Jeg har ledt med lys og lygte efter noget der kan minde om et stålværk, bygninger der til og lignende tilbehør.
Men uden det store held
Er der nogen der tilfældigvis er faldet over noget i denne boldgade?
Størrelsen er HO
__________________
Mvh.
Frank Olesen
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 605
Der er to producenter jeg kender til.
Den ene er Walthers Cornerstone serie, det er Heljan bygninger som Walthers sælger videre. Trix har også haft nogen af dem som engangsserier.
http://www.walthers.com/exec/page/steel
Den anden er tyske Joswood, som laver bygninger i karton, de er store, flotte og hundedyre.
http://lasercut-shop.de/epages/22270.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/22270/Products/17040
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Ja, mon ikke!
Märklin/Trix lavede engang en specialserie - det er vist 10 år siden, men jeg mener, Kystbanen har lidt tilbage, hvis jeg husker rigtigt.
Men så er der amerikanske Walthers: De laver som regel "årets tema", og et år var det netop stålværker. På det tidspunkt kunne man få en hel bygningsserie, der tilsammen ville fylde 3-4 m², hvis du skulle bygge det hele. Du kan finde en oversigt over Ashland Iron & Steel her.
Et andet tema har været gasværker, og der købte jeg: Alene retortbygningen måler noget med 40 x 90 cm.
Walthers sælger deres byggesæt under handelsnavnet Cornerstone - og mange af dem er såmænd fremstillet af Heljan. De kan købes direkte hos Walthers, men også gennem forhandlere; du skal altså på en større jagt, hvis du vil finde alle stålværksbygningerne - nogle kan du finde hos Walthers, andre må du finde andre steder. Men det kan ofte lade sig gøre.
Bygningerne fra Ashland Iron & Steel:
Blower Engine House:
Hulett Unloader - 44.5 x 22.2 x 31.8 cm:
Rolling Mill - 81.3 x 28.26 x 25.4 cm :
Coke Oven & Quench Tower w/Larry & Quench Cars - 71.1 x 48.2 x 36 cm:
Blast Furnace - 70 x 35 x 53.7 cm:
Som du kan se, skal man have god plads. To af bygningerne er udsolgt fra Walthers - men kan potentielt købes andre steder - de sidste tre er på udsalg til stærkt nedsatte priser.
Husk at vise os nogle billeder, når du har fået bygget dit stålværk!
MVH
Lars
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
halløj : en lille tur på googel gav
http://www.peachcreekshops.com/genprods.php3?val=HO+Steel+Kits
http://www.walthers.com/exec/page/steel
http://industrialmodelshop.com/
http://www.midwestnpioneer.org/oldsite/central/steelmill.html
http://alkemscalemodels.biz/steel-mill-details/
http://industrialmodelshop.com/
http://mussersteelmill.blogspot.dk/
Og : Cornerstone / walter
http://shop.paa-sporet.com/modelbygninger-211/1-87-h0-213/industri-og-havneanlaeg-218/?page=2
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Eeej hvor er det lækkert det sæt!! Men får da vist ikke lige helt plads til det hele


Min umiddelbare start-ide var at have et valseværk. Og der kan jeg da se at Rolling Mill sættet vil være perfekt
Har nemlig netop indkøbt et par sæt Märklin vogne med forskellige typer stål last. Støbejernsblokke, valsede blokke, færdige plader, og coils af tyndplader.
Men skal da lige se hvor meget jeg kan få plads til!
Mvh.
Frank Olesen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Frank.
Hvis du nærstuderer oversigtssiden hos Walthers, vil du se, at de rent faktisk har fået proppet det hele - undtagen kulkranen - sammen på et diorama på 1,2 x 2,1 m.
Så er du jo heldig, at det er et af de sæt, de har tilbage - og så på tilbud med 37% rabat. Ser vi bort fra kranen, kan du få valseværket og koksanlægget for omkring $ 200,-. Det er ca. 1.100,- kr. Jeg handler jævnligt hos Walthers, og det er min erfaring, at man skal lægge ca. 50% til prisen for at kompensere for fragt og moms - så du vil nok kunne købe de to bygninger i USA for omkring 1.650,- kr. alt incl.
MVH
Lars
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Det var dælme også et stort område at optage på et L-formet layout på 3,8x2,8
Men må da indrømme det er meget fristende at hoppe på hele skidtet 

Ja 40-50% er vist ikke meget galt. Men er da så "velsignet" at have familie der ovre, så de kan købe for mig og sende som gave til mig. Sneeedigt
Men skal jeg have koksanlægget, så skal resten vel også med.. Så vidt jeg kan forstå på 1:1 stålværk, så er det kun valseværket der egentlig kan være selvstændigt.
Mvh.
Frank Olesen
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Mangler du inspiration, kan jeg anbefale bladet Modellbahn schule nr. 22 og 23, der handler omkuld, koks og stål.
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Tak for tippet Jeppe

Et andet emne omkring selve valseværket er, hvad skal mon komme ind og hvad kommer ud?
Jeg har disse to vognsæt fra Märklin:
Og så leder jeg efter et par Coil Transport vogne i stil med denne:
Min ide er så at vognene med de tykke stål blokke skal ankomme med blokkene, hvorefter de valses.
Ud af det kommer der både Coils og de tynde lange stålplader, som læsses på de respektive vogne og fragtes væk.
Er det ikke den korrekte rækkefølge?
Eller er det helt rå stål blokke i denne stil ( http://www.rjftrains.com/sales/hotlist_2013_March/48685.jpg ) som kommer ind i den ene ende, og ud i den anden enden kommer der både de tykke blokke, coils og lange tynde plader?
Nogen der har lidt insider viden omkring emnet?
Mvh.
Frank Olesen
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Min ide er så at vognene med de tykke stål blokke skal ankomme med blokkene, hvorefter de valses.
Ud af det kommer der både Coils og de tynde lange stålplader, som læsses på de respektive vogne og fragtes væk.
Er det ikke den korrekte rækkefølge?
Eller er det helt rå stål blokke i denne stil ( http://www.rjftrains.com/sales/hotlist_2013_March/48685.jpg ) som kommer ind i den ene ende, og ud i den anden enden kommer der både de tykke blokke, coils og lange tynde plader?
Nogen der har lidt insider viden omkring emnet?
Hej Frank
Uden insiderviden, men dog med en viden om stålproduktion, vil jeg mene at et valseværk godt kan "fødes" af de stålblokke der er på dine første vogne.
Jeg tror derimod ikke at man vil bruge stålpladerne på den næste serie vogne som mellemprodukt for coils, da det umiddelbart virker som "for omkostningsfuldt" først at valse dem eet sted for at køre dem et andet sted hen for at valse endnu en gang.
Stålblokkene på de sidste vogne (linket) kan ikke bruges på et valseværk, men er nok snarere tiltænkt et jernstøberi, hvor de skal direkte i smeltedigelen.
Men måske er det som du skriver, netop en person med insiderviden (måske endda bosat i stålværksbyen Frederiksværk), der skal udtale sig
.
De bedste Jernbanehilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Hej Christian.

Det var også min tanke at de tykke blokke godt kunne bruges som "føde".
De lange plader var heller ikke ment som mellemprodukt. Nærmere som plader til fx skibsindustrien og lignende tung konstruktion
Mvh. Frank Olesen
Mvh.
Frank Olesen
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
De lange plader var heller ikke ment som mellemprodukt. Nærmere som plader til fx skibsindustrien og lignende tung konstruktion
Nåja
Det skriver du jo også. Det havde jeg overset.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Faldt lige over denne byggetråd:



http://www.modelrailroadforums.com/forum/showthread.php?25888-Building-the-Walthers-Ashland-Rolling-Mill-Round-Two/page2
Som jeg kan forstå, så har han valgt at skippe 1 ud af de 4 bundplader, for at gøre hele bygningen mere plads-venlig. Og det gør jo egentlig ikke det store
Og så har han samtidig valgt kun at lave tag og vægge på de 2 af de resterende 3 plader. Og ladet kranen gå helt ud. Syntes egentlig det virker skide godt!
Så jeg er nu allerede gået i gang med at overveje hvad mit kommende kit skal bygges op som.
Umiddelbart syntes jeg at taget og vægge godt måtte gå 2-3 fag længere ud, så selve valsen er lidt mere dækket fremfor at rage helt ud til tagkanten. Og det skulle der jo heller ikke være noget i vejen for.
Men jeg vil så nok vælge at bruge alle 4 bundplader og bygge kranen helt ud. Det vil jo give noget mere plads til vogne og opbevaring af stål samt give noget mere synligt af hele valseværket.
Men det overvejer jeg stadig indtil kittet ankommer
Er der nogen af jer folk der ude som har andre inputs til smartere opbygning?
Mvh.
Frank Olesen
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Der er noget, jeg undrer mig over: Hvis man skal valse stålplader, skal de så ikke være meget, meget varme? Hvordan former man dem ellers?
MVH
Lars
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Jo det skal de. Og det gøres nok i en ovn af en art. En stor en
Men den del er ikke en del af valseværk-kittet. Måske det tilhører en af de andre dele af hele stålværks sættet?
Mvh.
Frank Olesen