Kære alle,
det er med rigtig stor glæde, at jeg kan sige, at hele udviklingensprocessen for vores kommende Glyngøre station er afsluttet. Sidst var der nogle afsluttende ændringer i den meget komplicerede tagkonstruktion, samt der skulle tilpasses nogle vinduesåbninger for at optimere vinduernes indpasning.
Nu er alle dele færdige og klar til produktion, og jeg håber, at alt vil foregå uden problemer mht. afstøbning osv... så er der gode chancer, at modellen endeligt kan sendes i handelen i III./IV. kvartal.
Samtidig arbejder jeg med nogle mindre nyheder, som til et givet tidspunkt udkommer som overraskelser (nyhedsinformationer i forvejen tør jeg ikke mere at udsende, fordi der altid opstår store forsinkelser pga. uforventede problemer).
Glædelig påske og mange hilsner
Alexander
BLK_AARH
it
Indlæg: 131
Blot fordi jeg er nysgerrig og meget uvidende i relation til emnet.
Hvorfor er det, at I vælger at lave en station der allerede er på markedet?
Hvorfor f.eks. ikke Odder station eller andre?
V.h.
Bent L.K.
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Hej Bent,
da vi begyndte at udvikle den i 2012, var der jo ingen tale om, at der ville komme en anden version af modellen. Da vores kollega annoncerede sin version, var det allerede for sent for at vælge et andet forbillede, og en meget stor del af tid og pengene var investeret. Bl.a. var væggene og grundpladen med alle de fine graveringer allerede færdige. Derfor var der ingen mulighed for at vælge en anden station som forbillede. Og det fortryder jeg heller ikke, fordi jeg er meget glad for det kommende model og jeg håber at det vil tages godt imod.
Venlig hilsen
Alexander
BLK_AARH
it
Indlæg: 131
Helt ok, måske Odderbanen kunne være næste ide. Men Finn Lekbo's Marcipanbrød, hans HHJ Q-vogne, Heljan kommende Y-tog (forhåbentlig i HHJ udgave), så er der snart basis for at lave en HHJ sidebane.
Har du prissat din Glyngøre station.
V.h.
Bent L.K.
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Det er godt, at du har holdt fast og er fortsat projektet, Alexander, for vi er et par stykker, for hvem en kartonmodle af en murstensbygning - trods alle laserteknologiens velsignelser - er lige så visuelt utilfredstillende, som en kartonmodel af en person- eller godsvognkasse vil være det. Kartonmodeller går an, når det drejer sig om træbygninger eller bygninger med pudsede facader, hvor man kan male kartonen og få en tilpas mat og "upappet" overflade, men det ser urealistisk ud, når man mixer karton med plastic alene af den grund, at man ikke kan male og fuge kartonmurstenene. Så derfor er murstensbygninger i karton ikke en option for undertegnede. Du skal have TAK for dit engagement! Forhåbenlig bliver byggesættene afsat i et omfang, der er din arbejdsindsats og investering værd. Og forhåbentlig "barsler" du senere emd både de nødvendige udhuse, en tosporet remise og et pakhus, så ensemblet kan blive komplet. Vandtårnet har Heljan jo præsteret, selv om murstene er så små, at de er svære at fuge ordentligt (de er givetvis præcis i 1:87, men derfor lidt for små).
Med venlig påskehilsen
Morten
Med venlig hilsen
Morten
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Det ser lovende ud! Hvis du mener, efter dette for at producere en anden station, kan du overveje station Ribe?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Kære venner,
tak for jeres svar fra i går og for jeres interesse og for jeres opbakning.
Mht. prisen - den kan jeg desværre først kalkulere når jeg kender priserne til støbeformerne og afstøbningerne. Men jeg håber, at jeg snart kan give flere oplysninger herom.
Mht. fremtidige projekter: Jeg har kigget lidt på jeres forslag: Umiddelbart vil jeg mene, at jeg skulle nøjes med foreløbigt ét større stationsbygning og at Odder eller Ribe ville være for stort, selv om de er drømmestationer. Til gengæld kunne jeg godt forestille mig, at producere en mindre mellemstation i stil med Odderbanens bygninger, men måske fra en af banerne med de samme arkitektoniske elementer som Glyngøre station har og som derfor kunne genbruges for sådan et projekt. Lyby station er et perfekt eksempel, og stationer i den stil findes på flere strækninger (stilen ligner i øvrigt Odderbanens oprindelige stil, så vidt jeg kan se - de fleste stationer er dog moderniseret i dag). Den kunne godt anvendes både med DSBs materiale, Arriva-tog og masser af andet privatbanemateriale fra alle epoker. Jeg har allerede liggende tegninger af Lyby station, dog mangler jeg desværre sidebygningen hertil. Hvis der er nogen, der kunne hjælpe mig med tegninger osv. er jeg meget taknemmelig.

Mht. andre bygninger til stationen: Det ville være en meget god idé. Jeg vil ikke love noget her og nu, men jeg håber at kunne realisere et eller andet i den stil i fremtiden.
Hilsen Alex
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Hej Alex
Hvad med at kikke på Hjørring banerne?
Der er stadig mange stationsbygninger der stadig står, trods nogle af dem ikke har været brugt til station i mange år!
Tag et kik på www.evp.dk eller http://www.baner-omkring-aalborg.dk
Der er mange ens huse, hvor man bare skal skifte en dør med et vindue eller omvendt! For at have flre varianter af stationer. Nogle af stationerne er stadig i brug eller er solgt som bolig, med trinbræt ved siden af! Så materiel fra Nordjyske jernbaner også kan bruges til de samme bygninger!
,
,
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Hej Jørgen!

Hvis du spørger mig som privatperson - MEGET perfekt, fordi jeg drømmer om et modelbaneanlæg som fremstiller en fiktiv vendysselsk badeby, som er en blanding af Løkken og Gl. Skagen. En by, som ligger midt i et klitlandskab og hvor der kører blåt og hvidt-blåt materiale fra Nordjyske jernbaner og Skagensbanen.
Derfor var det for min smag meget perfekt.
Nu har vi jo meget materiale fra de nævnte privatbaner, og jeg håber der kommer mere og mere - gerne også nye Desiro-varianter!!! -, og derfor kunne det være en overvejelse.
Hermed mit spørgsmål IGEN! Hvis der er nogen, som kan hjælpe mig med byggetegninger - jeg er MEGET taknemmeligt! Jeg har i øvrigt i arkivet tegninger fra Aalbæk station - og lidt om Højen station, som i dag er indrettet som museum!
Venlig hilsen
Alex
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Mit forslag er Videbæk eller Vrads Station.
Begge er ikke for store og kan passe til et hvert anlæg ( Men Videbæk skal dog være lidt større end den, der kendes på markedet ...... )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Grenå, november 2012
Hvad med Grenå station? Også for stor?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
joergen1978
Automatiktekniker/ elektronikmekaniker
Billund
Indlæg: 180
Hej Alex
Du spørger efter tegninger!
Viborg landsarkiv ligger inde med tegninger af privatbanernes stationer og øvrige materiel! Hvis man spørger den rigtige, får man den kasse, med kort over tegninger. Hvilket jeg ikke gjorde! Trods det lykkedet det mig at finde nogle blåtryk, der var lagt i det forkerte arkiv. Men jeg tog kun billeder og ikke kopier, af tegningerne!
Hvis man har tid, kan det være en guld gruppe, at studere landsarkivet i Viborg, jernbanemuseet i Odense, Struer Museum samt øvrige landsarkiver.
mvh
jørgen
Jørgen Rasmussen
medlem af FREMO
Køre Dansk epoke 4c-6
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Kære venner!
Tak for jedes produktive og berigende svar fra de sidste dage! Og undskyld, at jeg ikke havde svaret før her (eller på jeres emails). Det har været en kort og travlt uge her efter påske.
Mht. stationerne: Videbæk...
Der havde jeg også kigget på, fordi det er jo en gamle og velkendt ven her i modelbaneverden. Og smukt er den. Faktisk kunne jeg godt tænke mig den (selvom den bliver meeeeget langt, hvis man virkeligt tager den originale afstand mellem bygningerne). Men hvem ved?

Mht. Grenå station - den ER smukt, men måske også lidt for stort for tiden.
Jeg vil også sige mange tak mht. forslaget om landsarkiverne - fordi der kunne måske findes masser af ting, som man ikke finder andetsteds.
Venlig hilsen
Alex
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Hej Alex
Vejen Station kunne også være et bud, men sikkert også i den både store, dyre og tidskrævende ende!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.936
Hvad med en af de tidlige sønderjyske stationer, ex Vojens. der jo blev anlagt af englændere:
Her er Haderslev gamle station. Ligheden er stor - Den er også lidt kortere end Vojens.
Der findes jo også flere stationer, der er bygget over samme tegninger. Ex Skælskør:
Med venlig hilsen
Skott
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Kaere venner,
tak for de nye indlæg med gode forslag og MEGET smukke billeder.
@Henrik: Vejen station er et fint bygning, det må jeg virkeligt sige.
@Skott: Tak for dine flotte billeder, der ikke kun viser smukke stationer, men også en god gammel bekendt, der står i baggrunden - Heljans posthus.
Jeg er ret glad for den her brainstorming, der opstår mht. stationsbygninger og kommende projekter, og jeg er selv spændt at se, om fremtiden kan bringe et eller andet af dem. Og i er selvfølgelig altid velkomne at lave flere forslag, idéer osv.
Har en rigtig god aften!
Alexander