Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.715

PB

Problem med frontlys på PIKO´s nye MY ved analog DC drift

Jeg har talt med to personer, der begge kører analog dc og som begge har investeret i den nye MY fra PIKO. Jeg har lovet dem at undersøge med andre brugere her på Sporskiftet ,om der er erfaring med følgende problem på modellen:

På begge modeller er det kun den øverste frontlanterne, der lyser hvidt ved analog kørsel i fremadgående retning. Det er samme situation i begge ender af lokomotivet. (Det røde slutlys fungerer som det skal)

Umiddelbart ville jeg tro, at der kunne være et problem med lyslederen til det hvide frontlys, men når samme fejl er konstateret på to modeller og i begge ender af lokomotivet, så kunne det mere tyde på én eller anden fejl fra PIKO´s side. Måske på den del af printet, der styrer lyset ? Men burde det så ikke også "ramme" digitale brugere såvel som analog brugere ?

Det er meget muligt, at dette problem kun eksistrerer ved analog kørsel. Hvis det var et generelt problem også ved digital drift, så vil jeg næsten vove den påstand, at emnet havde været oppe og vende herinde eller på andre fora. Men jeg synes ikke at kunne finde noget på nettet omkring problemet.

Er der andre herinde, som kører analog dc og har investeret i den nye PIKO MY ? Det ville være fint at høre om I oplever samme problem ved analog kørsel og om der findes en løsning på problemet.

Jeg ved godt, at det umiddelbare svar er "retur til forhandleren". Men begge maskiner er købt på DJMU messen i Kbh hos to forskellige forhandlere og begge købere bor i Jylland. Det kan selvfølgelig ende med, at modellerne må retur til forhandlerne. Men hvis nu der findes en (simpel) løsning, som man selv kan klare, så tror jeg det vil være at foretrække for begge købere.

På forhånd tak for råd og svar Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mols

Indlæg: 57

PB

Hej Lasse!

Jeg tror ikke at maskinerne fejler noget. Det jeg tror at I er rendt ind i, er Pikos fantastiske og lidt nørdet forarbejde. Modellen af My 1147 passer til årgang 1971-1973. På dette tidspunkt kørte MY'ere kun med toplanternen tændt.

Jeg har set at digitaludgaverne af My 1147 også kun tænder toplanternen når lysfunktionen er aktiveret, men ved at aktivere en af de andre digital funktioner tændes de 2 nederste lanterner i trangellyset også.

Michael

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 575

PB

Hej

Problemet løses ved at montere en dekoder - ex. LokPilot 5 og programmere den sådan at ved analog drift er der 3 lys foran og 2 røde bag ved. 

Maskinerne kan derefter fungere efter hensigten ved analog kørsel.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.715

PB

Hej Michael og Flemming,

Tusind tak for svar . . . og ja da for pokker, jeg tænkte jo slet ikke selv på, at der er tale om en "start 70´er model" fra PIKO. Så giver det naturligvis langt mere mening med frontlyset. 

Og tak for tippet med montering af en dekoder og efterfølgende omprogrammering. Jeg giver fluks tippet videre.

Mvh
Lasse

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.715

PB

fkm skrev:

Hej

Problemet løses ved at montere en dekoder - ex. LokPilot 5 og programmere den sådan at ved analog drift er der 3 lys foran og 2 røde bag ved. 

Maskinerne kan derefter fungere efter hensigten ved analog kørsel.

Mvh
Flemming

Hej Flemming,

Hvis man monterer f.eks en ESU Lokpilot, har du så et bud på hvilke(n) CV der skal programmeres ? Eller kræver det en ESU Lokprogammer ?

Mvh
Lasse

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

"Modellen af My 1147 passer til årgang 1971-1973. "

Det er nem´li´ sådan det er.

Se også her 

https://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1147_1973_2.jpg

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 575

PB

Jeg har brugt min LokProgrammer til at sætte en LokSound dekoder op, så nøjagtig hvilke CV værdier det drejer sig om, kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med.

Fra den medfølgende manual, kan man se at de nederste lys ligger på AUX 6+7

F0f / F0r - white headlight front and rear

AUX1 - Train end light (red)

AUX2 - Train end light front (red)

AUX3 - Engine Room Lights

AUX4 - Driver cab light front (FS1)

AUX5 - Driver cab light front (FS2)

AUX6 - Light front 2x white bottom 

AUX7 - Light rear 2x white bottom 

 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.589

PB

Lasse, som jeg ser det, skal der placeres en lus mellem lys for og aux6 samt en mellem lys bag og aux7. Lokomotivet blev designmalet i 1972 og lysreglementet ændret i 1973. med de to lys hedder indsatsperioden 1973 og fremefter.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.085

PB  Blog  Hjemmeside

Bent_P skrev:
Lasse, som jeg ser det, skal der placeres en lus mellem lys for og aux6 samt en mellem lys bag og aux7. Lokomotivet blev designmalet i 1972 og lysreglementet ændret i 1973. med de to lys hedder indsatsperioden 1973 og fremefter.

Hvorfor begynde at lodde ledninger i lokomotivet, når det hele kan klares i software ved at programmere dekoderen - uden at ændre lokomotivet fysisk og dermed ødelægge garantien?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Lars.

Der er stadig en del DC kørere, alle er ikke hoppet på den digitale verden, de behøver vel ikke lodde på lokomotivet, men finde benene på nem plux 22 stikket.

Jeg ville da selv kortslutte disse ben der, ellers skal de købe dekoder : unødig udgift !, Lokprogrammer : Unødig udgift.  

Bevars måske en af os ville hjælpe dem med kodningen, men dekoder udgiften er der stadig, den er ikke billig set i forhold til lokomotivet pris !

Venlig hilsen Erling.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.589

PB

Lars, det er analoge lokomotiver uden dekoder. Det er et spørgsmål om to ledninger placeret på den der bro der sidder i stedet for dekoderen.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 575

PB

Som jeg ser det er lus ikke nok, da det jo både er AUX 6+7 der skal ændres. Sætter du en lus på, så vil der jo være hvidt lys i begge retninger. Toplanterne er jo ét ben og ikke 2 efter retning

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.589

PB

Prøv at læs en gang til, det jeg skriver. En lus mellem lys(toplanterne) for og aux6, og en lus mellem lys(toplanterne) bag og aux7, så er lokomotivet rygget op fra 1972+1973 til 1973 og mange år fremefter.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.085

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Bent.

Bent_P skrev:
Lars, det er analoge lokomotiver uden dekoder. Det er et spørgsmål om to ledninger placeret på den der bro der sidder i stedet for dekoderen.

Du har ret - det var mig, der i min vildfarelse troede, vi talte om analog kørsel i et lokomotiv med dekoder.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 233

PB  Blog  Hjemmeside

Med hensyn til lygte/lanterneføring er det således, at ALLE tog helt frem til 1975 ikke førte lys i dagtimerne. Kun i mørke eller usigtbart vejr, førte tog lys fremad! Anvendelsen af lys om natten var ikke for at lokomotivpersonalet bedre skulle kunne orientere sig, men for at vise et såkaldt ”Kendingssignal”. Kendingssignalet var et kørende signal for at underrette personale på stationer, i ledvogterhuse, i signalposter og på banelinien samt alle tog på den pågældende strækning. Kendingssignalet skulle advisere om togets ”Togart”, plantog eller ikke plantog, evt. efterfølgende togs togart, samt i hvilket spor det blev fremført, sidstnævnte i forbindelse med Kendingssignal på bageste vogn. Kendingssignalet kunne markeres med et eller flere lys og i forskellige farver – om dagen runde skiver med eller uden farvemarkering.

Plantog

Plantog, tog opført i tjenestekøreplanen, alle togarter, passagerførende-, materiel-, gods- eller blandettog. I dagslys ingen markering. Om natten ”Et hvidt lys fremad”, normalt den nederste højre lanterne.

Særtog

Særtog, tog ikke opført i tjenestekøreplanen, alle togarter. I dagslys en rund hvid plade. Om natten ”Hvidt over Hvidt”, nemlig det normale nederste, samt et ovenover, placeret øverst på røgkammerdøren eller ovenpå kedelryggen foran skorstenen (øverste lanterne på motormateriel).

Arbejds- og eller hjælpetog

Arbejds- og eller hjælpetog. I dagslys rund hvid plade med sort prik i midten. Om natten ”Brandgult over Hvidt”, ændret i 1967 til ”Hvidt lys over brandgult” (nemmere at sætte farvepladen på nederste lanterne end øverste!).

Rangerlokomotiver

Rangerlokomotiver og rangertræk. I dagslys ingen særlig markering. Om natten to hvide lys placeret side om side og i hver ende af lokomotivet, hvilket de stadig skal have efter de nugældende regler

Solokørende lokomotiv

Solokørende lokomotiv. I dagslys en rund rød plade bagest på lokomotivet. Om natten en rød lanterne bagest på lokomotivet. (Kunne føre særtogssignal forrest).

 

I dag skal alle tog føre hvidt lys hele døgnet og med tre lys. 

Altså, hvis man køre i epoke III ingen lys om dagen, kun et tændt om natten for plantog eller to (to hvide eller med farver) for særtog eller arbejdstog, tog der kører i venstre spor på dobbeltsporede strækninger etc. Se "Jernbanearkivalier" under hhv. SIR 44 eller SR 75 for senere kørsel efter 1975. Dog skete der i 1971 en den ændring, at lokomotiver der IKKE skulle føre andet "Kendingssignal" som særtog, arbejdstog m.v. skulle have "et hvidt lys fremad" og i RM af 15/11-71 ses en MZ med lys i øversta lanterne.

 

Steff

NB: Altså ovenstående hvis man ønsker det så korrekt som muligt m.h.t. lanterner Wink

__________________

Steff

Like 5 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Steff.

Du skriver:

"Rangerlokomotiver

Rangerlokomotiver og rangertræk. I dagslys ingen særlig markering. Om natten to hvide lys placeret side om side og i hver ende af lokomotivet, hvilket de stadig skal have efter de nugældende regler"

Det er desværre ikke længere gældende:

Kendingssignal: Triangellys, Kendingssignalet skal anvendes hele døgnet.

”Kendingssignal” Anvendelse: Kendingsignal vises af tog og rangertræk. I stedet for tre hvide lys kan der vises to hvide lys ved siden af eller over hinanden, når forreste køretøj ikke har tre virksomme frontlanterner.

 

Så der skal hvis muligt vises Triangellys i begge ender i dag, om det er mørkt eller lyst, Dag / Nat !

Venlig hilsen Erling.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 233

PB  Blog  Hjemmeside

Jamen Erling

Du har da så ganske ret, men jeg var (er?) stadig ved det gamle og tænkte på "Kendingssignal" som du selv skriver. 

Mit budskab var ellers, NUL LYS i epoke III om dagen og en enkelt lanterne (top) på diesel fra 1971 og til SR 1975.

 

Altså, når MJ´er går op i maling og numre, hvorfor så ikke også lys Laughing out loud

Bedste hilsener

 

Steff

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.715

PB

Tak alle for svar, råd, tips og deling af viden omkring emnet  Smile

Begge købere af PIKO My´eren kigger med på tråden og er meget taknemmelige.

God søndag  Smile :)

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.