Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hjælp til C-skinneplan

Jeg har fået tildelt et rum, som er 495 X 755 cm og har derfor brug for hjælp til tegning af en bane i C-skinner til epoke 3-5, som skal indeholde:

1 stk. Drejeskive Märklin 7186

1 stk. Drejeskive Märklin 7286

1 stk. lokomtivremise fra Pola (7 grader og med 5 porte)

1 stk. Kran Märklin 76500

1 stk. Kran Roco 43146

Theodore Weis område

Militært område

Havne område

3 øvrige små fabriks bygninger

1 sidebane betjent af enten MO eller Desiro.

Hovedbanen skal betjenes af MS og MA lyntog, sovetog med 6 sovevogne, D maskiner med 5 vogne, IC3 tog, styrevognstog, masser af godstog, E og N maskiner og MY og Me maskiner.

Der skal kun kører en epoke ad gangen.Billede

Billede

Hilsen Erik 

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

AttachmentStørrelse
9 forslag.tra68.74 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Erik

nyboder skrev:

Jeg har fået tildelt et rum, som er 495 X 755 cm og har derfor brug for hjælp til tegning af en bane i C-skinner til epoke 3-5, som skal indeholde:
1 stk. Drejeskive Märklin 7186
1 stk. Drejeskive Märklin 7286
1 stk. lokomtivremise fra Pola (7 grader og med 5 porte)
1 stk. Kran Märklin 76500
1 stk. Kran Roco 43146
Theodore Weis område
Militært område
Havne område
3 øvrige små fabriks bygninger
1 sidebane betjent af enten MO eller Desiro.
Hovedbanen skal betjenes af MS og MA lyntog, sovetog med 6 sovevogne, D maskiner med 5 vogne, IC3 tog, styrevognstog, masser af godstog, E og N maskiner og MY og Me maskiner.
Der skal kun kører en epoke ad gangen.

Hilsen Erik

Hvordan er rummet indrettet?  Døre, vinduer, radiator, skråvæg osv.?
Hvad mener du med 'Theodore Weis område'?

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg har vedhæftet en tegning over lokalet.

Theodore Weis er et entreprenørfirma, så jeg havde tænkt mig et område, hvor der var garager, kontorbygninger og mulighed for at læsse køretøjer på fladvogne. Der skal være en remise til deres Köf.

Håber det er udførligt nok.

Der er forøvrigt ingen vinduer eller skrå lofter i rummet.

Mine ranger maskiner er foreløbig Q-maskiner (III) og Köf (IV og V). 

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Så har jeg prøvet at lave en sporplan.

Jeg vil meget gerne have feedback på den, hvis I vil hjælpe mig.

Den store plade i midten skal have min største station, men jeg er løbet lidt tør for ideer.

Den mellemste station, skal bruge som start til privatbane, bestyret af små lokal tog, såsom desiro eller andre I samme størrelse.

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hejsa.

Jeg har et par kommentar.Du har en flaskehals på din station øverst til højre, ved at lade din skyggebanegård komme ind på 2 forskellige spor har du en komplet cirkelbane.

Hvis det var min bane vil jeg arbejde på at få ændret det farlige kryds som jeg har markeret i planen under, da jeg har det bedst med indstille en tog vej hvor efter toget frit kan køre på den togvej. Ved dit kryds forudser jeg afsporinger af samenkørte tog fordi man ikke lige var opmærksom et kort øjeblik.

Generalt savner jeg lidt mere dynamik eller sagt på en anden måde dine spor går 100 % parallelt med dine vægge. Jeg tror du får mere glæde at de buer lidt så der kommer en lille vinkel så de derved ikke følger 100 % væggene.

Det er fedt at du har så meget plads bare det var mig Laughing out loud

Billede

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej Erik

Jeg bliver godt nok helt forpustet: 2 drejeskiver, havne anlæg, militær område??? og Theodor who?

Hvorfor skal tingene pakkes på denne måde? Jeg mener at have læst et sted om en der kaldte et lay-out for en spaghetti gryde! Du må sortere lidt i planerne. Den længste strækning på prøvestenen er ca 7 m i 1:87, så hut jeg visker!

Og så et militær område??? Nej, vel!

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Peter

Tak for din feedback

Jeg har prøvet at ændre planen lidt efter din anvisning.

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Der hvor Baungaard siger du har et farligt kryds ser det for mig ud som om det blå spor skal gå over det andet. Hvis det er rigtigt har du et stor problem da der ikke er længde nok på de 2 spor til denne bro. Det ene spor falder 1 cm og det andet stiger 1 cm. Når du skal regne med ca 8 cm når du kører uden el og du kun har 2 cm, ja så er "kaos". Sad

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Ved at vende sidebanen får du længere perron til toget på mellemstationen. Alternativt kunne du føre den til den anden mellemstation i venstre side. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

Der hvor Baungaard siger du har et farligt kryds ser det for mig ud som om det blå spor skal gå over det andet. Hvis det er rigtigt har du et stor problem da der ikke er længde nok på de 2 spor til denne bro. Det ene spor falder 1 cm og det andet stiger 1 cm. Når du skal regne med ca 8 cm når du kører uden el og du kun har 2 cm, ja så er "kaos". Sad

Hej Ivan

Jeg har lavet "mellemste station i niveau 45 mm og lader derfor hovedstrækningen falde med 4,91 % og sporet til militær området stige med 4,85 %. Jeg ændrer nu løbet og indsætter I den næste tegning.

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Så har jeg prøvet at tegne de nye ændringer.

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Undgå større stigning end 2 - 2,5 %

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg har prøvet at undgå det, men det er endt 3,91 + 3,15 + 3,61 + 3,16 og 3,85.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Prøv at lave en opstilling og se om dine togstammer kan "bestige" disse bjerge. Prøv at kikke rundt og se hvad andre skriver om stigninger.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

nyboder skrev:

Jeg har prøvet at undgå det, men det er endt 3,91 + 3,15 + 3,61 + 3,16 og 3,85.

Prøv evt. at lægge sporplanen ud, så kan vi nemmere se om der er andre muligheder.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg har prøvet at lave de ændringer, som der er blevet foreslået.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Her er billedet.

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Her er filen:

AttachmentStørrelse
Fjerde forsog.tra 36.15 kB
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Erik

Jeg har et forslag til debat, før vi går videre.
Jeg har tilføjet lidt mere kørestrækning i venstre side.
Der er også tilføjet lidt højdeforskel.

AttachmentStørrelse
Fjerde forsog_bqg.tra 41.86 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Erik

Et udvidet forslag.
Billede

Kørestrækningen til havn og militærområdet er forlænget.
Opstillingsbanegården er flyttet til en skyggebanegård med længere kørestrækning med mere synligt tog.
Havnen og militærområdet er flyttet et lag ned.
Billede
Sådan kunne militærområdet måske se ud.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Ser spændende ud, kunne du sende den som en fil?

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

nyboder skrev:

Ser spændende ud, kunne du sende den som en fil?

Hilsen

Erik

Ja, alle stigninger <= 2,5%.
Der er blevet længere mellem de fleste stationer.
Men nu kan du jo se om det er noget du kan bruge.

AttachmentStørrelse
Fjerde forsog_hkh3.tra 56.86 kB
__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Erik

Et billede over sidste forslag, så ikke Wintrack brugere også kan kikke med.
Billede

Ændring:
Sporlængde til opstillingsspor ændret fra 1,88 m til 32,97 m
Sporlængde til militæt ændret fra 1,2 til 25,5 m
Sporlængde til havnen ændret fra 0,6m til 24 m
Sporlængde til Theodore Weis ændret fra 3,9m til 7,5 m

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ib

Indlæg: 13

PB

Super!  Laughing out loud   Noget af det bedste for mig er at sidde og kigge på folks sporplaner! Big smile

__________________

Hyg og hej fra Ib

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Hans

Jeg synes det er rigtig flot alternativ du er kommet med der. Jeg tænkte også i de baner at en skyggebanegård selvfølgelig skal ligge under banen, om det så er en helix eller bare en stigning det er jo efter temperament. Jeg havde i første gang set forkert med hensyn til militærområdet og hovedsporet, og troede at de krydsede pga. den korte afstand, Men det er jo ikke aktuelt mere.

Selve hovedstationen mangler den ikke lidt justeringer? det er vel ikke hensigtmæssigt at det hele skal igennem de to sporskifter(mellem det blå og det mørkerøde) Der mangler vel også et udtrækspor godssporene. 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

bqg skrev:

Hej Erik

Et billede over sidste forslag, så ikke Wintrack brugere også kan kikke med.
Billede

Ændring:
Sporlængde til opstillingsspor ændret fra 1,88 m til 32,97 m
Sporlængde til militæt ændret fra 1,2 til 25,5 m
Sporlængde til havnen ændret fra 0,6m til 24 m
Sporlængde til Theodore Weis ændret fra 3,9m til 7,5 m

 

 

Hej Hans

Jeg synes det er rigtig flot alternativ du er kommet med der. Jeg tænkte også i de baner at en skyggebanegård selvfølgelig skal ligge under banen, om det så er en helix eller bare en stigning det er jo efter temperament. Jeg havde i første gang set forkert med hensyn til militærområdet og hovedsporet, og troede at de krydsede pga. den korte afstand, Men det er jo ikke aktuelt mere.

Selve hovedstationen mangler den ikke lidt justeringer? det er vel ikke hensigtmæssigt at det hele skal igennem de to sporskifter(mellem det blå og det mørkerøde) Der mangler vel også et udtrækspor godssporene. 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Baungaard skrev:

Selve hovedstationen mangler den ikke lidt justeringer? det er vel ikke hensigtmæssigt at det hele skal igennem de to sporskifter(mellem det blå og det mørkerøde) Der mangler vel også et udtrækspor godssporene. 

Jo det gør den, men nu skal Erik lige have tid til at kikke på sagerne. Hvis det ikke er den vej han vil, er der ingen grund til at bruge en masse tid på det.
Det her forslag har også nogle punkter, der der skal kikkes nærmere på, hvis Erik vil bruge noget af det, bla. det du nævner, men jeg er ikke tilfreds med forbindelsen til skyggebanegården, specielt de gule og røde spor i højre side, de går for meget ligeud.

C-skinner er ikke min bedste ven, jeg syntes det er svært et naturligt forløb på så lang en strækning. Men hvis man får en begrundelse til kurven som feks en sø/ mose kommer det nok.

Jeg overvejede også at flytte militæret helt over i højre side, da jeg syntes pladsen er lidt kneben, hvis der skal være barakker, garager og administration samt et øvelsesareal, men det er jo  ikke sikkert det var Eriks ide, at der skulle være det hele.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg har kigget meget på jeres mange gode forslag og fik en forespørgsel på at flytte den store banegård.

Det har jeg kigget en del på. Jeg syntes mange af forslagene gav for meget skjult kørsel. Dernæst har jeg kigget på at lave to skyggebanegårde, således at den ene kunne være epoke 3 og den anden epoke 4. Således at det var nemt at skifte over imellem de to epoker.

Jeg har derfor lavet en ny og anderledes plan. Jeg er dog ikke helt tilfreds med den.

Billede

De røde skinner være i 0, da banen hviler ovenpå mine skabe med tilbehør.

Jeg er kørt lidt fast verørende remise og drejeskive området.

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

nyboder skrev:

Jeg er kørt lidt fast verørende remise og drejeskive området.

Ideen med den skjulte kørsel var at tog kørte ud i verden og kom tilbage, istedet for at køre 1,5 m mellem stationerne.

Din nye plan sser bedre ud, men der er ikke plads til drejeskiver og remise der hvor du har markeret dem, en 7,5 graders remise vil kræve meget plads, mere end du har til rådighed.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Erik, lige et kort spørgsmål!

Vil du kun køre i ring som man gør med et begyndersæt. rundt og rundt og rundt for så er dit layout glimrende? Party

Det tror jeg dog ikke du vil være tilfreds med i længden! Sad

Der er dog ikke de store problemer med at ændre dette. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Ivan

Det havde jeg ikke lige set, jeg har derfor arbejdet lidt med den gamle plan.

Billede

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Her er din Wintrack.

AttachmentStørrelse
8 forslag.tra 48.11 kB
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Har du tænkt på hvor du skal have dine perroner?
Med en sporafstand på 79.2 mm og en sporbredde på 40 mm + 8 mm fritrum er der 31,2 mm tilbage til perroner.
I hvet fald på perronafsnittet kan det blive nødvendigt med færre spor, eller flytte stationen bagud. En anden mulighed er at placere stationen på 1. sal, som KBH, Østerport, Valby og Høje Tåstrup.
Det vil give mere plads til spor og by

Adgang til havnen er ikke optimal, der er kunbehandlingssporet til remisen, at bruge som udtræksspor ca 60cm. Dvs. at når der er lokomotiver der skal serviceres er adgang til havnen blokeret.
Husk også at bruge tilslutningsspor 7287:3 til drejeskiven, de skal bruges, så drejeskiven kan stoppe hvor der er spor tilsluttet.

Opstilling af personvogne

Billede
Du får tre spor til oprangering af personvogne, hvis du ikke vil blokere for adgang til maskindepotet og havnen.
Samt have mulighed for adgang til dine henstillingsspor.

Du har givet dig mulighed for afsporinger i de s-kurver dine sporskifter udgør.

Billede
Ved at udskifte det ene sporskifte med en englænder, får du et bedre sporforløb. Der er mange vogne der ikke er glade for s-kurverne gennem sporskifter og det ser efter min opfattelse ikke kønt ud når feks lange personvogne skal gennem disse s-kurver.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Erik har du kikket på din godsrist, et godstog fra fiskefabrikken i lokalhavn skal til den store havn. Vogne afleveres på godsristen, når stammen til havnen er sammensat, er der ingen mulighed for at køre ned til havnen.

Billede

De røde er skinner der skal være frie, for at kkomme til havnen.
De lyserøde er muligheder for at benytte som udtræk, enten skal lokalbanen benyttes eller et af perronsporene ved stationen benyttes, for at komme fra det grønne til havnen.

Billede

Hvis du udfører dette ændringsforslag, vil du kunne komme til udtrækssporet fra alle godsspor, uden at forstyrre persontrafikken.
Det kan dog blive nødvendigt at tilpasse nogle C-skinner på længden.
Forslag til hvordan c-skinner afkortes.
http://www.uni-ulm.de/~rliske/modellbahn/schiene.html

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Så har prøvet at sætte dine forslag ind. Det ser noget bedre ud nu.

Billede

AttachmentStørrelse
8 forslag.tra 48.74 kB
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Ja det ser bedre ud, jeg har dog ikke nærstuderet den, men det sværreste er at få mere plads til perroner, for så bliver perronsporene kortere

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

bqg skrev:

Ja det ser bedre ud, jeg har dog ikke nærstuderet den, men det sværreste er at få mere plads til perroner, for så bliver perronsporene kortere

Det er første gang, jeg arbejder med slanke sporskifter. Det er utroligt som de fylder.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

nyboder skrev:

Det er første gang, jeg arbejder med slanke sporskifter. Det er utroligt som de fylder.

Ja så prøv at tænke på tillig med 6,5 grad på omkring 40 cm i længden, så skal der plads til.
Jeg har lige lagt sidste hånd på Ringsted station med slanke sporskifter, den fylder 11,5 m i længden når den er afkortet. Det er for meget, så nu skal der fjernes/ændres, for den skulle gerne ned omkring 8 m.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Hans

Ja det tror jeg gerne.

Jeg har nu lavet endnu en opdatering.

Billede

Jeg synes selv det begynder se rigtig godt ud efterhånden. Jeg ville dog gerne finde på en løsning på havnen i bunden af billedet.

AttachmentStørrelse
8 forslag.tra 53.82 kB
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Du har mulighed fra lokalby, udskift 24224 med 24612, før et spor parallelt med sporet til lokalby, lad det dreje ind over sporene til skyggeb. Lav et udtræksspor med omløbsmulighed og et enkelt spor ud ved havnefronten.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Erik,

du kører stadigvæk kun rundt og rundt og rundt.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg kunne godt tænke mig noget med en station på hovedsporene, i det område der hedder Havneby. Her skulle der så være et udtræksspor til havnen. Byen kunne eventuelt ligge halvt i svinget, som en del stationer gør i virkeligheden.

Stationen kunne eventuelt være stedet hvor hovedbanen gik fra to sporet til to enkel spor. Her menes istedet for at de følges ad, kører de nu hver sin retning.

Hej Ivan

Der bliver en del kørsel frem og tilbage til de to lokalstationer, så jeg tror ikke det bliver blot kørsel rundt og rundt. 

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Himmerlandsbanerne skrev:

Hej Erik,

du kører stadigvæk kun rundt og rundt og rundt.

Hej Erik

Jeg tror det Ivan fisker efter er om du i din skyggebanegård skal have en vendesløfe evt. i hver ende. Således at et tog kan komme tilbage fra retning den kørte ud i. (typisk mere realistisk godskørsel)

fx. kører man ud af dit hovedspor til venstre af layoutet kan man via en vendesløjfe i skyggebanegården komme tilbage igen i vestre side. Hvis du ikke har en vendesløfe i din skyggebanegård vil godstoget jo komme i højre side med de tomme vogne hvilket er forkert i min verden. Man kunne også forstille sig et regionaltog som har endestation, det vil jo også kun bruge den ene side af anlægget.

Når man har en vendesløfe i hver ende kan man stadig have automatisk kørsel, så kan toget køre:  (A - station - B - station - A osv). Den form for kørsel synes jeg er pænere at se på, fordi det virker mere realistisk.

Jeg bliver træt af at se et tog kører rundt og rundt. Men det er jo også bare min mening. (rundt og rundt: A - B - station - A - B - station A osv.)

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Okaj Peter så forstår jeg det bedre.

Nu har jeg indarbejdet det i planen.

Billede

AttachmentStørrelse
8 forslag.tra 57.46 kB
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Baungaard skrev:

Himmerlandsbanerne skrev:

Hej Erik,

du kører stadigvæk kun rundt og rundt og rundt.

Hej Erik

Jeg tror det Ivan fisker efter er om du i din skyggebanegård skal have en vendesløfe evt. i hver ende. Således at et tog kan komme tilbage fra retning den kørte ud i. (typisk mere realistisk godskørsel)

fx. kører man ud af dit hovedspor til venstre af layoutet kan man via en vendesløjfe i skyggebanegården komme tilbage igen i vestre side. Hvis du ikke har en vendesløfe i din skyggebanegård vil godstoget jo komme i højre side med de tomme vogne hvilket er forkert i min verden. Man kunne også forstille sig et regionaltog som har endestation, det vil jo også kun bruge den ene side af anlægget.

Når man har en vendesløfe i hver ende kan man stadig have automatisk kørsel, så kan toget køre:  (A - station - B - station - A osv). Den form for kørsel synes jeg er pænere at se på, fordi det virker mere realistisk.

Jeg bliver træt af at se et tog kører rundt og rundt. Men det er jo også bare min mening. (rundt og rundt: A - B - station - A - B - station A osv.)

Måske jeg udtrykte mig forkert, men som Peter skriver din kørsel er ikke virkelighedstro. Du køre ud i den ene ende af stationen og ind i den anden, igen og igen. I virkelighedens verden køre du ud af og ind i samme ende af stationen.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Så tror jeg den er ved at være der.

Billede

AttachmentStørrelse
8 forslag.tra 54.35 kB
__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Erik,

der er 2 åbenlyse fejl som jeg lige vil gøre opmærksom på.

1. dine spor på skyggebanegården er kortere end sporene på din store station. Derfor må du trække svingen helt ud til højre.

2. din havn nederst i venstre side mangler forbindelse til den ene kørselsretning. De 2 skiftespor mellem havn og drejeskive skal ændres til 2 dobbeltkryds. Ups nej det gør den ikke. Men for at få de bedste rangermuligheder er det alligevel nødvendigt. De blå strækninger forlænger du bare efter behov.

Billede

Du har så også mulighed for en del korte men lige lange spor imellem svinget og buen før Lokalby. Laver lige et layout.

Billede

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.