På HobbyMessen i Valby, her i weekenden præsenterer Heljan hele 2 nyheder.
Et lokomotiv og en anden enhed på hjul.
Begge dele har været diskuteret flere gange her på Sporskiftet.
Mvh.Ole Vedel
Du ved allerede, hvad vi kan forvente os (på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden) og vi andre ved det i morgen. Men det kunne da også være rart at vide, hvornår de for længe, længe side adviserede nyheder kommer på banen; jeg tænker især på Triangel-motorvognene.
Du ved allerede, hvad vi kan forvente os (på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden) og vi andre ved det i morgen. Men det kunne da også være rart at vide, hvornår de for længe, længe side adviserede nyheder kommer på banen; jeg tænker især på Triangel-motorvognene.
Vi havde håbet at der ville ha været bemalings prøver på Triangel vognene til Hobbymessen, men de er på vej fra kina. Der står 3 ikke malet varianter på standen.
Der er også 2 tagryttervogne i "prøvebemailng" i glasmontren
lokomotiv - nyt eller ?? - måske noget på en T21 underdel
Hej Henning
Se, det ville jo være en interessant nyhed
(Og mon ikke at vi to hurtigt kunne blive enige om, at en vendsysselsk udgave ville være særligt interessant ? :-) ).
Ellers må vi se, om Heljan har "kogt suppe på en pølsepind" ved endnu en genudgivelse (måske af PR-maskinen denne gang ?. Sidste gang var det P-maskinen).
Vi må vente i spændsel, indtil at nogen eventuelt ville forbarme sig over os, som desværre ikke kommer til Valby, og eventuelt ville poste nogle billeder af nyhederne i denne tråd - og god fornøjelse til dem, der skal til Hobbymessen i Valby i weekenden.
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
CM til at hjemtage bliver det så ikke - men er på vej - dejligt - og det er AC jo også
En HP 13 skulle være meget velkommen - og andre MAK varianter vil jo også være en sællert - men lad os SB og HP "fanatikere" have vores drømme
hvis nyt = med formnyhed - ja så er der nogle muligheder
P maskine med anden tenderopbygning
PR med ditto
CAR med 3 kupeer - sidegang ud for restaurantafdelingen
AV med wendelsuger og glat tag
en E1 - det ville bare være lækkert - men er nærmest en ny maskine/model
så der er nogle muligheder - og de er velkomne - og så kan det sagtens være noget andet - men spændene er det
og når vi så ser på hvad Heljan har stillet i udsigt - ja så ser det absolut ikke ringe ud - at det så tager lidt tid - ja - så er vi jo ikke så stort land modelbanemæssigt - så vi kan ikke sammenligne os med Tyskland og andre lande
men Heljan har stillet i udsigt
ME med varianter
AC, begge varianter
AV i andre varianter
AF og dertil CML og CP varianterne
BL er der
CM listebeklædt med tagrytter er der og på længere sigt måske mulighed for den pladebeklædte udgave
og ser vi på rygter - både de reelle og de vildt overdrevne
R eller H måske begge
Bivogn til ME - der er den i min optik en FE
DA postvogn
Og skal jeg tage mine helt personlige egoistønsker
så ser det således ud
H og R
en K til hele landet og dermed også en mulighed for C til øbefolkningen - da R og H er mere halvøsmaskiner
gl MX - der er den igen igen
MO 500 motorvogn
en MP ville også stå højt
vi skal heller ikke glemme en MK/FK
en Ardelt
MAK maskiner
der er også en WL teak ZS/M3 - den tror jeg kunne blive en sællert - også uden for landet
AD/AY - uhada - men f..s....dada
så der der AT vogne - og de små serier AR/ARM, ASM da det var sejlivede vogne
AX er heller ikke at foragte - der er 8 stk - men de blev brugt meget
AU - ja tak - og her igen mulighed for BU - jo da
personvogne 2 kl er så lidt sværere - de store serier er der eller på vej - men en CPE - jo tak - og også gerne en CQM
to/tre-akslede er der jo CUK og CY - de mange vinduer
rejsegodsvogne er der kun - igen min optik EA og EK
de kombinerede post-resgodsvogne DC og DJ
Postvogne - ja - DA, DB1936udgave, og så de små DO - der er ca 30 stk - og så de små serier DP, DQ eller mere en DR
Godsvogne
en korrekt G/GS (4000stk) - 1954-2010 - i mange varianter og epoker
IG og IV familie
PJ mangler
TF mangler
TGC der er flest eller TGS ikke så mange
og så igen 2 varianter af Skandia tankvogne, nitte og svejst beholder
og på privatbanehimlen
der må det vel være standart Skandia personvogn og rejsegodsvogn - fra forskellige baner
så ønskerne er mange - og andre har nok også andre ønsker end dem jeg har nævnt her
så selvom - vi (jeg) ikke kan se dem på markedet hurtigt nok - så er det aligevel spændene - hvad der nu dukke op - men jeg kunne aligevel godt tænke mig at der virkelig kom en "basker" for nu at være i avis/nyhedssproget - men det er lørdag - og så ser vi hvad der er i Valby - og kan så "brokke os over at lige netop "den mode"l ikke er der
undskylder så at jeg ikke nævner materiel efter 1965 - men dette er egne egoistiske ønsker og drømme - så andre må på baner her med materiel fra den tid som de nu går ind for - men jeg glæder mig aligevel til lørdag/søndag
Jeg hæfter mig ved, at der omtales et lokomotiv samt en "enhed"... Lokomotiv er jo simpelt nok, men enhed.... Det kan jo dække over motorvogn, togsæt, dobbeltvogn,troljer og andre servicekøretøjer mv, for hvis det bare var en vogn, ville der vel være skrevet dette.
Jeg garderer bredt, og siger, at enhed dækker over et af følgende:
MK/FK : (Undervogn fra Mo kan genbruges)
AD/AY : (Flere dele fra AV og den engang kommende AC kan genbruges, fx vinduesindsatser)
Y-tog
Nyt Mr/Mrd
Alle har været nævnt på flere ønskelister herinde af flere folk.
Paradoksalt nok, er der medens jeg skriver dette flere, der allerede har svaret, men brug af mobile online redskaber er vidst ikke så udbredte herinde)
- Kim
__________________
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
DET er den anden "enhed". Der kører ikke alt paa skinner, der har hjul. Alligevel usaedvanligt, at Heljan nu begynder at lave den slags ting. Men fint. Er spaendt til at se resultatet.
Litra H er ogsaa en glaedelig nyhed - selvom der endeligt skulle gøres noget for os epoke-V-kørere. Men maaske bliver det jo en museumsnummer...
Jeg er lige kommet fra hobbymessen og Heljans nyheder er H-maskine og en DSB bus/rutebil.
Det lyder godt med en jysk maskine som H - maskinen, men hvilken type H: H(1) - (Frichs) nr.789 - 798, (Borsig) nr.799 - 800 eller H(2) (Frichs) nr.783 - 788 for det drejer sig jo nok ikke om gl.H (Stevenson) nr.37 - 42 selvom den kunne sælges på jernbanemuseet!
Bussen/rutebilen er det en Triangel/Volvo/??? fra ca. 19??
Jeg er lige kommet fra hobbymessen og Heljans nyheder er H-maskine og en DSB bus/rutebil.
Det lyder godt med en jysk maskine som H - maskinen, men hvilken type H: H(1) - (Frichs) nr.789 - 798, (Borsig) nr.799 - 800 eller H(2) (Frichs) nr.783 - 788 for det drejer sig jo nok ikke om gl.H (Stevenson) nr.37 - 42 selvom den kunne sælges på jernbanemuseet!
Bussen/rutebilen er det en Triangel/Volvo/??? fra ca. 19??
Det bliver en H2 Nr. 783 og sikkert 786.
Bussen bliver af den serie som blev bygget af Åbenrå karosserifabrik med en Volvo undervogn, og leveret 1958-59 til DSB og som senere blev overtaget af flere privatbaner og diverse efterskoler mm.
Det bliver landevejs typen hvor der kun er døre foran.
Bussen bliver af den serie som blev bygget af Åbenrå karosserifabrik med en Volvo undervogn, og leveret 1958-59 til DSB og som senere blev overtaget af flere privatbaner og diverse efterskoler mm.
Det bliver landevejs typen hvor der kun er døre foran.
Mvh. Ole Vedel
Tak for det konkrete svar, ang. H - maskinen - hvorfor ikke nr. 785 (hensat 1965) istedetfor 786 (hensat 1961)
Rutebilen er et godt valg - typisk DSB rutebil i 1960erne!
Bussen bliver af den serie som blev bygget af Åbenrå karosserifabrik med en Volvo undervogn, og leveret 1958-59 til DSB og som senere blev overtaget af flere privatbaner og diverse efterskoler mm.
Det bliver landevejs typen hvor der kun er døre foran.
Der skal nok være en masse andre, der vil savle over H-maskinen - så jeg vil i stedet konstatere, at lige netop den er min drømme-bus!
Det kunne ikke være valgt bedre, den bør høre til på næsten ethvert epoke III/IV anlæg fra hele landet - den holdt jo typisk foran hveranden station i 60erne og 70erne.
DSB rutebilen - som det hed dengang - er jo ganske interessant. Gad vide om Heljan har overtaget Tikøbs projekt, som vi aldrig har set eller hørt mere om, men det er fint at bussen nu kommer i en færdig udgave . Og H-maskinen er jo også en god nyhed .....
Genanvendelse af SJ T21 undervognen til et dansk privatbane MaK-lokomotiv har vi stadig til gode.
Der skal nok være en masse andre, der vil savle over H-maskinen - så jeg vil i stedet konstatere, at lige netop den er min drømme-bus!
Det kunne ikke være valgt bedre, den bør høre til på næsten ethvert epoke III/IV anlæg fra hele landet - den holdt jo typisk foran hveranden station i 60erne og 70erne.
Den skal jeg også have!!!
Mvh. Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Jeg syntes bestemt også det lyder spændende med begge nyheder, men det jeg i særdeleshed hæfter mig ved er, at det endelig ser ud til at Heljan har erkendt at der er forskel på flangerne på 3-skinne og 2-skinne modeller. Det har de saft susemige været længe om. Det tegne måske så til at vi 3-skinne kører for et Heljan damplokomotiv der kan køre uden problemer.
Mvh
Alex Hansen
__________________
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
Jeg er også spændt på at se 3-skinne udgaven. Flanger gør det ikke alene, se blot NEM 340. Endelig er H-maskinen en meget stiv maskine, så det bliver også spændende at se, hvilken mindste radius den vil kunne gennemkøre. Hovedparten af 3-skinnefolket er tvunget til at bruge radius 42 cm - C-skinne sporskift og dobbeltkryds, så det vil være noget af en udfordring.
Jeg håber, det vil lykkes for Heljan. Denne gang køber jeg ikke før, jeg har set resultatet.
Uden at have en tegning af SJ T21 ved hånden, forekommer det mig nu alligevel at den undervogn kun kan bruges til GDS L2, da akselafstanden på de øvrige danske MaK'er ikke passer med T21. Heljan kunne dog med fordel anvende undervognen til lang række tyske Industrilokomotiver af typen MaK D500/600.
Ja det er et par rigtig spændende ting der diskes op med. H II maskinen der kommer i 2013, må siges at være velvalgt, det er også den flotteste udgave pga. røgpladerne. Og jeg hæftede mig også straks ved at den kommer med AC-hjul. Den vil snarest blive bestilt. Men vil dertil sige jeg faktisk ikke har haft de store problemer med E-maskinen, og den har i hvert fald ikke AC-hjul.
De Volvobusser kan der næsten ikke produceres nok af. Skal da selv i hvert fald have den 2 stk.´s pakning der kommer.
Hobbytrade var til stede på messen gennem Finn Lekbo, som bl.a. viste en ualmindelig nydelig model af F-maskinen. Den ser virkelig godt ud. Og som han sagde det, så både kører og trækker den godt. Der bliver altså også noget at glæde sig til der. Og i det nye nr. af Spor og baner melder HT jo fint ud med i hvilken retning pilen peger fremover. Der bliver vist især noget at se frem til for epoke II kørere
Finanskrisen er vist mere alle mindre afblæst nu, når man så på de poser folk havde med sig ud af Valbyhallen og de store smil og det er jo bestemt kun godt for hobbyen. Ikke mindst aht. kommende nye danske ting
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Goddag Ole,
Du ved allerede, hvad vi kan forvente os (på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden) og vi andre ved det i morgen. Men det kunne da også være rart at vide, hvornår de for længe, længe side adviserede nyheder kommer på banen; jeg tænker især på Triangel-motorvognene.
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
lokomotiv - nyt eller ?? - måske noget på en T21 underdel
og den anden enhed
mon denne - det kræver så lige en tur til Bulgarien efter en asyleret tegnebog
kunne også være denne - så er det bare Rumænien den skal hentes i - altså tegnebogen
vognen har jo også være "disset" på forummet
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Goddag Ole,
Du ved allerede, hvad vi kan forvente os (på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden) og vi andre ved det i morgen. Men det kunne da også være rart at vide, hvornår de for længe, længe side adviserede nyheder kommer på banen; jeg tænker især på Triangel-motorvognene.
Vi havde håbet at der ville ha været bemalings prøver på Triangel vognene til Hobbymessen, men de er på vej fra kina. Der står 3 ikke malet varianter på standen.
Der er også 2 tagryttervogne i "prøvebemailng" i glasmontren
Så de er godt på vej.
Mvh. Ole Vedel
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej
lokomotiv - nyt eller ?? - måske noget på en T21 underdel
og den anden enhed
Nyt eller en formnyhed som Tyskerne ville kalde det.
Mvh. Ole Vedel
cbt
Indlæg: 1.165
lokomotiv - nyt eller ?? - måske noget på en T21 underdel
Hej Henning
Se, det ville jo være en interessant nyhed
(Og mon ikke at vi to hurtigt kunne blive enige om, at en vendsysselsk udgave ville være særligt interessant ? :-) ).
Ellers må vi se, om Heljan har "kogt suppe på en pølsepind" ved endnu en genudgivelse (måske af PR-maskinen denne gang ?. Sidste gang var det P-maskinen).
Vi må vente i spændsel, indtil at nogen eventuelt ville forbarme sig over os, som desværre ikke kommer til Valby, og eventuelt ville poste nogle billeder af nyhederne i denne tråd - og god fornøjelse til dem, der skal til Hobbymessen i Valby i weekenden.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Vejlefyr
Indlæg: 103
Du mener nok en model af HP 13? Det var da superdejligt!
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
nu er man jo blevet lidt spændt
CM til at hjemtage bliver det så ikke - men er på vej - dejligt - og det er AC jo også
En HP 13 skulle være meget velkommen - og andre MAK varianter vil jo også være en sællert - men lad os SB og HP "fanatikere" have vores drømme
hvis nyt = med formnyhed - ja så er der nogle muligheder
P maskine med anden tenderopbygning
PR med ditto
CAR med 3 kupeer - sidegang ud for restaurantafdelingen
AV med wendelsuger og glat tag
en E1 - det ville bare være lækkert - men er nærmest en ny maskine/model
så der er nogle muligheder - og de er velkomne - og så kan det sagtens være noget andet - men spændene er det
og når vi så ser på hvad Heljan har stillet i udsigt - ja så ser det absolut ikke ringe ud - at det så tager lidt tid - ja - så er vi jo ikke så stort land modelbanemæssigt - så vi kan ikke sammenligne os med Tyskland og andre lande
men Heljan har stillet i udsigt
ME med varianter
AC, begge varianter
AV i andre varianter
AF og dertil CML og CP varianterne
BL er der
CM listebeklædt med tagrytter er der og på længere sigt måske mulighed for den pladebeklædte udgave
og ser vi på rygter - både de reelle og de vildt overdrevne
R eller H måske begge
Bivogn til ME - der er den i min optik en FE
DA postvogn
Og skal jeg tage mine helt personlige egoistønsker
så ser det således ud
H og R
en K til hele landet og dermed også en mulighed for C til øbefolkningen - da R og H er mere halvøsmaskiner
gl MX - der er den igen igen
MO 500 motorvogn
en MP ville også stå højt
vi skal heller ikke glemme en MK/FK
en Ardelt
MAK maskiner
der er også en WL teak ZS/M3 - den tror jeg kunne blive en sællert - også uden for landet
AD/AY - uhada - men f..s....dada
så der der AT vogne - og de små serier AR/ARM, ASM da det var sejlivede vogne
AX er heller ikke at foragte - der er 8 stk - men de blev brugt meget
AU - ja tak - og her igen mulighed for BU - jo da
personvogne 2 kl er så lidt sværere - de store serier er der eller på vej - men en CPE - jo tak - og også gerne en CQM
to/tre-akslede er der jo CUK og CY - de mange vinduer
rejsegodsvogne er der kun - igen min optik EA og EK
de kombinerede post-resgodsvogne DC og DJ
Postvogne - ja - DA, DB1936udgave, og så de små DO - der er ca 30 stk - og så de små serier DP, DQ eller mere en DR
Godsvogne
en korrekt G/GS (4000stk) - 1954-2010 - i mange varianter og epoker
IG og IV familie
PJ mangler
TF mangler
TGC der er flest eller TGS ikke så mange
og så igen 2 varianter af Skandia tankvogne, nitte og svejst beholder
og på privatbanehimlen
der må det vel være standart Skandia personvogn og rejsegodsvogn - fra forskellige baner
så ønskerne er mange - og andre har nok også andre ønsker end dem jeg har nævnt her
så selvom - vi (jeg) ikke kan se dem på markedet hurtigt nok - så er det aligevel spændene - hvad der nu dukke op - men jeg kunne aligevel godt tænke mig at der virkelig kom en "basker" for nu at være i avis/nyhedssproget - men det er lørdag - og så ser vi hvad der er i Valby - og kan så "brokke os over at lige netop "den mode"l ikke er der
undskylder så at jeg ikke nævner materiel efter 1965 - men dette er egne egoistiske ønsker og drømme - så andre må på baner her med materiel fra den tid som de nu går ind for - men jeg glæder mig aligevel til lørdag/søndag
med venlig hilsen
og gode dage i Valby
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Jeg hæfter mig ved, at der omtales et lokomotiv samt en "enhed"... Lokomotiv er jo simpelt nok, men enhed.... Det kan jo dække over motorvogn, togsæt, dobbeltvogn,troljer og andre servicekøretøjer mv, for hvis det bare var en vogn, ville der vel være skrevet dette.
Jeg garderer bredt, og siger, at enhed dækker over et af følgende:
MK/FK : (Undervogn fra Mo kan genbruges)
AD/AY : (Flere dele fra AV og den engang kommende AC kan genbruges, fx vinduesindsatser)
Y-tog
Nyt Mr/Mrd
Alle har været nævnt på flere ønskelister herinde af flere folk.
Paradoksalt nok, er der medens jeg skriver dette flere, der allerede har svaret, men brug af mobile online redskaber er vidst ikke så udbredte herinde)
- Kim
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Vejlefyr
Indlæg: 103
Jeg håber at "enhed" betyder i dette tilfælde"togsæt".
For mit vedkommende helst IC3 og Y-tog!!!!!!!!!
Men om nogle timer ved vi forhåbentligt mere...
VH Alex
Mols
Indlæg: 68
Jeg er lige kommet fra hobbymessen og Heljans nyheder er H-maskine og en DSB bus/rutebil.
Kim Larsen
Lærer og musiker
Indlæg: 151
Jeg er lige kommet fra hobbymessen og Heljans nyheder er H-maskine og en DSB bus/rutebil.
Tusinde slags "takker" for svaret!
Jeg havde nu personligt været mere tryg, om de havde lavet en C-maskine (gangtøjsmæssigt)
*)
- Kim
*): Har faktisk selv en 1. udgave P, der altid har kørt upåklageligt!
På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!
Vejlefyr
Indlæg: 103
DET er den anden "enhed". Der kører ikke alt paa skinner, der har hjul. Alligevel usaedvanligt, at Heljan nu begynder at lave den slags ting. Men fint. Er spaendt til at se resultatet.
Litra H er ogsaa en glaedelig nyhed - selvom der endeligt skulle gøres noget for os epoke-V-kørere. Men maaske bliver det jo en museumsnummer...
VH Alex
Vejlefyr
Indlæg: 103
Hvad for en bus bliver det egentligt? Og hvad kunne man indtil videre se fra Litra H og bussen? Er der nogen der har nogle billeder taget fra messen?
VH Alex
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Det lyder godt med en jysk maskine som H - maskinen, men hvilken type H: H(1) - (Frichs) nr.789 - 798, (Borsig) nr.799 - 800 eller H(2) (Frichs) nr.783 - 788 for det drejer sig jo nok ikke om gl.H (Stevenson) nr.37 - 42 selvom den kunne sælges på jernbanemuseet!
Bussen/rutebilen er det en Triangel/Volvo/??? fra ca. 19??
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Heljan havde 3 bannere/reklameskilte med der nævner nyhederne.
- Martin
Vejlefyr
Indlæg: 103
TAK! TAK! TAK!
:D
:D 
Og ja, jeg glaeder mig som et barn.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Det lyder godt med en jysk maskine som H - maskinen, men hvilken type H: H(1) - (Frichs) nr.789 - 798, (Borsig) nr.799 - 800 eller H(2) (Frichs) nr.783 - 788 for det drejer sig jo nok ikke om gl.H (Stevenson) nr.37 - 42 selvom den kunne sælges på jernbanemuseet!
Bussen/rutebilen er det en Triangel/Volvo/??? fra ca. 19??
Det bliver en H2 Nr. 783 og sikkert 786.
Bussen bliver af den serie som blev bygget af Åbenrå karosserifabrik med en Volvo undervogn, og leveret 1958-59 til DSB og som senere blev overtaget af flere privatbaner og diverse efterskoler mm.
Det bliver landevejs typen hvor der kun er døre foran.
Mvh. Ole Vedel
F.Ormstrup
Indlæg: 2.685
Bussen bliver af den serie som blev bygget af Åbenrå karosserifabrik med en Volvo undervogn, og leveret 1958-59 til DSB og som senere blev overtaget af flere privatbaner og diverse efterskoler mm.
Det bliver landevejs typen hvor der kun er døre foran.
Mvh. Ole Vedel
Tak for det konkrete svar, ang. H - maskinen - hvorfor ikke nr. 785 (hensat 1965) istedetfor 786 (hensat 1961)
Rutebilen er et godt valg - typisk DSB rutebil i 1960erne!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Ole.
Det bliver landevejs typen hvor der kun er døre foran.
Der skal nok være en masse andre, der vil savle over H-maskinen - så jeg vil i stedet konstatere, at lige netop den er min drømme-bus!
Det kunne ikke være valgt bedre, den bør høre til på næsten ethvert epoke III/IV anlæg fra hele landet - den holdt jo typisk foran hveranden station i 60erne og 70erne.
MVH
Lars
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
[Tak for det konkrete svar, ang. H - maskinen - hvorfor ikke nr. 785 (hensat 1965) istedetfor 786 (hensat 1961)
Rutebilen er et godt valg - typisk DSB rutebil i 1960erne!
Kun pga. at der er mange foto af 786, men det er kun 783 der ligger fast.
Mvh. Ole Vedel
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
DSB rutebilen - som det hed dengang - er jo ganske interessant. Gad vide om Heljan har overtaget Tikøbs projekt, som vi aldrig har set eller hørt mere om, men det er fint at bussen nu kommer i en færdig udgave . Og H-maskinen er jo også en god nyhed .....
Genanvendelse af SJ T21 undervognen til et dansk privatbane MaK-lokomotiv har vi stadig til gode.
Svend
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Imponerende!
Mon de har valgt H II, Da Hobbytrade på et tidspunkt meldte ud, at de kommer med H I på et tidspunkt?
Det var jo lidt lettere for Heljan at vælge H I, da den har samme tenderunderdel som P og PR (bort set fra kulkassen selvfølgelig.
Med venlig hilsen
Skott
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Spændende nyheder, egentlig begge 2.
Kunne man forestille sig at Heljan har overtaget/købt Litra H projektet fra Hobbytrade?
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Både H-maskine og bus er helt igennem Heljan projekter, som der har været arbejdet på gennem længere tid.
Mvh. Ole Vedel
Vejlefyr
Indlæg: 103
Fint, at det bliver en H 783, som er bevaret i dag. Den skal jeg købe med sikkerhed.
Mht. IC3, Y-tog samt danske MAK-lokomotiver udgår jeg fra, at det kun er et spørgsmaal om tiden, før de endelig kommer?!
VH Alex
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
lidt billeder fra Valby af Heljan produkter og et af Ole Vedels bygmesterværker
CM prototype
og mere CM proto
og MC, ME og MF
En af busserne
og her den største - nemlig her H II plakaten
og mon ikke at ideen stammer herfra Oles Mesterværk fra 1984 : H 786, foto Ole Vedel
mvh Henning h087
der vil komme flere billeder fra Valby - fra en anden fotograf - både her på forum og her : http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=564
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der skal nok være en masse andre, der vil savle over H-maskinen - så jeg vil i stedet konstatere, at lige netop den er min drømme-bus!
Det kunne ikke være valgt bedre, den bør høre til på næsten ethvert epoke III/IV anlæg fra hele landet - den holdt jo typisk foran hveranden station i 60erne og 70erne.
Den skal jeg også have!!!
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Hej
Jeg syntes bestemt også det lyder spændende med begge nyheder, men det jeg i særdeleshed hæfter mig ved er, at det endelig ser ud til at Heljan har erkendt at der er forskel på flangerne på 3-skinne og 2-skinne modeller. Det har de saft susemige været længe om. Det tegne måske så til at vi 3-skinne kører for et Heljan damplokomotiv der kan køre uden problemer.
Mvh
Alex Hansen
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Hej med jer
Jeg syntes også det lyder virkelig spændende med litra H. Den har jeg ventet på længe. Rutebilen tror jeg også på vil blive et stort hit.
Jeg bestiller næste gang jeg kommer ned til Vejlesen..
Det lyder spændende, hvis Heljan tager ved lære og lave 2 udgaver, jævnstrøm og 3 skinneudgave..
med venlig toghilsen;)
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
gejo
Indlæg: 681
Jeg er også spændt på at se 3-skinne udgaven. Flanger gør det ikke alene, se blot NEM 340. Endelig er H-maskinen en meget stiv maskine, så det bliver også spændende at se, hvilken mindste radius den vil kunne gennemkøre. Hovedparten af 3-skinnefolket er tvunget til at bruge radius 42 cm - C-skinne sporskift og dobbeltkryds, så det vil være noget af en udfordring.
Jeg håber, det vil lykkes for Heljan. Denne gang køber jeg ikke før, jeg har set resultatet.
Hilsen
Gert
cfrost
Indlæg: 272
Hejsa
Uden at have en tegning af SJ T21 ved hånden, forekommer det mig nu alligevel at den undervogn kun kan bruges til GDS L2, da akselafstanden på de øvrige danske MaK'er ikke passer med T21. Heljan kunne dog med fordel anvende undervognen til lang række tyske Industrilokomotiver af typen MaK D500/600.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja det er et par rigtig spændende ting der diskes op med. H II maskinen der kommer i 2013, må siges at være velvalgt, det er også den flotteste udgave pga. røgpladerne. Og jeg hæftede mig også straks ved at den kommer med AC-hjul. Den vil snarest blive bestilt. Men vil dertil sige jeg faktisk ikke har haft de store problemer med E-maskinen, og den har i hvert fald ikke AC-hjul.
De Volvobusser kan der næsten ikke produceres nok af. Skal da selv i hvert fald have den 2 stk.´s pakning der kommer.
Hobbytrade var til stede på messen gennem Finn Lekbo, som bl.a. viste en ualmindelig nydelig model af F-maskinen. Den ser virkelig godt ud. Og som han sagde det, så både kører og trækker den godt. Der bliver altså også noget at glæde sig til der. Og i det nye nr. af Spor og baner melder HT jo fint ud med i hvilken retning pilen peger fremover. Der bliver vist især noget at se frem til for epoke II kørere
Finanskrisen er vist mere alle mindre afblæst nu, når man så på de poser folk havde med sig ud af Valbyhallen og de store smil og det er jo bestemt kun godt for hobbyen. Ikke mindst aht. kommende nye danske ting
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skalatog.dk
Randers NØ
Indlæg: 181
Endelig en H-Maskine
Så bliver jeg jo nød ti at skal have et damptog
M.v.h
Michael
Michael - DSB Epoke IV/V - 2-skinne