Jeg har svært ved at finde et par gode billeder, særlig af væggen bag de store lodrette bjælker
Har haft bogen om danske havne, som Webmaster anbefalede, men der var kun ganske få utydelige.
Mon væggen/muren var af træ ?
Skal afsluttes med granit øverst
Er der hjælp at finde ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Da' Jørgen.
Jeg har vist nok anbefalet en hel del bøger om danske havne - hvilken er det mere præcist, du tænker på?
Og når du siger trafikhavn i halvtresserne - tænker du så på en havn, som den så ud i halvtresserne, eller tænker du på en havn, der er anlagt i halvtresserne?
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.637
En gammel havn, som den så ud halvtredserne med væg/muren
+ de lodrette bjælker som jeg regner med var ca. 40 X 40 cm
+ en eller to vandrette, der nok ikke var "mere" 20 cm tyk
Og det hele afsluttet med stenkant med indmurede pullerter eller de to store ringe med to knipler til fortøjringerne
Den omtalte bog var nævnt, da Gert spurgte til danske pakhuse !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
R 963
arbejdsløs
Slagelse
Indlæg: 191
Hejsa
Har du kigget på gamle fotos på internettet?
Jeg googlede lige "gamle havne" og så dukkede der et par fotoer op fra fredericia. http://www.fredericiashistorie.dk/html/fredericia/steder/htm/Broechners_Pakhus.htm
Eller danske havne fra 1950'erne fandt jeg dette her, http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen (billedet under kortet)
Mvh. R 963
bejestrup-banen
Dragør
Indlæg: 33
Hej!
Du kan også kigge lidt på Google Earth Street view Dragør Havn, den er mere eller mindre fredet og har derfor ikke ændret udseende i mange år.
bejestrup-banen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.637
Billedet nummer 2 fra Gammel Havn viste fint det gamle bolværk
Så tak for det
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.637
Og til det 2. indspark
Jeg kan ikke komme ind på Google Earth Street view, da jeg ikke vil have den nye Google browser på min PC, men jeg prøver, når konen senere kommer hjem med sin iPad
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Og til det 2. indspark
Jeg kan ikke komme ind på Google Earth Street view, da jeg ikke vil have den nye Google browser på min PC, men jeg prøver, når konen senere kommer hjem med sin iPad
Hej Jørgen
Jeg har ikke Google's browser og jeg kan godtbenytte streetview, jeg har i mange år benyttet Firefox.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.138
Da' Jørgen.
Ja, det er netop i den tråd, jeg omtaler 3-4 forskellige bøger. Men når du ikke vil gøre dig den ulejlighed at fortælle, hvilken af disse bøger, du henviser til, bliver det lidt svært at hjælpe.
Jeg formoder dog, at du taler om bogen Industrisamfundets havne. Her har du sådan set ret i, at der ikke er mange billeder, der direkte viser konstruktionen af et træbolværk - der er dog et dejligt billede af Jessens Mole i Svendborg på side 83.
Til gengæld hedder afsnittet fra side 69 til side 77 Bolværker og kajmure, og det handler sådan set ikke om andet. Hvis man læser teksten, vil man få en masse information om konstruktionen af bolværkerne, og i stedet for fotos vil man f.eks. kunne finde disse tre konstruktionstegninger af et træbolværk:
Billedteksten til disse tre tegninger er meget lang, så jeg gider ikke skrive den af - du må selv slå den op; men teksten indeholder alt, hvad en modelbygger kan ønske af beskrivelser af både trætyper og -dimensioner, ligesom den fortæller om hældninger på de skrå dele, så det burde være lige til at gå i gang.
Det er dog værd at bemærke, at denne type bolværk stort set gik ud af brug i slutningen af 1800-tallet, så med en levetid på maksimalt 80 år, er det tvivlsomt, hvor mange større havne, der har haft rent træbolværk tilbage i 1950erne. Danmark var pioner indenfor bolværker i jernbeton - Christiani & Nielsen lavede verdens første jernbetonbolværk på havnen i Assens i 1906. Det findes ikke mere, men et næsten lige så gammel jernbetonbolværk (1907) kan stadig findes i Randers - bogen har et fint billede.
I mellemkrigstiden begyndte man så at anvende jernspuns, da det var meget lettere at arbejde med. Det begyndte at finde indpas i Danmark, men på grund af stålmanglen under 2. verdenskrig gik udbredelsen noget i stå - den tog til gengæld fart igen lige efter krigen, og blev hurtigt næsten enerådende. Du går efter et rent træbolværk - men måske du skulle overveje, om det rent faktisk er det, du mener: Bolværker af jernspuns har meget træ, der skal tage af for stødene, når skibene slår mere eller mindre hårdt ind i kajkanten. Faktisk er der ofte et gitterværk af træ yderst, mens jernspunsen ses inde mellem bjælkerne.
Bogen har konstruktionstegninger af alle disse typer, ligesom der er en dejlig - og meget detaljeret - gennemgang af konstruktionen af Københavns Frihavn.
Teksten i afsnittet fortæller også rigtigt meget - f.eks. indledes beskrivelsen af granithammer på følgende måde:
Der er ingen tvivl om, at den bolværkstype, mange forbinder med den industrielle erhvervshavn, er et bolværk med granithammer og eventuelt granitpavement. Det er ganske rigtigt en meget karakterfuld og smuk type bolværksbeklædning og afslutning, men den blev i hovedtrækkene kun brugt fra omkring 1870 til ca. 1920 i de danske havne.
Det skulle du måske overveje, inden du lægger dig fast på granit?
Under alle omstændigheder kan jeg kun anbefale at læse dette afsnit - jeg tror ikke, man finder nogen anden bog på dansk med en så detaljeret gennemgang af de forskellige typer - incl. beskrivelser og tegninger af, hvordan de konstrueres.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.637
Også her tak for den lange forklaring / tegninger ....
Vi går igang i aften med inspiration også fra havnen på Jørnebanen, hvor vi stjæler det med akrylpladen som vandovefladen ..
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).