Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Huset på Christianshavn i Resin 1:87

Huset på Christianshavn i Resin 1:87

Togdillens Matador huse er blevet vel modtaget, så næste skridt er 2 huse fra Amagergade.

Rottehullet og ”huset på Christianshavn”

Konceptet har været, at de fleste model byggere skule være i stand til at samle et hus på få timer, og ende med et vellignede hus, uden brug af meget værktøj.

En forfinet støbe teknik, har gjort at et hus kun består af få dele, huset + tag/tagene.

Dermed er de sædvanlige fejlmuligheder som skæve hjørner og tag samlinger elimineret.

De viste resin dele er taget lige ud af posen, og behøver ingen efterbehandling, ud over en tur i lunt opvaske vand for at fjerne rester af slipmiddel.

Den letteste løsning er, (efter bemaling af huset) at lime gardinerne på ”gardin plan felterne” derefter ruderne og til sidst vinduerne som er lavet i selvklæbende plast folie.

Hvis man ønsker belysning/indretning fjernes ”gardin plan felterne” med en fræser på en minidrill, og tilrettes med en flad fil.

På min model har jeg lavet dette på alle forsidens lejligheds vinduer, dels for belysning, men også for at få en dybde mellem glas og gardin. Dette mellemrum kan så bruges til potteplanter mm.

Potteplanter er bare et stykke brunt ledning som er på limet noget grønt rest materiale fra buske.

Jeg har valgt at lave indretning i 4 rum, møblerne er fra Noch. Hvert rum har selvfølgelig en SMD led.

Til patinering af vindues folien er Tamiya weathering master velegnet.  Det forbliver på folien.

Lågen til porten er laserskåret og kan laves som åben eller lukket.

Jeg har sat 4 skraldespande i porten. De er fra Epoke modeller.

Tagrender og nedløbsrør er runde og halvrunde plast stribs, som er malet blyfarvet.

Skorstene kan afvige fra byggesæt, da de ikke var produceret, og er her lavet af murstensplade.

Min model kommer til at stå som et enkelt hus, og ikke i en husrække, derfor er det blevet forsynet med en gavlreklame.

På rottehullet mangler stadig skorstene og tagrende.

 

Alle husene fra Togdillen fås som byggesæt og færdige modeller.

 

Med byggesættene medfølger en detaljeret vejledning.

Mvh. Ole Vedel

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Like 6 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

Nydeligt - fint ini´tiv.    Blot skal man huske (prøve at lave) det rimeligt fremskredne "forfald", der var over Amagergade dengang.  Det er sikkert ikke nemt, når/hvis recin-facaderne er fine og lige, og de gamle mure ikke helt levede op til dette (eller er de "patinerede" i sættet ? - jeg har ikke selv set det).

Jeg var selv heldig -HELT tilfældigt- at komme forbi den dag, da nogen flyttede ind i selve "Huset" -det højre".   Man havde fået "det rigtige flyttefirma til at klare opgaven, med den "rigtige" flyttebil - de manglede bare Olsen.

Gaden er jo utrolig smal og flyttebiler er rimelig brede.  Det første der var sket, da man åbnede flyttebilens bagdøre (rigtige døre - ikke jalousi), var at rage den fine nye udendørs væglampe ned ! ! !   Det kunne Olsen ikke have gjort finere.

"Huset på Christianshavn", Amagergade 7.  

Der er endnu et par fotos (herunder "Rottehullet" og flyttebilen på min side: 

http://evp.dk/index.php?page=juli-2013 under d. 13. juli.

 

 

Like 3 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

 

et eksempel på "skævt bygningværk" - men ikke mindre korrekt - fra Strandgade i Helsingør på en byvandring

 

Billede

 

Billede

 

Billede

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Hej Ole,

Meget interessant! Jeg kan finde Matador huse, men jeg kan ikke se huset på Christianshavn.
Sælger Togdillen disse?

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Gert skrev:

Hej Ole,

Meget interessant! Jeg kan finde Matador huse, men jeg kan ikke se huset på Christianshavn.
Sælger Togdillen disse?

mvh,
Gert (fra Holland)

Hej Gert

De er ikke klar til salg endnu, men de kommer om kort tid.

Mvh.  Ole Vedel

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Tak Ole! Jeg ser frem til disse modeller!

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

Nu flere fotos på min hj.side:   http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015 , og der kommer et hold mere i morgen.

Erik V.

http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Tak Erik. Godt at se bagsiden af husene.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Den bagside Erik viser, er ikke den der passer til modelhusene.

Der må man gennemtrawle afsnittene af TV-serien, for at finde det korrekte udseende.

Smile

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

cfrost skrev:

Den bagside Erik viser, er ikke den der passer til modelhusene.

Der må man gennemtrawle afsnittene af TV-serien, for at finde det korrekte udseende.

Smile

 

--------------------------

Ja, --som jeg skriver:       "Huset" har formentlig været revet helt ned og er genopført, men med hvor stor nøjagtighed, er jeg ikke klar over.  

Så, --ja, --her må man i gang med selvstudium og også være opmærksom på brug af  brug af studie-optagelser.  Se bare "Olsenbanden på sporet", hvor de aldrig filmede interiør i "Tårnet"  --  alene studieoptagelser ( men det er der vist skrevet " kilometervis" om på  www.jernbanen.dk     Endvidere må man vel også betænke, at der er flere år mellem de første og de sidste optagelser  --  der kan vel også her ske ændringer.

Erik V.

http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015

.

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Amagergade 7-9 har ikke været revet ned, men er renoveret kraftigt.

Jeg har set billeder fra starten af renoveringen/ ombygningen.

Huset har ikke haft de store synlige sætnings skader, men var godt forfaldenet.

Der har i starten været en bagbygning.

På modellen burde bagside vinduerne til dyrehandlen været tilmuret, men det er jo nemt at lave.

Der er kun gade scenerne der er optaget på stedet.

Der er brugt mindst 3 andre baggårde til optagelserne.

Trappen passer ikke til huset, hverken brede eller højde forskelle på etager.

Lejlighederne set indefra er for store i forhold til huset, tydeligt i Nytårs afsnittet med det lange bord hos Olsen.

Hvis man sammenligner optagelser fra Rottehullet og ser ud gennem vinduet i baggrunden, flytter dyrehandelen sig i forhold til vinduet. Selvfølgelig fordi det kun er nogle kuliser opstillet i et studie.

 

Men på film kan alt jo lade sig gøre,

En lille artikkel fra Berlingske

 

http://www.b.dk/bolig/nu-skal-vi-fanme-ha-en-bajer

 

 Mvh. Ole Vedel 

Like 1 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Hejsa

Da vi byggede en del af Amagergade i Sdr. Park Modeljernbaneklub, blev 7-9 lavet efter de udendørsscenarier man tydeligt kunne se hørte til ejendommen.

Hvis man ser afsnittende igennem, kommer der faktisk en del til syne i små klip.

Jeg har ikke adgang til at tage yderligere billeder end dem der allerede er lagt op i tråden "Nyt fra Sdr. Park Modeljernbaneklub".

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Allerede næsten samtidig med at udsendelserne løb over skærmen de første år (slut. 1970´erne) besluttede jeg selv at bygge en "model" af husene (halv-hus eller "relief").

Jeg havde ikke tegninger, men samlede fotos i div. ugeblade og tv-programmer.  Det viste foto må derfor ikke tages for mere end en "model" i størr. ca. 1 : 30.

Der var (er) indlagt lys i gadelampen og i et par af lejlighederne, så den kan hænge og være lidt dekorativ i stuens eventuelle halvmørke.

 

Billede

Allerede dengang var virkelighedens forretning vist lukket -jeg besluttede i det mindste, at der havde været et såkaldt "(IS)MEJERI" (udsalg for mælk/fløde, smør og div. brød). Sådan en forretning er der imidlertid ikke megen gang i, med folk som Olsen i kundekredsen, så de har "drejet nøglen".  Meyer har stillet sin kost ved porten (den ser ikke slidt ud - kosten), --og han er sikkert selv smuttet en tur over til Emma i "Rottehullet" på den anden side af gaden.  Smile

Erik V.

www.evp.dk

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Erik

Nydelig model. Hvordan har du lavet de små reklamer ?

Dengang var der hverken hjemme computere / printere, eller farvekopi maskiner.

Mvh. Ole Vedel

Like 1 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

Som Olsen siger: det er en kost, og den er ikke slidt - så det kan ikke være din Meyer  Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Hej  Ole.

Her  --som i alle andre modeljernbaneforhold - når man er "selvbygger"-- må man have øjne og øren åbne for alt, hvad der er småt:

Reklameaviser (de med "finere" papirkvalitet).  Dengang havde man nogle (irriterende og meget udskældte "kuponhæfter" udformede som en masse "papir-postkort" med "Porto betalt" og reklamer for ALT muligt og umuligt.   

Var de håbløse i dagligdagen, var de til gengæld gode til dette - der var mange små billeder, der kunne udnyttes, men -som nævnt- også mange andre reklamer kan stadig anvendes.  Reklamer for -dengang- film på VHS-bånd var gode til biografplakater, men også mange andre, f. eks.  bogreklamer kunne/kan anvendes.

Nu er PC-en opfundet, så nu er der endnu flere muligheder - men desværre falmer de hurtigere som hjemmekopier (er mit indtryk - også original-printfarver).

Hilsen,

Erik V.

http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Erik V. Pedersen skrev:

Hej  Ole.

Her  --som i alle andre modeljernbaneforhold - når man er "selvbygger"-- må man have øjne og øren åbne for alt, hvad der er småt:

Reklameaviser (de med "finere" papirkvalitet).  Dengang havde man nogle (irriterende og meget udskældte "kuponhæfter" udformede som en masse "papir-postkort" med "Porto betalt" og reklamer for ALT muligt og umuligt.   

Var de håbløse i dagligdagen, var de til gengæld gode til dette - der var mange små billeder, der kunne udnyttes, men -som nævnt- også mange andre reklamer kan stadig anvendes.  Reklamer for -dengang- film på VHS-bånd var gode til biografplakater, men også mange andre, f. eks.  bogreklamer kunne/kan anvendes.

Nu er PC-en opfundet, så nu er der endnu flere muligheder - men desværre falmer de hurtigere som hjemmekopier (er mit indtryk - også original-printfarver).

Hilsen,

Erik V.

http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015

Erik V. Pedersen skrev:
 - men desværre falmer de hurtigere som hjemmekopier (er mit indtryk - også original-printfarver).

Det gjorde virkelighedens skilte og plakater jo egentlig også dengang, så det er jo virkelihedsnært Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Erik V. Pedersen skrev:

Nu er PC-en opfundet, så nu er der endnu flere muligheder - men desværre falmer de hurtigere som hjemmekopier (er mit indtryk - også original-printfarver).

Her kan fikserlak hjælpe. F.eks. har Panduro Hobby en velegnet ved navn Fixativ. En stor dåse til en rimelig penge, som jeg bl.a. bruger til hjemmeprintet murstenspapir.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.