Jeg har læst på jernbanens fora at bladet Spor og Baner desværre stopper. Sidste nummer bliver nr. 75, som udkommer i juni.
Spor og Baner er det sidste trykte blad på dansk med modeljernbane indhold, som desværre bliver lukket ned nu.
Læs mere her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=80233
Michael Olsen
CH
Indlæg: 69
Portoen bliver angivet som den væsenligste årsag til lukningen.
Og i dag finder mange nok også deres oplysninger på de eletroniske medier, som det kan være svært for et trykt medie at hamle op med.
Mvh
Claus
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.889
Hvor er det trist nyhed. Som kollegaudgiver (af bøger, ikke tidsskrifter) ved jeg, hvor svært det kan være. Portoomkostninger og dårlig service er ødelæggende. Men jeg giver ikke op endnu og fokuserer, ud over det hollandske marked, også på det danske marked. Til sommer udgiver jeg to nye danske jernbanebøger.
Jeg håber, at Flemming alligevel kan nyde sit pension. Efter min mening har han omtrent alderen til det.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 396
Ja trist besked. Har abonneret i nogle år efter først at have købt i løssalg.
Må se at støtte andre udgivere, heriblandt Gert.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.658
Vi må ikke glemme Mosebanen, der har lavet udgaver, der var fuldt på højde med det man kunne abonnere på, medens de sidste udgaver er det mere temaer.
Da der nu ikke er flere kommercielle blade, burde det være noget som DMJU på en eller anden måde kunne løfte, hvor de med lidt proff. hjælp + annonceindtægter + indlæg fra klubber bl.a. med trick/hvordan laves det, kunne lave en form for "blad"
Det ville trække DMJU ind i centrum, og gøre dem synlig. Hvis de også lavede noget via f.eks. FB, kunne de måske kanalisere meget af den trafik der er der ( f.eks. Modeltog / Märklin CS3 User / Modeltog Print o.s.v. ), men der ville det svære være at holde struktur, så det blev et opslagsværk !
Det er det et trykt blad kan gøre, for jeg er sikker på, at mange af os stadigvæk har reolen fyldt op med Banen / Lokomotivet / Spor & Baner, og de bliver brugt til opslag og læsning.
Lidt som de 3 fora'er vi har i dag, hvor det for hobbies skyld ville være bedst, hvis der kun fandtes et Forum.
Men måske er det blot fra en svunden, jeg skriver om .............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.628
DMJU har vist nok at gøre bare med at holde orden på sig selv, ud fra referat fra generalforsamling. Og, vem skulle så betale for udgivelsen af bladet? DMJU medlemmerne? Det løber ikke rundt for dem der er mere eller mindre professionelle, Vordan skulle DMJU kunne gøre det bedre?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
CH
Indlæg: 69
Nej DMJU har næppe kapacitet til at udgive et blad. Og endelig er der jo DMJU NEWS der udkommer elektronisk 3-4 gange om året. Og selv her har der været givet udtryk for at det har haft knebet lidt med kapaciteten til at skrive indimellem.
Og mht. de trykte medier, så har de utroligt svært ved at hamle op med den strøm af nyheder der ofte kommer. På nettet kommer tingene ud stort set med det samme.
Der bliver aldrig enighed om kun at lave ét fora. Det vil blive ved med at være sådan som det er.
Og lidt trykt medie er der jo trods alt tilbage, i kraft af Mosebanen på nettet. Håber der kan blive ved med at være kræfter til at skrive ;-)
Mvh
Claus
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.658
I skriver om blade ....
Glem det !
Man skal lære af nettet & Google og lave en hjemmeside med en struktur, der vil suge de forskellige typer til.
Tag mig selv:
Der er andre, der ved hvor et WC er i Tgf. vogn
Lige nu bliver de spredet overalt, men tænk hvis det kunne blive samlet ....
Og hvis der er mange følgere, så ind med diverse reklamer ude i siden uden man skal se lange reklamesekvenser.
Det er mit fatamorgana, og der må være penge for enden af regnbuen ..........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.889
Det er en skam, når et blad forsvinder. Men de blade, der allerede er udkommet, forsvinder ikke og vil – hvis de bliver ordentligt bevaret – stadig eksistere om 100 år.
Hvis du tror, at mange af nutidens hjemmesider stadig vil eksistere om 100 år, er du naiv. Jeg har set mange interessante hjemmesider forsvinde inden for 20 år: POOF væk...
Tænk også på de hjemmesider, der 'gratis' hoster billeder på internettet. Mange af dem er stoppet. Og så ser du internetfora med fuldstændig ulæselige indlæg.
Nogle vil finde mig gammeldags, men jeg kalder det realistisk. Den, der udelukkende stoler på internettet for information, kan blive meget overrasket i fremtiden.
Ja, internettet er fantastisk, men det er ingen garanti. Har I for nylig set nordlyset? Smukt, ikke? Vi har virkelig været heldige. Men det kan også gå anderledes:
ved en endnu kraftigere magnetisk storm kan det gå helt galt. Prøv at google (mens du stadig kan, ha ha) 'the Carrington Event'. Det fandt sted i 1859.
Hvis sådan noget skete nu, ville det være enden på den moderne civilisation.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.658
Vi er enige om, at det er en skam at det trykte forsvinder .....
Men hvor mange holder i dag en avis - vi gør - men vores avis er op til 50% fyldt med reklamer, så en dansk avis koster ca. 20 kr/dag, og ½ delen er reklamer, som ellers er gratis i postkassen eller på nettet !
Min skriv baserer sig på J&B's oplevelse i Kolding ved det årlige DMJU træf, hvor vi kørte hjem og syntes, at det var en tynd kop te ....
Det var i 1½ hal, og der var ikke mange forhandlere eller boder med gamle M skinner, men trods alt et vis antal anlæg.
Men vi fandt, at der manglede noget.
Så det er med den baggrund, at jeg hoppede på tastaturet.
Jeg synes ikke, at DJMU havde taget teten. Der var intet bid i udstillingen, og det er med det i baghovedet, at det slog mig, at DMJU kunne erobre midten af banen ved at udnytte det vakuum, der er opstået, når der "kun" er Mosebanen tilbage, men det kræver kraft og styrke.
Du henviser tit til Holland, så hvor mange modeltogsblade har I ?
Tyskerne har også bl.a. en sprudlende hjemmeside Stummis, men der er mange andre med Tips & Ideer
I Tyskland har de flere, og jeg kigger i Miba ( på vores bibliotek ) & vi holder Miba Spezial. Men det blad er igen fyldt med det købte fra mærkevarer, og ikke med de hjemmelavede bygninger ( f.eks fra Erik V. Pedersen eller husene fra danske landsbyer tegnet af Skadhauge i Signalposten ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære alle!
Rent umiddelbart kan jeg tælle omkring 5 til 6 STORE (og næsten europæiske/internationale) model- og jernbaneblade i Tyskland. Men befolkningsantal og derved procentvis antal læsere og annoncører, er jo også noget større med ca. 90 millioner indbyggere. Altså ikke muligt at sammenligne med DK forhold. Og de dækker i hvert tilfælde mine udenlandske behov og stort set også umiddelbart MJ-mæssigt.
Nå, til det jeg ville:
Det er jo rart at se, at der er masser af forslag med HVAD ANDRE KAN/KUNNE GØRE!!
Meeeen, jeg mangler dog helt klart at høre/læse, HVAD JEG ØNSKER OG VIL OG KAN GØRE! Altså noget om VILJE og EVNER til SELV at gøre noget og ikke bare en masse forslag med hvad ANDRE kan gøre, ikke???
DMJU har IKKE evnen og viljen som det er lige nu, altså kom med et forslag til, HVAD JEG VIL GØRE FOR DMJU 24-7-365 og med en plan for finansiering, indhold og HVEM skal skrive, opsætning og trykning. DET er da en begyndelse at starte med over for DMJU!!
Og så til internettet. Om det er en TRYKT avis eller internetbaseret og det skal laves professionelt med hensyn bladmæssig kvalitet i opsætning (spalter, skydning), farver, skrifttyper og billedredigering, er stort set det samme. Forskellen ligger i trykning og forsendelse og selvfølgelig administration (priser, moms etc.).
Det jeg tænker på og gerne ville støtte var, om der kunne blive enighed om at anvende en internetbaseret platform (værende eller muligt kommende???) og gøre den mere fælles, ved at det er DEN ALLE bruger til stort og småt vedr. modeljernbaner, Z, N, H0, 00, 0, 1, 2, LGB eller hvad. Altså DET som LOK, BANEN, SIGNALPOSTEN og SPOR OG BANER (og Mosebanen) bragte. Og selvfølgelig krydret med jernbanen i 1:1.
Men det kræver jo at man VIL og kan blive enige, private, klubber, foreninger store som små; det er HER der skrives og meddeles.
Jeg tror bare ikke klubberne vil, de har deres egne små ”Hønseavlertidende” som en eller to personer nidkært sidder på. Og med hensyn til gamle billeder, GLEM DET!! Billeder er MAGT (tror de gamle klubber stadig på). Se bare på det der ønskes, bliver ikke rigtigt til noget vel, ”det tager jo tid at scanne”! JEPS, kom i gang og som Tordenskjold så smukt råbte: Hva´ dælen nøler i efter”!!
Tro er noget man gør om søndagen i kirken, vilje og udførelse er DIG!
Bedste hilsener
Steff
Steff
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.889
Er findes tre nederlandsk-sprogede modeljernbaneblade (og derudover er der også to jernbaneblade). To fra Nederland og et fra Belgien (flamsk, som tales i cirka halvdelen af landet, er en nederlandsk dialekt).
Og dermed kommer vi til et vigtigt punkt: antallet af mennesker, der taler et sprog. Nederland (17 millioner) og Belgien (Flandern, 7 millioner) betyder sammen 24 millioner mennesker, der kan læse mit sprog. Det er mere end fire gange så mange som antallet af mennesker, der taler dansk (5,5 millioner). Tysk tales af cirka 100 millioner mennesker. Udover Tyskland er hele Østrig tysktalende og en betydelig del af Schweiz. Der er altså cirka 18 gange så mange tysktalende som mennesker, der taler dansk. Logisk set er markedet for tyske modeljernbaneblade derfor meget større end det danske.
Det er meget ærgerligt, at der nu ikke længere findes noget dansk modeljernbaneblad. Ville det ikke være en idé, hvis bladet 'Jernbanen' også begyndte at beskæftige sig med vores hobby?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Kære Gert
Kom med et reelt forslag end bare at forslå "Jernbanen" som er et klubblad for Dansk Jernbaneklub og dermed de forskellige baneforeninger. Der er INGEN MJ-interesse. Men kom med et forslag til DJK!!
Steff
Steff
schellerup
Lokomotivfører, Radiomekaniker
Indlæg: 43
Jeg stiller mig gerne til rådighed, hvis nogen skulle finde på at tage bolden op, og lave et magasin.
Men jeg tror ikke jernbanen.dk har tid eller ressourcer til at gøre det.
Nu kommer sidste nummer af s&b snart, og jeg har derefter tænk mig at tegne abonnement på modelljärnvägsmagasinet fra vores broderland, et godt magasin, til få penge.
Mvh
Torben
Thomas Jespersen
Indlæg: 415
For at komme emd et lille indspark, så har præmisserne for bladene også ændret sig. De var engang det sted vi fik alle nyhederne, nu kan de bare læses på nettet meget nemmere og hurtigere. Miba har været godt førhen, men jeg syntes jegentlig de er faldet af på den. Det jeg syntes er spændende, det er de enkelte artikler der har et eller andet absurd tema, jeg aldrig havde tænkt over. Mosebanen havde en del af dem. Jeg tænker på Transfesa, CIWL eller fiskevogne til levende foreller.
Jeg holder Bahnekstra, det er godtnok lidt DDR tungt, men jeg syntes altid der er nogle artikler der fænger mig. Model Railroader ryger med hvis jeg kommer forbi en kiosk der har det. Der er altid nogle rigtig gode tips og byggevejledninger til et eller andet
Thomas
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Afledt af vores lille ”snak” her på siden om en eventuel mangel på det trykte blad/hæfte, når nu SOB lukker, har jeg tænkt på, hvad MINE egne behov er for nyheder indenfor MJ verdenen egentligt er. Også det selvom min størrelse i 1:32 jo så sandelig ikke, er den mest fremherskende, men alligevel.
Elektroniske nyheder bliver jeg fodret med af Gert, der her på siden fortæller om nyhederne med henvisninger til fabrikanterne med ALT, tog, biler, huse, skinner, tilbehør og, og, og. Altså behøver jeg ikke selv at lede. Så her er mit behov dækket. Og jeg vil faktisk ikke være Gerts nyhedsopdatering foruden, den nyder jeg.
Ønsker jeg uddybende bemærkninger til nyhederne blad- som magasinmæssigt, har jeg ”Eisenbahn Modellbahn Magasin”, der OGSÅ skriver om danske nyheder. Det samme gør ”MIBA i Nyheds-rapport” og i min størrelse udkommer så yderligere specielt ”Eisenbahn Kurier, Faszination Spur 1”, kvartårligt. Og HVER måned kan jeg så købe MIBA, EK, LOK-magazin med mange flere, der jo beskriver de enkelte nyheder, når de kommer på markedet, herunder også DEKAS, HELJAN og MCK.
Det gør jo, at MIT behov for viden om nyheder er rigeligt dækket. Yderligere har jeg så muligheden for at læse ”Mosebanen” med artikler om specialområder, praktiske informationer (nu Airbrush) og tilbehør.
Jeg har så også muligheden for internetmæssigt at følge med i ”SPORSKIFTET” og ”SIGNALPOSTEN” og dets søstersider om den historiske- og nutidige jernbane.
Sluttelig findes der jo specielle internetsider, bl.a. ”Spor1 Nyt”, der sandsynligt udvider med spor 0 meget snart, så her bliver nyhederne og ombygninger mv. diskuteret.
Så frækt sagt, mangler jeg ikke de trykte danske medier som i gamle dage, da disse jo var de eneste man kunne ty til efter viden. Så jeg er ved at komme ganske langsomt ind i det 20. århundrede.
Jeg har haft samtaler med ”Internet” bladnyheder. Husk på, det for det meste er ENKELTMANDS blade (som Mosebanen og muligvis en kommende SOB) så mere arbejde er ikke muligt. Og så er det er jo fritidsarbejde til alles glæde!!!
Bedste hilsener
Steff
Steff
Michael BJ
Indlæg: 277
Når man som jeg kun interesserer sig for danske jernbaner og modeller - og dertil stort set kun epoke 3 og lidt epoke 4 - bliver savnet af Spor og Baner ikke så voldsomt stort. Jeg er i hvert fald ofte blevet lidt skuffet over indholdet i bladet, når jeg har købt det i løssalg, selvom det faktisk er blevet lidt bedre på den front de seneste par år, men det efterlader da selvfølgelig et hul, der ikke nemt kan fyldes af andet.
Det helt store savn har for mit vedkommende været da Lokomotivet lukkede. De indlæg der er her på forum er da fine, men jeg mangler den store inspirationskilde det har været at læse om banestrækninger, anlægsdesign, oprangeringer og bygning af danske modeller, emner der dog har været berørt på forum, men normalt ikke i samme dybdegående omfang som i de trykte medier. Jeg kan så trøste mig med, at jeg har samtlige numre af Lokomotivet stående i min reol sammen med en del anden dansk jernbanelitteratur. Det har også været en stor glæde, at der af og til har (bliver?) udsendt Lokomotivets årsskrifter (mere af den slags, tak )
Mosebanen har jeg også tidligere læst med stor fornøjelse, men det medie er desværre nu kun en form for blog med ret få (for mig) interessante artikler.
Trist udvikling, men så kan man så bare glæde sig over alt det der tidligere er blevet udsendt og som jeg har sikret mig mens tid var.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Det er ikke kun herhjemme, det går ned ad bakke for de trykte medier: I USA har selveste Kalmbach forlaget, der både har udgivet bøger og ikke mindst tidsskrifter som Model Railroader, kastet håndklædet i ringen og lukker.
Model Railroader overlever dog indtil videre - det er solgt til et andet forlag.
Jeg har fundet en fin, nostalgisk beretning om Kalmbach og Model Railroader på Youtube.
MVH
Lars
Torndahl
Indlæg: 104
Kære Lars
Her bliver jeg nødt til at korrigere dig. Det er korrekt, at Kalmbach Media lukker, men det skyldes ikke problemer med "Model Railroader", "Trains" og flere andre, som fortsat går fint ! I øvrigt blev retten til disse blade hurtigt solgt til en yngre investor med stor interesse for modeljernbane, og som vil indskyde ny kapital i dem for at "forbedre deres kvalitet", som han udtrykker det. Så de kører uanfægtet videre. Den del af modelbanebranchen går udmærket "Over There".
Mvh
LT
Mosebanen
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
TogSvendsen
Indlæg: 450
Her bliver jeg nødt til at korrigere dig. Det er korrekt, at Kalmbach Media lukker
Det er faktisk heller ikke korrekt, at Kalmbach Media lukker. De har stadig ét magasin tilbage "Discover" som de publicerer.
Torndahl
Indlæg: 104
Ja, det er muligt, men nu var det magasiner om modeltog, det drejede sig om, og i samme åndedrag hvorvidt disse kunne leve videre eller var på vej ud ligesom de danske pendanter. Og det er de - som beskrevet ikke - tværtimod. Den nye ejer har bedyret, at han vil flytte den del af Kalmbach, der i øvrigt indeholder mange flere hobbyblade som "Fine Scale Modeller", som jeg har holdt i mange år, til nye lokaler i en ny stat. Bladende skal udkomme i bedre formater bla. forbedret papir osv. Om det så skulle være et enkelt blad tilbage, som endnu ikke er solgt fra, er vel ret beset af mindre betydning i denne debat. Kalmbach lukker.
Mvh
LT
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
chuff-chuff
Indlæg: 108
Även massmedier har minskad försäljning lösnummer så många läser nyheter numera i dator och det är ju bekvämt med tanke om miljön och hänvisning till teknikens underverk idag.
Helt enkelt får man anpassar sig till detta eller så får man låta bli.
Tänk er själva om Märklin inte hade bestämt sig för en ny central station utan istället fortsatt med det gamla digital systemet 6021 och utbyggnad med keyboard samt memory. Då är det dyrt och teknisk föråldrad.
Spor og Baner har ju inte många läsare och då blir ekonomi sämre också när det har blivit dyrare att trycka upplaga.
Ser man på Märklins CS3 så är det billigare att köpa än vad 6021 och många keyboard samt memory hade kostat.
Det kostar att driva en tidiningsförlag men det kostar också om antalet läsaren minskar.
chuff-chuff
Indlæg: 108
Man bör också tänka på att ni får bättre information via dator.
Ett typexempel är hos Youtube och där finns miljontals videor om tåg och modelljärnväg.
Även digital information kan ses mycket i Youtube.
Numera köper jag inte längre tidningar när man har datorn att använda som att hämta information och titta på videor.
Det är ju gratis också!!
chuff-chuff
Indlæg: 108
Även massmedier har minskad försäljning lösnummer så många läser nyheter numera i dator och det är ju bekvämt med tanke om miljön och hänvisning till teknikens underverk idag.
Helt enkelt får man anpassar sig till detta eller så får man låta bli.
Tänk er själva om Märklin inte hade bestämt sig för en ny central station utan istället fortsatt med det gamla digital systemet 6021 och utbyggnad med keyboard samt memory. Då är det dyrt och teknisk föråldrad.
Spor og Baner har ju inte många läsare och då blir ekonomi sämre också när det har blivit dyrare att trycka upplaga.
Ser man på Märklins CS3 så är det billigare att köpa än vad 6021 och många keyboard samt memory hade kostat.
Det kostar att driva en tidningsförlag men det kostar också om antalet läsaren minskar.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.889
Det är inte gratis (det verkar bara så). Och den stora nackdelen är att saker på internet bara kan försvinna.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
chuff-chuff
Indlæg: 108
Det är inte gratis (det verkar bara så). Och den stora nackdelen är att saker på internet bara kan försvinna.
mvh,
Gert
Det håller jag inte med om!
Där finns många bra äldre videor bevarad hos Youtube.
Nackdelen är minskad intressen att titta på eller att ladda ner filer och bevara dom.
Det är gratis.
Tidningsförlag har ibland vissa lösnummer som man kan också köpa men det är starkt begränsad.
I din dator har alla filer bevarad och kan också överföras till en ny dator om du så vill.
Har du en tom CD skiva är det bara att köra nedladdningar och spara det.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.889
YouTube är inte gratis. Om du inte tecknar ett betalabonnemang kommer det hela tiden att avbrytas av reklam. Så du "betalar" antingen i reala termer eller i form av mycket bortkastad tid.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 997
Det kan sagtens ses "gratis". Det er blot es spoergsmaal om at bruge den korrekte app...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.889
Hvilken app giver dig mulighed for at se YouTube uden kommercielle afbrydelser? Og er selve appen gratis?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
Hvis man bruger er PC og har AD Blocker instaleret slipper man for reklamer , det har fungeret her hos mig i mange år ,You tube uden reklamer .
Der er enkelte nyhedssider der brokker sig og ikke kan vises, men dem undlader jeg så bare at besøge , ellers kan AD Blocker jo bare slåes midlertidig fra hvis der er noget som man abselut vil læse .
Christian
http://3modul.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.628
Bare rolig, selom i ikke ser reklamerne, har google alligevel 100% styr på vem i er. Der er ikke kun reklamevideoerne de tjener på, men også på at sælge jeres personlige data. Videoerne der vises er ikke produktet, det er dem der ser videoerne der er produktet. Så bare rolig, i betaler google med jeres data. Det er kun dem der har uploadet video der ikke tjener, når i ikke ser reklamerne.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 396
Ovenstående er vist almindelig viden for de fleste. Jeg bruger gladeligt Microsoft, Apple iOS, Samsung, Google, Android, Youtube, gmail osv. fordi de er fremragende hjælpemidler (og underholdningsmidler).
Når det drejer sig om Spor og Baner, ser det ud til at "skurken" er den danske stat og skattevæsenet. Fordi der nu skal betales moms for distributionen. Hvis min google-søgning er korrekt?
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.181
Når det drejer sig om Spor og Baner, ser det ud til at "skurken" er den danske stat og skattevæsenet. Fordi der nu skal betales moms for distributionen. Hvis min google-søgning er korrekt?
Den gode Flemming skriver, at portoomkoskningerne er steget med 62%, det er noget mere end de 25% moms et momspålæg ville udgøre. På Spor og Baners side fremgår det, at han tager 55 kr. for at sende enkeltnumre. Prisen svarer til pakke med PostNord. Det kunne gøres billigere også med PostNord.
Distributionsomkostninger har været en løbende klagesang fra "Spor og Baner" og før det fra "Banen".
Grundlæggende er hans egen hovedforklaring i øvrigt manglende abonnenter.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 396
Ja, ja. Derfor satte jeg også "skurk" i anførselstegn. Under alle omstændigheder skriver Flemming, at omkostningerne pga postloven stiger fra 100.000 til 162.000. Momsen er så en del af stigningen. Er det muligt at EU lovgivning også har en betydning? Noget med fjernelse af konkurrenceulighed og forskelsbehandling af forskellige brancher?
hardwaretec
Dragør
Indlæg: 72
hej
nu har jeg læst hvad der er skrevet i dette inlæg
for mig at se er det et spørsmål om at folk ikke kan/vil betale den pris det koster at købe dette blad
men hvorfor betale for noget hvis man kan finde det gratis , det er den holding mange har i dag
men der er nogen ting der koster penge hvis man virkelig vil have det
mvh
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 266
Godaften
Det er nemlig korrekt med at kunne hente nyhederne på nettet. Du får hvad du søger, intet andet. Med bladene derimod, fik du normalt også baggrundshistorien, tegninger over variationer og den resterende historie, alt viden om alle vognene og ikke kun hvad fabrikanten skriver om lige denne "formnyhed" med den viden hun/han nu har om emnet, normalt ikke meget .
Men det er jo den vej det går i al almindelighed, hvis de tidligere læsere blot sidder og konstatere det hændte! "Det er også for dårligt, her går man forgæves og sidder på bibloteket og får at vide, at de ikke abonnerer på bladet mere. Nu har man regelmæssigt i flere år læst bladet her" .
Bedste hilsener
Steff
NB: Hvis op til engang imellem 75 blade forsvinder mellem indleveringen til posthuset og modtager eller er ødelagte, overstiger den enkelte efterforsendelse næsten kostprisen på et enkelt nummer!!
Steff