Hej alle.
Jeg er ny her, men har nogle års erfaring med modeljernbaner.
Jeg overvejer en plan om at lave et spor 0 udstillingsanlæg, og prøver at finde ud af hvordan udstillinger og anlæg finder hinanden. I UK har de eksempelvis https://www.rmweb.co.uk/exhibition-layouts/ hvor ejere af udstillingsanlæg kan fortælle at de eksisterer, men jeg synes ikke jeg kan finde noget tilsvarende hverken i Danmark eller Tyskland.
Er der nogen her der ved noget?
Venlig hilsen Michael



Lørdag d. 16/5/2026 - 16:49
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.795
Det er forsøgt for 10-15 år siden - og som jeg husker, det var det H0 - og var det hele Europa.
Om det var her på Sporskiftet eller Baneforum, det kan jeg ikke husk.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Der er mange små udstillinger i Danmark, hvor klubber og anlæg deltager uden at få egentlig betaling. Der er få danske klubber, som har været i Tyskland som inviterede med deres udstillingsanlæg, bl.a. i TT og 1.
Jeg tror, kontakten sker direkte eller via bekendte.
Når jeg læser dit indlæg, bliver jeg i tvivl om dit formål, altså om du blot ønsker at kunne udstille eller udstille mod betaling.
Jeg foreslår, at du kontakter Dansk TT Klub eller en Spor 1 klub og hører dem, hvad de gør.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
DA5024
Indlæg: 101
Man bliver vel inviteret, når man har bevist at der er noget at vise frem. På rygtebasis, ved at fremvise i eget regi og bedst ved at tredjepart anbefaler det. Men først skal der jo lige være et anlæg at vise frem som andre anerkender. Anlægsluftkasteller er der nok af
MichaelBP
Pensioneret programmør
Hårlev
Indlæg: 4
Hej Peter
Tak for svaret.
Mit formål er ikke at skulle tjene penge på at udstille. Jeg tænker man skal være heldig bare at få dækket transporten.
"Direkte eller via bekendte" lugter fælt af netværk
Noget jeg aldrig har været særlig god til.
Nå, jeg tror jeg bygger og ser om nogen vil have mig med engang næste år.
Venlig hilsen Michael
DA5024
Indlæg: 101
Hej Peter
Tak for svaret.
Mit formål er ikke at skulle tjene penge på at udstille. Jeg tænker man skal være heldig bare at få dækket transporten.
"Direkte eller via bekendte" lugter fælt af netværk
Noget jeg aldrig har været særlig god til.
Nå, jeg tror jeg bygger og ser om nogen vil have mig med engang næste år.
Venlig hilsen Michael
Så slemt var det nu ikke ment, men det er omdømme og anerkendelse af modelbyggeriet som er vejen frem, hvis man vil udstille og have omkostninger mv betalt. Det kan man godt kalde "netværk". Når andre betaler er det "de andre" som bestemmer. God arbejdslyst med modelbyggeriet.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Mit formål er ikke at skulle tjene penge på at udstille. Jeg tænker man skal være heldig bare at få dækket transporten.
"Direkte eller via bekendte" lugter fælt af netværk
Noget jeg aldrig har været særlig god til.
Nå, jeg tror jeg bygger og ser om nogen vil have mig med engang næste år.
Det danske "marked" for udstillingsanlæg kan altså ikke bære, at "nogen" skal anvende ressourcer på at skabe og vedligeholde end oversigt over udstillingsanlæg, som er så god og omfattende, at arrangørerne også bruger den.
Jeg er selv med på "Så kører toget" på Mariehøjcentret i Holte, hvor vi er et antal vidt forskellige personer og klubber, som udstiller i samarbejde med kulturcentret. Kulturcenter Mariehøj vurderer, at der er mellem ca 1.700 og 2.500 besøgende over weekenden i januar.
Der er ingen entre og dermed ingen indtægter at dække udgifter af. Vi udvikler udstillingen ved at invitere en nye udstiller/klub til at deltage. Det gør vi på baggrund af kendskab til udstillere/klubber, bl.a. fordi vi ønsker personer/klubber, som har en absolut lyst til at vise frem og have dialog med de besøgende og sekundært "at køre med tog". Samtidig ønsker vi bredde og alsidighed. I år var f.eks. første år med en japansk modeljernbane, som jeg kunne huske at have set næsten 10 år tidligere. Jeg brugte en del tid på at finde udstilleren.
En bane i størrelse 0 vil da også kunne være en udvidelse af bredden på udstilingen, hvis gruppen bag er interesseret. "Gruppen" er de udstillere og klubber, som deltager samt Kulturcenter Mariehøj.
DMJU arrangerer "årets største modeljernbaneudstilling". Deltagelse er gratis for medlemsklubberne, som inviteres til at deltage. Hobbymessen i Rødovrehallen bruger udstillingsanlæg som "trækplaster". Se på www.hobbymesse.dk. Og så er der jo en lang række mindre udstillinger, markeder etc., som man kan deltage på/i. bla. Sporvejsmuseet på Skjoldnæsholm m.fl. Der findes ikke en samlet oversigt, desværre.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
TogSvendsen
Indlæg: 504
Det er synd at DMJU ikke tager enkeltpersoners anlæg med. Jeg tror der kunne være en kæmpe fordel i at besøgende kan se anlæg de rent faktisk kan have derhjemme. I stedet for altid at kigge på de samme ufærdige udstillingsanlæg år efter år. Jeg ved godt det er "klubbernes organisation" men fornyelse skal der til, hvis det skal overleve på sigt.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Der har da været og var også i Vejle små anlæg, så jeg forstår ikke din bemærkning.
Deltagelse er gratis for de kontingbetalende klubber. ikke medlemmer kan jo købe plads. Det vil da være mærkelig, hvis de betalende klubber skal stå ved siden af danske gratister.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
MichaelBP
Pensioneret programmør
Hårlev
Indlæg: 4
Forslaget med enkeltpersoner i DMJU kan jeg godt stemme for.
Jeg kommer nok over at lave en proforma-klub, tvangsindmelde et par venner eller naboen og betale 265 kr om året til DMJU. Det ville bare være mere ærligt og redeligt at sige jeg var en enkeltpersons-"klub" med et anlæg der kunne udstilles og betale 255 kr om året.
Det med at "markedet" for udstillingsanlæg er relativt småt er muligvis rigtigt, men hvis man vil fremme hobbyen, som DMJU vel har som formål, så ville en mulighed for at personer med anlæg kunne fremvise på linie med klubber være oplagt på DMJUs hjemmeside.
Hvis man vender tingene om så kunne man også argumentere at udbuddet af udstillingsanlæg er mindre end det kunne være fordi der ikke er en samlende kraft.
Venlig hilsen Michael
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.795
Muligheden for at enkeltmands klub kunne være medlem tror jeg forsvandt i forbindelse med den kaotiske DMJU generalforsamling i Bramdrupdam for små 15 år siden.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Techek
Jelling
Indlæg: 922
Muligheden for at enkeltmands klub kunne være medlem tror jeg forsvandt i forbindelse med den kaotiske DMJU generalforsamling i Bramdrupdam for små 15 år siden.
Refererer du til den ekstra ordinære generalforsamling 2.4.2011? Jeg kan se på DMJU's hjemmeside under "DMJU Dagsorden og mødereferater", at linket til dagsorden og referat ikke virker.
Vil du fortælle hvad der skete på den skæbnesvange generalforsamling?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.795
Nej der har jeg ikke lyst til .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
4464 Bittern
Indlæg: 35
Hej Michael
Det er godt at der nogen der har vilje til at bygge et anlæg til udstillings brug.
Antallet af udstillinger med kun modeltog har desværre været nedad gående de sidste par år.
Et godt sted at starte er at melde dig ind i DMJU, hvor du så kan komme med til næste ustilling i marts næste år, også netværke derfra.
Om du så af praktiske hensyn, vil udstille som enmands klub er op til dig?
Hilsen en der har udstillet anlæg i mange størrelser og steder, og været rund i manegen i mange år :)
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.795
I DMJU's vedtægter er der at læse:
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.327
Men det er vel kun DMJU messen, der kræver medlemskab for at man kan udstille sit anlæg?
Alle de andre messer/udstillinger/arrangementer i Danmark kan man vel godt udstille som enkeltperson?
MVH
Lars
TogSvendsen
Indlæg: 504
Jeg er tilbøjelig til at sige: Hvilke?
DMJU er jo de-facto "Modeltogsudstillingen" og derfor den mest interessante.
...og til Peter: Der var ingen der sagde, at det skulle være gratis for enkeltpersoner. Som en anden skrev: Enkeltpersoner kunne jo tillades at melde sig ind.
Med med prisen pr. år for DMJU, er det heller ikke helt fair at kalde det gratister, der forstås som snyltere, for med en udstilling følger også hotelophold, kørsel osv., der som bekendt på ingen måde er gratis,. Jeg tror ikke du skal være bange for at blive overrumplet af folk der vil sole sig, på DMJUs regning, og samtidig betale kassen for at få lov til at spare et par håndører...
Hvem ved, måske vil det give et boost at indvitere enkeltpersoner. Udstillingen hedder jo også "Modeltog for alle".
Udstillere bør heller ikke have krav på at udstille. Der kunne godt være regler, der sagde at anlægget skulle være færdigt. Der er ingen værdi et den samme bunke krydsfiner år efter år. Der bør være en præsentationsmæssig værdi. Det er derfor folk udenfor hobbyen kommer.
Vi lever i en tid hvor klubber og foreningsliv er døende, og derfor bør der også være plads til nytænkning. Mange orker ikke at tilføje forening, klub og medfølgende "gnidninger" til en supertravl hverdag eller bare en hobby.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.327
Det siger vist lidt om, hvor i landet, du bor.
Her i Rødovre, hvor jeg bor, har vi Hobbymesse to gange om året. Der plejer at være nogle anlæg med, selvom det bliver mere og mere tyndt. Lidt længere væk har vi den store, årlige udstilling på Teknisk Museum i Helsingør, her plejer der til gengæld at være mange flotte anlæg - selvom det er lidt de samme, som man kan se på DMJU messerne. Og så er der jo "Peters" arrangement i Holte, som jeg desværre endnu ikke har haft lejlighed til at besøge.
Anlægsmæssigt synes jeg næsten, Teknisk Museum er bedre end DMJU messen - og her er der vist også anlæg med fra privatpersoner.
MVH
Lars
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 659
Det siger vist lidt om, hvor i landet, du bor.
Her i Rødovre, hvor jeg bor, har vi Hobbymesse to gange om året. Der plejer at være nogle anlæg med, selvom det bliver mere og mere tyndt. Lidt længere væk har vi den store, årlige udstilling på Teknisk Museum i Helsingør, her plejer der til gengæld at være mange flotte anlæg - selvom det er lidt de samme, som man kan se på DMJU messerne. Og så er der jo "Peters" arrangement i Holte, som jeg desværre endnu ikke har haft lejlighed til at besøge.
Anlægsmæssigt synes jeg næsten, Teknisk Museum er bedre end DMJU messen - og her er der vist også anlæg med fra privatpersoner.
Om lørdagen var der intensiv kørsel med sporvognen i 1:1 - mener det var afgang hvert 5. minut og der var veteranbiler på besøg. Der plejer at være mange mennesker - incl. udenlandske turister.
Jeg var forbi om fredagen - der var der også et pænt antal gæster.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Vi lever i en tid hvor klubber og foreningsliv er døende, og derfor bør der også være plads til nytænkning. Mange orker ikke at tilføje forening, klub og medfølgende "gnidninger" til en supertravl hverdag eller bare en hobby.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
TogSvendsen
Indlæg: 504
Her i Rødovre, hvor jeg bor, har vi Hobbymesse to gange om året. Der plejer at være nogle anlæg med, selvom det bliver mere og mere tyndt.
Og i Kr. Himmelfart er der modeltog på Sporvejsmuseet i Skjoldnæsholm, godt nok ikke så mange anlæg...
I kan godt selv høre det, ikke?
Anlægsmæssigt synes jeg næsten, Teknisk Museum er bedre end DMJU messen - og her er der vist også anlæg med fra privatpersoner.
Måske netop derfor!
Det, er jeg enig i, er et problem, og det er jo jo også en udfordring for DMJU ifm udstillingerne, som kræver ret mange frivillige arbejdstimer. Uden foreninger er der ingen DMJU.
Så kunne en fornyelse jo være at tillade enkeltmedlemmer. Hver gang forslaget er oppe og vende, så bliver det ofte mødt med modstand: "DMJU er klubbernes organisation, ikke enkeltpersoner", "lav din egen udstilling" m.v. Det er ikke holdninger der skaber noget nyt - og en ting er sikkert: Klubber og foreninger er døende - i hvert fald indenfor modeltog. På udstillinger i Tyskland er der ofte masser af private anlæg - og ofte af høj kvalitet.
Jeg tænker at DMJU er nødt til at forny sig, hvis de fortsat skal være relevante.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
I kan godt selv høre det, ikke?
Det, er jeg enig i, er et problem, og det er jo jo også en udfordring for DMJU ifm udstillingerne, som kræver ret mange frivillige arbejdstimer. Uden foreninger er der ingen DMJU.
Så kunne en fornyelse jo være at tillade enkeltmedlemmer. Hver gang forslaget er oppe og vende, så bliver det ofte mødt med modstand: "DMJU er klubbernes organisation, ikke enkeltpersoner", "lav din egen udstilling" m.v. Det er ikke holdninger der skaber noget nyt - og en ting er sikkert: Klubber og foreninger er døende - i hvert fald indenfor modeltog. På udstillinger i Tyskland er der ofte masser af private anlæg - og ofte af høj kvalitet.
Jeg tænker at DMJU er nødt til at forny sig, hvis de fortsat skal være relevante.
og for lige at imødegå modspørgsmåle, så laver jeg kurser hos AOF, udstiller på fire udstillinger om året incl. den "lille" i Holte, hvor vi netop tiltrækker mange udenforstående. I år med fem klubber og to enkeltpersoner.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
TogSvendsen
Indlæg: 504
Peter, hvad har det med dig at gøre? Hvorfor tager du det personligt? Det handler om DMJU, ikke om dig. Så jeg forstår ikke din reaktion.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Peter, hvad har det med dig at gøre? Hvorfor tager du det personligt? Det handler om DMJU, ikke om dig. Så jeg forstår ikke din reaktion.
Jeg har også ydet i forhold til DMJU, hvor alt arbejde er frivilligt og ulønnet.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
TogSvendsen
Indlæg: 504
Jeg vil skam gerne yde, men jeg må ikke, for jeg er ikke en klub. Det var såmend pointen. Så pak dit glashus sammen.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.795
Du kommer nok til at starte en ny samslutning, fordi DMJU er kommet til den konklusion, at en person ikke er nok til at være medlem af DMJU .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.705
Jørgen, kan du se, vor meget DMJU skyder sig selv i foden? Jeg er ikke så god til klubliv når det kommer til modeltog, jeg har prøvet det. Men lad Os nu bare sige at jeg var pisse hår til at lave modeltog, så kunne jeg ikke udstille på DMJU, som klubberne kan. Jo, jeg kunne lave en klub med mig selv, min kone og mit barnebarns hamster, fordi DMJU kræver tre medlemmer før man kan melle sig ind i DMJU.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 533
Det med udstillinger er jo en svær ting , et anlæg skal være flytbart , så giver størelsen næsten sig selv , og ja der findes store anlæg der er med på udstillingerne , fra klubber , det giver jo sig selv , jo størrer des flere skal der til at samle / opstille det , og så kommer den samme sang , vi ser de samme anlæg , tjah hvorfor mon , der er jo ikke mange anlæg som er modulbaseret og hvor medlemmer har tid til flere dage væk hjemmefra samt det koster ekstra med overnatning og transport , Dem der brokker sig syntes jeg burde komme i gang med at lave noget de selv kunne komme og vise frem ,
Os der er i gang udbygger jo lidt over tid , udvider med ekstra meter fra tid til anden , forfiner det eksisterende . For 3 modul s vedkomne når vi er på udstllinger er vi begrænset i areal fra arangørens side , men når vi lokalt låner en hal en weekend , næste er 13/14 - 6 i Ruds Vedby , vestsjælland , ja så er der jo frie kvm og sidste år nåede vi op på 65 meter kørestrækning , det meste dobbeltsporet .
De fleste klubber har jo fast monterede anlæg i klublokaler og det samme er der mange af rundt om i private hjem , som heller ikke kan komme ud af rummene , gys , den dag man skal flytte og må rive det hele op for at få det med sig , det har de fleste hvist prøvet , mig selv et par gange , og derfor gået over til moduler , som både passer hjemme og når vi er ude til træf .
Et godt sted at starte må være kontakt til styregruppen der arangerer træffet på Teknisk Museum i Helsingør , selvom der er godt fyldt op når der er træf i September måned .
Men byg dog noget og hav det dejligt med vores hobby , alle har jo forskellige færdigheder og bygger efter evne , vi er jo næsten lige som fuglene , der synger med forskellige næb / toner , så er vi tilfredse med resutater , det er det vigtigste , God Byggelyst og lad os se nogle resutater en gang i fremtiden
MVH Christian
http://3modul.dk/
TogSvendsen
Indlæg: 504
Dem der brokker sig syntes jeg burde komme i gang med at lave noget de selv kunne komme og vise frem...
Jeg er virkelig forundret over hvor meget af pointen, der flyver hen over hovederne på jer. Det er jo hele essensen i problemet: Der er ingen mulighed for at vise det frem, så incitamentet til at lave noget flytbart er der ikke.
Når jeg ser på YouTube, især England, men også USA, så er det fuldstændig normalt at en udstilling har "plads til alle" (klub eller ej) og det vrimler med små anlæg, som en enkeltperson kan stille op. Hvis hobbyen skal fremmes, så var det måske en idé at vise, at et anlæg ikke behøver at fylde X antal kvardratmeter, men godt kan være en hylde på 1.5 meter.
Personligt tror jeg, at mange holder sig fra hobbyen fordi de ikke kan overskue pladsbehovet.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Jeg er virkelig forundret over hvor meget af pointen, der flyver hen over hovederne på jer. Det er jo hele essensen i problemet: Der er ingen mulighed for at vise det frem, så incitamentet til at lave noget flytbart er der ikke.
1. Det virker som om, du udelukkende har fokus på DMJUs udstilling, og når jeg husker tilbage på udstillingen i Vejle, så var der indtil flere små anlæg i "kammerstørrelsen", bl.a. havde vi på MJK Nordbanens stand et lille modulanlæg, som ville passe i et børneværelse - netop for at vise den mulighed.
2. DMJU indbyder hvert år enkeltpersoner til at udstille og deltage i dioramakonkurrencen. Konkurrencen er åben, så alle kan deltage, såvel enkeltpersoner som klubber. Det er ikke ligefrem fordi det vrimler med deltagere.
3. Der er mange andre mindre udstillinger, man kan deltage på/i i Danmark, herunder fx. på Kulturcenter Mariehøj, hvor vi i år havde 3 ud 7 udstillere, der var enkeltpersoner, fra Helges kuffertanlæg over Thomas Tog til Japansk bordanlæg. Så hvor er det vi andre ikke kan se pointen?
4. I 3-skinneverdenen har vi mere "uformelle sammenslutninger" - de såkaldte MIST. I Danmark et par stykker. Jeg koordinerer MIST Zealand med godt 125 medlemmer, hvoraf mellem 20 og 30 møder op til det månedlige møde, hvis der altså er et oplæg. Flertallet af medlemmer i MIST Zealand er ikke medlemmer af en klub, lige som det er de færreste, som tilbyder oplæg eller lignende til fællesskabet. Jeg tror bare, det er sådan, som mennesker er flest.
5. DMJU er ikke er "virksomhed", det er en ret demokratisk forening af klubber, hvor enhver ændring i vedtægterne diskuteres og vedtages på generalforsamlingen. Det gælder også rammerne for medlemskab og den årlige udstilling. Bestyrelsen arbejder på baggrund af generalforsamlingens vedtagelser. "Spillereglerne" er som i alle andre foreninger og klubber er ret simple. Deltag, yd og få indflydelse. De fleste medlemmer er som i MIST Zealand relativt passive, så de, der træder frem og yder, får også indflydelsen.
Går din kritik på din egen manglende mulighed for at udstille eller på manglende mulighed for at se andre udstillere?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 533
Dem der brokker sig syntes jeg burde komme i gang med at lave noget de selv kunne komme og vise frem...
Jeg er virkelig forundret over hvor meget af pointen, der flyver hen over hovederne på jer. Det er jo hele essensen i problemet: Der er ingen mulighed for at vise det frem, så incitamentet til at lave noget flytbart er der ikke.
Når jeg ser på YouTube, især England, men også USA, så er det fuldstændig normalt at en udstilling har "plads til alle" (klub eller ej) og det vrimler med små anlæg, som en enkeltperson kan stille op. Hvis hobbyen skal fremmes, så var det måske en idé at vise, at et anlæg ikke behøver at fylde X antal kvardratmeter, men godt kan være en hylde på 1.5 meter.
Personligt tror jeg, at mange holder sig fra hobbyen fordi de ikke kan overskue pladsbehovet.
men som det kan ses eksisterer der mange af dem , så lav det og kontakt så stedet for tid og plads, der er også en del vest for storebælt , flere end her på sjælland og der har jeg også set små anlæg , men ingen foto af disse .
og nej der er ingen liste over hvor men kan udstille , man må selv opsøge ,
Mvh Christian
Dem der brokker sig syntes jeg burde komme i gang med at lave noget de selv kunne komme og vise frem...
Jeg er virkelig forundret over hvor meget af pointen, der flyver hen over hovederne på jer. Det er jo hele essensen i problemet: Der er ingen mulighed for at vise det frem, så incitamentet til at lave noget flytbart er der ikke.
Når jeg ser på YouTube, især England, men også USA, så er det fuldstændig normalt at en udstilling har "plads til alle" (klub eller ej) og det vrimler med små anlæg, som en enkeltperson kan stille op. Hvis hobbyen skal fremmes, så var det måske en idé at vise, at et anlæg ikke behøver at fylde X antal kvardratmeter, men godt kan være en hylde på 1.5 meter.
Personligt tror jeg, at mange holder sig fra hobbyen fordi de ikke kan overskue pladsbehovet.
http://3modul.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.705
Peter, du skriver "Deltag, yd og få indflydelse.", det kan man ikke som enkeltperson i DMJ, fordi de ikke optager enkeltpersoner.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.278
Peter, du skriver "Deltag, yd og få indflydelse.", det kan man ikke som enkeltperson i DMJ, fordi de ikke optager enkeltpersoner.
hvad angår DMJU, så er det en samlende overbygning af klubber, lige som DGI, DIF, DBU m.fl. man deltager via en klub.
der er mange andre muligheder for enkeltpersone, men det er åbenbart ikke interessant
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
KVG
Indlæg: 7
Tak til Pejft for kompetent svar. Dejligt at nogen har omfattende viden til deling. Noget der bygger vores hobby op.(Jeg synes, at du / Pejft,her i tråden får vist hvor mange muligheder den enkelte har, når man engagerer sig, og det giver mig noget godt at kører videre på. Så tak for du deler din viden
)
Hilsen
Kasper