Hej jeg skal til at lave en lille bro elle overkørsel. Hvad skal frihøjde være fra plade og op for at der kan køre
el tog under bro hvad er normal er det 10,5cm , og hvorlang skal stining på skinder være fra punkt 0 og op til 10,5 hvis det er nomal højde.
Det er mærklin C Skinner Der må være nogle standart mål så tog kan kravle op med nogle vogne.
MVH femøl
__________________
Køre på Mærklin C Skinner
bqg
Indlæg: 1.102
Hej jeg skal til at lave en lille bro elle overkørsel. Hvad skal frihøjde være fra plade og op for at der kan køre
el tog under bro hvad er normal er det 10,5cm , og hvorlang skal stining på skinder være fra punkt 0 og op til 10,5 hvis det er nomal højde.
Det er mærklin C Skinner Der må være nogle standart mål så tog kan kravle op med nogle vogne.
MVH femøl
Frihøjde:
Fritrumsprofilet siger 65 mm fra skinneoverkant til køreledning, dertil skal lægges evt. ballast , støjdæmpning,tresse tykkelse og højde pål køreledning, så 10,5-110 mm.
Er det kun køretråden der skal uder broen, eller skal der være plads til master. Er det kun køretråden kan 90 mm måske gøre det.
Længden:
Længden på rampe afhænger af stigningen.
Ved 1% stigning stiger sporet 1 cm pr løbende m, ønsket stigning:
12 cm, 1%, længden =(12 cm*100)/1=12 m
12 cm, 2%, længden =(12 cm*100)/2=6 m
12 cm, 3%, længden =(12 cm*100)/3=4m
Da man ikke med alle lokomotiver og vogne kan klare en stigning på 3% af 1 gang, skal man regne ekstra plads til blød start og landing.
Start ikke Stigning og kurve samtidig, det kan give problemer med lette vogne og lange tog.
Hvor stor stigning du kan tillade dig afhænger af flere ting:
Trækkraften til rådighed, dvs antal aksler og antal trækringe og lokomotivets vægt.
Længden på togstammen, der skal befare stigningen.
Lige strækning eller kurve, kurvede strækninger giver kraftigere modstand.
Den sidste ting, men måske den vigtigste. Er strækningen synlig skal man helst ikke over 2% stigning. Ikke noget krav, men det ser bedst ud hvis ikke rampen er for stejl.
Det afhænger i sidste ende af den til rådighedstående plads. Har man ikke ret megen plads til banen, kan det være nødvendigt at ramperne skal være stejle, men samtidig bliver togene også kortere.
Hvis ramperne skal være stejle, kan man forsøge at skjule det i landskabet. Hvis der er mulighed for, at lade det ene af de krydsende spor falde kan stigningen på de enkelte spor gøres mindre.
Jeg har set stigninger på 3 - 4% i gamle Märklin sporplaner, men kønt er det ikke.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV