Hej..
Så lige denne video på youtube..:
http://www.youtube.com/watch?v=3YVaxZEErjo&feature=related
fint lille anlæg, men efter at have set bjerge af disse, slog det mig...., er det almindeligt at bruge så lille en radius på anlæg i hjemmene rundt omkring.. det er jo næsten synd, når et langt persontog med lidt for høj fart bliver slynget rundt i en for lille kurve.. det mest iøjnefaldende er, at vognene nærmest danner de fire sider af de gamle sekskantede fliser, kendt fra indkørslen... sådan ser det da ikke ud i virkeligehden...??
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja - det har du ret i, det ser ikke så godt ud. Specielt når man har så meget plads til rådighed skal man forsøge at undgå for skarpe kurver. Læg også mærke til hvor slemt det ser ud ved 0:30, hvor et tog med lange vogne tager s-kurven ved indkørslen til stationen.
Men de fleste har ikke noget valg med den plads de har til rådighed derhjemme. Et alment benyttet trick er at gemme de slemmeste kurver bag bygninger eller føre disse som underjordiske spor.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bqg
Indlæg: 1.102
Det er desværre nok mere reglen end undtagelsen. Hvis men ser på nogle af de indlæg, om hjælp til sporplan, er der rigtig mange r= 360 mm.
Hvor mange anlæg er der så ikke rundt om, som man aldrig ser.
Jeg har selv haft et anlæg i m-skinner, hvor der blev brugt r= 286 mm, man tænkte ikke så meget over det i de dage.
Det er selvfølgelig flere ting der spiller ind, som Lars skriver pladsen, men jeg tror også, at den omstændighed, at der i mange startsæt er r = 360 mm (i hvert fald for Märklins vedkommende) og forsøger man at skaffe sig billige skinner, ved at købe brugt er det jo netop tit disse der er til salg. De forskellige fabrikanters udbud, kan også spille ind.
Når man har et fabrikat er der ikke ret mange, der skifter alle deres skinner ud til et system med større udvalg i kurver og sporskifter.
Hvis det var tilfældet, ville vi jo drukne i brugte skinner.
Det er jo trods alt en større omgang, hvis man har bygget i en årerække, og så skal til at fjerne det hele og starte forfra.
Det kan være mange timer der ligger bag. At det måske ville være meget godt, hvis man rev anlægget ned sådan ca. hvert 10 år, er en anden sag. De fleste udvikler sig, bliver bedre til de gl. kendte teknikker, eller prøver nye metoder.
Jeg tror de fleste i første omgang, facineres af togene som sådan og ikke tænker så meget over kurve radius og over hvor skinnerne placeres på pladen, følger man kanten, skal man jo netop have små radier, ellers kan man jo ikke følge kanten.
Ikke at jeg mener der er noget forkert med at skinnerne følger kanten, for det ene kan være lige så godt som det andet, men det kommer unægteligt til at virke lidt kunstigt, hvis man på et lidt større anlæg følger kanten hele vejen rundt.
Selv om der sikkert er mange af den type også.
Der er også set mange anlæg, hvor der knapt er plads til en station, for ikke at tale om en by, for at få plads til så mange skinner som muligt. Men det er jo op til de enkelte, hvad de finder bedst.
Tidligere var det jo ikke så nemt, at få ny inspiration som det er i dag, hvor vi har internettet, hvor mange anlæg er blevet tilgængelige via hjemmesider og forum.
Jeg tror stadig der er mange, der går alene og bygger på deres anlæg, og hygger sig med det, uden den store kontakt til andre MJ-intresserede end deres forhandler.
Det vigtigste er dog, at der bliver bygget MJ, også fremadrettet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV