Picture

RGudmandsen

Indlæg: 13

PB

Hælp til sporplan

Er der nogen der kan hjælpe med lidt inspiration til en sporplan i størelse 1:160

pladen banene skal bygges på er 103 cm * 300 cm

Det er vigtigt for mig at det ikke bare ser ud som om toget køre rundt

Der må meget gerne være i flere plan men det skal se dansk ud så ingen bjerge.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

RGudmandsen skrev:

Er der nogen der kan hjælpe med lidt inspiration til en sporplan i størelse 1:160

pladen banene skal bygges på er 103 cm * 300 cm

Det er vigtigt for mig at det ikke bare ser ud som om toget køre rundt

Der må meget gerne være i flere plan men det skal se dansk ud så ingen bjerge.

Spørgsmål til sporplanhjælp

1. Ønsker til anlægget

1.1 Hvilket motiv skal anlægget have? (Landskab? Hoved- eller sidebane? En eller flere stationer? ... Gennemkørsels- eller endestation? Industrispor?)


.....
1.2 Hvilke lokomotiver skal køre på banen? I hvilken epoke?


.....
 1.3 Hvilke ønsker kan forhandles og hvilke kan ikke?


.....
1.4 Hvad lægger du størst vægt på? (Rangering, kørsel efter køreplan, kørsel med lange toge, landskab, eller?)


.....
1.5 Er der sporplaner på nettet, der i retning af hvad du havde forestillet dig? Har du nogle grundideer der kan udbygges?



.....
2. Anlægsstørrelse:

2.1 Hvilken størrelse er tilgængelig, tegning af rum ? (Hvor skal anlægget placeres,i et hjørne, langs en eller flere vægge, eller midt i rummet?, Er der ting der skal tages hensyn til, skråvægge, døre eller vinduer?)


.....
2.2. Hvilken sporvidde?



.....
2.2. Fast anlæg eller moduler?

3. Ekstra oplysninger

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

RGudmandsen

Indlæg: 13

PB

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Jeg har ikke så meget forstand på det her med tog det er min første bane nå men jeg prøver at svar efter bedste evne.

1.1 Tja jeg havde nok forestillet mig noget med mindst 1 station, nogle rangerspor og evt. noget industri

1.2 Epoke 4 5

1.3 Alt kan forhandles

1.4 Rangering og lidt kørsel

1.5 Jeg har selvfølgelig gjort mig nogle tanker men er lidt bange for at poste dem her da jeg gerne vil inspireres og tænke nyt.

2.1 Der er vægge på 3 sider bag væggen er 300 cm og der er 2 side vægge på 103 cm og nej der er ingen døre eller vinduer.

2.2 Sporvidde??? Det er fleischmann piccolo skinner

2.3 Det er et fast anlæg

3 Jeg køre digitalt

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hejsa

Jeg tror man skal passe på med at tænke i en plade. Det er vigtigere at det er pladsen der er tilrådlig man tænker på.

Jeg er kommet med et forslag til hvordan banen kan bygges op. Jeg har kun lavet en grov skinneplan, hvis den har interresse kan jeg godt tegne den op når du har kommet med dine input om hvordan du gerne vil have banen. Jeg har ikke lavet industri sporene færdig, så der er ikke så mange rangere muligeheder endnu. Jeg har heller ikke lavet nogen skyggebanegård, som minimum bør man have overhalings mulighed på en af de strækninger der skjult så 2 tog kan bytte plads eller man kan gemme et ekspres passenger tog.

Du skrev at det skal være et dansk forbillede, og det er også det jeg har tegnet. Broen skal selvfølgelig være en betonbro som er knap så lang som jeg har vist, disse betonbroer findes jo overalt i landet. Fx. i lunderskov hvor esbjerg og padborg sporende krydser, der er der oveni købet også en vejbro("buen") der går over det hele. Prøv se www.kortal.dk

Billede

Billede

Billede

Med venlig hilsen

Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

RGudmandsen

Indlæg: 13

PB

wow det er noget helt andet end det jeg havde tænkt du har nok ret i at man skal tænke i rum og ikke plader.

Det er bestemt ikke et dårligt bud, men jeg er lidt nysgerig på hvad man ellers kan lave.

Har du eller andre et flere bud?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

RGudmandsen skrev:

Er der nogen der kan hjælpe med lidt inspiration til en sporplan i størelse 1:160

pladen banene skal bygges på er 103 cm * 300 cm

Det er vigtigt for mig at det ikke bare ser ud som om toget køre rundt

Der må meget gerne være i flere plan men det skal se dansk ud så ingen bjerge.

Hej

Jeg ved at det primært er Tysk inspirerede sporplaner men måske kan du hente noget inspiration fra MoBa Trickkiste.

__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Peter

Hvis tilslutning af nederste stationsspor, blev flyttet, ville det give plads til længere tog. Samtidig undgår man det skarpe knæk.

Billede

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

RGudmandsen skrev:

wow det er noget helt andet end det jeg havde tænkt du har nok ret i at man skal tænke i rum og ikke plader.

Det er bestemt ikke et dårligt bud, men jeg er lidt nysgerig på hvad man ellers kan lave.

Har du eller andre et flere bud?

Hej RGudmandsen

Det at planlægge en bane er en proces. Det handler om at finde ud af hvad der er sjovt, således at banen bliver ved med at være sjov at lege med Smile . Jeg er selv igang med at planlægge en bane som jeg egentlig ville starte på nu, men det bliver vist først i juleferien jeg får begyndt. Du kan se den på min blog her på sitet www.sporskiftet/blogs/baungaard.

Det hele handler om prioritering. Har du noget tog materiale allerede nu? for så gælder det jo om at få det i spil til din kommende bane. Skal der f. eks. være plads til intercity tog og regional tog samt gennemkørsel spor på din hoved station? Hvis du har ønske om en station mere kunne man lave parade strækningen foran(niveau -100) om til en lille station/trinbræt. Hvor lang er dit længeste tog? (på min bane har jeg 1 m som krav på hovedstrækninger, dvs. lokomotiv + 5 passenger vogne fint kan være der.)

Der er masser at muligheder, men man kan desværre ikke få alt, når man nu kun har begrænset plads og ikke mindst penge. Jeg synes du skal overveje at bruge fleischmann skinner uden balast(roco skinner) de er væsentlig billigere, men udseendet er jo en smags sag og om man kan leve med det.

Andre ideer:

Den bane grove bane jeg lavede til dig er baseret på en ringbane hvor jeg har foldet den ind i sig selv, så du får de krydsninger, og så har jeg lavet et 8-tal/S foroven.

Man kunne også lave en A-B bane. Dvs. en sækbanegard(endestation) for oven og en bane der bliver foldet ind i selv selv for du får en paradestrækning, og en skyggebanegård for neden, helst via en lille helix så der kommer afstand mellem de to lag. På skyggebanegården der kan du have tog materiel holdende samt en vendesløjfe så toget kan komme tilbage af samme spor. skyggebanegården er omverden i dit anlæg.

Konklusion:

Det er de 2 former for anlæg eller retter kørsels ideer jeg mener der er aktuelt på den plads du har, og her skal du jo vælge før man begynder at at optimere layoutet. Hvis der er andre der har kørsels ideer der kan bruges her, så fyr løs.

Med venlig hilsen

Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

bqg skrev:

Hej Peter

Hvis tilslutning af nederste stationsspor, blev flyttet, ville det give plads til længere tog. Samtidig undgår man det skarpe knæk.

Billede

Hej Hans

Jeg er helt enig, der masser af muligheder for at lave det mere brugbart. Der skal også optimeres med hensyn til perroner. Men jeg vil lige være sikker på at det er den kørsels idé han vil følge inden jeg bruger alt for meget tid på at tegne op. Der mangler også et grundlag for rangeringen, så industrien skal nok være mere konkret. Remise anlægget skal måske være en skydebro i stedet for en drejeskive eller noget helt andet, det var jo epoke 4-5.

Med venlig hilsen

Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej Peter

Du har ret, det er surt at arbejde på en sporplan og bruge timer på optimering, blot for at få den besked at det ikke var det man havde tænkt.
Men den gode Rgudmandsen må på banen, han skrev han havde nogle ideer, så han kommer nok med et udspil på et tidspunkt.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Jeg tænkte også på epoke IV og V så er drejeskiven vel ved at være fortid, med mindre anlægget skal være cubansk, der mener jeg de har kørt med damp op til nyere tid.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

RGudmandsen

Indlæg: 13

PB

Jeg har stort set ikke noget materiel men jeg vil da gerne have en bane hvor der er plads til det hele men det er jo som sagt ikke så nemt derfor vil jeg gerne se nogle forskelige bud

Jeg er helt ny så har ikke noget erfaring med hvad der er sjovt på et anlæg.

Nå men her er mit eget bud.

Like 0 kan lide
Top

Picture

RGudmandsen

Indlæg: 13

PB

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hej RGudmandsen

Der er flere ting som jeg har en bemærkning til:
Dine stigninger: For at dit design kan udføres gætter jeg på du må have stigninger omkring 2,5% - 3%. Kan lade sig gøre, men bør ikke overstige 1,5- 2%.
Du skal bruge omkring 5 cm mellem hvert lag + sporunderlag + evt. støjdæmpning, for at være sikker på at du kan køre med forskellige type lokomotiver.
Med den epoke du har valgt er den elektriske drift begyndt. Så der bør også være plads til køreledning og master.

Den lilla skinnestreng er en lang cirkel, hvor du ikke kan komme andet end rundt.

Dine radius er meget små i kurverne, det giver stort udhæng på lange vogne, ikke særlig kønt at kikke på og kan give problemer med nogle vogne/lokomotiver. Radius bør være så store som muligt, i hvert fald på den synlige del af strækningen.

Din linjeføring er vinkelret og følger kanterne: Det giver et optisk dårligt billede. En fejl man nemt kommer til at lave, hvis man som Peter nævnte, tænker mere i plade, frem for i plads/rum. Hvis linjeføringen bare afviger med nogle få grader, får man et væsentligt bedre indtryk ag anlægget.
I 1:1 følger linjen terrænet, for at få så lidt stigning på sporet som muligt, dvs selv om vi ikke har bjerge i Danmark, er der dog bakker i ny og næ. Der føres linjen rund imellem, nogle steder fyldes på, andre steder graves lidt af landskabet for at få så flad en linjeføring som muligt.

Jeg tror du meget hurtigt bliver ked af et design som dette. Selvfølgelig er der rangeringsmuligheder, hvor vognstammer kan sammensættes, køre en tur og blive sat på plads igen, men variationen på et anlæg som dette bliver meget lille. Det vil være det samme 2 tog der kører rundt hele tiden på den grønne strækning. Der er lange strækninger, men da det kun er den grønne linje der har vigemulighed og der ikke er forbindelse til den lilla kan du kun have et tog på den grønne strækning af gangen, hvis ikke den skal ensrettes.
For at få større variation på anlægget, kan en skyggebanegård( en skjult station, hvor der er et antal parallelle spor. Der skal hele tiden være et tom spor, når et tog kører ind på det fri spor, starter et andet. Man kan sige at skyggebanegården er verdenen uden for anlægget, hvor togene kører ud og gør hvad de nu skal, inden de vender tilbage. Det ene spor kan anvendes som gennemkørselsspor, hvis der er tog der ikke skal skiftes.) Selv om du ikke har så meget materiel endnu, er det væsentligt nemmere at indbygge en skyggebanegård medens man kan komme til ovenfra. Husk også at få luft over skyggebanegården, så der er arbejdsplads ved en evt. afsporing, eller andet der kræver indgreb. Jeg foretrækker 30 - 35 cm som min.

Under rangering vil du en del af tiden blive nød til at skulle afvente at sporet bliver ledigt, derfor kan man placere et udtræksspor,(et kort spor i forbindelse med opstillingssporene, som kan benyttes under rangeringen.) En anden ting som mangler er et sporskifte, til at fange løbske vogne, så de ikke løber ned på hovedsporet, den samme virkning kan opnås, hvis hovedsporet ligger højere end rangerbanegården.

Nu håber jeg ikke du bliver skræmt helt væk, af denne smøre.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

RGudmandsen

Indlæg: 13

PB

Jeg bliver på ingen måder skræmt, for jeg syntes ikke selv min ide holder og jeg tvivler på at det giver mening forsøge at få den til at fungere. Hvilket også er grunden til jeg gerne ville se nogle forskelige bud på hvad man kunne lave.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

RGudmandsen skrev:

Jeg bliver på ingen måder skræmt, for jeg syntes ikke selv min ide holder og jeg tvivler på at det giver mening forsøge at få den til at fungere. Hvilket også er grunden til jeg gerne ville se nogle forskelige bud på hvad man kunne lave.


For ikke at bruge energi på noget, der ikke kan bliver til noget, er du nok nød til at fortælle mere præcist om hvad du kunne tænke dig. Det ewr selvfølgelig svært at beskrive noget, man ikke helt har en klar fornemmelse af endnu.

Du kan evt. prøve at kikke i trådene her eller på andre forums og skalaer. Er der noget som du kan lide, ikke nødvendigvis hele planen, men også uddrag. Drop et link og beskriv hvad du finder godt.
Stort tysk forum: http://www.stummiforum.de/viewforum.php?f=24&sid=b5245e3a001133aa95eb738...
Svensk forum: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?board=29.0
Svensk forum: http://www.stinsensforum.se/anlaggningsbygge-f5.html?sid=35ba6ce6f5e9f82...
Tysk forum: http://www.modelleisenbahn-forum.info/cgi-bin/forum-modelleisenbahn-spur...
Norsk forum: http://www.norskmjforum.no/forum/forum.asp?FORUM_ID=68
Norsk forum: http://forum.mjf.no/default.asp

Er du til Carsystem er det her måske stedet, hvor du finder tips: http://www.ciservice-ilchmann.de/forum_modellbahn/index.php


Prøv evt. at tage Peters oplæg, brug det som udgangspunkt. Hvad syntes du om og hvad syntes du mindre om.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tonny Pedersen

Håndformer

Næstved

Indlæg: 348

PB

Hej

Her er et link til en tråd med nogenlunde samme plads som du har.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=65634&sid=a05e96e184bbc5d6e23a3dd2ef7d6c77

Tonny

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

RGudmandsen skrev:

Jeg har stort set ikke noget materiel men jeg vil da gerne have en bane hvor der er plads til det hele men det er jo som sagt ikke så nemt derfor vil jeg gerne se nogle forskelige bud

Jeg er helt ny så har ikke noget erfaring med hvad der er sjovt på et anlæg.

Nå men her er mit eget bud.

Hejsa.

Velkommen til Smile. Det er en spændede og udfordrerne hobby. Det gode ved denne hobby at den spænder så bredt. f.eks. Styring fra en computer med automatiske start/stop, eller bare digital styring af lokomotiver, Elektronik, lave landskabe og floder, bygge tog fra bunden, lave virkeligehed tro kopier af stationer, og jeg kunne blive ved.

Jeg kan anbefale en startsæt fra fleischmann 937181. Der får man rigtig meget for pengene, og togene er af super kvalitet, og med gode detajler f. eks. rødt lys i godsvogn, og lyset i styrevognstoget skifter alt efter retningen. Du får også en multimause digital styring som er ca. 900 kr værd. Sættet er Epoke IV og ved at snakke/prutte lidt om prisen burde du kan få den til ca. 3.300 kr ved din lokale forhandler, det gjorde jeg ihvertfald, og jeg har været meget glad for sættet.
link til produktet: http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/8304/d/2/p/...

Som Hans han er inde på synes jeg også at du skal kigge på nettet og skriv herinde med et link til hvad du godt kan lide(f. eks. "her er et lækkert industri område" eller "fed station med busholdeplads") . Så skal jeg nok prøve efter bedste evner at få det med på planen hvis du ønsker dette.

Hvis du har mulighed for at besøge nogen der har et anlæg i skala N er det også en god mulighed. Da jeg startede op igen i denne hobby tog jeg ned til den lokale modeltogsforretning og snakkede om de kendte nogen der havde et skala N anlæg derhjemme, og der var der selvfølgelig. Jeg tog ud til ham og fik en masse erfaring, og fik lov til at køre det fik prøvet det af inden man skal ville bruge en masse tid og penge på det. Har du prøvet at lave et overslag på hvad et sådanne anlæg koste? Mit gæt er omkring 10.000 kr for skinner, landskab, elektronik, altså uden nogle lokomtiver og vogne. Wintrack som jeg tegner i kan komme med en styliste når man er færdig, den kan man så sætte priser på og så har man prisen for skinnerne og sporskifterne.

Kommentar til dit forslag: 

Jeg synes du har mange optillingsspor/rangere spor. Prøv forestil dig et tog med fx. 8 godsvogne(f. eks. 3 tankevogne, 2 kornvogne og 3 kølevogne)  der skal ud til 3 forskellige industrier, tegn det på et papir og lade som om du kører toget og laver rangeringen . Det du som minimum har behov for er 2 opstillingsspor med omløb på begge.

Billede

Så er det efter min mening bedre at opbevare toge der ikke er i brug i ens skyggebanegård. Men det er jo også bare min mening.

Jeg håber at du finder det interressant og kommer lidt nærmere hvad du synes godt om. hvis du ikke allerede kender www.skala-n.dk er det et godt sted at søge inspiration

Med venlig hilsen

Peter

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.