Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Tillig sporskifter

Da jeg planlagde mit "nye store" anlæg, stod jeg som alle andre MB ´er i det dilemma: 2 eller 3 skinne. Jeg valgte jeg at gå fra 3 til 2 skinne. de gamle M skinner var efterhånden blevet noget bedagede, efter at have samlet og skildt ad flere tusind gange, men nok om det. Der var endnu et par valg at træffe, og mit valgt faldt på Peco spor, og Tillig sporskifter, da de sidste er meget naturtro og der derudover er et stort udvalg, især i medkrummende sporskifter. 

Tillig har også nogle nydelige ½ og hele englændere, men det viste sig hurtigt at efter de første var lagt, og de obligatoriske prøvekørsler ( man skupper et par vogne med lang akselafstand ) så "gik de på gulvet" i afvigende gren.

 

Efter et par mails med HT blev jeg klar over at den indvendige flangeafstand er en vigtig factor; idet NEM siger 14,3 mm, men det meste materiel jeg har anskaffet fra forskellige firmaer, ligger på 13,8 - 14,1.  Jeg har løst dette problem, ved at lægge mig på ca 14,1 - 14,3. ( man bør vel efterhånden anskaffe sig et større arsenal af specialværktøj og måleudstyr for at køre med "elektisk tog"; det havde været dejligt hvis alle overholdete normer )

 

Nå, men videre i forløbet. På et tidspunkt kommer jeg så langt at jeg kan prøvekøre de første strækninger og sporskifter med lok. Det går rigtig fint, men Tilligs ½ englænder driller. Der opstår kortslutning, når bageste aksel på min MY / eller MZ kører kommer til punkterne ved hjertestykkerne. Kører man hurtigt nok, så går det, men tanken var jo noget andet. Jeg har p t ikke kommet til afprøvning af de hele englændere, for at se om problemet også er dér.  

 

Er der andre der har oplevet noget lignende / ved hvordan man løser det ??

 

Har forøvrigt gjort den erfaring, at Conrad drev ikke duer på Tillig ´s hele englændere; de er ikke kraftige nok. De duer dog både til ½ englændere og sporskifter. Bruger Cobalt på de hele englændere, men de er 6 gange så dyre, men virker meget overbevisende.

 

Kupeen

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Hvor gamle er dine halve englændere? For at komme problemer af den beskrevne art til livs, har Tillig ændret på strømforløbet i alle sine sporskifter.

MIBA har på et tidspunkt anvist, hvordan man kan modificere ældre sporskifter, se her: http://www.sporskiftet.dk/forum/polarisering-af-sporskifter-tillig

Jeg bruger selv Conrads sporskiftedrev til mine hele englændere og har ikke problemer med drevene. Til gengæld kan der være problemer med justeringen af tungerne, hvor tungespidserne kan sidde lidt upræcist på svellerne. Så der skal nok lidt småfidleri til!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Hej Bjarne

Alle sporskifter incl hele og ½ englændere er indkøbt indenfor det sidste 1½ år, og strønløbene fejler generelt ikke noget, det er blot somom at der er for lidt plads til hjulet lige før hjerte stykket, når der bliver kørt i afvigende gren

Dejligt at du kunne få Conrad til at fungere; jeg kunne ikke få stram nok tungetilslutning til at sikre en entydig stilling

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

sasmo

Indlæg: 25

PB  Blog

Kære Martin,

Jeg har haft de samme problemer, som nævnt i tråden, med Tillig-sporskifter, primært dog ved kørsel med Heljans E-maskine. Vær opmærksom på, at Tillig-sporskifter og spor skal ligge hundredeprocent jævnt. Det er helt afgørende for at undgå kortslutning og afsporing.

mvh

Steen O.

__________________

Venlig hilsen

Steen Ousager

Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Og læg også mærke til, at sporstykkerne udenfor hjertestykkerne til en hvis grad kan drejes, hvad der også kan påvirke tungernes evne til at ligge tæt op mod sideskinnen. Men selvom du har købt dine sporskifter indenfor et par år, betyder det ikke nødvendigvis, at de er af den nyeste fabrikation. Hvad er numrene på dem?

Og problemer med E-maskinen kan sagtens skyldes hjulenes indvendige afstand...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Tak for gode svar; jeg havde luret at de skulle ligge jævnt; da de er meget fleksible.  De hedder 85395 og 85390; jeg kommer til at bruge 4 ½ og 3 "hele" + én af de lange selvom den ikke findes på danske jernbaner

 

Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Tilsyneladende er det kun sporskifterne, Tillig har modificeret, da hele og halve englændere har de samme numre, som tidligere. Når du skriver "kommer til at bruge", mener du så anskaffe? Jeg har et par stykker halve englændere, der endnu ikke har været ude af æskerne, og som jeg ikke får brug for. Så de er til salg for omkring halv pris.

Og med "en af de lange", mener du så et dobbeltkrydsningsskifte med udvendigt liggende tunger? I så fald har/er de da også i brug her i landet.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.