Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Vedligeholdelse af nyeste generation Märklin?

Hejsa banefolk.

Som nogen måske kan have læst her inde, så er jeg ved at opbygge ny bane efter flere år væk fra faget.
Jeg har få ældre analoge lokomotiver endnu, men ellers er jeg begyndt at indkøbe sprit nye Märklin maskiner.
Senest er det blevet til 1 stk. 37918 - BR 03.10 damp lok, og så sent som i dag ankom en 37767 - DB 218 samt en håndfuld vogne også.

Bag på æsken til vognene kan jeg så se at Märklin anbefaler lige at give alle hjul en dråbe olie inden ibrugtagning.
Men ikke noget på lokomotivernes æsker.

Så er spørgsmålet jo så, skal lokomotiver lige smøres inden de tages i brug? Eller er det først efter de første 40 timer som der står i manualen under vedligeholdese?
Umiddelbart havde jeg jo bare tænkt mig at følge manualen og smøre de steder hvor der er forskrevet, og med det smørelse/olie der anbefales.

Men er lidt i tviv om der menes at det skal smøres alle steder, ved samtlige aksler, hjul (store og små) og tandhjul, eller Kun de steder der er markeret.

 

Men syntes bare 40 timer lyder af temmelig meget!

Vil jo helst gerne passe på det nye flotte isenkram! Wink

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Generelt set vil jeg anbefale dig at kigge på Lokomotivet efter Udpakningen og Se i vejledningen til Lokomotivet som du selv siger.

Problemet med at vide hvornår man skal smøre sit Lokomotiv ses bedst ved at kigge på Lokomotivet og selv vurdere om det mangler Smøring på

de smøre-punkter som er angivet i Vejledningen til Lokomotivet

Nogle Lokomotiver kan have ligget lang tid ved Marklin eller Forhandleren uden eftersyn før man køber dem og være lidt udtørret ved Modtagelse.

En anden ting med hensyn til Smøringen er også om Lokomotivet har langt ned på siden inde i æsken i lang tid.

Jeg vil anbefale dig at opbevare Lokomotiverne i stående tilstand (ligesom når det står på skinnerne) da Smøringen ved længere tids lægge-tilstand

kan trænge ind mindre uheldige steder. Vi opbevarer selv vores egne Lokomotiver i stående tilstand af hensyn til dette.

Med hensyn til Smøringen skal du være påpasselig med ikke at "oversmøre" Lokomotivet (Brug det antal dråber som beskrevet i Vejledningen) på

de anviste steder.

Har et Brugt Lokomotiv mange Drifts-timer bag sig, kan jeg anbefale dig at skille Motor ad og rengøre Ankeret, Magnet og deslige for skidt oplejret

i motoren igennem tiden. Det samme er næsten gældende hvis Lokomotivet har lagt på siden i længere tid.

I mange tilfælde må du selv "skønne" om Lokomotivet virker "udtørret" og trænger til en gang Smøring.

Håber dette besvarer dit Spørgsmål nogenlunde.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 1 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hej Frank Wink

Ja det hjalp helt bestemt en del.
Mit BR 03.10 er et næsten så nyt som det kan være, da det lige er lige blev sendt på markedet her i slutningen af September. Så det har nok ikke lagt så længe.
Men BR 218 ved jeg så ikke helt.

De to nye maskiner bliver opbevaret i deres æsker, i stående stand. Så det skulle være fint Smile

Har lige "klippet" lidt i manualerne og lagt dem ind her under.
Så det er simpelthen kun de markerede steder? Det er ikke nødvendigt at smøre krydshoveder, drivstænger eller kobbelstænger på BR 03.10?
Noget jeg ikke helt kan tyde ved BR 218 er om det kun er hjulene der skal smøres med olie hver efter 40 drifttimer, eller om det også gælder tandhjulene og "gearkasserne" som skal have fedt?

Som jeg ser det i begge manualer, så er det bare en enkelt dræbe der lige skal tilføres på hvert smørepunkt.
Men jeg ved så ikke lige hvor meget fedt der skal tilføjes på stederne hvor de anviser at bruge fedt.

Og så lige til sidst..
Hvor meget anses "mange drift-timer" for at være? Smile Bare lige som et pejlemærke til notat blokken Smile


BR218
Billede

BR 218
Billede

BR 218
Billede

BR 03.10
Billede

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Med hensyn til Fedt-Smøringen vil jeg sige at en lille klat på størrelse med en lille Knappenåls-hoved.

Med hensyn til Smøringen vil jeg mene at at omkring 80 Driftstimer nok vil være det maksimale, men igen det er et Skøn ud fra hvad du selv kan

se på Lokomotivet.

Vi anvender for hvert af vores Lokomotiver et såkaldt "Arbejds-Kort" som for vores vedkommende holder styr på Reperationer og Vedligehold af Lokomotivet.

Arbejds-kortene er tilpasset i forhold til Producenten og deres Anbefalinger, samt egne Vurderinger hvad som er relevant

Hvis du er interesseret kan jeg tilsende dig en Email med "Arbejdskort-Skabelonen" produceret i Excel Regneark som jeg selv anvender til mine Marklin Loks.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hej Frank Smile ... Kan du ikke dele skabelonen med os andre også? Jeg er interesseret Smile ....... Beklager manglende linjeskift- sendt fra IPad
__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Jeg påtænker Faktisk at oprette en Sektion til Skabelonerne under Wiki-delen på et tidspunkt, hvornår det lige bliver gjordt ved jeg ikke endnu.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/57 ( SW 4.13 )
• MDT V3.6.0 • HW : 60971/60970/60801
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.6 )
• ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Hvis der er tale om så nye Märklin lokomotiver som jeg forstår det udfra dit indlæg, så behøver du umiddelbart slet ikke smøre dem inden brug.

Dvs fabriksnye modeller samt lokomotiver der ikke tidligere har haft en bruger (dette inkl hvis de blot har ligget på hylde hos forhandler i et års tid eller to eller stået på en vitrine hylde). Så bør de stadig bare køre derud af.

Märklin og for den sags skyld også Roco, de laver nu om dage deres modeller til sagtens at kunne køre problemfrit og uden smøring eller anden form for forberedelse, Dette også selvom de har kørt en smule hos en anden bruger.

Med andre ord, fra en AC bruger til en anden, det skal du egentlig ikke tænke så meget over. Det eneste du skal være opmærksom på, det er at give hele motor samt lok et hurtigt tjek såfremt det har kørt på et anlæg fast over en længere periode og hvis du fornemmer at det har kørt mere end det har stået stille. Hvis ikke det er tilfældet, så behøver du faktisk ikke tænke så meget over det. Der er tale om virkelig standhaftige modeller  . . . og det som sagt ikke kun fra Märklin, også fra Roco. 

Mht smøring, så giver det næsten sig selv. Gør det til en vane at tjekke modellen engang imellem. Har den brug for smøring, så kan du virkelig se det samme hvis du kigger på alle de bevægelige dele. Hvis du eksempelvis kigger på motor samt snekkedrev og tandhjul, så er du ikke tvivl hvis du skal have smørekanden frem. Desuden vil køreegenskaberne bære tydeligt præg af det såfremt det mangler smørelse. Du vil absolut ikke være i tvivl  Wink

Men lad det selvfølgelig aldrig blive en "hvilepude"  Smile

God fornøjelse  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Tusind tak for alle svarene Smile

Det giver lidt "ro" i sindet at vide at Märklin stadig er Märklin kvalitet!
Jeg vil føje det til min ugentlige rutine lige at kigge dem efter og evt lidt service.

Men jeg vil mægtig gerne have det omtalte skema. Det lyder hyggeligt at holde regnskab med maskinerne på den måde Smile

Du kan benytte denne mail:
Frankolesen1986@gmail.com


Igen, tak for svarene Smile De har været yderst brugbare! Beer

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Frank-O skrev:
Så det er simpelthen kun de markerede steder? Det er ikke nødvendigt at smøre krydshoveder, drivstænger eller kobbelstænger på BR 03.10?

Nej, du maa endelig ikke smoere driv- og kobbelstaenger paa dine Märklin-loks. Disse dele er jo ikke "funktionelle" driv-dele, der kraever praecision, men derimod blot en grov gengivelse af virkelighedens staenger; Staengerne paa modellen har saa store tolerancer at fedt og olie blot vil goere det muligt for stoev og snavs at klistre sig fast dér, hvilket kan oege friktionen.
De skal vaere helt rene og fri for olie! (Rens samlinger med alcohol, hvis een eller anden har smurt dem...)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det kan jeg så ikke helt forstå Henrik.

For på mit Märklin 37918 er kun det bagerste sæt drivhjul der er drevet af motoren via tandhjul.

Det midterste og forreste sæt er ikke trukket via tandhjul.

Og lokomotivet er angivet til at have træk på alle tre sæt drivhjul, hvoraf det forreste og bagerste sæt er udstyret med hæfteringe.

Så stængerne må da absolut være der for at trække og ikke bare pynt? Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Så ripper Jeg lige op i denne tråd.

 

http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/37918_betrieb.pdf

 

http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/37956_betrieb.pdf

 

Her er links til manualer på henholdsvis 37918 og 37956.

Kigger man på side 30 for 37918, så er smørreguiden henvisende til at alle 3 drivaksler skal smøres hver 40 drifttime. Det samme med snekkehjulet på motoren.

 

Kigger vi på side 33 og 34 for 37956, så ses det at drivaksler samt hjulene på tenderen skal smøres for hver 40 drifttime. Og snekkehjulet for hver 20 drifttime.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så forskelligt udført på de to modeller som umiddelbart er ens under hjelmen Smile

Og forstår slet ikke at trækstængerne mellem drivhjulene ikke skal smøres, da lokomotiverne overfører trækkraften fra bagerste hjulsæt, til midterste og forreste, ved hjælp af stængerne.

 

Hmmm!!

 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.