Så er der igen nyt fra Banetjenesten. I serien af ætsede godsvogne kommer der nu to nye vogne, nemlig PJ og PJR. Vognen er en kort vogn med høje sider, og vognen er en rigtig bred "basse". Den ser fin ud når den står i stamme med TD-vognene. Den er lavet i ætset nysølv i samme fine kvalitet som TD-vognserien. Vognen har været igennem prøvebygningen og ér sendt til ætsning. Øvrige dele er ved at være klar også, så det varer ikke længe for vognene er klar til forsendelse. Sættet består af ætsesæt, hjul, lejebukke, Symobakoblinger med kulisse, fjedrende kurvpuffer, litreringer og øvrige dele til at kompletere vognen med. Som med TD-vognene, så laves der en meget grundig byggevejledning som kan hentes på hjemmesiden www.banetjenesten.dk.
Den kommer både som fladvogn og som fladvogn med bremsehus. Sættet bliver også forberedt til en lille platform (den blev brugt på PJR-vognene efter at bremsehuset var blevetfjernet, men hvor man stadig havde behov for at håndbremse vognene), som laves af et andet kendt firma (mere herom senere). Herved kan vognene bruges over en længere tidsperiode på anlægget.
Vognen kan forudbestilles allerede nu ved at sende en mail til mailto@banetjenesten.dk
Du kan bestille med hjulsæt til to-skinnedrift. Husk at anføre ved bestillingen.
Mvh
Banetjenesten
Baneven
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej - og godt nytår
og så er der jo også lige denne variant
i brug 1924 til 1959
PJS 16620 - 16739
Tegning h087
Foto: DSB : PJS 16652, 1944 Cvk; bemærk lige at pufferplanke og puffere IKKE er sorte !!!!!!!!!
mvh
h087
skal lige finde PJR frem af arkivet !!
lidt nummerhistorik (kun for nummernørder ) !!!!! + forkortelser for nogle bremsetyper
PJ vogne med trykluftledning (TL) og håndbremse (H) i 1952
16970-16994, 16996-17176, 17178-17199, 17201-17210
PJB vogne med trykluftbremse G (TB) og håndbremse (H) 1957
16620-16624, 16626-16627, 16629-16636, 16638-16652, 16654-16667, 16669-16689, 16691-16692, 16694-16725, 16727, 16729-16734, 16737-16756, 16758, 16760-16772, 16774-16785, 16787-16809, 16811-16815, 16817-16819, 16821.16829, 16831-16859, 16861-16870, 16872-16888, 16890-16892, 16895, 16897-16906, 16908-16916, 16918-16922, 16924, 16926-16928, 16930-16933, 16935-16951, 16953-16957, 16959-16969
PJR vogne med trykluftbremse G (TB) og skruebremse (R) (lille bremseplatform, dog har PJR 13784 trykluftledning (TL) istedet for trykluftbremse i 1957
13784-13796, 13798-13802, 13804-13808, 13810-13812, 13814-13818, 13820-13834, 13836-13837, 13839-13843, 13845-13855, 13857-13859, 13861, 13863-13876, 13878-13879, 13881-13883, 13888, 13891-13893, 13895-13902, 13905-13921, 13923-13928, 1393113938, 13940, 13942-13950, 13952-13958, 13960-13972, 13974-13977, 13979-13984, 13986-13995, 13997, 13999-14002, 14004. 14006-14019
PJS vogne med trykluftbremse G (TB) og håndbremse (H ) samt 12 stk side- og endestøtter 1952
16621-16622, 16624, 16626-16627, 16630-16633, 16635-16636, 16638, 16640,16642-16644, 16646, 16648, 16650, 16652, 16654-16655, 16657-16660, 16662, 16664-16667, 16669-16670, 16672, 16674-16677, 16681-16682, 16684-16689, 16691-16699, 16701-16704, 16707-16708, 16710, 16714-16727, 16730-16732, 16734-16739
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
baneven
Indlæg: 12
Hej Henning.
Tak for din tegning og dine oplysninger i øvrigt. Og jeg er meget glad for kommentaren om bemalingen af pufferplanken. Jeg har været på billedjagt, og det ser ud til, at det kunne være karakteristisk for denne type, da der kan findes flere billeder heraf, bl.a. her: http://www.veterantoget.dk/materiel/museumslager/dsb-pjr-13975,-godsvogn.aspx
Bemærk i øvrigt bremseplatformen, som vi sammen med en anden leverandør vil lave i messing til vognen og lige til at "klipse" på. Vognen er forberedt til denne.
Et sted i mine gemmer har jeg et billede fra et postkort med en række PJR stående ved Helsingør Station på vej ned mod færgeanlægget. Det er et flot billede kan jeg huske, men kan ikke finde det i øjeblikket. Men ellers er det dejligt at se mange billeder af en vogn, så man kan se de store variationer. I øvrigt, så har jeg set vogne med "Udrangeret" malet på vognen - i pæn skrift! - Måske skulle vi lave denne tekst på litreringerne, så kan vognene få sig et aktivt seniorliv? Se bl.a. billedet på EVP's hjemmeside: http://evp.dk/index.php?mact=News,m9b300,default,1&m9b300number=5&m9b300... Du skal godt og vel halvvejs ned på siden. Det er på siden af DSB Ph 7424, ex. SFJ Pc 744
Mvh,
Egon
Baneven
Dekas
Indlæg: 61
Den kommer både som fladvogn og som fladvogn med bremsehus. Sættet bliver også forberedt til en lille platform (den blev brugt på PJR-vognene efter at bremsehuset var blevetfjernet, men hvor man stadig havde behov for at håndbremse vognene), som laves af et andet kendt firma (mere herom senere). Herved kan vognene bruges over en længere tidsperiode på anlægget.
Hej Sporskiftere
Den af Banetjenesten omtalte platform og bremsespindel er klar til levering og er nu udleveret til de forhandlere der havde forudsbestilt.
Platformen og spindelen er tilpasset Banetjensten kommende byggesæt af PJR men passer også til PTR (kan bygges på Fleichmanns vogne) og HJ (I) som tidligere blevet lavet af Laser (Trinbrættet)
God weekend til jer alle
Med venlig hilsen
Dekas v/Kasper Bang Jensen