Picture

Ægir

Rønne

Indlæg: 6

PB

hjælp til begynder med 16-17 kvm

  

Kære alle sammen

 

Dette er mit første indlæg her på siden, så allerførst tak for muligheden for at komme med på dette spændende sted.

Jeg er ganske ny til modeltog, som jeg for et par år siden er vendt tilbage til (jeg er 51) efter ikke at have beskæftiget mig med det siden teenageårene.

Nu har jeg så fået muligheden for at bygge en bane i et værelse her i huset, men jeg har i den grad brug for hjælp og inspiration.

Jeg har naturligvis læst de mange indlæg her på siden, så jeg er klar over, jeg skal give så mange oplysninger som muligt, so here goes: Værelset er ca 500X490, og når et møbel og døren er regnet fra har jeg ca 500X300 (plus det løse) jeg kan anvende som jeg vil. Dette er illustreret med blåt i figuren "værelset". Jeg har selv tænkt på at bygge rammer i "E" figur (sådan cirka) vist i rødt i figuren "rammer", men de er ikke bygget endnu, så alt kan endnu ændres. Min tanke er at lave niveau 0 (det afbillede) i en bredde på ca 80 cm og niveau 1 (som jeg gerne vil have på i hvertfald en del af banen) i omkring den halve bredde (og ca 40 cm højere). Jeg forestiller mig også en skjult niveau -1 med skyggebanegård.

Baseret på mit kørende materiale bliver periode ca 1980 til 2010 (altså sådan lidt 4/5 agtigt). Jeg kører lidt blandet svensk-dansk-tysk.

Jeg er naturligvis pinefuldt klar over, at der er plads til meget mere i mit hoved end på den fysiske bane, men i det omfang jeg kan få det med håber jeg på

  • En hovedstrækning med en større station (passagertog på max 110 cm - worst case må jeg pille en vogn af)
  • En sidebane til min Lint (evt automatisk pendulkørsel)
  • Containerterminal
  • Tankanlæg
  • Område til lastning af tømmertog
  • Postterminal
  • Spor til banevedligeholdelsesmateriale/tog
  • Små og store stationer som der er plads

Jeg benytter Märklin C skinner, men overvejer at benytte K skinner på delstrækninger bla af hensyn til flex skinner, hvis det bliver nødvendigt (jeg skal under alle omstændigheder supplere min nuværende skinnebeholdning kraftigt)

Jeg benytter i dag en MS2 som styreenhed, men forventer ifbm opbygningen af dette layout af bytte til CS3 (hvis økonomien holder)

Jeg håber på langt sigt at kunne bruge anlægget til bla køreplanskørsel, og på kort sigt bliver det nok mest til lidt af hvert (altså sådan lidt "sovs og kartofler" brug) alt afhængig af mit humør og de begræsede muligheder for en køre-buddy har hvor jeg bor.

Jeg er også klar over, at der er nogle der foretrækker mere (realistisk) landskab på bekostning af spor og andre har det omvendt. Unden på nogen måde at skulle ses som fortaler for spagetti-layout, hælder jeg til flere spor på beskostning af landskab, hvis jeg er tvunget til at prioritere (og det er vi vel desværre allsammen)

Jeg håber ovenstående er tilstrækkeligt med oplysning til nogle af de geniale layoutplanlæggere, jeg har læst så mange indlæg fra, får lyst til at komme med forslag, der kan bringe mig lidt videre.

Der er som skrevet intet der er mejslet i sten endnu, så der er mulighed for at ændre næsten alt. Derfor er alle input, tanker og idéer mere end velkomne.

På forhånd tak for hjælpen og alt det bedste

Jens

 

Værelset

Værelset

Rammer

Rammer

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Du har valgt en periode ( hvis du vil være tro .... ), hvor togstammerne kræver meget plads = lange godstog

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ægir

Rønne

Indlæg: 6

PB

Hej Jørgen Steff

Du har ret, så det må jeg gå på kompromis med (sikkert det første af mange  :))

 

Mvh

Jens

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Spændende lokale og forhold. Der kan helt sikkert godt kommet noget fornuftigt ud af det. Har selv et lidt mindre lokale end dit, men har valgt en enkeltsporet hovedbane, og med persontog på maks 5-6 vogne. Så det kan godt lade sig gøre. Det er så epoke III, hvor vognene er kortere.

Det er rigtigt nok at specielt hovedbanegodstog i perioden kræver lange tog, men der har nu også kørt godstog, som vil være meget velegnede for en modeljernbane. På Svendborgbanen fx, kunne godstogene variere fra 10-12 vogne og op, med MY foran. Og man ser også godstog på hovedbanerne i dag med samme antal vogne. Intercitytogene var lange, 8-10 vogne, men fx i Nordjylland var vognantallet mindre. IC3 tog har også tit blot kørt med et enkelt eller to sæt.

Kan også rigtig godt lide din ide med køreplanskørsel. Dette tror jeg kan være med til at beholde glæden ved modeltoget, så man ikke lige pludselig bliver træt af det hele. Har selv valgt en endestation der fører til en opstilling med vendesløjfe. Det betyder omløb og rangering på endestationen, helt ligesom det var i virkeligheden. Og der er diverse måder man kan dyrke køreplanskørsel på, det skal jo helst ikke ende med stress.  

Banen bliver anlagt i tre lag, hvor der bl.a. er en helix der fører op fra opstillingen til en mellemstation, inden det går mod endestationen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Jeg vil kaste en anden idé ind:

Billede

 

baseret på det amerikanske "walk around"-princip.

Umiddelbart var min tanke at have en "større" endestation (sækbanegård) øverst "Endest", og føre banen rundt lags væggen neden om (mellemstation her?), op og ud under den brune streg (der markerer en høj væg, så man ligesom adskiller rummet; også taget fra walk around-verdenen). Her fra videre rundt til den anden "Endest?". Grunden til, at jeg her har sat et spørgsmålstegn er, at jeg kunne forestille mig, at man evt kunne køre videre og så skifte niveau ovre i det venstre hjørne hvor den bruge streg er tæt på væggen.

Det er en meget løs plan, men også mest ment som en udfordring af "e-konstruktionen". Ved at bruger flere niveauer kan der laves længere "sløjfer. 

I øvrigt så synes jeg, at din 110 cm grænse er en anelse for lille. Det giver jo praktisk talt kun mulighed for en stor maskine og 3 bogievogne.

Jeg synes også at din tanke om køreplanskørsel er meget fornuftig. Her vil jeg så foreslå, at du overvejer enkeltsporsstrækning, da det giver flest udfordringer.

/Jan

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jens, ved at GOOGLE gleisplan og se hvad der er, får du et indtryk af hvad der kan være i dit lokale. Märklin magazin kunne også være en mulighed. Smile  

Noget anden er at du kan download SCARM eller købe WinTrack og begynde at at tegne lidt. Smile

Jo mere du kan bidrage med, jo større er chancen for hjælp. Det kan tage uger at lave en plan af den størrelse du har. Timer som dem der hjælper, mister i samværet med deres familie. Wink

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hej Jens, se http://gleisplan.ch/gleisplaene/plan3521.html her i revideret udgave

http://gleisplan.ch/gleisplaene/plan3522.html.

http://www.floodland.nl/aim/

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Er det en seng du har i hjørnet?

Er jo rart at vide om man kan bygge noget højt på samtlige 170 cm.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ægir

Rønne

Indlæg: 6

PB

Hej Ivan


Mange tak for din interesse og links. Det reserverede område er til bord og en stol samt den nødvendige gulvplads, så der kan bygges frit i både højde og drøjde på det øvrige område.

 

Mvh

Jens

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Jamen, det giver jo næsten helt nye muligheder: Du kunne i princippet sløjfe det store firkantede område og bygge en punkt-til-punkt-bane langs med væggene, lidt dybere nogle steder og med en op/nedstigning langs med den ene væg samt to fornuftige endestationer - een på toppen og een i bunden, evt. med en skjult banegård til "udlandet".

Så kunne du indrette arbejdsbord og lignende i enten midten eller som klapbord

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.