige nu ihvertfald - så det må blive et eller andet på den plads jeg har bestemt mig for jeg vil bruge på det. Og så må den køre i ring/og lave noget ranger arbejde istedet Smile

vh

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

S-Banen

Næstved

Indlæg: 18

PB

"Ja der skylder jeg nok at skrive, trevejs skiftet skal vise en drejeskive til ring remise, den kan SCARM ikke tegne"

Jo, det kan SCARM godt, men det afhænger naturligvis af, hvilken skinne-system du anvender og om producenten har en drejeskive i sortimentet. Du kan eksempelvis anvende RocoLine  når du skal indsætte en drejeskive ( tredie sidste objekt i elementlisten), husk at skifte tilbage til dit oprindelige skinne-system.

Like 1 kan lide
Top

Picture

KimC

Indlæg: 36

PB

Brian-Futte skrev:

og mht. med frem og tilbage eller i ring, den er jeg godt klar over, synes bare ikke jeg kan få lavet et sporlayout som giver andet end køre i ring, den vil ikke gå op med en vendesløjfe uden det fylder alt for meget

Ved at lægge transversaler ind som jeg har vist - evt kun en - kan du faktisk vende et tog uden ydereligere sporanlæg. Det giver selvfølgelig en styringsmæssig udfordring mht polariteten på skinnerne, det vil jeg ikke gøre mig klog på, idet problemet ikke ville være der med det system jeg bruger Wink.

 

AttachmentStørrelse
over2.JPG 45.62 kB
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.