Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

tidsskriftet "lokomotivet"

Hej!

Så er det nye nummer af LOKOMOTIVET havnet i min postkasse.

Jeg har kun bladret det igennem, men jeg synes at der ser ud til at være interessante ting i bladet: DSB bureauvogne med vogntegninger, Dianalund station med fin bygningstegning, en fin fotoderie om OHJ, beretning om selvbyg af 2 Henschel maskiner samt rapportage fra en fin modeljernbane.

Trods besparelse i sideantallet fra 48 til 40 sider aht. økonomien, er nr 103 en vellykket udgave.

Samtidig introduceres den nye bog: "DSB i årene 1950-1969" til en pris af kr. 320.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Og så er Sporskiftet søreme kommet med i lederen - vores støtte er blevet bemærket. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Hej

Nu er der nok en del der vil tage dette indlæg som et surt opstød, men jeg må nok erkende at jeg syntes det nye blad er endnu en tynd omgang. 40 sider i stedet for de lovede 48 til 125,- det er ikke meget.

Lokomotivet har samtidig igen forspildt chancen for at lave et interessant blad, ved igen at bruge det "gode" stof på at lave endnu en bog. Prøv at forestille jer hvor Banen var, hvis de havde valgt at udgive alle Hans Gerner og andres artikler i bogform.

Gad vide hvad der forøvrigt ligger bag meningen med ikke at bringe den flotte byggetegning på midtersiderne.

Til alt dette skal siges at jeg er den lykkelige ejer af alle hidtil udgivne numre af Lokomotivet og håber de må leve længe endnu, der skal blot andre boller på suppen.

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Niels A" skrev:
Nu er der nok en del der vil tage dette indlæg som et surt opstød, men jeg må nok erkende at jeg syntes det nye blad er endnu en tynd omgang. 40 sider i stedet for de lovede 48 til 125,- det er ikke meget.

Sådan har det været længe, opkog på gamle artikler og intet virkeligt nyt. Det er flere år siden jeg opsagde mit abonnement og solgte hvad jeg kunne af mine gamle numre, resten røg i papircontaineren.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

... det er så svært at lave tidsskrifter, der gør alle glade..

Jeg prøvede at forestille mig, hvordan det ville være, at lave et lille blad hveranden måned til f.eks. klubmedlemmerne...

Der ville være ,amge ting at beskrive, f.eks aktiviteterne, og de forskellige medlemmers indsats på opgaverne ... Beskrivelse af den seneste udgivelse af f.eks. Eisenbahnromantik...

Det der sker er: Alle medlemmer har snakket sammen internt om alle emner langt inden det kommer på skrift, så nyheder... det bliver det jo aldrig.. så det er meget svært så at lave f.eks. lokomotivet eller banen, da vi alle kender måske 70% af indholdet inden vi bladrer, og annoncørene.. de er vel stadig de samme.. så den "hold fast i bordkanten" nyhed vil aldrig eksistere sådan et sted..

Jeg har selv overvejt at abbonere på en af de 2 nævnte, men jeg skal da være den første til at sige, jeg gerne ville have fast abonement på MIBA, da der jeri er mange beskrivelser for GDS folket, og det il kunne være godt at få med i de danske magasiner... men så må vi også selv lave nogle artikler, og sende dem ind, når vi har en god ide... Har i gjort det???

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"tøf tøf" skrev:
Har i gjort det???

Ja.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

ThomasT73

Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus

Frederiksværk

Indlæg: 172

PB

Jeg holder begge de danske blade med stor glæde, selv om der er gentagelser Laughing out loud Og jo, jeg syntes det er lidt dyrt, men det er god læsning efter en hæftig arbejds dag, med en god kop kasse og måske en lille skarp der til Cool

Mvh.

Thomas

__________________

DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej

Jeg abonnere også på begge blade, og jeg nyder bestemt også at læse dem. Jeg ser også frem til at modtage bogen DSB 1950 - 1969 det er lige min epoke.

Jeg er også enig i at noget af det sværeste her i verden er at gøre vi mennesker tilfredse, og sådan vil det altid være.

De emner der ikke lige har min interesse, dem springer jeg over, og det samme gør jeg med de emner der ikke interessere mig herinde.

Mvh Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Jeg læser mit "Lokomotivet" med stor glæde, når det så er læst, ser jeg allerede frem til det næste.

Bladets indhold vil til stadighed være et debatemne, for vores fælles hobby har meget forskelligt indhold. Alle synes, at der for meget om det de ikke selv interesserer sig for og det er da helt naturligt. Den epoke jeg interesserer mig for er rigt repræsenteret og det er jeg taknemmelig for, selvom bladets indhold efter min egen mening, er meget "østorienteret".

Når der så kommer en bog en gang imellem, der går mere i dybden, er da kun et plus.

Jeg håber at "Lokomotivet" vil blive ved med at udkomme, langt ud i fremtiden, for gutterne bag det, gør et stort stykke arbejde.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hørt!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Når et sådan blad indeholder beretninger og dokumentation for jernbanerelaterede emner - eller model-selvbyg, så har sådan et blad blivende værdi - noget man vender tilbage til, når man har brug for de informationer.

Det synes jeg at nr 103 af "LOKOMOTIVET" lever flot op til.

Et tidsskrift man gemmer - modsat mere "avislignende" tidsskrifter.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Jeg fik også lige lejlighed til hurtigt at bladre Lokomotivet #103 igennem under mit besøg hos Gert i går, hvor det lige var kommet ind ad døren.

Og ja, hvert nummer af Lokomotivet har en indbygget blivende værdi, ligesom nu hedengangne Signalposten og bl.a. tyske MIBA, og man kan vende tilbage til det igen og igen og finde ny inspiration.

Jeg var netop forbi Gert for at hente Tigerli-overdelen (jvf. [url]http://www.sporskiftet.dk/node/7417]), og sørme om ikke en af artiklerne i Lokomotivet #103 handlede om selvbyg af/ombygning til APB nr. 39. Så Lokomotivet rummede her også en vis aktualitet for mig Laughing out loud.

Til gengæld er Lokomotivet som nævnt her ([url]http://www.sporskiftet.dk/node/6726]) så dejligt "befriet" for tysk smalsporsdamp, her-og-nu nyheder, brokkeindlæg fra folk med ti tommelfingre, en større mængde billeder af ansigter, reportager fra private rundbaneanlæg udelukkende bestående af "katalogvarer", rejsebeskrivelser fra Langtbortistan, reportager fra træf, messereportager, og lignende.

Jeg ser hellere at der er 40 A4-sider, hvor 100% af indholdet er interessant for en dansk modeltogsjunkie som mig, frem for 120 A5-sider, hvor der ofte er over 90% af ovennævnte kategorier, og som straks bliver sorteret fra i mit eget personlige "spam-filter", hvor der så (regne-regne) kun er 12 A5-sider tilbage med noget nogenlunde interessant stof - som desværre ofte er læst på 10-15 minutter, hvorefter der "ikke er mere at komme efter" i bladet, som en vis eks-statsminister sikkert ville sige.

Også (og især) Lokomotivet har sin berettigelse, og som der står at læse i lederen i Lokomotivet #103, så fortsætter bladet heldigvis. Modeljernbanehobbyen ville - som Ulrik nævner - være fattigere og betydeligt ringere stillet uden Lokomotivet.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 120

PB  Hjemmeside

"cbt" skrev:
Jeg ser hellere at der er 40 A4-sider, hvor 100% af indholdet er interessant for en dansk modeltogsjunkie som mig, frem for 120 A5-sider, hvor der ofte er over 90% af ovennævnte kategorier, og som straks bliver sorteret fra i mit eget personlige "spam-filter", hvor der så (regne-regne) kun er 12 A5-sider tilbage med noget nogenlunde interessant stof - som desværre ofte er læst på 10-15 minutter, hvorefter der "ikke er mere at komme efter" i bladet, som en vis eks-statsminister sikkert ville sige.Også (og især) Lokomotivet har sin berettigelse, og som der står at læse i lederen i Lokomotivet #103, så fortsætter bladet heldigvis. Modeljernbanehobbyen ville - som Ulrik nævner - være fattigere og betydeligt ringere stillet uden Lokomotivet.

Jeg er fuldstændig enig i denne observation. Jeg er også tilhænger af denne epoke og nyder hvert et blad.

hilsen Jan

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg synes også at Lokomotivet har gjort det godt med det nye nr., også selvom det "kun" blev på 40 sider. Men hellere det, end at Lokomotivet slet ikke udkom!

Vil kun opfordre til at holde bladet. Selv om man måske kun interesserer sig en lille smule for dansk materiel, så er der helt klart noget at hente. Jeg synes at artiklen med bureaupostvogne i epoke IV var interessant, også fordi en del af vognene kørte allerede i epoke III.

Samtidig er der bl.a. også besøg hos et hjemmeanlæg. Det er faktisk en spændende artikel, hvor man kan få nogen gode tips og ideer til sit eget.

Den nye billedebog med "DSB 1950-1969" skal jeg da naturligvis også have bestilt. Der bliver bl.a. også nævnt de oprangeringer der var, og det kan man aldrig få for meget af. En hel del af os ligger jo og kører i den periode.

Som jeg har nævnt det før, så synes jeg at Lokomotivet og Banen supplerer hinanden fint op. Der er ikke tale om overlapninger. Og det glæder mig at læse at man er blevet lidt mere optimistiske i Næstved nu.

Vi er i hvert fald en del der krydser fingre for at bladet fortsætter.

Og så synes jeg da i øvrigt at annoncerne i det nye nr. af Lokomotivet, er mere interessante end dem der var i Banen. Men ok, det er jo en smagssag!

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik PS

Indlæg: 76

PB  Hjemmeside

Jeg synes der er nogle rigtig gode artikler i Lokomotivet. Det er særlig interessant med artiklen om bureauvognene. Sikken mange herlige oprangeringer.

Fortsæt det gode arbejde Laughing out loud

__________________

Min søn er blevet for gammel til at lege med tog - det er jeg ikke! - Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Jeg synes begge blade er gode. De supplere hinanden godt. Hvad jeg mangler i det ene har det andet med og omvendt.

Jeg savner tit en oversigt over de nye modeller i Lokomotivet, men så kommer listen i Banen. I banen savner jeg nogen gange kritiske indlæg om modeller, dette får man til overflod i Lokomotivet. Derfor hylder jeg at begge blade findes.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Når du efterlyser mere kritik, mener du så i ordets egentlige forstand eller "bare" mere objektivitet?

Jeg kender ikke Lokomotivet, og ved derfor heller ikke, hvor skarp pennen er der, men det er formodentlig en balanceakt at skulle fortælle hvordan en given model virkelig er, og så gøre sig forhåbninger om at kunne håbe på firma x som annoncør en anden god gang.

Der er selvfølgelig også hensynet til læserne som sikkert, i nogen grad, vil reagere på gentagen positivitet over for alt nyt.

Selvom de fleste danske og udenlandske producenter er ganske gode, er der ofte betydelige eller ubetydelige fejl, man kan slå ned på.

Jeg tror i virkeligheden ikke, det kan lade sig gøre at tækkes både læsere og annoncører 100% altid, men sådan er der jo så meget.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Jeg kender ikke Lokomotivet, og ved derfor heller ikke, hvor skarp pennen er der, men det er formodentlig en balanceakt at skulle fortælle hvordan en given model virkelig er, og så gøre sig forhåbninger om at kunne håbe på firma x som annoncør en anden god gang.

Well - det er hovedsageligt kun Heljan og Hobbytrade, der får på puklen - og de har hver haft en helsides annonce lige så længe, jeg kan huske. Tog & Tekno kan også få, men også de annoncerer lystigt.

Nej, Lokomotivet er nittetællernes blad, og der bliver talt nitter: Man kan sagtens møde kritik af, at en åben godsvogn kun har fire brædder i højden, når den i virkeligheden havde fem, og man kan være helt sikker på, at fejl i f.eks. bremsemærker bliver bemærket (!) - sidst med Hobbytrades nye kølevogne. Man har heller ikke været videre positiv overfor den nye ølvogn fra Stjernen - når man tager i betragtning, at den er lavet over en helt forkert grundmodel. Sad

Men derfor anbefales køb alligevel - man konstaterer bare, at det kunne gøres bedre, at den pågældende producent forhåbentligt gør det bedre næste gang - men at vi sikkert alligevel ikke får en ny model af netop denne vogn foreløbeligt, og så kan man jo lige så godt købe den - for det er trods alt kun detaljer, det er galt med.

Den form for nittetælleri kan jeg godt lide. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Den form for nittetælleri kan jeg godt lide. Laughing out loud

Også jeg Laughing out loud

En del af balanceakten er, at de på Lokomotivet generelt altid er positive overfor gode initiativer - men at der kærligt-kritisk påpeges f.eks. "slendrian"/fejl/mangler, som ofte kunne være undgået ved f.eks. lidt nøjere studier af forbilledet eller ved at have rådført sig med eksperter, som sikkert ville have hjulpet producenten ganske gratis.

Som Per Topp Nielsen skriver, citat:

"Formålet med disse side er at påpege en række urimelige fejl ved modellerne. Det havde kostet nøjagtig det samme at udføre modellerne korrekt - i visse tilfælde endda været billigere. Jeg er klar over, at fabrikanterne har udført et stort researcharbejde for at gøre modellerne forbilledlige. Men i enkelte tilfælde har man ikke været opmærksom på åbenlyse detaljer - i andre tilfælde er det kommunikationen med fabrikken, som ikke har været god nok.Det er således ikke for at træde nogen over tæerne, men derimod en hjælp til endnu bedre modeller tillige med tips til, hvordan modelbyggere kan forbedre deres modeller.Det er heller ikke for at sidde efterpå og være skadefro. Kan jeg med min viden hjælpe fremover, vil jeg da sætte pris på at blive rådspurgt før produktionen går i gang"

(Jvf. http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/indexx.htm under "Jernbaner i model").

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Jeg kan også tilslutte mig de positive ord om Lokomotivet! Det er efter min mening et utrolig godt blad og jeg ville blive meget ked af det, hvis det ikke udkom længere. Jeg har samtlige numre siden nr 1, og ikke alene må man sige at det har udviklet sig enormt siden de første årgange (der dog efter tidens standard også var virkeligt gode!) og idag fremstår som et særdeles professionelt blad med store mængder vel research´et materiale, men også i et særdeles nydeligt og læsevenligt lay-out.

Det kan også imponere mig, at det kan lade sig gøre at komme med nyt materiale hele tiden - der er ikke mange gentagelser over den lange udgivelsesårrække, og når der endelig er gentagelser, er det normalt fordi der kan tilføjes nye informationer til emnet.

Udover Lokomotivet abonnerer jeg også på banen, men hvis ikke det var for EVP´s modelbyggeartikler og HGC´s fotoreportager, ville jeg helt klart droppe dette blad. Selvom der er masser af læsestof i det, er der ikke specielt meget af det, der har min interesse.

Derfor: Kære redaktion af Lokomotivet, venligst kæmp videre - vi kan ikke undvære jeres blad!

mvh

Michael

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"Michael BJ" skrev:
Derfor: Kære redaktion af Lokomotivet, venligst kæmp videre - vi kan ikke undvære jeres blad!

Den er jeg med på. Jeg har også alle numre --- og det er et rigtigt gemme-tage-frem-år-senere tidsskrift!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
"Michael BJ" skrev:
Derfor: Kære redaktion af Lokomotivet, venligst kæmp videre - vi kan ikke undvære jeres blad!
Den er jeg med på. Jeg har også alle numre --- og det er et rigtigt gemme-tage-frem-år-senere tidsskrift!

Hej

Så sandt som det er skrevet.

Og så meget desto bedre er det at Lokomotivet endelig udgav et index over samtlige artikler i de første 100 numre. Hvor har det allerede sparet mig for meget tid med at bladre mængder af numre igennem for at finde en enkelt byggetegning.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kan kun tilslutte mig - Lokomotivet er det bedste "gemmeblad" siden Signalposten; og det siger trods alt ikke så lidt.

Banen orker jeg heller ikke rigtigt - også for mig er det kun EVP og HGC, der kan trække, resten interesserer mig ikke. Jeg abonnerede på det for nogle år siden - men da Vrido sendte mig en regning inkl. rykkergebyr, fordi jeg ikke havde fornyet mit abonnement hurtigt nok til hans temperament, valgte jeg i stedet at ophøre som abonnent: Havde han sparet gebyret, var jeg nok fortsat.

På den anden side er jeg glad for, atjeg ikke længere skal læse alle de ledende artikler om PostDanmarks elendigheder... Cool

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Banen er kommet godt med i forhold til nogen af de ældre nr. Der står også gode tips og ideer til hvordan man kan forbedre rullende materiel der kommer ud. Og så taler de også treskinnnefolkenes sag, det gør Lokomotivet knap så meget.

Men er der et blad der skal hentes frem igen og igen og bruges som en slags "modelbaneleksikon", jamen så er det helt klart Lokomotivet.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Det jeg mente tidligere med kritik, var at man skrev om, hvad der er forskellen på model og virkelighedens vogne/trækkraft. Nogle gange vil man jo gerne ændre sin model og andre gange syntes man jo det er en uvæsentlig detalje, det er galt med.

Hvis en model er flot, får den en tur ned i min indkøbsvogn, uanset om den 100% korrekt i forhold til virkeligheden.

Jeg holder meget af at læse begge blade, da de inspirere mig på hver deres måde. Prisen er jo også overkommelig.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.