To tanker der lige slog mig.......
1. Jeg ved der har været mange problemer omkring Märklins sporskiftedrev ( 74491 ) til C-skinner - og der er blevet skrevet meget omkring det emne....
Derfor slog det mig pludselig... Hvad er erfaringerne med de drev der sidder i Märklins Krydsningsspor (24624) (englændere) ( drev 122773) som er monteret "Ab Werk"...Gælder det samme her.... ? Problemer og udskiftning og ombytning eller ..?? Jeg er nemlig nået så langt at de første krydsningsspor snart skal lægges..
2. Vil jeg få problemer hvis lægger et krydsspor 24649m( 48 grader ) på åben linie - med tog der passerer i normal fart over sådanne krydsspor..?? Eller er de alene brugt til lavere hastigheder evt på sidespor / fabriksspor osv.
På forhånd tak for ethver svar jeg måtte få
MVH
Lars
(Stationsforstanderen)
Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Englænderer er til lavere hatighed. Normalt undgår man, at lægge dem i gennemkørselsspor.
Vedr. alm. kryds i et hovedspor, så gælder det samme, mener jeg.
En officiel hastighedsnedsættelse kan dog bevirke, at begge må lægges i hovedspor. (I hvertifald hos vor sydlige nabo.)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
je
Egå
Indlæg: 131
Englænderer er til lavere hatighed. Normalt undgår man, at lægge dem i gennemkørselsspor.
Vedr. alm. kryds i et hovedspor, så gælder det samme, mener jeg.
En officiel hastighedsnedsættelse kan dog bevirke, at begge må lægges i hovedspor. (I hvertifald hos vor sydlige nabo.)
Prøv at tage et kig på Fredericia, der findes adskellige krydsningssporskifter i gennemkørselssporene, hvor der må køres 100 km/t.
Der må generelt køres fuld hastighed i sporskifterne lige (rette) gren, det er kurven i den afvigende gren, der sætter begrænsningen. Et krydsningssporskifte må også befares med fuld hastighed i den lige retning, igen er det kurven ved afgreningen, der sætter grænsen.
For Banedanmarks vedkommende er det vedligeholdelseshensyn der gør, at man principielt ikke må anvende krydsningssporskifter i togvejsspor. Men bl. a. Fredericia er et eksempel på et sted, hvor det er umuligt at undvære disse, hvis man vil have fleksibiliteten på et nuværende sporareal.
/Jan
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Fredericia er også noget for sig selv Men du har ret mht flexabiliteten.
Jeg havde dog vendt ansigtet sydpå, for for år tilbage havde MIBA en længere artikel om englændere i virkelighed og i model.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
E103
Indlæg: 17
Har kun erfaring med 1)
Jeg fik problemer med mange af mine gamle C-sporskifter og loddede dem alle om (hvilket løste det). Jeg gjorde dog ikke noget ved det ene kryds-sporskifte jeg havde. Det gav ingen problemer de to år jeg havde banen, men det kan jo være held.
Men hvis du køber krydssporskifterne nu, så burde der ikke være problemer. Jeg mener, at det var i 2015 at fejlen blev rettet hos Märklin, og jeg har spurgt i flere butikker, som ikke har modtaget reklamationer siden (tidlgere var der en jævn trafik af sporskifte-drev der skulle ombyttes hos Märklin). Jeg har derfor ikke tænkt mig at lodde i de 11 krydssporskift, som jeg har købt i december 2015 (men jeg har dem desværre ikke i brug endnu).
mvh Dominik
(særlig interesse: Märklin H0, Digital styring via PC/LDT, Faller Car system)
TogSvendsen
Indlæg: 442
Det er også min erfaring. Problemet ser ud til at være løst. Jeg har ikke loddet en eneste af dem jeg fik ombyttet hos Märklin. Deres kundeservice ombytter defekte drev uden at blinke. Mine nye drev har kørt i snart 1½ år uden problemer.