Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Sporskiftedrev og deres lyksageligheder

Som de fleste andre med MB byggeplaner skrider det frem i tempi med byggeriet af min MB; da jeg som de fleste konstant bliver afbrudt af andre gøremål; job, almindelig vedligehold, familie, og andre sociale arrangementer. 

Efter at have brugt laaaaang tid på den første større udveksling er jeg nu gået igang med den næste. Da den skal befinde sig delvist over det først byggede, synes jeg at jeg var super snedig; Placede delen hvor den skulle placeres, og så løftede den ca 40 cm; så er det meget lettere at komme til under pladen. Så langt så godt; spor og drev blem monteret. Jeg skal her nævne at jeg bruger Peco spor; Tillig skifter, og en blanding af Conraddrev, og til englænderene Cobaltdrev. Havde jeg ikke været tvungen at kigge på det økonomiske aspekt, have jeg anskafftet et par kasser af den sidste slags. Uhyre nemme at arbejde med, og kan efterfølgende justeres en del.

 

Nå men til udfordringen

Conrads drev drives med AC til den røde ledning, og som så via 2 ledninger ( brune ) påmonteret hver sin modsat rettede diode kan omstilles, hvis man forbinder den ene eller anden ledning til stel. Den ene ½ periode vil så få drevet til at omstille dene ene vej; og den anden den anden vej. Så lang så godt, nemt og lige til. 

Når man så har en transversal, skal de 2 drev jo så omstille samtidig, og her opstår problemet så. Man lodder de 2 par ledninger på 2 passende trykknapper, og hvis samme trykknap er forbundet til 2 ledninger hver dioderne "vender" samme vej, så går det fint; men hvis det er nødvendigt at gøre det omvendt, altså at dioderne vender hver sin vej, så opstår problemet. Begge drev står nu og snurrer følt; og det er tydeligt at de får AC og forsøger at omstille begge veje samtidig, og det kan jo i sagens natur ikke lade sig gøre.

 

Jeg var i starten sikker på at jeg havde lavet en monteringsfejl og begyndte at gå armgang i de forskellige ledninger ( der er forbløffende mange ledninger til 11 drev; der ser ud af meget mere end 66  Smile ) men det var ikke tilfældet. Så tegnede jeg af flere gange diagrammet for 2 drev for at forstå hvad der gik galt.

Indtil dette trin havde jeg en vis tillid til mig selv når det gælder teknik og især "strøm". Det har jeg ikke længere; jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kredsløb opstår som giver den ubehagelige og sikkert ødelæggende lyd, udover at drevene ikke omstiller. I bund og grund er det jo kun et ½ niveau over lommelygteteknik, så det burde jeg kunne klare, men nej.Det er på det tidspunkt at jeg kommer i tanke om, at jeg egentlig heller aldrig har forstået en juletræskæde, hvor der skiftevis er 2 og 3 ledninger. Jeg kan godt forstå at det er noget med serie og paralel, men .............

 

Er der andre der udfra min beskrivelse kan se at de har haft lignende traumer,  og måske endnu bedre, hvordan løses det ( man kan naturligvis vende drevet 180 gr, men de føromtalte ledninger er unægtelig noget i vejen )

 

Så lige et par tips:

 

Tillig laver smukke og nydelige skifter. På de ½ englændere er tungevandringen meget lille, og er derfor meget vanskelige at justere med et Conraddrev, som har en vandring der er næsten dobbelt så stor. Jeg sloges hele sidste weekend med et tungeparti, og det virker statig ikke optimalt. Jeg tror at jeg vil prøve med en tynd 0,4 mm pianotråd, da den bukker mere, så således i teoriern vil tillade at drevet går i slutstilling. Om det så virker eller jeg kaster håndklædet i ringen og oftrer et cobaltdrev vil tiden vise. 

 

Mens vi er ved de ½ englændere; der er tilslutningsmuligheder for hjertestykkerne. Monter dem ikke hvis du kan slippe for det; med mindre du kobler de 2 drev, ellers vil én af køremulighederne give kortslutning

 

Jeg har oplevet flere gange at tvangsskinnerne glider af og pludselig ligger løst på de øvrige sveller; en lille klat sekundlim, har fjernet dette problem

 

Kupeen

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

spazerman

AM

Indlæg: 115

PB  Hjemmeside

Hej.

 

Prøv med turtledrev. De er muligvis bedre egn til tillig.

Se min blog evt.

 

Hilsen Jan

__________________

FREMO 1:87
DCC - Tysk materiel - epoke IV-VI

www.facebook.com/modernraildk 

YouTube : modernraildk 

Instagram: modernrail_dk

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.788

PB  Blog  Hjemmeside

Kupeen skrev:
Er der andre der udfra min beskrivelse kan se at de har haft lignende traumer,  og måske endnu bedre, hvordan løses det ( man kan naturligvis vende drevet 180 gr, men de føromtalte ledninger er unægtelig noget i vejen )

Well - jeg mangler information, og du kan sikkert ikke komme med al den information, der er nødvendig: Jeg har kigget på brugsanvisningen til drevet, og der står ikke rigtigt noget brugbart.

Ud fra brugsanvisningen kan jeg ikke gennemskue, hvordan de to dioder i fødeledningerne er monteret: Jeg kan se, at Conrad skriver, at man kan skiftets stilling ved at måle over dioden, så jeg går ud fra, de er eksterne? Skal man selv sætte dem på, eller er de formonteret i ledningerne? Kan man vende dioderne om, og hvad sker der så?

Jeg kunne forestille mig, at der sidder flere dioder inde i drevet, måske som sikkerhed mod, at noget bliver forkert forbundet: Her mangler information fra Conrad, og det vil nok kun være muligt at finde den information ved at splitte et drev ad. Men hvis der sidder ekstra elektronik inde i drevet, kan det sagtens få kredsløbet til at opføre sig, som du beskriver - og du behøver ikke trække håret ud af hovedet på dig selv, uden et komplet kredsløbsdiagram har man ikke skyggen af chance for at gennemskue, hvad der sker (selvom erfaring ofte kan hjælpe her).

Som du beskriver det, tror jeg, det vil være lettest at vende drevet 180 grader. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hmm, umidelbart tænker jeg i helt anden retning. Brug et enkelt drev, og fordel bevægelsen til de to skifter gennem ekvilibreret stangtræk. Og "overskydende bevægelse" bruges så i fjedre til at holde et moderat tryk på tungen mod skinnen den lægger til.

Er det noget du kan bruge til noget ?

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Tak for jeres input; og kommentarer.

Ganske kort; dioderne er fastmonteret på ledningerne, men når man klipper ledningerne, og lodder dem omvendt, er der absolut ingen ændring af situationen. Nu er det så naturligvis de modsatte ledninger, som får drevet til at omstille henholdsvis til højre og venstre. Derfor kan jeg godt være i tvivl om, hvorvidt der er andre dioder i spil.

En pudsig finesse er, at hvis man forbinder 2 ledninger fra hver sit drev med modsat rettede dioder, så kan man på de 2 resterende ledninger skiftevis omstille begge drev, ved blot at forbinde den ene eller anden ledning til stel. Det giver jo en indikation på, at der opstår et kredsløb gennem begge drev. Det burde ikke kunne lade sig gøre, da drevene jo begge er tilsluttet AC i "den anden ende. 

 

Desværre kan den løsning ikke bruges til noget, uanset om man forstår den eller ej, da drevene, så omstiller forkert i forhold til hinanden, og så er vi jo igen tilbage til løsningen ,med at vende 180 gr.

 

Stangtræk har jeg også tænkt på, men det kræver en ret lang stang, ophæng, samt nogle nøjagtige trekantater at dreje over. Prøvede det faktisk et andet sted, men har ikke tilstrækelige finmekaniske faciliteter, til at det bliver brugbart.

I stedet blev det enkelt drev med en ca 20mm cirkel af pianotråd, som så fungerer som fjeder

 

 

Kupeen / Martin

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 617

PB

Hej Kupeen

Forklaringen er ikke så kompliceret, som det måske forekommer. De to ledninger på conraddrevet med monterede dioder mødes på samme pol på motoren. Godt nok er der indbygget afbryder på de to ledninger, men de virker kun når skiftet er i yderstillingerne.

Det der sker, når du forbinder to drev så ledningerne så dioderne vender modsat hinanden, er, at eksempelvis den positive strøm går gennem den første diode ind til motoren - derefter ud af den anden ledning, hvor den går gennem dioden, som lader strømmen gå til samlingen af de to (modsatte) ledninger, som du ikke har givet  strøm, og herefter ind ad den tredje ledning, hvor dioden lader strømen gå til den anden motors pol, hvor også minusstrømmen blev ført til - og pludselig har du AC på motoren. Det samme forløb gælder også den negative strøm - blot den anden vej.

Hvis det forekommer snørklet, så prøv at tegne forbindelserne. Løsningen er at adskille det ene drev og bytte ledningerne til polerne på motoren, men kun på det ene drev.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kupeen

Jernbanen

Indlæg: 17

PB

Hej Gert

 

Tak for info; din forklaring giver absolut mening; det vil jeg kaste mig over

 

m v h

 

Martin

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.