Picture

PESC

Vejle

Indlæg: 65

PB

Ny dansk remise fra HT

Hej med jer alle og godt nytår

Var lige forbi DWA i Fredericia før jul, og har nu fået bestilt, og modtaget en mail fra Karsten, med en, bekræftet levering, til ultimo Januar. Den nye remise, er en meget fin model, af de gamle remiserne i Esbjerg, Struer, Viborg, Fredericia dvs. typen med runde porte. Remisen er fremstillet i højtrykspresset, 3 mm. MDF plade, og det hele virker meget solidt, med flotte graveringer af murværk, afstivninger, portene er med skjulte hængsler, indervægge, det ser rigitg godt ud.

Fik lige skudt et par fotos af prototypen, til dem som er nysgerringe, og den er iøvrigt lavet til 9 graders deling for roco drejeskive. 

Har startet på at ændre min station, der er opbygget efter fremomoduler så der er plads til en 6 spors udgave af remisen....nøj det bliver godt  Smile

Mvh Peter  

BilledeBilledeBilledeBillede

__________________

FREMO

Epoke lll / DC / DSB / H0

Like 4 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

Ser bestemt lovende ud.

Er der nogen ide om prisleje?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.248

PB

Hvis du kan, burde også oplyse vinklen mellem portene ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

Hej Jørgen

Hvis remisen er lavet efter at der på Rocos skive er 9 grader mellem sportilslutningerne, må det jo også gælde for portene, så vinklen mellem to bygninger bliver 180 - 9 grader = 171 grader  Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 364

PB

Hvis HT er smarte, nu da det er lasercut, så udgiver de en variant med 12 grader, og ekstra højde under porten, til de mange AC-folk der vil få Märklins kommende drejeskive og C-skinner. Blot et forslag.

Like 3 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

TogSvendsen skrev:

Hvis HT er smarte, nu da det er lasercut, så udgiver de en variant med 12 grader, og ekstra højde under porten, til de mange AC-folk der vil få Märklins kommende drejeskive og C-skinner. Blot et forslag.

Nå. Ja 12° hvis det passer med Maerklins drejeskive.

Men hvorfor ændre på højden under porten?

Overholder Maerklin ikke gældende norm, som andre, fra skinne overkant til top af model.

 

Mig bekendt er terrænet i og omkring en remisse tilnærmelsesvis plant, og er man til Maerklin kunne man jo bruge en K skinne fra skiven og ind.  

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.459

PB

Peter Madsen, jo Märklin overholder standarderne, men vad nytter det når drejeskiven bliver lavet til C-Skinnerne, der har integreret ballast og dermed er højere over pladen, end de gammeldags K-skinner er. Det Togsvendsen opfordrer til er at tænke sig en smule om og tage marked fra Märklin, så det er den dansk remise man kan få til sit C-skinne anlæg, i stedet for den fra Märklin der passer til sporene. Vis folk vi bruge K-skinner har de ikke noget at bruge den nye drejeskive til.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 364

PB

PTMadsen skrev:

Ja 12° hvis det passer med Maerklins drejeskive.

Men hvorfor ændre på højden under porten?

Overholder Maerklin ikke gældende norm, som andre, fra skinne overkant til top af model.

 

Mig bekendt er terrænet i og omkring en remisse tilnærmelsesvis plant, og er man til Maerklin kunne man jo bruge en K skinne fra skiven og ind.  

Det er jo lige meget hvilke standarder der overholdes eller ej, når det drejer sig om Märklin, så er der jo potentielt 1000-vis af kunder HT kan sælge til. Det er dårligt købmandsskab ikke at se den mulighed.

Man kan jo også sige, at Märklin overholder standarder fra skinneoverkant til toppen af modellen, men hvad hjælper det når der er 4 mm ekstra under skinnen. Min pointe er at Märklins drejeskive vil blive købt af rigtig mange mennesker, og så er det da ærgerligt at gå glip af det salg.

Det er ikke et argument at man bare kan benytte K-skinner, der er rigtig mange kunder som ikke gider dem. Det ændrer stadig ikke på, at Märklins drejeskive er 12 grader.

Det er jo nemt nok at ændre højden under porten, det er jo "bare" at levere et sæt ekstra bundplader eller 2. Så jeg ser det på ingen måde som et problem. De kan jo bare tage lidt ekstra, hvis prisen er et problem. Det sælger alligevel.

 

Til alle andre med en lasercutter: Ideen er hermed givet videre til alle der ønsker at producere en dansk remise der passer til Märklins drejeskive. Du er garanteret en succes, for der er ingen konkurrenter.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.808

PB  Blog  Hjemmeside

TogSvendsen skrev:
... men hvad hjælper det når der er 4 mm ekstra under skinnen.

Kan man så ikke bare løfte remisen 4 mm?

__________________

MVH
Lars

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.459

PB

Det er jo netop det Togsvendsen skriver. Vis man laver en 12 graders remise, så lav den højere, så den passer til C-skinnerne..

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Bent_P skrev:

Det er jo netop det Togsvendsen skriver. Vis man laver en 12 graders remise, så lav den højere, så den passer til C-skinnerne..

Det er jo ikke fundamentet til remissen der skal gøres højere men derimod terrænet imellem C skinnernes ballast der skal fyldes op, så man får et plant terræn omkring remissen som i virkeligheden.  

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 364

PB

PTMadsen skrev:

Det er jo ikke fundamentet til remissen der skal gøres højere men derimod terrænet imellem C skinnernes ballast der skal fyldes op så man får et plant terræn omkring remissen som i virkeligheden.  

Alle større producenter vedlægger en ekstra indsats, så fundamentet kan hæves så C-sporet kan komme ind. Det er forventeligt, at det selvfølgelig er sådan det er.

Dit forslag forudsætter at man bygger landskab osv., men det er der rigtig mange 3-skinne folk som ikke gør. Selvfølgelig kan man gøre som du siger, eller hæve det selv, som Lars skriver, men det sælger bedre hvis brugerne ikke skal alt muligt selv efter remisen er samlet. Hvor mange lokomotiver kører ikke rundt uden deres smådele monteret? Jeg ser rigtig mange. Folk orker det ikke, så det sker ikke. Jo mere færdig produktet er, jo mere tiltalende er det.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.459

PB

Peter Madsen, vor mange som bygger "tæppebaner" tror du fyller ud mellem skinnerne?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

De Herrer Bent_P og Svendsen.

Jeg kan så hermed forstå at mange Maerklin kørere ifølge Bent-P bygger tæppebane. Skulle det være tilfældet bør man jo nok købe en Maerklin remisse der tager højde for afstand imellem tæppe og overkant ballast, og ikke en filigran udviklet remisse fra HT. Ifølge Svendsen overkommer Maerklin kører ikke at montere medfølgende løsdele, gad nok vide om man så har evnerne og er i stand til at samle en remisse fra HT.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.459

PB

Kan du være bare en smule mere uhøvisk? Nej jeg tror det ikke!

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 4 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 364

PB

PTMadsen skrev:
Ifølge Svendsen overkommer Maerklin kører ikke at montere medfølgende løsdele, gad nok vide om man så har evnerne og er i stand til at samle en remisse fra HT.

Min bemærkning gik på at "de fleste" og her taler vi både 2- og 3-skinne folk, aldrig får monteret alle de ekstra dele der skal på lokomotiverne. Hvor mange gange ser du ikke Roco-modeller suse rundt med huller alle steder i karossen fordi ejermanden ikke får monteret delene? Jeg ser det hele tiden. Hvor mange gange hører vi ikke folk (uanset system) klage over at skulle "bygge Heljan modeller færdige"? Pointen er sådan set bare, at jo mere færdigt produktet er jo bedre sælger det.

Jeg tænker ikke umiddelbart at HTs model er svær at samle. Den ser ikke sådan ud. Lasercut er ofte pænere end plastik, men også nemme og hurtige at klappe sammen. Det er i hvert fald min erfaring.

Jeg synes sådan set bare at det er ærgerligt, at man ikke lige får understøttet den mest udbredte producents produkter. Bortset fra Rocos drejeskive, den eneste drejeskive der kommer til markedet. Anyway, den pointe tror jeg så er udpenslet nok for nu.

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.248

PB

Hvis man nu ser bort fra al skriverierne, så er det da let at hæve en remise eller andet på en bane med en liste eller ......

Mange vil blot bygge plant på en plade, og det giver i mine øjne mange begrænsninger og ikke så pæne baner ( men et remiseområde med drejeskive skal da på en plade ! ).

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

PESC

Vejle

Indlæg: 65

PB

Hej med jer 

Hermed lige en lille opdatering, på remisebyggeriet.

Da jeg kom igang med sporforløbet omkring remisen i indkørselsenden af min station, bestemte jeg mig for at, flytte nogle af, sporene, dvs. udtræk og hovedsporet, til et nybygget forgreningsmodul, over for remisemodulet, så jeg kunne få plads til en 6 spors remise og 2 tilkørsler til drejeskiven, det har jeg så rodet med de sidste par måneder.

Fik i weekend "tapet" skelettet, eller inderskallen, samme til HT remisen  og delene passer rigtig fint sammen, det er bygget op om et 3 mm. plade skelet, og der er fin pasform af not/fedre, fik også tjekket at spær og afstivnings konstruktionen passer med resten...remisen er ikke limet endnu, jeg vill lige se, om der var plads til et spor 7, men synes det bliver for presset, så det bliver ved de 6 spor, så nu skal der limes sammen ligges spor, samt saves ud til rensegravene.

Da sporplanen nu endelig, ligger helt fast, ( læs: ikke flere nye moduler !)  fik jeg lige lagt drejskiven på plads, bum, basta.. ikke flere ændringer

Fik også sendt et brev til julemanden i Fredericia, med ønsket om et vandtårn  Big smile

Mvh Peter 

 

 

Billede

 

 

Billede

 

 

Billede

 

 

 

__________________

FREMO

Epoke lll / DC / DSB / H0

Like 2 kan lide
Top

Picture

Hans Peter

Økonom - selvstændig

Indlæg: 18

PB

Jeg forstår udmærket ønsket om at få en version af remisen der passer til en 12 graders drejeskive.  Helt simpelt tror jeg blot ikke det vil være for producenten.  Siderne og fronten med portene kunne sikkert genbruges, men der skulle så laves helt nye bagstykker og tag - det er vel tæt ved halvdelen af dette byggesæt.  En anden mulighed for Maerklin folket er at købe Rocos drejeskive.  Den fungerer også til tre-skinne drift, og som jeg forstår det, vil mange eller alle forhandlere udskifte de medfølgende tilslutningsstykker til en type der passer til tre-skinne drift.

Venlig hilsen

Hans Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.560

PB  Blog

Måske bundplade skulle være bredere og samme tykkelse som skinneprofil, så man lige kan stille remisen ned på skinnesvellerne. Og vupti så passer det jo i højde. 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.