Picture

Camber6

Indlæg: 18

PB

Problemer med diverse maskiner - Hvem kan løse det ?

Hej

Nu har jeg i lang tid bøvlet med at få diverse maskiner maskiner til at køre ordenligt. Det er endnu ikke lykkes. Det drejer sig bla. om E, P og PR fra Heljan.

Det er alle mulige ting der er galt med dem, lige fra hakkende kørsel, til hjul der ikke løber med rundt. Man kan sidde flere dagen og bøvle med det, uden at finde en løsning. Og nu har jeg simpelthen fået nok !!!

Spørgsmålet lyder så på, om der er en forhandler eller noget der har specialiseret sig i sådan noget ? Så jeg bare kan sende maskinerne afsted og betaler mig fra det.

På forhånd tak

Camber Wink

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 410

PB

Hej Camber.

Din PR får du nok ikke meget ud af. Jeg mener den er fejlkonstrueret fra Heljans side. Den har to små tandhjul på drivakslerne, der enten allerede er knækket eller gør det snart. Skal man skille den ad og trække hjulene af akslerne kan det ikke sættes sammen så det bliver godt igen. Det samme gælder for P maskinen hvis hjulene sidder løst er der ikke meget at gøre. E-maskinen skal du skynde sende til Heljan hvis du stadig har garanti på den.

Jeg er selv holdt op med at reparere for andre da jeg ikke har hverken tid eller lyst. Hvis du vil af med E-maskinen vil jeg gerne købe den af dig.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Camber

Prøv at kontakte Heljan eller din forhandler

alt efter hvor gamle dine maskiner er er der nogle problemer med dem

og når du er indstillet på at betale dig fra det - ja så Heljan

har 7 PR der alle køre perfekt efter en tur på Heljan, hvor de fik skiftet tandhjulene ud - og de slæber godt og tager strøm op fint ( har 2 med indlagt ekstra vægt, slæber 34 godsvogne på 3,7% stigning )

de små strømoptagere der sidder og tager strøm fra akslerne skal renses - og det er rimelig nemt, hjulene af og rense - bøje strømoptagerne ud og på med hjulene igen så de lægger an på strømoptagerne

om P - 6 stk - har der ikke været nogen prøblemer med - andet som for PR strømoptagjustering og hjulafstandjustering

om E maskine - den skal nok renses for "det kinesiske fedt" - og der kan jeg råde dig til at kontakte forhandler/Heljan - og finde en løsning på den

vi har et par stykker der kører udmærket og et par stykker der har været problematiske - de har så været en tur om Heljan og er ok

og endelig kan du prøve at kontakte Ole Vedel her på forumet - ham har jeg benyttet mig af, da garatinen udløbet eller forhandler stoppet, og de maskiner der har været igennem OV - ja de kører som en drøm

alt det er for 2 skinne maskiner - men mon ikke OV også kan klare 3 skinne maskiner - hvis det er sådanne du har

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.117

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Henning.

h087 skrev:
og endelig kan du prøve at kontakte Ole Vedel her på forumet - ham har jeg benyttet mig af, da garatinen udløbet eller forhandler stoppet, og de maskiner der har været igennem OV - ja de kører som en drøm

Det kan jeg kun bekræfte: Ole er en troldmand, når det handler om rullende materiel (og så meget andet, for den sags skyld...). Jeg har endnu aldrig set en Heljan maskine, der har kørt dårligt efter et besøg hos Ole. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej!

I mine øjne ville det være mere passende om Heljan kunne formå at få producenten / kineserne til at lave et ordentligt og håndværksmæsigt veludført arbejde, som der vel betales for fra Heljans side. Dette har bestemt ikke været tilfældet og når stumperne ikke lige kan samles bruges store mængder af 10sek. lim for at få tingene til at hænge sammen, hvilket gør senere adskillelse umulig. Dette gælder damplokomotiver såvel som vogne.

Jeg har 2 x Litra P af første serie + 1 x Pr, samt 1 x litra E = såkaldt guld model med lyd. Der bliver ikke købt flere før man fra Heljans side bliver i stand til at styre produktionen og får konstrueret noget der kan hænge sammen uden brug af 10 sek. lim.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Camber6

Indlæg: 18

PB

Mange tak for jeres svar. Kan jeg ikke er det eneste der er frustreret over de Heljan maskiner. Og lige for en god ordens skyld, så er det 2-skinne digitalt det drejer sig om Smile .

Garantien er desværre udløbet på alle maskinerne. Men jeg vil da lige prøve at kigge på P-maskinerne igen, med de strømoptag og det. Selvom de nu har kørt ok. Det der er med dem er, at bagløberen hænger og svæver over skinnen når den kører. Nogen der har oplevet det ?

Men det kan jo være jeg skal prøve at kontakte Ole omkring de andre maskiner.

 

Venlig hilsen

Camber Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

Hmm har selv en pr maskine som bare står (skal bare stå ved et værksted) for den løber varm iløbet ef få minutter .... og den vakler afsted som en gås ... ikke viderer behageligt at se på Sad  gad godt vide hvordan heljan kunne sætte sådan nogle maskiner på markedet... og så til den pris (men det vidste jeg jo da jeg var så d.. at købe den alligevel)

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Har også en PR der venter på "tur". Tror jeg har fået løst problemet med decoderen der blev for varm, ved at skifte den ud med en Lok-Pilot 8-bens. Sådan en koster næsten ikke noget i dag. Men fedtet og tandhjulene er der stadigvæk, så jeg er spændt på hvor meget gavn der kommer ud af den. Den vralter også noget, og har også problemer med tenderhjul der slæber og ikke kører rundt. Men ellers en flot maskine.

Min E-maskine er den med Faulhabermotor, og den kører helt fint på K-skinner med slanke kurver og skifter. Men det er så forskelligt hvordan man oplever den, som Henning også skriver det.

Min gamle P-maskine kører også helt fint, og har en god trækkraft ligesom PR´eren og E-maskinen. Har også her skiftet decoderen, det var med en engelsk en, da den kunne være i tenderen. Også den vralter noget, men det gjorde de vist også i virkeligheden, omend nok ikke så meget. Også en ret flot model ellers.

Findes der et godt tip til hvad man kan gøre ved vralteriet på gl. P og PR, uden at skulle skille maskinerne helt ad?

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Skovsøekspressen skrev:

Findes der et godt tip til hvad man kan gøre ved vralteriet på gl. P og PR, uden at skulle skille maskinerne helt ad?

Mvh

Claus

 

Pr, læg maskinen med hjulene op af, hvis et af drivhjuls sættene drejer væsenligt mere end 15 grader ved let berøring, skal tandhjulene skiftes.

Man skal vide hvad man gør, ved tandhjuls udskiftning, jeg har set flere eksempler på ødelagte dele.

P og Pr, hvis lok hakker, se om lyset blinker, hvis skal strømoptager OG tenderhjul renses.

Hvis et eller flere strømoptag ikke sidder parallelt med drivhjulene, vil tenderen vugge, hakke.

Mvh. Ole Vedel 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det ser vist ud til at min PR lige klarer frisag mht. tandhjulene. Det gælder bare om at få mest muligt ud af den.

Den nye P-maskine har været lidt overset, men den skulle køre rigtig godt, også i AC, kan jeg forstå på det. Men køber den ikke, fuld pris for den gl. P må være nok. Men det tegner godt for den kommende H-maskine, som er bestilt.

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.