Hej alle modeljernbane entusiaster,
Jeg er for nyligt flyttet og har derfor selvfølgelig været nødt til at pille mit anlæg ned. Nu skal jeg så igang med at opbygge et nyt anlæg i et ca 9 kvadratmeter lokale. Siden mit første anlæg har jeg gjort mig en masse erfaringer, så jeg nu ved hvilke punkter jeg vil gøre bedre denne gang. Ét af de primære punkter, som jeg helt klart vil forbedre, det er valget af træ type.
Til mit første anlæg benyttede jeg som grundplader 1,8 mm spånplader i ca 1,2 x 1,0 meter størrelser, hvor jeg så monterede ben under og satte sammen som en form for simple moduler. Det virkede såmænd godt nok til formålet, men jeg jeg synes ikke spånplader er særlig gode at arbejde med, når man skal udskære og især bore huller i pladen til ledninger, signaler, motordrev til sporskift m.v.
Så jeg søger anbefalinger til en anden form for træ. Min idé er at skære ud i størrelser på ca 1,3 x 1,0 meter og så sætte dem sammen, som en form for primitive moduler.
- Hvilken type træ vil I anbefale at anvende til formålet ?
- Hvilken tykkelse træ mener I er nødvendig til selve grundpladen ? (Jeg påtænker dobbeltspor i 2 niveauer)
- Og ikke mindst, hvor mener I det er bedst, lettest og billigst at købe træ, hvis man ved samme lejlighed ønsker udskæringer ?
På forhånd tak for svar, råd samt tips & tricks.
Mvh
Lasse
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
12mm krydsfiner.
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
På FB har Brima en FB side hvor de viser mange af deres anlæg. De har mange smarte bygge tricks der viser hvordan man opbygger og konstruere baner. Efter at have levet med min egen tro har jeg måtte sande at deres metoder er hurtigere, nemmere og derfor smartere at rette fejl og mangler på. Ikke hvis men når de opstår.
Min egen bane er opbygget af 15mm xfiner der er skåret i baner og samlet som moduler. Det fungere godt men er ikke perfekt. Havde jeg set Brimas FB sider først havde jeg helt sikkert valgt deres metoder selvom det er lidt dyrere.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Kresten
Indlæg: 1.044
Hold da op...! Tja, der er den perfekte verden, og så er der den, vi andre lever i. Men fantastisk inspiration. Tak for henvisningen
VH Kresten
Kresten
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Jeg vil også bruge 12mm krydsfinér.
En normal plade er 122x244cm, så det er en god ide at skele lidt til de mål for at få den bedste udnyttelse af pladen.
Alt efter hvilken type bane du vil anlægge skal du også skele lidt til "rækkeafstand". Det er praktisk ikke at have for store rækkeafstande, for erfaringsmæssigt, så vil det være de steder hvor toget oftest afsporer -eller ihvertfald der, hvor du bruger mest tid og energi på at få toget på ret køl igen.
For at undgå den slags problemer, er det fornuftigt med en dybde på MAX 100cm -og gerne en del mindre. Det kunne fx være 60 eller 80cm. Dine moduler kan så være 120cm lange. På den måde er der minimalt spild af pladerne og du får hhv 4 eller 3 moduler ud af en hel plade.
Husk også at lave en stabil ramme som understøttelse. En rammehøjde på min 6 -og gerne 10cm er nødvendig. hvis du ikke har anden form for understøttelse.
Selv har jeg presset rammehøjden ned på 4cm, men jeg har modulerne liggende på hyldeknægte i modulenderne, og en påmonteret forkant på ca 65mm af masonite, der ordentligt fastgjort (limet og sømmet) sikrer stivhed og stabilitet.
Dbh
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
LasseSteen
Indlæg: 1.798
Tusind tak for råd og tips
Det "lugter" lidt af 12 mm krydsfinér
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.199
Der er vel ikke noget galt med en større dybde - bare man ikke har tog kørende der?
Den større dybde kunne jo også bruges til landskab med et flot perspektiv.
MVH
Lars
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Det "lugter" lidt af 12 mm krydsfinér
12mm er for tyndt, har prøvet, det flexer. Har strimlet 15mm plader i baner af 100mm. Var lige nede og måle i frokostpausen
og har rettet tidligere indlæg. Alle køreflader er 12mm.
Det er stærkt nok til at mine 80Kg kan stå på rammen når jeg klatre rundt. Set i forhold til resultatet er de 3 mm ikke værd at spare.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
LasseSteen
Indlæg: 1.798
12mm er for tyndt, har prøvet, det flexer. Har strimlet 15mm plader i baner af 100mm. Var lige nede og måle i frokostpausen
og har rettet tidligere indlæg. Alle køreflader er 12mm.
Det er stærkt nok til at mine 80Kg kan stå på rammen når jeg klatre rundt. Set i forhold til resultatet er de 3 mm ikke værd at spare.
Ok det er helt klart værd at tage med i betragtning.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 400
Både 12 og 15 mm finér kan vel give sig ved fugt/tørring/indre spændinger? Hvis det drejer sig om plader skal der en eller anden understøttelse og afstivning til for at holde det hele plant.
Krogsgaard
Indlæg: 69
Hej Lasse
Måske du kan hente lidt inspiration her - jeg har lavet rammer der er 1,2 x 1,3 m
https://modeltog-guide.dk/guides/sporlaegning/fremstilling-af-rammer-og-traceer/
Hilsen Jens Krogsgaard
kley
direktør, svend og lærling hos HandyHelten
Indlæg: 21
Kan du uddybe? jeg kan ikke være tilfreds med de resultater som dukker op,når jeg søger på Brima?
med glimt i øjet, Christian Kley
(Märklin siden 1983, var modstander af MM, blev digitalvenlig i 09, foretrækker DCC, hvis det nu absolut skal være..
)
LasseSteen
Indlæg: 1.798
Hej Lasse
Måske du kan hente lidt inspiration her - jeg har lavet rammer der er 1,2 x 1,3 m
https://modeltog-guide.dk/guides/sporlaegning/fremstilling-af-rammer-og-traceer/
Hilsen Jens Krogsgaard
Tak for link til inspiration
LasseSteen
Indlæg: 1.798
Er der nogen der har kendskab til tømmerhandler/kæder, hvor man kan få udskåret træ/træplader efter ønskede mål ? (Uden at det koster det "hvide ud af øjnene
)
Jeg har kun selv en stiksav og rent erfaringsmæssigt, synes jeg ikke det er det bedste værktøj til at skære større træplader ud
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Både Silvan og Bauhaus kan save. Ellers kan du leje et savebord til fornuftige penge.
Jeg beregnede hvor meget jeg skulle bruge og fik det savet hos Silvan. Vigtigt du selv finder pladerne da kvalitet kan variere. Østen finer til rammer og birkefiner til kørestræk. Det er lidt dyrere end spånplade men støjer markant mindre. Kommer ALDRIG til at bruge spånplade igen.
Hvis du bor på sjælland kan du med fordel hente i Sverige. Der kan man køre frem og tilbage for 210,00 for en smuttur tror jeg det er. Træ er meget billigere ligesom de lyserøde skumplader til bjerge
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Mht pladetykkelse, så er det meget vigtigt at have for øje, hvordan den øvrige konstruktion er og hvad den skal kunne.
Der bliver nævnt "..at kunne holde til at man står på den..". Det kan man med 100% sikkerhed ikke på den konstruktion jeg har på mit anlæg. Det er så heller ikke på nogen måde nødvendigt, da mit anlæg er hængt op på væggen og de fleste steder har en maxdybde på 60cm. Jeg har derfor prioriteret lethed frem for tyngde.
Da jeg tænkte efter, gik det op for mig, at jeg har brugt 9mm krydsfinér til konstruktionen og det fungerer helt fint, fordi jeg har sørget for at afstive toppladen så den ikke slår sig.
På billedet kan det måske fornemmes hvordan jeg har gjort. Min bane er opbygget som 3 hylder, som man kan komme til via en helix. Underste lag er en opstillingsbanegård som lige kan skimtes nederst i billedet. Det kan også ses, at selve rammekonstruktionen er ikke så høj som den sorte forkant, der følger landskabet for oven og ca 15mm under rammen for neden. Denne forkant er limet og sømmet fast.
Øverst i billedet ses op i bunden af en rammekonstruktion lavet af 9mm krydsfinér og en ramme af 20x40mm lister der er limet og sømmet. hvert modul er 120cm langt og 50 eller 60 cm dybt.
Denne konstruktion er fastgjort til væggen med et reolskinnesystem som mange nok kender som "Spur" eller "Millarco" (man kan lige skimte en hyldeknægt over et af husene).
På "GDS i model" her på Sporskiftet, kan man læse mere om de overvejelser jeg har haft mht opbygning af banen.
Mht tilskæring af plader på mål, så kan det vist gøres for penge i de fleste byggemarkeder/trælasthandler. Man skal selvfølgelig betale -nok 10/20kr pr snit, så det er en god idé at tænke smart, så man får nedbragt antallet af snit.
Håber at tankerne kan bruges.
Dbh
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
LasseSteen
Indlæg: 1.798
Tak for alle de mange råd og tips
Jeg føler mig nu langt bedre klædt på til at gå igang med det nye anlæg
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
15mm krydsfinér, da jeg gerne skulle kunne kravle rundt ovenpaa anlaegget. Men ellers ville 5-6mm vaere nok, understoettet for hver 40-50cm.
Jeg ville ALDRIG anvende andet ameteriale (saasom spaan- eller pressede fiber-plader) Har proevet det. Er ikke besparelsen vaerd.
Traet LIMER jeg sammen. Moderne traelim som toerrer hurtigt (ikke PFA-lim) holder bedre sammen end traeet selv goer.
(-Lad dog ikke limen komme i kontakt med metal eller dyre togmodeller, da den er ret syreholdig)
Som underbygning anvender jeg metal-profiler til lager-reoler.
35x35x2000mm (materialetykkelse: 1mm) kan koebes overalt, og er rimeligt let at bygge med; -En slags kaempe-Meccano. -Og saa er det fuldstaendigt gen-brugelig!
Stoetteben til ramper limer jeg fast med kontakt-lim.
Se min igangvaerende opbygning her;
https://www.marklin-users.net/forum/posts/t41667-Hoexbroe-s-Layout-Const...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!