Hvilke vogne blev der anvendt ?
Kunne det være Litra CU eller var det noget andet, fordi en CU'er var en temmelig stor vogn til en person ?
Blev en sådan vogn placeret foran eller bagerst i togstammen ?
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære Jørgen Steff
Togføreren (Tgf.) var jo togets ansvarlige, lokomotivføreren skulle ”kun” sørge for, at toget kom sikkerhedsmæssigt frem og til tiden. Da godstogene jo medførte gods, var der jo udfærdiget fragtbreve på hvert enkelt stykke gods og dette blev behandlet af Tgf. Det vil sige, at hvis en vogn eller gods fra en vogn blev udtaget, skulle fragtbrevet overlades den ansvarlige på den station, der modtog vognen/godset.
Derfor skulle Tgf. have en arbejdsplads, helst med et lille skrivebord/pult og selvfølgelig kunne opvarmes i ”fyringssæsonen”. Altså dampvarmeledning fra maskinen eller selvstændigt fyr/ovn.
Hvor der medfulgtes en pakvogn kunne denne anvendes, hvis ikke inddraget af P&T til postanliggender. I princippet kunne alle passager/pak vogne anvendes som Tgf. vogn.
I begyndelsen af 1950´erne og frem, blev et antal ældre 2-akslede vogne af litra CU i nummerserie 4001 – 4076 og litra Cxm i nummerserien 4501 – 4532 ombyggede til Tgf. vogne og beskriftet med udvendigt ”hængeskilt” med ordlyden ”Togførervogn nr. XX”.
Da vognene var ældre personvogne og i flere og flere tilfælde havde MY/MX som trækkekraft, påsattes ”X” skråbånd for at sikre at vognkassen ”blev på undervognen”!
Så mit korte svar er, at i princippet kunne alle passager/pak vogne anvendes, men i slutningen af epoke III primært de 2-akslede ældre ”rystevogne”, sluttelig med skråbånd.
Steff
NB: Lidt OT og dog. I Tyskland (DB) prøvede man at udspare en Tgf. vogn, ved at indbygge en ”kabine” i tenderen, en såkaldt ”Kabinentender”. Her kunne så Tgf. opholde sig under turen. Det var primært BR 50 tendere, der fik denne sikkert ikke helt afholdte form for opholdssted for Tgf.
Steff
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Alt til rådighed værende skrammel, så vidt jeg ved. Du nævner selv CU - men også CP har været brugt en del, for nu at nævne en gammel Heljan vogn.
Nej, den var ikke for stor: Tværtimod blev nogle af dem bygget om med en særlig togførerkupé.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.654
Tak for svarerne, men I hoppede over om det var tilfældigheden, der rådede eller var der fast pladser i en togstamme !
Det logiske var efter lokomotivet ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
OK, normalt op til maskinen a.h.t. kommunikation med Lkf og unødig rangering, når vogne udsattes eller det modsatte.
Har dog set meget ÆLDRE billeder, hvor en Tgf. vogn hang inde i stammen, men sjældenhed.
Steff
Steff
Jan-Eddie
Indlæg: 79
Hej Jørgen.
DSB havde fuldstændig styr på, hvilke vogntyper til togføreren i hvilke godstog, og hvor de var indrangeret. Ingen tilfældigheder - bortset selvfølgelig fra nedbrud der kunne betyde indsættelse af en reservevogn.
På arkivetforjernbaner.dk kan du i Togplan 6, bagest finde en oversigt over godstogenes togførervogne og E-vogne. desuden i Togplan 7 finde godstogenes oprangering, herunder hvor i toget togførervognen var placeret.
mvh
Jan-Eddie
1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital
CH
Indlæg: 69
CU, CX, CXM, CP m.fl blev brugt som togførervogne.
CP blev dog kun anvendt i dampdriftens sidste tid op til 1970, da de gamle to- og treakslede vogne ikke kunne mere. Desuden klagede togpersonalet også over forholdene i de gamle vogne, og derfor blev der også indsat CP til sidst i dampperioden,.
Mvh
Claus
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære Jan-Eddie
Kan du ikke her på siden vise en side(er) fra hhv. Tgpl 6. og Tgpl. 7 med de angivne informationer. Kan selv ikke umiddelbart se disse TYDELIGT i de for mig tilrådighed værende Tgpl. som findes på bl.a. "Jernbanearkivalier". Især en oversigt over hvilke litra og nr. der er udtaget som Tgf-vogn?
Steff
Steff
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.654
Tak for jeres input.
På en måde fantastisk, at en togstamme slæbte rundt på en vogn på 20-30 tons, for at der kunne sidde en person / mand for holde styr på papierne.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Jan-Eddie
Indlæg: 79
Kære Steff
Det er Thybanen der interesserer mig, og derfor har jeg søgt oplysninger om den. Her er et uddrag af Togplan 6:
Her fremgår det af Togplan 6 1961 og 1962 at godstogene 2741 og 2762 havde en CXM som togførervogn.
I 1964 fik godstogene nye numre - 2701 og 2758 og stadig med CXM togførervogn.
I Togplan 7 ses hvor togførervognen var indrangeret i togstammen:
Håber det kan læses.
mvh
Jan-Eddie
1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære Jan-Eddie
Absolut, tak.
Kan se på "mine" eksemplarer fra senere, at der er ændret, hvorfor det så lidt mærkeligt ud.
Endnu engang tak!
Bedste hilsener
Steff
Steff