i følge rygter skulle der ankomme 12 stk Q 342 DC sound fra McK på Kystbanen i dag kl 12,00
læs og se mere her
http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=10387
da image pickler beklageligtvis åbenbart ikke virker pt. - så derfor link
Lars har så banket image picker på plads ( tak for det, Lars )
så her kommer foto af McK Q 342 maskine ( foto stjålet fra fakebook - Foto Kystbanen )
andre udgaver forventes at komme i løbet af 2-3 uger
og her Q 337 og 343 i natura - som osse kommer i model
alle fotos : Svend Jørgensen
Arkiv ; Jan Nieman, Peter Roland, Hgjk/NSVK
samling : h087arkiv/Rundremisen
Q 337 i Odense - formentlig i ca 1965/66
og Q 343 på arbejde Gb 1959
håber så at få lagt nogle flere fotos ind af 342 modellen - når "a ska ha" og undertegnede har været på kystbanen
og så lige en kommentar:
nu kunne vi så godt tænke os at der blev produceret en R og en H1 maskine ( tender er den samme )
selvom prislejet nok vil ligge omkring 3500 - 5000/stk alt efter udstyr - en Q ligger på på ca 3000 og en E maskine lå på 3000-3600 kr dengan
så prisstigninger, vådføre, Lars/Mette/Uffe og alle de andre mm - alt lige - så vil prislejet være ok
mvh og fromme ønsker
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Listeprisen for Q-maskinen bliver på 3695 kr. hos Kystbanen og sikkert også hos de andre forhandlere.
Vi er vist rigtig mange der gerne vil spendere 4000-5000 kr. for en R-maskine eller en H-maskine.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
DA5024
Indlæg: 81
Det var dog et gevaldigt stort tagudhæng der er udover frontvæggen på førerhuset - ellers flot model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Suk - nu ryger en del af feriebudgettet igen...
MVH
Lars
MAB
Staten
Indlæg: 548
Men hvordan kører den så?
Hilsen Martin
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Ved nærmere omtanke: Jeg venter, til der kommer en Århus-model - og så kan man jo altid håbe, det først sker efter ferien.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
HEJ
Med hensyn til tagudhænget, så virker det stort på fotoet af modellen,
så volsomt ser det ikke ud på modellen i nature.
jeg tror at det er fotovinklen der snyder.
hvis man kigger på fotoet af 337 i Odense ser det ikke volsomt ud
men kigger man på fotoet af 343 på Gb ( det næstsidste hvor 343 bakker ser udhænget også voldsomt ud, så jeg tror som nævnt at det er fotovinklen der gør sig gældende.
mht kørsel, den ( protoen ) jeg tidligere har set køre, var der intet at udsætte på hverken turtle eller speedy gonzales hastighed + det mellemliggende
jeg har beordret "a ska ha" til at prøvekøre den ( på fine scale pecospor ) med dertil hørende tilbagemelding ( der muligvis kommer senere i aften ( der var vist noget med 4 misser og en sofa der skulle ordnes først ( nej, nej I kan godt tænke om )
dernæst når "a ska ha" og undertegnede " a ska ik`ha" er oppe ved "a ska os`ha" imorgen til et større skovl i skuffen gilde, får jeg raporten og samtidigt prøvekørt "a ska os` ha" maskine og så kommer jeg med en melding om det ( bliver nok først søndag ) samtidig bliver "dyret" gennemfotoet og foto lagt ind her og der.
så pt er der vist kun 2 stk 342 tilbage på kystbanen og 1 i vitrinen (udstillingsmodel - ej til salg ) - imorgen er der så kun 1 tilbage da "a ska da os ha" henter sin i morgen
måske 0 hvis "en ku ik la vær" når at komme derind
mvh.
henning h087
PS
nå men jeg fumleskrev dette - tog "a ska ha" sig sammen og prævekørte 342 og tilbagemeldingen lyder
den kørte perfekt både turtle - mellemliggende - spedy gozales også uden gangtøjet røg af - og han siger samtidigt at det er et godt stykke tid siden han rensede spor.
Lyden skulle også være i orden - det jeg hørte igennem telefonen - lød meget godt - men det med lyd er nok en smagssag.
men alt ialt posetivt.
og så fik "a ska ha" besked på at tage sig af sine misser og sofa

atter mvh
h087
og lad os så få den H1 og R
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
DA5024
Indlæg: 81
Jamen det eneste der ikke forstås er at det ikke har været muligt at lave et korrekt tag på lokomotivet. Der er gjort alt for en vellignende model og så er taget for langt. Det er bare synd for en ellers fantastisk flot model hvor alle detaljer er med og hvor billeder og tegninger er blevet nærstuderet. Og det er vel sådan at konstruktøren går meget op i at lave det korrekt, hvilket jo er forbilledligt.
Kasketskygge eller ej - køb den for man kan jo altid save det overskydende tagudhæng væk.
MAB
Staten
Indlæg: 548
Den foreløbige dom er altså: et velkørende og korrekt lydende dansk produceret damplok i h0 i 3700 kr - klassen, som skal have savet tagudhænget af. Det er stærke sager!
Hilsen Martin
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
Svend
MAB
Staten
Indlæg: 548
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
Hilsen Martin
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Hej Lars
Jeg har bestilt Århus modellen, men hvilket nr har den, kan da ikke lige huske det....
mvh
TT-tog
2 skinne kører. Epoke 3
CCT
Pensionist
Indlæg: 36
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
//Bjørk
DCC - peco code 75 / traincontroller gold / Uhlenbrock IB COM / My favorite train product: McK / My website: http://www.1730.dk
MAB
Staten
Indlæg: 548
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
Det er en flot model! Der er ingen grund til at begynde at save eller skære i modellen. Hvis man synes at kunne huske Q-maskinen så godt, fra dengang den var i dift og man ikke kan leve med tagets udformning, er anbefalingen herfra, at man helt undlader at købe den.
De skal såmænd nok blive solgt allesammen alligevel
//Bjørk
Hilsen Martin
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Jeg har bestilt Århus modellen, men hvilket nr har den, kan da ikke lige huske det....
mvh
TT-tog
på Mcks hjemmeside kan det ses hvilke numre
men der står at følgende modeller er Aarhus maskiner og med høj kulkasse
Q 345 (1950-67)
Q 346 (1960-69) sidste Q i drift i Aarhus
Q 349 (1950-68)
og så lige et par fotos af Q 342 ( Allan Jensen )
og ok tagudhænget er måske 1 - 2 mm for langt ude, men jeg ville bare leve med det, skærer man i forkanten kommer man for tæt på fløjte mm på taget.
så.....
m vh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henning - og et forsinket tillykke med fødselsdagen :-)
Hvis man ser på det næstesidste billede af 1:1 Q'eren, ser det nu også ud til, at taget er ført temmeligt langt ud
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Jeg har bestilt Århus modellen, men hvilket nr har den, kan da ikke lige huske det....
mvh
TT-tog
på Mcks hjemmeside kan det ses hvilke numre
men der står at følgende modeller er Aarhus maskiner og med høj kulkasse
Q 345 (1950-67)
Q 346 (1960-69) sidste Q i drift i Aarhus
Q 349 (1950-68)
og så lige et par fotos af Q 342 ( Allan Jensen )
og ok tagudhænget er måske 1 - 2 mm for langt ude, men jeg ville bare leve med det, skærer man i forkanten kommer man for tæt på fløjte mm på taget.
så.....
m vh
henning h087
Såvidt jeg kan se så er fløjte og ventilation monteret for langt fremme, så man skal faktisk skære af taget i bagenden, rykke det hele et par mm bagud og lave en ny forstærkningsliste bagerst.
Thomas
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Lige et spørgsmål. Er der hæfteringe på?
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
ded ha jeg sg´ ikke tjekket, men får "a ska ha" til at tjekke samt lave en slæbetest
mvh
henning
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Mo 568
Indlæg: 61
Hvor stammer lydoptagelserne fra?
Togsøn
Indlæg: 222
Hejsa.
Vi kan håbe de er fra Q 350 som kører ved Arbeitsgemeinschaft Geesthachter Eisenbahn e.V.
De eneste driftklare Q maskine denne verden besidder !!
Se: http://www.geesthachter-eisenbahn.de/
Hilsen Erling.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
ang hæfteringe, nej det har den ikke, men raporten fra allan er :
efter tilkørsel, så gik den med 13-14 godsvogne af diverse fabrikater ( ca 1,8m toglængde ) op af en stigning på 2 %, så det er vel godt nok
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Udsnit af billede, DSB litra Q II nr. 342, Danmarks Jernbanemuseum.
Originalbilledet findes på "Jernbanekilder.dk" under litra Q (DJM 01-0935)
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Steff
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Upsendassen ....
Jeg ser først nu, at ingen af de viste modeller har glas i sideruderne, heller ikke min! Hvad gør vi nu? Er det en fejl på de først leverede modeller - eller kan de i virkeligheden rulles ned på maskinerne i 1:1?
Svend
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Kære Svend
Vinduerne kunne selvfølgelig åbnes helt i siderne. En absolut nødvendighed på en rangermaskine med "lukket" førerhus en almindelig sommerdag og muligvis med enmandsbetjening! Altså har man på modellen valgt at have åbne vinduer på modellen
. Mener at vinduerne blev "hægtet op" (hængsler øverst på vinduesrammen og svunget ind og op fastholdt med krog under loftet). Kan desværre ikke lige se arrangementet på tegningerne. Frontvinduerne kunne drejes centralt om længdeakslen.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Steff
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Tak, Steffen
Måske det kunne checkes af en eller anden som kommer forbi museet i Odense (går ud fra at Q 345 stadig er udstillet).
På fotoet på Jernbanen.dk ses, at også frontruderne kan åbnes/drejes: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=922
PS: Mon ikke de kan åbnes for at få varmen væk fra førerhuset? Almindelig kig ud, for at udveksle signaler med rangerpersonalet, skete nok via udsynet fra dørpartiet
Svend
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
ang hæfteringe, nej det har den ikke, men raporten fra allan er :
efter tilkørsel, så gik den med 13-14 godsvogne af diverse fabrikater ( ca 1,8m toglængde ) op af en stigning på 2 %, så det er vel godt nok
mvh
henning h087
Jeg har bestilt en bøtte Bullfrog Snot så min 5% stigning ikke skulle blive et problem
Og så ser jeg frem til at Litra Q lander hos min forhandler.
nielsgrenaa
Underviser
Virum
Indlæg: 73
McK har jo tidligere forsøgt sig med Powerpack, og det skulle der også være i MX iflg. hjemmesiden.

Er der også Powerpack i litra Q. Kunne godt tænkes at være mere nødvendigt end i MX'eren?
Den ser i øvrigt rigtigt godt ud, og jeg ejer ikke en mikrometerskrue
Mvh.
Niels
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
McK har jo tidligere forsøgt sig med Powerpack, og det skulle der også være i MX iflg. hjemmesiden.

Er der også Powerpack i litra Q. Kunne godt tænkes at være mere nødvendigt end i MX'eren?
Den ser i øvrigt rigtigt godt ud, og jeg ejer ikke en mikrometerskrue
Mvh.
Niels
Hej!
Er det Powerpack løsningen brugt i DSB traktor 130 og lignende du efterlyser, så glem det. Det er spild af dine og mine penge at montere den form for Powerpack og kan kun skyldes uvidenhed / manglende viden om hvad kunden forbinder med brug af Powerpack.
Hvis vi kunne få en model uden decoder, med plads til en LENZ eller ESU decoder med tilhørende USP ville meget bøvl og skriveri være undgået.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Kære Svend
Vinduerne kunne selvfølgelig åbnes helt i siderne. En absolut nødvendighed på en rangermaskine med "lukket" førerhus en almindelig sommerdag og muligvis med enmandsbetjening! Altså har man på modellen valgt at have åbne vinduer på modellen
. Mener at vinduerne blev "hægtet op" (hængsler øverst på vinduesrammen og svunget ind og op fastholdt med krog under loftet). Kan desværre ikke lige se arrangementet på tegningerne. Frontvinduerne kunne drejes centralt om længdeakslen.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
På dette link, er der et billed som viser at side vinduet er hængslet i toppen, som Steffen skriver.
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=101357
Men Jeg har endnu ikke fundet et` drift foto hvor vinduet er åbnet.
Mvh. Ole Vedel
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Jamen, så må jeg jo hjælpe med dette billede af en Q I, her nr. 338 med alle vinduer åbne, sidevindue hevet op og frontvinduer drejet.
At det er en Q I ses på den lave vandkasse i forhold til Q II. Foto i Fredericia ca. 1956, bemærk alligevel advarselsskiltning på dampdomen for elektriske S-togs køreledninger som for kørsel på Sjælland.
Foto: Arkiv Danmarks Jernbanemuseum.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Jeg ka´ ik´finde ud af det med billeder hvis der er flere af samme, sorry
Steff
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Takker Steffen.
På det lille billedudsnit af 342 er kulkasse låget klappet op.
Kan du også hjælpe med noget på kulkasse låget ?
mvh. Ole Vedel
Ole
Indlæg: 246
Hej Steff.
Billedet af Q 338 er ikke fra Fredericia, men derimod fra Århus.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Hej Ole
Sæ´følig er det ikke Fra, men Ar!
Den åbne kulkasse, øhhhhhhhhhhh, hvad mere nøjagtigt? Det er nemlig begrænset med billeder og jeg kan ikke lige finde et "fra oven" hvis det er det du mener.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Steff
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Go´morn Ole ++
Jeg har prøvet at gennemse andres billeder i bøger mv. vedr. sp. om den forhøjede kulkasse på Q II netop som på MCK modellen. Som jeg "ser det" har kulkasse låget åbenbart være til gene, hvorfor det er blevet afmonteret. I hvert tilfælde omkring midten af 1950´erne og frem.
Der er to gode billder der viser dette, nemlig:
- "Kulrøg og dampslag" af HGC og OWL, side 26 nederst, billede 34. Q 351 i Fra uden kulkasse låg og
- "Danske damplokomotiver som jeg så dem" af KMN, side 75 nederst, Q II nr. 342 på Gb fotograferet fra Dybbelsbro uden kulkasselåg.
Tilsyneladende er (har kun disse to eksempler) man blevet enige om at afmontere lågene, da de åbenbart har været mere til hinder end til hjælp. Mulige vandmængder fra regn har vel også være ret begrænset.
Med venlig hilsen og god lørdag
Steffen Dresler
NB: Så der er jo en mulighed for at forandre sin model ved enten det ene eller det andet. Var låget oppe stod det vandret og fastholdt af en lille klemanordning på taget. Men det kunne jo være man skulle aflægge museet i odense et besøg.
Steff
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Nu da 3-skinne udgaven er kommet, er det blevet min tur til at få fingrene i et eksemplar. Og flot er den da. Jeg er dog bange for at der er fejl i gangtøjet, enten bare på min model, eller måske mere generelt på hele serien.
Stangen der går op til kvadranten (som jeg mener hedder excentrikstang, men er ikke sikker) står stille på mit lok. Helt stille på venstre side, og så godt som stille på højre. Er det sådan modellen er, eller er det bare mig, der har været uheldig? Her er en lille video der viser problemet:
https://youtu.be/BsJVnU1qBJs
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Der er da noget galt med det gangtøj. Retur til forhandleren.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Med 10 godsvogne er en partiel stigning på 5% ikke noget problem - den trækker bare
(Som kommentar til indlæg nede i tråden.)'
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej,
og ok tagudhænget er måske 1 - 2 mm for langt ude, men jeg ville bare leve med det, skærer man i forkanten kommer man for tæt på fløjte mm på taget.
Såvidt jeg kan se så er fløjte og ventilation monteret for langt fremme, så man skal faktisk skære af taget i bagenden, rykke det hele et par mm bagud og lave en ny forstærkningsliste bagerst.
Jeg faldt lige over denne tråd i Facbook gruppen "Modeltog for byg selv folket" hvor der er udført en (synes jeg) ret vellykket operation på maskinen
Tagpappet er lavet med denne type tape:
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.