Kære alle sammen
Dette er mit første indlæg her på siden, så allerførst tak for muligheden for at komme med på dette spændende sted.
Jeg er ganske ny til modeltog, som jeg for et par år siden er vendt tilbage til (jeg er 51) efter ikke at have beskæftiget mig med det siden teenageårene.
Nu har jeg så fået muligheden for at bygge en bane i et værelse her i huset, men jeg har i den grad brug for hjælp og inspiration.
Jeg har naturligvis læst de mange indlæg her på siden, så jeg er klar over, jeg skal give så mange oplysninger som muligt, so here goes: Værelset er ca 500X490, og når et møbel og døren er regnet fra har jeg ca 500X300 (plus det løse) jeg kan anvende som jeg vil. Dette er illustreret med blåt i figuren "værelset". Jeg har selv tænkt på at bygge rammer i "E" figur (sådan cirka) vist i rødt i figuren "rammer", men de er ikke bygget endnu, så alt kan endnu ændres. Min tanke er at lave niveau 0 (det afbillede) i en bredde på ca 80 cm og niveau 1 (som jeg gerne vil have på i hvertfald en del af banen) i omkring den halve bredde (og ca 40 cm højere). Jeg forestiller mig også en skjult niveau -1 med skyggebanegård.
Baseret på mit kørende materiale bliver periode ca 1980 til 2010 (altså sådan lidt 4/5 agtigt). Jeg kører lidt blandet svensk-dansk-tysk.
Jeg er naturligvis pinefuldt klar over, at der er plads til meget mere i mit hoved end på den fysiske bane, men i det omfang jeg kan få det med håber jeg på
- En hovedstrækning med en større station (passagertog på max 110 cm - worst case må jeg pille en vogn af)
- En sidebane til min Lint (evt automatisk pendulkørsel)
- Containerterminal
- Tankanlæg
- Område til lastning af tømmertog
- Postterminal
- Spor til banevedligeholdelsesmateriale/tog
- Små og store stationer som der er plads
Jeg benytter Märklin C skinner, men overvejer at benytte K skinner på delstrækninger bla af hensyn til flex skinner, hvis det bliver nødvendigt (jeg skal under alle omstændigheder supplere min nuværende skinnebeholdning kraftigt)
Jeg benytter i dag en MS2 som styreenhed, men forventer ifbm opbygningen af dette layout af bytte til CS3 (hvis økonomien holder)
Jeg håber på langt sigt at kunne bruge anlægget til bla køreplanskørsel, og på kort sigt bliver det nok mest til lidt af hvert (altså sådan lidt "sovs og kartofler" brug) alt afhængig af mit humør og de begræsede muligheder for en køre-buddy har hvor jeg bor.
Jeg er også klar over, at der er nogle der foretrækker mere (realistisk) landskab på bekostning af spor og andre har det omvendt. Unden på nogen måde at skulle ses som fortaler for spagetti-layout, hælder jeg til flere spor på beskostning af landskab, hvis jeg er tvunget til at prioritere (og det er vi vel desværre allsammen)
Jeg håber ovenstående er tilstrækkeligt med oplysning til nogle af de geniale layoutplanlæggere, jeg har læst så mange indlæg fra, får lyst til at komme med forslag, der kan bringe mig lidt videre.
Der er som skrevet intet der er mejslet i sten endnu, så der er mulighed for at ændre næsten alt. Derfor er alle input, tanker og idéer mere end velkomne.
På forhånd tak for hjælpen og alt det bedste
Jens
VærelsetRammer
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Du har valgt en periode ( hvis du vil være tro .... ), hvor togstammerne kræver meget plads = lange godstog
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Ægir
Rønne
Indlæg: 6
Hej Jørgen Steff
Du har ret, så det må jeg gå på kompromis med (sikkert det første af mange )
Mvh
Jens
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Spændende lokale og forhold. Der kan helt sikkert godt kommet noget fornuftigt ud af det. Har selv et lidt mindre lokale end dit, men har valgt en enkeltsporet hovedbane, og med persontog på maks 5-6 vogne. Så det kan godt lade sig gøre. Det er så epoke III, hvor vognene er kortere.
Det er rigtigt nok at specielt hovedbanegodstog i perioden kræver lange tog, men der har nu også kørt godstog, som vil være meget velegnede for en modeljernbane. På Svendborgbanen fx, kunne godstogene variere fra 10-12 vogne og op, med MY foran. Og man ser også godstog på hovedbanerne i dag med samme antal vogne. Intercitytogene var lange, 8-10 vogne, men fx i Nordjylland var vognantallet mindre. IC3 tog har også tit blot kørt med et enkelt eller to sæt.
Kan også rigtig godt lide din ide med køreplanskørsel. Dette tror jeg kan være med til at beholde glæden ved modeltoget, så man ikke lige pludselig bliver træt af det hele. Har selv valgt en endestation der fører til en opstilling med vendesløjfe. Det betyder omløb og rangering på endestationen, helt ligesom det var i virkeligheden. Og der er diverse måder man kan dyrke køreplanskørsel på, det skal jo helst ikke ende med stress.
Banen bliver anlagt i tre lag, hvor der bl.a. er en helix der fører op fra opstillingen til en mellemstation, inden det går mod endestationen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
je
Egå
Indlæg: 131
Jeg vil kaste en anden idé ind:
baseret på det amerikanske "walk around"-princip.
Umiddelbart var min tanke at have en "større" endestation (sækbanegård) øverst "Endest", og føre banen rundt lags væggen neden om (mellemstation her?), op og ud under den brune streg (der markerer en høj væg, så man ligesom adskiller rummet; også taget fra walk around-verdenen). Her fra videre rundt til den anden "Endest?". Grunden til, at jeg her har sat et spørgsmålstegn er, at jeg kunne forestille mig, at man evt kunne køre videre og så skifte niveau ovre i det venstre hjørne hvor den bruge streg er tæt på væggen.
Det er en meget løs plan, men også mest ment som en udfordring af "e-konstruktionen". Ved at bruger flere niveauer kan der laves længere "sløjfer.
I øvrigt så synes jeg, at din 110 cm grænse er en anelse for lille. Det giver jo praktisk talt kun mulighed for en stor maskine og 3 bogievogne.
Jeg synes også at din tanke om køreplanskørsel er meget fornuftig. Her vil jeg så foreslå, at du overvejer enkeltsporsstrækning, da det giver flest udfordringer.
/Jan
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Jens, ved at GOOGLE gleisplan og se hvad der er, får du et indtryk af hvad der kan være i dit lokale. Märklin magazin kunne også være en mulighed.
Noget anden er at du kan download SCARM eller købe WinTrack og begynde at at tegne lidt.
Jo mere du kan bidrage med, jo større er chancen for hjælp. Det kan tage uger at lave en plan af den størrelse du har. Timer som dem der hjælper, mister i samværet med deres familie.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Jens, se http://gleisplan.ch/gleisplaene/plan3521.html her i revideret udgave
http://gleisplan.ch/gleisplaene/plan3522.html.
http://www.floodland.nl/aim/
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Er det en seng du har i hjørnet?
Er jo rart at vide om man kan bygge noget højt på samtlige 170 cm.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Ægir
Rønne
Indlæg: 6
Hej Ivan
Mange tak for din interesse og links. Det reserverede område er til bord og en stol samt den nødvendige gulvplads, så der kan bygges frit i både højde og drøjde på det øvrige område.
Mvh
Jens
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Jamen, det giver jo næsten helt nye muligheder: Du kunne i princippet sløjfe det store firkantede område og bygge en punkt-til-punkt-bane langs med væggene, lidt dybere nogle steder og med en op/nedstigning langs med den ene væg samt to fornuftige endestationer - een på toppen og een i bunden, evt. med en skjult banegård til "udlandet".
Så kunne du indrette arbejdsbord og lignende i enten midten eller som klapbord
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]