Er der nogen loks der kan trække mere end andre ? Altså både mange vogne, men også op af en stejl stigning ?
Send gerne links
Mvh Rud
Ps. minus el loks
Trækevnen for et lokomotiv afhænger af flere ting: Vægten, Jo tungere et lokomotiv er, jo større trækkraft. Trækkende aksler: Jo flere aksler der er træk på, jo bedre kan lokomotivet overføre energien. Antal trækringe: Jo flere aksler der er trækringe på, jo bedre kan lokomotivet overføre energien. Fjederophæng: Hvis de trækkende aksler er fjederophængt, vil hjulene stadig være i kontakt med underlaget, selv om der er små ujævnheder, som ændring af stigning.
Jo flere ting, der er opfyldt jo bedre trækker lokomotivet. Men vægt og hæfteringe er nok de vigtigste.
Håber det hjalp dig lidt på vej, hvis ikke, kommer du nok til at spørge ind til de modeller du tænker på. Dansk, tysk,amerikansk osv., hvilken epoke. Damp-damp, damp-diesel, diesel-diesel. Så er det nemmere at komme med erfaringer.
Er der nogen loks der kan trække mere end andre ? Altså både mange vogne, men også op af en stejl stigning ?
Forudsat Märklin system:
Ja, der er stor forskel på trækkraften i Märklins lokomotiver. Det stærkeste og mest driftssikre er DSB MY'en. Hvis du kører analogt på M-spor er en brugt og vedligeholdt Märklin MY næsten umulig at standse. Digitalt er lokomotivet lige så stærkt.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Det stærkeste og mest driftssikre er DSB MY'en. Hvis du kører analogt på M-spor er en brugt og vedligeholdt Märklin MY næsten umulig at standse. Digitalt er lokomotivet lige så stærkt.
Hvad bygger du den antagelse på. Er MY det stækeste, fordi du har et MY eller har du noget belæg for en sådan påstand. Du kan også påstå at solen er grøn, men det bliver den jo ikke grøn af.
I de forsøg jeg har set, hvor Märklin-lokomotiver spændes for en jernbanevogn i 1:1 har det ikke været MY, hvilket undrer mig noget, når det er det bedste. 200 stk. BR 143 trak en 48 tons tung jernbanevogn 10 m. http://www.youtube.com/watch?v=Rp5NEwjNEAU
Jeg kender godt de forsøg. Det er klart, at et forsøg i Tyskland gøres med et tysk lokomotiv foran, og tilsvarende i Italien med et italiensk. Der er lavet noget lignende i den gamle Elb-tunnel.
På samme måde, forudsatte jeg (uden at skrive det) i mit svar "efter dansk forbillede". Egne erfaringer med ret mange Märklin lokomotiver er grundlaget ... der er mig bekendt ikke udført kontrollerede forsøg, som kan besvare spørgsmålet.
I øvrigt synes jeg, at kommentarer som: "Du kan også påstå at solen er grøn, men det bliver den jo ikke grøn af." bør undgås i tråde ... det kunne inspirere til en uheldig måde at formulere et svar på ...
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
På samme måde, forudsatte jeg (uden at skrive det) i mit svar "efter dansk forbillede". Egne erfaringer med ret mange Märklin lokomotiver er grundlaget ... der er mig bekendt ikke udført kontrollerede forsøg, som kan besvare spørgsmålet.
I øvrigt synes jeg, at kommentarer som: "Du kan også påstå at solen er grøn, men det bliver den jo ikke grøn af." bør undgås i tråde ... det kunne inspirere til en uheldig måde at formulere et svar på ...
Det kan du have ret i, men omvendt hvis du havde skrevet at i følge dine erfaringer var MY et udmærket lokomotiv, men det skulle gøres til det bedste, sådan uden videre. Men nu har mârklin jo ikke lavet så mange danske diesellokomotiver, så allerede der bliver den statistiske unøjagtighed stor.
Jeg mener, at hvis der er en der spørger om råd, så skal man forsøge at være seriøs, og give et svar der kan bruges. Har man ikke noget konkret må man efter min bedste overbevisning hellere undgå kommentarer. Men sådan er vi jo så forskellige.
Er der nogen loks der kan trække mere end andre ? Altså både mange vogne, men også op af en stejl stigning ?
Det ultrakorte svar er: Ja
Du har fået et svar på hvilke ting som kan have indflydelse på trækkraften. MEN, da du har stillet dit spørgsmål i "Generelt" så kan det unægtelig være lidt svært at rådgive dig nærmere.
Hvilken skala kører du 1, 0, IIm, H0, TT, N, Z eller ???
__________________
Med modelbanehilsen Torben Z. http://www.danskmodel.dk - info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv. - besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane". Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Nu nævner du ikke om du kører Märklin. Men er det tilfældet så har jeg ret gode erfaringer med Märlins N-maskine og Rocos MY. Og Märklins MY er også ret suveræn, som det bliver nævnt.
Generelt; hvis du har stigninger der er meget over 2 %, så vil jeg tænke mig mht. valg af trækkraft. Der er ikke så meget sjov ved at have et lokomotiv, der ikke rigtigt kan køre med noget.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
0 kan lide
Skrevet af blacksmith07 Onsdag d. 21/12/2011 - 17:48
Morsomt spørgsmål, særligt diskutionen med MY, jeg har faktisk prøvet en træk- eller rettere skub konkurrence mellem en MY og en 3062 (F7) (sammen med min lille nevø der går vældigt op i den slags , begge analoge Märklin og F7eren vandt stort. Jeg tror det er fordi F7 eren har kun 4 aksler og derfor kan overføre mere trækkraft (pga den større vægt pr. aksel), men ved det ikke og det er selvfølgelig et aldeles subjektivt eksperiment
Men ihvertfald, 3060-61-62 trækker efter min erfaring rigtig godt.
__________________
Marklin og Fleischmann analog...drømmer om at få etableret en autentisk "60er" bane med Märklin.
Morsomt spørgsmål, særligt diskutionen med MY, jeg har faktisk prøvet en træk- eller rettere skub konkurrence mellem en MY og en 3062 (F7) (sammen med min lille nevø der går vældigt op i den slags , begge analoge Märklin og F7eren vandt stort. Jeg tror det er fordi F7 eren har kun 4 aksler og derfor kan overføre mere trækkraft (pga den større vægt pr. aksel), men ved det ikke og det er selvfølgelig et aldeles subjektivt eksperiment
Men ihvertfald, 3060-61-62 trækker efter min erfaring rigtig godt.
Interessant eksperiment. Hvad vejer de respektive lokomotiver? Hvor mange aksler trækker F7 på?
Det bedste Märklin lok, jeg endnu har oplevet (med hensyn til trækkraft), er en 37282 (V188 dobbelt-diesel). Solid og tung metalkonstruktion, og med motor i begge halvdele. Desværre har jeg den ikke mere, så jeg kan ikke stille op til mere videnskabelige målinger
Det bedste Märklin lok, jeg endnu har oplevet (med hensyn til trækkraft), er en 37282 (V188 dobbelt-diesel). Solid og tung metalkonstruktion, og med motor i begge halvdele. Desværre har jeg den ikke mere, så jeg kan ikke stille op til mere videnskabelige målinger
Ingen tvivl om, at det er en kraftkarl. Det er i realiteten 2 lokomotiver der er bygget sammen og med træk på 4 aksler med hæfteringe, ligger den i toppen.
Klart at Bigboy med træk på 8 aksler også trækker. Men vi har endnu ikke hørt hvilke epoke og land det drejer sig om.
Men vi har endnu ikke hørt hvilke epoke og land det drejer sig om.
Da vi ikke har hørt mere fra Rud, siden hans meget vidtfavnende spørgsmål i lørdags, så var det måske en idé, at vente til der kommer lidt mere lyd fra ham !
Måske har Rud slet ikke noget modeltog - endnu
__________________
Med modelbanehilsen Torben Z. http://www.danskmodel.dk - info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv. - besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane". Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
bqg
Indlæg: 1.102
Hej alle.
Er der nogen loks der kan trække mere end andre ? Altså både mange vogne, men også op af en stejl stigning ?
Send gerne links
Mvh Rud
Ps. minus el loks
Trækevnen for et lokomotiv afhænger af flere ting:
Vægten, Jo tungere et lokomotiv er, jo større trækkraft.
Trækkende aksler: Jo flere aksler der er træk på, jo bedre kan lokomotivet overføre energien.
Antal trækringe: Jo flere aksler der er trækringe på, jo bedre kan lokomotivet overføre energien.
Fjederophæng: Hvis de trækkende aksler er fjederophængt, vil hjulene stadig være i kontakt med underlaget, selv om der er små ujævnheder, som ændring af stigning.
Jo flere ting, der er opfyldt jo bedre trækker lokomotivet. Men vægt og hæfteringe er nok de vigtigste.
Håber det hjalp dig lidt på vej, hvis ikke, kommer du nok til at spørge ind til de modeller du tænker på. Dansk, tysk,amerikansk osv., hvilken epoke. Damp-damp, damp-diesel, diesel-diesel.
Så er det nemmere at komme med erfaringer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Er der nogen loks der kan trække mere end andre ? Altså både mange vogne, men også op af en stejl stigning ?
Forudsat Märklin system:
Ja, der er stor forskel på trækkraften i Märklins lokomotiver. Det stærkeste og mest driftssikre er DSB MY'en. Hvis du kører analogt på M-spor er en brugt og vedligeholdt Märklin MY næsten umulig at standse. Digitalt er lokomotivet lige så stærkt.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bqg
Indlæg: 1.102
Forudsat Märklin system:
Det stærkeste og mest driftssikre er DSB MY'en. Hvis du kører analogt på M-spor er en brugt og vedligeholdt Märklin MY næsten umulig at standse. Digitalt er lokomotivet lige så stærkt.
Hvad bygger du den antagelse på. Er MY det stækeste, fordi du har et MY eller har du noget belæg for en sådan påstand.
Du kan også påstå at solen er grøn, men det bliver den jo ikke grøn af.
I de forsøg jeg har set, hvor Märklin-lokomotiver spændes for en jernbanevogn i 1:1 har det ikke været MY, hvilket undrer mig noget, når det er det bedste.
200 stk. BR 143 trak en 48 tons tung jernbanevogn 10 m.
http://www.youtube.com/watch?v=Rp5NEwjNEAU
Her et andet forsøg.
http://www.youtube.com/watch?v=PY2u21jfCCk
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Jeg kender godt de forsøg. Det er klart, at et forsøg i Tyskland gøres med et tysk lokomotiv foran, og tilsvarende i Italien med et italiensk. Der er lavet noget lignende i den gamle Elb-tunnel.
På samme måde, forudsatte jeg (uden at skrive det) i mit svar "efter dansk forbillede". Egne erfaringer med ret mange Märklin lokomotiver er grundlaget ... der er mig bekendt ikke udført kontrollerede forsøg, som kan besvare spørgsmålet.
I øvrigt synes jeg, at kommentarer som: "Du kan også påstå at solen er grøn, men det bliver den jo ikke grøn af." bør undgås i tråde ... det kunne inspirere til en uheldig måde at formulere et svar på ...
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bqg
Indlæg: 1.102
På samme måde, forudsatte jeg (uden at skrive det) i mit svar "efter dansk forbillede". Egne erfaringer med ret mange Märklin lokomotiver er grundlaget ... der er mig bekendt ikke udført kontrollerede forsøg, som kan besvare spørgsmålet.
I øvrigt synes jeg, at kommentarer som: "Du kan også påstå at solen er grøn, men det bliver den jo ikke grøn af." bør undgås i tråde ... det kunne inspirere til en uheldig måde at formulere et svar på ...
Det kan du have ret i, men omvendt hvis du havde skrevet at i følge dine erfaringer var MY et udmærket lokomotiv, men det skulle gøres til det bedste, sådan uden videre.
Men nu har mârklin jo ikke lavet så mange danske diesellokomotiver, så allerede der bliver den statistiske unøjagtighed stor.
Jeg mener, at hvis der er en der spørger om råd, så skal man forsøge at være seriøs, og give et svar der kan bruges. Har man ikke noget konkret må man efter min bedste overbevisning hellere undgå kommentarer.
Men sådan er vi jo så forskellige.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Torben Z.
Indlæg: 755
Hej alle.
Er der nogen loks der kan trække mere end andre ? Altså både mange vogne, men også op af en stejl stigning ?
Det ultrakorte svar er: Ja
Du har fået et svar på hvilke ting som kan have indflydelse på trækkraften.
MEN, da du har stillet dit spørgsmål i "Generelt" så kan det unægtelig være lidt svært at rådgive dig nærmere.
Hvilken skala kører du 1, 0, IIm, H0, TT, N, Z eller ???
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu nævner du ikke om du kører Märklin. Men er det tilfældet så har jeg ret gode erfaringer med Märlins N-maskine og Rocos MY. Og Märklins MY er også ret suveræn, som det bliver nævnt.
Generelt; hvis du har stigninger der er meget over 2 %, så vil jeg tænke mig mht. valg af trækkraft. Der er ikke så meget sjov ved at have et lokomotiv, der ikke rigtigt kan køre med noget.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
blacksmith07
Selvstændig
Indlæg: 20
Morsomt spørgsmål, særligt diskutionen med MY, jeg har faktisk prøvet en træk- eller rettere skub konkurrence mellem en MY og en 3062 (F7) (sammen med min lille nevø der går vældigt op i den slags
, begge analoge Märklin og F7eren vandt stort. Jeg tror det er fordi F7 eren har kun 4 aksler og derfor kan overføre mere trækkraft (pga den større vægt pr. aksel), men ved det ikke og det er selvfølgelig et aldeles subjektivt eksperiment
Men ihvertfald, 3060-61-62 trækker efter min erfaring rigtig godt.
Marklin og Fleischmann analog...drømmer om at få etableret en autentisk "60er" bane med Märklin.
bqg
Indlæg: 1.102
Morsomt spørgsmål, særligt diskutionen med MY, jeg har faktisk prøvet en træk- eller rettere skub konkurrence mellem en MY og en 3062 (F7) (sammen med min lille nevø der går vældigt op i den slags
, begge analoge Märklin og F7eren vandt stort. Jeg tror det er fordi F7 eren har kun 4 aksler og derfor kan overføre mere trækkraft (pga den større vægt pr. aksel), men ved det ikke og det er selvfølgelig et aldeles subjektivt eksperiment
Men ihvertfald, 3060-61-62 trækker efter min erfaring rigtig godt.
Interessant eksperiment. Hvad vejer de respektive lokomotiver?
Hvor mange aksler trækker F7 på?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Det bedste Märklin lok, jeg endnu har oplevet (med hensyn til trækkraft), er en 37282 (V188 dobbelt-diesel). Solid og tung metalkonstruktion, og med motor i begge halvdele. Desværre har jeg den ikke mere, så jeg kan ikke stille op til mere videnskabelige målinger
bqg
Indlæg: 1.102
Det bedste Märklin lok, jeg endnu har oplevet (med hensyn til trækkraft), er en 37282 (V188 dobbelt-diesel). Solid og tung metalkonstruktion, og med motor i begge halvdele. Desværre har jeg den ikke mere, så jeg kan ikke stille op til mere videnskabelige målinger
Ingen tvivl om, at det er en kraftkarl. Det er i realiteten 2 lokomotiver der er bygget sammen og med træk på 4 aksler med hæfteringe, ligger den i toppen.
Klart at Bigboy med træk på 8 aksler også trækker. Men vi har endnu ikke hørt hvilke epoke og land det drejer sig om.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Torben Z.
Indlæg: 755
Da vi ikke har hørt mere fra Rud, siden hans meget vidtfavnende spørgsmål i lørdags, så var det måske en idé, at vente til der kommer lidt mere lyd fra ham !
Måske har Rud slet ikke noget modeltog - endnu
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.