Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
Mht. sporskiftedecodere kan man sagtens bygge sin bane op gradvist, det er det jeg selv er i gang med i øjeblikket. Den enkelte decoder fungerer sådan set selvstændig, bare den er forbundet til et sted hvor der er digitalstrøm på sporet og evt. får separat fødestrøm.
Mht. fødestrøm har jeg valgt en selvstændig trafo, der udelukkende tager sig af sporskifterne. Her har jeg valgt en af Viessmanns trafoer der er ganske velegnet til formålet. Den har i øvrigt katalognr. 5200 og kan klare ret meget, selv om det er den lidt mindre. Der er en meget fin vejledning til. Hvis digitalstationens egen trafo skal føde sporskifterne også, kan den hurtigt komme på overarbejde, når der også skal køres div. tog.
Der findes fx fine vejledninger til det hele på www.digitaltog.dk som nævnt i forrige indlæg. Viessmanns 5211 sporskiftedecoder til Motorola (beregnet til 4 sporskifter) har også en meget fin vejledning.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
Tak for svar. Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme? Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
Tak for svar. Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme? Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
Ja, du har forstået det korrekt.
Hvis du udelukkende ønsker indbygningsdekodere, er det let at vælge på pris:
Pris pr. sporskifte
Viessmann 5231: kr. 199,00
Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men netop fordi pengene ikke er ubegrænsede, kan du med fordel se på andre løsninger. Såvel Viessmann som Märklin tilbyder en dekoder, som kan håndtere op til 4 sporskifter. Det kræver til gengæld, at du trækker lidt ledning, men hvis priser er afgørende, skal du lige se på nedenstående.
Märklin 60830 (erstattes i 2013 af Dekoder M 83 katalog nummer 60831 multiprotokol DCCog MM): kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
Forskellen mellem Märklin og Viessmanns dekodere er grundlæggende, at Viessmanns kan fødes med analog skiftestrøm fra en gammel trafo, hvor Märklins anvender digital strøm. Den sidste klares lettest ved at anvende en gammel Delta-boks (fås billigt brugt) som booster til at føde sporskifterne, hvis strøm altså er et problem.
Så summa summarum, hvis pris pr.styret sporskifte er vigtigste parameter, er rækkefølgen (billigst først, alle priser jf. http://www.togcenter.dk):
1. Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
2. Märklin 60830: kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
3. Viessmann 5231: kr. 199,00
4. Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men der er også Littfinski (LDT) S-DEC-4: 4-fach Magnetartikel-Decoder für das Datenformate Märklin-Motorola mit externer Stromversorgung.
Mit eget valg er Viessmann 5211 med Märklin Delta box til digital signal og en alm. AC-trafo (hvid Märklin) som fødestrøm til skiftet og lys.
Hej
Synes da også lige at jeg vil præsentere min løsning, som jeg bruger på mine 3-skinne moduler.
Strømmen tager jeg fra en tiloversbleven lysegrå Marklin kørekontrol, hvor jeg bruger lysudtaget (brun-gul), da det levere en fast spænding.
Den føder så x antal ESU switchpilot servo moduler (ca. 220kr/stk.) - et stk pr modul for at gøre det nemt for mig selv.
Hver ESU switchpilot styrer så op til 4 servomotorer (ca. 20kr/stk.)
Styring og opsætning foregår fra open source programmet Rocrail hvor digital signalet transmiteres via en Sprog II box. Dette setup bruger jeg også som kørekontrol (kræver DCC decodere i materiel).
Mvh
Kristian
__________________
Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Hej
Synes da også lige at jeg vil præsentere min løsning, som jeg bruger på mine 3-skinne moduler.
Strømmen tager jeg fra en tiloversbleven lysegrå Marklin kørekontrol, hvor jeg bruger lysudtaget (brun-gul), da det levere en fast spænding.
Den føder så x antal ESU switchpilot servo moduler (ca. 220kr/stk.) - et stk pr modul for at gøre det nemt for mig selv.
Hver ESU switchpilot styrer så op til 4 servomotorer (ca. 20kr/stk.)
Styring og opsætning foregår fra open source programmet Rocrail hvor digital signalet transmiteres via en Sprog II box. Dette setup bruger jeg også som kørekontrol (kræver DCC decodere i materiel).
Mvh
Kristian
Fint med en ekstra mulighed. Jeg læser din opsætning som med sporskiftemotor og ikke relæ, som i Märklin standard. Er det rigtigt?
Kan du ikke beskrive det til inspiration, tak.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Jeg vil lige sige at mht. Viessmanns 5211´ere, så fandt jeg faktisk en flok af dem hos Kystbanens store brugtafdeling for et stykke tid siden, faktisk til 100 kr./stykket, det kan jo ikke siges at være galt ;)
De kræver ganske rigtigt en vekselstrømstrafo som Steff er inde på, her er fx Viessmanns katalognr. 5200 som jeg nævner helt fin. Den er lidt dyr ja, men til gengæld er der kapacitet til at forsyne alle banens sporskifter, og så er det jo ikke så galt.
Selvfølgelig kan man gå på kompromiser og spare penge mm, men jeg mener at når vores modeltog er så dyrt som det er, så kan det også lige så godt få det bedste udstyr. Men det er jo en smagssag Og der er jo dukket nogle andre gode forslag op i tråden.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
I det der jo er mange sporskiftere på min bane hælder jeg nok mest til den billigste løsning. Jeg gætter at kvaliten ikke så særligt afvigende blandt de gænge løsninger til C skinner.
Hvis jeg nu vælger en løsning hvor jeg kører med en selvstændfig trafo til strømforsyning + decoderbokse i stedet for indbyggede, hvordan kan jeg så styre sporskifterne vha. min digitale styring (ecos 2)?
Normalt er jeg vant til at den leverer strøm og kommunikerer digitalt med sporskifterne (da jeg kørte 2 skinne).
Ved godt der ikke er en forskel i dette her tilfælde mellem 2/3 skinne. Men jeg kan bare ikke se hvordan det skal arbejde sammen hvis jeg kører sporskifterne "udenom".
I det der jo er mange sporskiftere på min bane hælder jeg nok mest til den billigste løsning. Jeg gætter at kvaliten ikke så særligt afvigende blandt de gænge løsninger til C skinner.
Hvis jeg nu vælger en løsning hvor jeg kører med en selvstændfig trafo til strømforsyning + decoderbokse i stedet for indbyggede, hvordan kan jeg så styre sporskifterne vha. min digitale styring (ecos 2)?
Normalt er jeg vant til at den leverer strøm og kommunikerer digitalt med sporskifterne (da jeg kørte 2 skinne).
Ved godt der ikke er en forskel i dette her tilfælde mellem 2/3 skinne. Men jeg kan bare ikke se hvordan det skal arbejde sammen hvis jeg kører sporskifterne "udenom".
Vh Thrane
Det fremgår af vejledningen til VIessmann 5211. Dansk vejledning på den link, jeg har givet een gang,
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
I det der jo er mange sporskiftere på min bane hælder jeg nok mest til den billigste løsning. Jeg gætter at kvaliten ikke så særligt afvigende blandt de gænge løsninger til C skinner.
Hvis jeg nu vælger en løsning hvor jeg kører med en selvstændfig trafo til strømforsyning + decoderbokse i stedet for indbyggede, hvordan kan jeg så styre sporskifterne vha. min digitale styring (ecos 2)?
Normalt er jeg vant til at den leverer strøm og kommunikerer digitalt med sporskifterne (da jeg kørte 2 skinne).
Ved godt der ikke er en forskel i dette her tilfælde mellem 2/3 skinne. Men jeg kan bare ikke se hvordan det skal arbejde sammen hvis jeg kører sporskifterne "udenom".
Vh Thrane
Det fremgår af vejledningen til VIessmann 5211. Dansk vejledning på den link, jeg har givet een gang,
Hej igen
Mine servomotorer er monteret under pladen og så er der trukket en fjedrende 0,8 mm piano op gennem pladen og gennem den lille plastplade der styrer tungen.
Via Rocrail har jeg programmeret hver enkelt servomotorer (hver udgang på ESU switchpilot Servo) til præcis det udsving og hastighed der får det til at se livagtigt ud.
I Rocrail har jeg så en sportavle/sporplan, hvorfra jeg blot skifter sporskiftet ved at klikke på det. Samtidig fremgår sporstilling af sportavlen.
ESU Switchpilot Servo har 2 indgange. En til strøm (Switchpilot styrer strøm til selve servoerne), som jeg tager fra en gl. Marklin Trafo. Og den anden indgang som er til digitalsignalet/styringen.
Det tog noget tid at justerer hvert enkelt sporskifte, men efterfølgende spiller det bare perfekt.
Jeg deltager på hobbymessen i marts måned (3moduls stand), hvor teknikken kan ses.
Mvh
Kristian
__________________
Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Kan man ikke bruge FREMO standard, har nemlige samme tanke at opbygge en bane af FREMO moduler, sådan lidt af gangen, som så både kan bruge som en bane hjemme og uden til FREMO traf, eller del af bane ?
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
Tak for svar. Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme? Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
Ja, du har forstået det korrekt.
Hvis du udelukkende ønsker indbygningsdekodere, er det let at vælge på pris:
Pris pr. sporskifte
Viessmann 5231: kr. 199,00
Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men netop fordi pengene ikke er ubegrænsede, kan du med fordel se på andre løsninger. Såvel Viessmann som Märklin tilbyder en dekoder, som kan håndtere op til 4 sporskifter. Det kræver til gengæld, at du trækker lidt ledning, men hvis priser er afgørende, skal du lige se på nedenstående.
Märklin 60830 (erstattes i 2013 af Dekoder M 83 katalog nummer 60831 multiprotokol DCCog MM): kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
Forskellen mellem Märklin og Viessmanns dekodere er grundlæggende, at Viessmanns kan fødes med analog skiftestrøm fra en gammel trafo, hvor Märklins anvender digital strøm. Den sidste klares lettest ved at anvende en gammel Delta-boks (fås billigt brugt) som booster til at føde sporskifterne, hvis strøm altså er et problem.
Så summa summarum, hvis pris pr.styret sporskifte er vigtigste parameter, er rækkefølgen (billigst først, alle priser jf. http://www.togcenter.dk):
1. Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
2. Märklin 60830: kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
3. Viessmann 5231: kr. 199,00
4. Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men der er også Littfinski (LDT) S-DEC-4: 4-fach Magnetartikel-Decoder für das Datenformate Märklin-Motorola mit externer Stromversorgung.
Mit eget valg er Viessmann 5211 med Märklin Delta box til digital signal og en alm. AC-trafo (hvid Märklin) som fødestrøm til skiftet og lys.
Ja det kan der godt være noget om, men jeg tænke at man måske
ville man løbe ind i den samme problemer som dig ved at opbygget en bane
i bidder bestående af FREMO moduler, og derfor kunne brug de samme
løsninger ?
Man måske skulle man forslå at det blive oprette en ny emne for FREMO, så det se i ander forum
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
Tak for svar. Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme? Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
Ja, du har forstået det korrekt.
Hvis du udelukkende ønsker indbygningsdekodere, er det let at vælge på pris:
Pris pr. sporskifte
Viessmann 5231: kr. 199,00
Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men netop fordi pengene ikke er ubegrænsede, kan du med fordel se på andre løsninger. Såvel Viessmann som Märklin tilbyder en dekoder, som kan håndtere op til 4 sporskifter. Det kræver til gengæld, at du trækker lidt ledning, men hvis priser er afgørende, skal du lige se på nedenstående.
Märklin 60830 (erstattes i 2013 af Dekoder M 83 katalog nummer 60831 multiprotokol DCCog MM): kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
Forskellen mellem Märklin og Viessmanns dekodere er grundlæggende, at Viessmanns kan fødes med analog skiftestrøm fra en gammel trafo, hvor Märklins anvender digital strøm. Den sidste klares lettest ved at anvende en gammel Delta-boks (fås billigt brugt) som booster til at føde sporskifterne, hvis strøm altså er et problem.
Så summa summarum, hvis pris pr.styret sporskifte er vigtigste parameter, er rækkefølgen (billigst først, alle priser jf. http://www.togcenter.dk):
1. Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
2. Märklin 60830: kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
3. Viessmann 5231: kr. 199,00
4. Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men der er også Littfinski (LDT) S-DEC-4: 4-fach Magnetartikel-Decoder für das Datenformate Märklin-Motorola mit externer Stromversorgung.
Mit eget valg er Viessmann 5211 med Märklin Delta box til digital signal og en alm. AC-trafo (hvid Märklin) som fødestrøm til skiftet og lys.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Mht. sporskiftedecodere kan man sagtens bygge sin bane op gradvist, det er det jeg selv er i gang med i øjeblikket. Den enkelte decoder fungerer sådan set selvstændig, bare den er forbundet til et sted hvor der er digitalstrøm på sporet og evt. får separat fødestrøm.
Mht. fødestrøm har jeg valgt en selvstændig trafo, der udelukkende tager sig af sporskifterne. Her har jeg valgt en af Viessmanns trafoer der er ganske velegnet til formålet. Den har i øvrigt katalognr. 5200 og kan klare ret meget, selv om det er den lidt mindre. Der er en meget fin vejledning til. Hvis digitalstationens egen trafo skal føde sporskifterne også, kan den hurtigt komme på overarbejde, når der også skal køres div. tog.
Der findes fx fine vejledninger til det hele på www.digitaltog.dk som nævnt i forrige indlæg. Viessmanns 5211 sporskiftedecoder til Motorola (beregnet til 4 sporskifter) har også en meget fin vejledning.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Thrane
Indlæg: 995
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Hej begge,
Tak for svar.
Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme?
Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Efter alt hvad jeg har læst og hørt har jeg en tyrkertro på at det skal være en vekselstrøms trafo der skal anvendes til drift af sporskifterne
Og så valget Dit om skiftene skal sket digitalt eller analog via fysisk sportavle ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Hej begge,
Tak for svar.
Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme?
Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
Ja, du har forstået det korrekt.
Hvis du udelukkende ønsker indbygningsdekodere, er det let at vælge på pris:
Pris pr. sporskifte
Viessmann 5231: kr. 199,00
Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men netop fordi pengene ikke er ubegrænsede, kan du med fordel se på andre løsninger. Såvel Viessmann som Märklin tilbyder en dekoder, som kan håndtere op til 4 sporskifter. Det kræver til gengæld, at du trækker lidt ledning, men hvis priser er afgørende, skal du lige se på nedenstående.
Märklin 60830 (erstattes i 2013 af Dekoder M 83 katalog nummer 60831 multiprotokol DCCog MM): kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
Forskellen mellem Märklin og Viessmanns dekodere er grundlæggende, at Viessmanns kan fødes med analog skiftestrøm fra en gammel trafo, hvor Märklins anvender digital strøm. Den sidste klares lettest ved at anvende en gammel Delta-boks (fås billigt brugt) som booster til at føde sporskifterne, hvis strøm altså er et problem.
Så summa summarum, hvis pris pr.styret sporskifte er vigtigste parameter, er rækkefølgen (billigst først, alle priser jf. http://www.togcenter.dk):
1. Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
2. Märklin 60830: kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
3. Viessmann 5231: kr. 199,00
4. Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men der er også Littfinski (LDT) S-DEC-4: 4-fach Magnetartikel-Decoder für das Datenformate Märklin-Motorola mit externer Stromversorgung.
Mit eget valg er Viessmann 5211 med Märklin Delta box til digital signal og en alm. AC-trafo (hvid Märklin) som fødestrøm til skiftet og lys.
Du finder danske vejledninger her: http://digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htm
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Fint med en ekstra mulighed. Jeg læser din opsætning som med sporskiftemotor og ikke relæ, som i Märklin standard. Er det rigtigt?
Kan du ikke beskrive det til inspiration, tak.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg vil lige sige at mht. Viessmanns 5211´ere, så fandt jeg faktisk en flok af dem hos Kystbanens store brugtafdeling for et stykke tid siden, faktisk til 100 kr./stykket, det kan jo ikke siges at være galt ;)
De kræver ganske rigtigt en vekselstrømstrafo som Steff er inde på, her er fx Viessmanns katalognr. 5200 som jeg nævner helt fin. Den er lidt dyr ja, men til gengæld er der kapacitet til at forsyne alle banens sporskifter, og så er det jo ikke så galt.
Selvfølgelig kan man gå på kompromiser og spare penge mm, men jeg mener at når vores modeltog er så dyrt som det er, så kan det også lige så godt få det bedste udstyr. Men det er jo en smagssag
Og der er jo dukket nogle andre gode forslag op i tråden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Thrane
Indlæg: 995
Hej alle. - og tak for bidrag.
I det der jo er mange sporskiftere på min bane hælder jeg nok mest til den billigste løsning. Jeg gætter at kvaliten ikke så særligt afvigende blandt de gænge løsninger til C skinner.
Hvis jeg nu vælger en løsning hvor jeg kører med en selvstændfig trafo til strømforsyning + decoderbokse i stedet for indbyggede, hvordan kan jeg så styre sporskifterne vha. min digitale styring (ecos 2)?
Normalt er jeg vant til at den leverer strøm og kommunikerer digitalt med sporskifterne (da jeg kørte 2 skinne).
Ved godt der ikke er en forskel i dette her tilfælde mellem 2/3 skinne. Men jeg kan bare ikke se hvordan det skal arbejde sammen hvis jeg kører sporskifterne "udenom".
Vh Thrane
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hej alle. - og tak for bidrag.
I det der jo er mange sporskiftere på min bane hælder jeg nok mest til den billigste løsning. Jeg gætter at kvaliten ikke så særligt afvigende blandt de gænge løsninger til C skinner.
Hvis jeg nu vælger en løsning hvor jeg kører med en selvstændfig trafo til strømforsyning + decoderbokse i stedet for indbyggede, hvordan kan jeg så styre sporskifterne vha. min digitale styring (ecos 2)?
Normalt er jeg vant til at den leverer strøm og kommunikerer digitalt med sporskifterne (da jeg kørte 2 skinne).
Ved godt der ikke er en forskel i dette her tilfælde mellem 2/3 skinne. Men jeg kan bare ikke se hvordan det skal arbejde sammen hvis jeg kører sporskifterne "udenom".
Vh Thrane
Det fremgår af vejledningen til VIessmann 5211. Dansk vejledning på den link, jeg har givet een gang,
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Thrane
Indlæg: 995
Hej alle. - og tak for bidrag.
I det der jo er mange sporskiftere på min bane hælder jeg nok mest til den billigste løsning. Jeg gætter at kvaliten ikke så særligt afvigende blandt de gænge løsninger til C skinner.
Hvis jeg nu vælger en løsning hvor jeg kører med en selvstændfig trafo til strømforsyning + decoderbokse i stedet for indbyggede, hvordan kan jeg så styre sporskifterne vha. min digitale styring (ecos 2)?
Normalt er jeg vant til at den leverer strøm og kommunikerer digitalt med sporskifterne (da jeg kørte 2 skinne).
Ved godt der ikke er en forskel i dette her tilfælde mellem 2/3 skinne. Men jeg kan bare ikke se hvordan det skal arbejde sammen hvis jeg kører sporskifterne "udenom".
Vh Thrane
Det fremgår af vejledningen til VIessmann 5211. Dansk vejledning på den link, jeg har givet een gang,
ohh yes correct!
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 261
Thrane
Indlæg: 995
Hej
Jeg har prøvet de små servomotorer med pianotråd. Jeg blev aldrig forelsket idem. Der må være alternativer.
nordisktog
Indlæg: 155
Kan man ikke bruge FREMO standard, har nemlige samme tanke at opbygge en bane af FREMO moduler, sådan lidt af gangen, som så både kan bruge som en bane hjemme og uden til FREMO traf, eller del af bane ?
Thrane
Indlæg: 995
Måske det hører til i en tråd for sig:)
Thrane
Indlæg: 995
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Hej begge,
Tak for svar.
Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme?
Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
Ja, du har forstået det korrekt.
Hvis du udelukkende ønsker indbygningsdekodere, er det let at vælge på pris:
Pris pr. sporskifte
Viessmann 5231: kr. 199,00
Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men netop fordi pengene ikke er ubegrænsede, kan du med fordel se på andre løsninger. Såvel Viessmann som Märklin tilbyder en dekoder, som kan håndtere op til 4 sporskifter. Det kræver til gengæld, at du trækker lidt ledning, men hvis priser er afgørende, skal du lige se på nedenstående.
Märklin 60830 (erstattes i 2013 af Dekoder M 83 katalog nummer 60831 multiprotokol DCCog MM): kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
Forskellen mellem Märklin og Viessmanns dekodere er grundlæggende, at Viessmanns kan fødes med analog skiftestrøm fra en gammel trafo, hvor Märklins anvender digital strøm. Den sidste klares lettest ved at anvende en gammel Delta-boks (fås billigt brugt) som booster til at føde sporskifterne, hvis strøm altså er et problem.
Så summa summarum, hvis pris pr.styret sporskifte er vigtigste parameter, er rækkefølgen (billigst først, alle priser jf. http://www.togcenter.dk):
1. Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
2. Märklin 60830: kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
3. Viessmann 5231: kr. 199,00
4. Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men der er også Littfinski (LDT) S-DEC-4: 4-fach Magnetartikel-Decoder für das Datenformate Märklin-Motorola mit externer Stromversorgung.
Mit eget valg er Viessmann 5211 med Märklin Delta box til digital signal og en alm. AC-trafo (hvid Märklin) som fødestrøm til skiftet og lys.
Du finder danske vejledninger her: http://digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htm
Tak for dit svar.
Hvilke mekaniske drev bruger du? Måske jeg har overset noget i dit svar.
nordisktog
Indlæg: 155
Måske det hører til i en tråd for sig:)
Man måske skulle man forslå at det blive oprette en ny emne for FREMO, så det se i ander forum
Thrane
Indlæg: 995
Er der nogen tekniske "fælder i at bygge sin bane i småbidder. (uden at lukke)
Tænker ift. sporskiftedekodere i første omgang.
Nej, det er der ikke - i 3-skinne skal du jo ikke tænke i kortslutning etc.
Sporskiftedekoder. Vælg eksterne dekodere, det er både billigst og lettest at skifte ved fejl. Du kan anvende gamle Delta-bokse som digitalstrømforsyning, så du sparer fra centralen.
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_Delta_Control_Booster.pdf
Hej begge,
Tak for svar.
Du mener et er dumt at købe en kombi sporskifter med både decoder og mekanisme?
Så jeg skal kigge på et digitalmodul f.eks Viessmann og så 4 mekanismer/servoer?
har jeg forstået korrekt?
Ja, du har forstået det korrekt.
Hvis du udelukkende ønsker indbygningsdekodere, er det let at vælge på pris:
Pris pr. sporskifte
Viessmann 5231: kr. 199,00
Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men netop fordi pengene ikke er ubegrænsede, kan du med fordel se på andre løsninger. Såvel Viessmann som Märklin tilbyder en dekoder, som kan håndtere op til 4 sporskifter. Det kræver til gengæld, at du trækker lidt ledning, men hvis priser er afgørende, skal du lige se på nedenstående.
Märklin 60830 (erstattes i 2013 af Dekoder M 83 katalog nummer 60831 multiprotokol DCCog MM): kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
Forskellen mellem Märklin og Viessmanns dekodere er grundlæggende, at Viessmanns kan fødes med analog skiftestrøm fra en gammel trafo, hvor Märklins anvender digital strøm. Den sidste klares lettest ved at anvende en gammel Delta-boks (fås billigt brugt) som booster til at føde sporskifterne, hvis strøm altså er et problem.
Så summa summarum, hvis pris pr.styret sporskifte er vigtigste parameter, er rækkefølgen (billigst først, alle priser jf. http://www.togcenter.dk):
1. Viessmann 5211: 259,00 pr. sporskifte: 64,75
2. Märklin 60830: kr. 269,00 pr. sporskifte: 67,25
3. Viessmann 5231: kr. 199,00
4. Märklin 74460: 159,00 (tilbud)
Men der er også Littfinski (LDT) S-DEC-4: 4-fach Magnetartikel-Decoder für das Datenformate Märklin-Motorola mit externer Stromversorgung.
Mit eget valg er Viessmann 5211 med Märklin Delta box til digital signal og en alm. AC-trafo (hvid Märklin) som fødestrøm til skiftet og lys.
Du finder danske vejledninger her: http://digitaltog.dk/Digital/anlaegsdekodere.htm
Tak for dit svar.
Hvilke mekaniske drev bruger du? Måske jeg har overset noget i dit svar.
Har du set mit spørgsmål?
Nordisktog: Det er okay.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Har du set mit spørgsmål?
Jeg bruger Märklins egne drev. Jeg er ikke bekendt med, at der standard er andre drev til Märklins sporskifter, hverken K eller C.
Man kan naturliugvis tilpasse andre, men jeg bruger standard.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com