Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 110

PB

Spørgsmål angående Heljan-Marcipanbrød AC - nu også med svar

Hej,

jeg overvejer at købe et Marcipanbrød fra Heljan. Desværre findes den ønskede modell kun i AC-udgaven mens jeg kører DC(C) og uden midterleder. Så jeg tænkte det kunde ikke være så komplicered at bygge loket om til toskinnedrift. Derfor ville det være viktigt at modellen tager strøm fra begge sider, ikke kun fra én. Findes der nogen venlig sjæl herinde som kan sende en oplysende foto fra undersiden eller et besked hvis AC-modellerne har strømoptag fra begge sider, tak? BTW: Hvis den har det er planen at skifte hjul til rp25... På nettet har jeg ikke fundet frem billeder som viser begge bogiernes sider, så derfor spørgsmålet.

Venlig hilsen

Gerhard.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 80

PB

Vi kan evt bytte stumper - har en AC undervogn som bør indeholde alle relevante dele for ombygning. Men så skal jeg nok have tilsvarende DC-dele i bytte. Send evt PM

Like 1 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 599

PB  Blog

DA5024 skrev:

Vi kan evt bytte stumper - har en AC undervogn som bør indeholde alle relevante dele for ombygning. Men så skal jeg nok have tilsvarende DC-dele i bytte. Send evt PM

Læs nu hvad manden skriver Smile

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 6 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 110

PB

Hej,

så blev det tid at kigge forbi min ikke helt lokale men foretrukne togpusher i Ålborg, små 1150 km fra mit hjem. Og Ken var så venlig at lade mig se det ønskede model fra undersiden og jeg kan berætte, at Heljan har forsynet også AC-modellerne med strømoptag fra alle fire bogiernes sider. Fordi ESU- Dekoder snakker flere sprog blev der desuden ingen grund at skifte den ud og så blev et brød med lyd købt og har i mellemtiden fundet vejen hjem med mig. Desuden fik jeg tipset, at en FREMO-ven allerede hade skiftet hjulene med hjul fra et sæt fra BRAWA, der heder 2194. De var desværre ikke i forråd, men kunde købes online og blev bestillt fra hotellet i Ålborg og kom hjem på onsdag. Så begyndte jeg ombygningen på skærtorsdagen og blev færdig i går med hjul og strømoptag, nu skal der desuden påsættes nye koblingskroge fra Weinert.

Jeg kan konkludere, at man har brug for en aftrækker for hjulene; de kan købes f. ex. hos formann. Det er uden problemer muligt at aftrække også de hjul som har ingen plastisolering, men består kun av metal. Det kan i nogle tilfælde være meget vanskelig, men her gik det uden problemer. Man skal også have en lille maskinskruestik, jeg anvender altid en ms4 fra proxxon. Det kan være fordelaktig først at gøre åbningen i hjulet meget lidt videre på indersiden, så at hjulet kommer bedre på akseln, men det gælder kun de hjul uden plastisolering. Slæbeskoen er nemt at tage af, den er kun klipset på den ene bogie. Bortset fra slæbeskoen er bege bogier ens. Ledingen fra slæbeskoen klippes bord og loddes på den anden strømoptag. Der skal tilføjes yderlige en leding fra den anden bogies utilsluttede strømoptag til samme potential som ledningen fra slæbeskoen. Og hvupti: lokomotivet kører på toskinne-DCC.

Allt i allt er det ikke nogen rocketscience at transformere modellen til DC(C), hvis man har allerede skiftet hjul på andre køretøjer. Jeg anbefaler at konsultere den lokale togpusher, det var igen en fornøjelse at snakke med en kop kaffe i hånden og at få nogle gode tips. Desværre var det ikke muligt for mig at komme igennem forretningen med lukkede øjne, så der kom nogle oplanlagte udgaver til (og mere glæde for at bygge videre Smile )

Jeg ønsker god påske til jer alle,

venlig hilsen

Gerhard.

P.S.: Hvis det ville være ønskelig at få lidt billeder, kan jeg tilføje nogle fra obygningen.

Like 3 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.158

PB

Hej Gerhard

Ja tak, vis gerne nogle billeder fra ombygningen.

Jeg har også et Marcipanbrød i AC-udgave liggende - det var egentlig købt som reservedelslokomotiv til mine to andre Marcipanbrød, men inspireret af dine erfainger, så skulle jeg måske hellere gøre den køreklar til DC-drift.

Tag gerne dit Marcipanbrød med til næste FREMO-træf.
Der er træf i Givskud 19. - 22. september 2024 - ses vi der?.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

madskp

Indlæg: 52

PB

Jeg lurer lidt på at købe et marcipanbrød der er til treskinne men skal bruges på et toskinne anlæg.

Jeg vil lige høre om det er strengt nødvendigt at udskifte hjulene for at gøre det? Jeg kører på Roco Line Code 83 spor.

På forhånd tak

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.639

PB

Først skal du sikre dig at den er med isolerede hjul.

Så skal du måle højden på flangen, samt det indvendige mål mellem hjulene.

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

jan j

Indlæg: 20

PB

der er en til salg på den blå avis

Like 0 kan lide
Top

Picture

madskp

Indlæg: 52

PB

bygger01 skrev:

Først skal du sikre dig at den er med isolerede hjul.

Så skal du måle højden på flangen, samt det indvendige mål mellem hjulene.

Hvis jeg har forstået ovenstående post korrekt så er hjulene isoleret fra hinanden, så det var mere ift. om der er nogen der ved om flangehøjden på de hjul der er på AC/treskinne udgaven vil være et problem på Code83 skinner?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

madskp

Indlæg: 52

PB

jan j skrev:

der er en til salg på den blå avis

 

Tak for info, det vil jeg se på

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 110

PB

madskp skrev:

bygger01 skrev:

Først skal du sikre dig at den er med isolerede hjul.

Så skal du måle højden på flangen, samt det indvendige mål mellem hjulene.

Hvis jeg har forstået ovenstående post korrekt så er hjulene isoleret fra hinanden, så det var mere ift. om der er nogen der ved om flangehøjden på de hjul der er på AC/treskinne udgaven vil være et problem på Code83 skinner?

 

 Hej,

nej, på mit marcipanbrød var kun to af de fire aksler isolerede. Jeg skal se at lægge nogle billeder her i. 

Mvh

Gerhard

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

madskp

Indlæg: 52

PB

Gerhard V. skrev:

madskp skrev:

bygger01 skrev:

Først skal du sikre dig at den er med isolerede hjul.

Så skal du måle højden på flangen, samt det indvendige mål mellem hjulene.

Hvis jeg har forstået ovenstående post korrekt så er hjulene isoleret fra hinanden, så det var mere ift. om der er nogen der ved om flangehøjden på de hjul der er på AC/treskinne udgaven vil være et problem på Code83 skinner?

 

 Hej,

nej, på mit marcipanbrød var kun to af de fire aksler isolerede. Jeg skal se at lægge nogle billeder her i. 

Mvh

Gerhard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerhard V. skrev:

madskp skrev:

Hvis jeg har forstået ovenstående post korrekt så er hjulene isoleret fra hinanden, så det var mere ift. om der er nogen der ved om flangehøjden på de hjul der er på AC/treskinne udgaven vil være et problem på Code83 skinner?

 

 Hej,

nej, på mit marcipanbrød var kun to af de fire aksler isolerede. Jeg skal se at lægge nogle billeder her i. 

Mvh

Gerhard 

Hej Gerhard. Tak for uddybningen. 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.