Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Bane til Sønneke - Oval 80x180cm - Skala N

Hejsa

Min søn på 10 år skal da have en modeltogbane :) Her er mit forslag til hans togbane.

Forudsætninger:
-På en plade med ben.
-Ikke for svær at udføre
-Give mulighed for stor variation i kørsel, da han gerne skal kunne bygge videre på den i mange år.
-Undgå at skinner er 100% parallel med anlægskanterne
-Sporskifter og skinner fra mit lager
-Minimum R2 radius i kurver
-Lokomotiv + 2 togne


Køre idé:
Den lille enkeltsporet stationsby Åby har direkte afgange til omverden med mulighed for at krydse i omverden. Fra Åby er der den lille sidebane til Bakkedraget stationsby hvor der krydses Åby's Åen på vej dertil.
På Åby station er der en lille remise hvor et lokomotiv høre til. Fra Åby er der lejlighedsvis togforbindelse til Fars Sprossebøl station eller Havnen hvis der laves opstilling i stuen.

Hvad der ikke er lykkes:
-Vendesløfe
-Godshåndtering, (åen blev prioriteret højest)

Her er den:

Jeg tænker at det kan være at i andre også kunne finde inspiration i mit banedesign. Åen er tænkt som "adskiller" så der opstår en illusion om at kører videre til næste station. 
Jeg synes selv at det er lykkes meget godt Smile

Billede

Layoutet. 

 Billede

Oversigt:

Billede

 Set fra FREMO enden

Billede

 

 

 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

 

Jeg foreslår følgende tilføjelser - især aht. interessant rangering på "bakken".

Billede

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 2 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Bortset fra at du kun har vendesløjfe den ene vej rundt, bliver det godt med 2 af de 3 forslag fra Techek. Krydsningen i venstre side mener jeg ikke er nødvendig.

Og dog, hvis du skal kunne køre begge veje rundt på Bakkedraget er det nødvendigt.

mvh

Ivan

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Baungaard

VVS Ingeniør ved COWI

Gadbjerg

Indlæg: 222

PB  Blog

Hej Techek og Ivan

Tak for gode input Laughing out loud, det er altid en fornøjelse at få forslag til ændringer ved at få andres øjne på.

-Der er kommet en fabrik ved Bakkedraget station og den lokale stationspasser har krævet et opstillingsspor til de to-tre godsvogne, således at persontogets lokomotiv en rangere.

-Åby station fik overbevist baneafdeling at de skulle lave indkørsel til spor 1 fra Øst enden, således at spor 1 nu deles imellem lokalbanen og statsbanen. Ligeledes fik de ændret sporføringen så lejlighedstoget fra Fars anlæg kommer ind på spor 2, i stedet for godssporet i spor 3.

Desværre var ekspropriationsomkosteringer så høje ved forslaget om 3 spor på Bakkedraget station så denne løsning ikke blev til noget  Wink

Billede

Billede

Billede

 

__________________

Med Venlig hilsen

Peter Baungaard

N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Under "bakkedraget" kunne du jo godt føre 2 spor en etage længere ned til vendesløjfe og lidt opstilling.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.