Hej med jer alle og godt nytår
Var lige forbi DWA i Fredericia før jul, og har nu fået bestilt, og modtaget en mail fra Karsten, med en, bekræftet levering, til ultimo Januar. Den nye remise, er en meget fin model, af de gamle remiserne i Esbjerg, Struer, Viborg, Fredericia dvs. typen med runde porte. Remisen er fremstillet i højtrykspresset, 3 mm. MDF plade, og det hele virker meget solidt, med flotte graveringer af murværk, afstivninger, portene er med skjulte hængsler, indervægge, det ser rigitg godt ud.
Fik lige skudt et par fotos af prototypen, til dem som er nysgerringe, og den er iøvrigt lavet til 9 graders deling for roco drejeskive.
Har startet på at ændre min station, der er opbygget efter fremomoduler så der er plads til en 6 spors udgave af remisen....nøj det bliver godt
Mvh Peter
FREMO
Epoke lll / DC / DSB / H0
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Ser bestemt lovende ud.
Er der nogen ide om prisleje?
Med venlig hilsen
Skott
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.709
Hvis du kan, burde også oplyse vinklen mellem portene ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Jørgen
Hvis remisen er lavet efter at der på Rocos skive er 9 grader mellem sportilslutningerne, må det jo også gælde for portene, så vinklen mellem to bygninger bliver 180 - 9 grader = 171 grader
Med venlig hilsen
Skott
TogSvendsen
Indlæg: 469
Hvis HT er smarte, nu da det er lasercut, så udgiver de en variant med 12 grader, og ekstra højde under porten, til de mange AC-folk der vil få Märklins kommende drejeskive og C-skinner. Blot et forslag.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hvis HT er smarte, nu da det er lasercut, så udgiver de en variant med 12 grader, og ekstra højde under porten, til de mange AC-folk der vil få Märklins kommende drejeskive og C-skinner. Blot et forslag.
Nå. Ja 12° hvis det passer med Maerklins drejeskive.
Men hvorfor ændre på højden under porten?
Overholder Maerklin ikke gældende norm, som andre, fra skinne overkant til top af model.
Mig bekendt er terrænet i og omkring en remisse tilnærmelsesvis plant, og er man til Maerklin kunne man jo bruge en K skinne fra skiven og ind.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Peter Madsen, jo Märklin overholder standarderne, men vad nytter det når drejeskiven bliver lavet til C-Skinnerne, der har integreret ballast og dermed er højere over pladen, end de gammeldags K-skinner er. Det Togsvendsen opfordrer til er at tænke sig en smule om og tage marked fra Märklin, så det er den dansk remise man kan få til sit C-skinne anlæg, i stedet for den fra Märklin der passer til sporene. Vis folk vi bruge K-skinner har de ikke noget at bruge den nye drejeskive til.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
TogSvendsen
Indlæg: 469
Ja 12° hvis det passer med Maerklins drejeskive.
Men hvorfor ændre på højden under porten?
Overholder Maerklin ikke gældende norm, som andre, fra skinne overkant til top af model.
Mig bekendt er terrænet i og omkring en remisse tilnærmelsesvis plant, og er man til Maerklin kunne man jo bruge en K skinne fra skiven og ind.
Det er jo lige meget hvilke standarder der overholdes eller ej, når det drejer sig om Märklin, så er der jo potentielt 1000-vis af kunder HT kan sælge til. Det er dårligt købmandsskab ikke at se den mulighed.
Man kan jo også sige, at Märklin overholder standarder fra skinneoverkant til toppen af modellen, men hvad hjælper det når der er 4 mm ekstra under skinnen. Min pointe er at Märklins drejeskive vil blive købt af rigtig mange mennesker, og så er det da ærgerligt at gå glip af det salg.
Det er ikke et argument at man bare kan benytte K-skinner, der er rigtig mange kunder som ikke gider dem. Det ændrer stadig ikke på, at Märklins drejeskive er 12 grader.
Det er jo nemt nok at ændre højden under porten, det er jo "bare" at levere et sæt ekstra bundplader eller 2. Så jeg ser det på ingen måde som et problem. De kan jo bare tage lidt ekstra, hvis prisen er et problem. Det sælger alligevel.
Til alle andre med en lasercutter: Ideen er hermed givet videre til alle der ønsker at producere en dansk remise der passer til Märklins drejeskive. Du er garanteret en succes, for der er ingen konkurrenter.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Kan man så ikke bare løfte remisen 4 mm?
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Det er jo netop det Togsvendsen skriver. Vis man laver en 12 graders remise, så lav den højere, så den passer til C-skinnerne..
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Det er jo netop det Togsvendsen skriver. Vis man laver en 12 graders remise, så lav den højere, så den passer til C-skinnerne..
Det er jo ikke fundamentet til remissen der skal gøres højere men derimod terrænet imellem C skinnernes ballast der skal fyldes op, så man får et plant terræn omkring remissen som i virkeligheden.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
TogSvendsen
Indlæg: 469
Det er jo ikke fundamentet til remissen der skal gøres højere men derimod terrænet imellem C skinnernes ballast der skal fyldes op så man får et plant terræn omkring remissen som i virkeligheden.
Alle større producenter vedlægger en ekstra indsats, så fundamentet kan hæves så C-sporet kan komme ind. Det er forventeligt, at det selvfølgelig er sådan det er.
Dit forslag forudsætter at man bygger landskab osv., men det er der rigtig mange 3-skinne folk som ikke gør. Selvfølgelig kan man gøre som du siger, eller hæve det selv, som Lars skriver, men det sælger bedre hvis brugerne ikke skal alt muligt selv efter remisen er samlet. Hvor mange lokomotiver kører ikke rundt uden deres smådele monteret? Jeg ser rigtig mange. Folk orker det ikke, så det sker ikke. Jo mere færdig produktet er, jo mere tiltalende er det.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Peter Madsen, vor mange som bygger "tæppebaner" tror du fyller ud mellem skinnerne?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
De Herrer Bent_P og Svendsen.
Jeg kan så hermed forstå at mange Maerklin kørere ifølge Bent-P bygger tæppebane. Skulle det være tilfældet bør man jo nok købe en Maerklin remisse der tager højde for afstand imellem tæppe og overkant ballast, og ikke en filigran udviklet remisse fra HT. Ifølge Svendsen overkommer Maerklin kører ikke at montere medfølgende løsdele, gad nok vide om man så har evnerne og er i stand til at samle en remisse fra HT.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Kan du være bare en smule mere uhøvisk? Nej jeg tror det ikke!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
TogSvendsen
Indlæg: 469
Min bemærkning gik på at "de fleste" og her taler vi både 2- og 3-skinne folk, aldrig får monteret alle de ekstra dele der skal på lokomotiverne. Hvor mange gange ser du ikke Roco-modeller suse rundt med huller alle steder i karossen fordi ejermanden ikke får monteret delene? Jeg ser det hele tiden. Hvor mange gange hører vi ikke folk (uanset system) klage over at skulle "bygge Heljan modeller færdige"? Pointen er sådan set bare, at jo mere færdigt produktet er jo bedre sælger det.
Jeg tænker ikke umiddelbart at HTs model er svær at samle. Den ser ikke sådan ud. Lasercut er ofte pænere end plastik, men også nemme og hurtige at klappe sammen. Det er i hvert fald min erfaring.
Jeg synes sådan set bare at det er ærgerligt, at man ikke lige får understøttet den mest udbredte producents produkter. Bortset fra Rocos drejeskive, den eneste drejeskive der kommer til markedet. Anyway, den pointe tror jeg så er udpenslet nok for nu.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.709
Hvis man nu ser bort fra al skriverierne, så er det da let at hæve en remise eller andet på en bane med en liste eller ......
Mange vil blot bygge plant på en plade, og det giver i mine øjne mange begrænsninger og ikke så pæne baner ( men et remiseområde med drejeskive skal da på en plade ! ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
PESC
Vejle
Indlæg: 74
Hej med jer
Hermed lige en lille opdatering, på remisebyggeriet.
Da jeg kom igang med sporforløbet omkring remisen i indkørselsenden af min station, bestemte jeg mig for at, flytte nogle af, sporene, dvs. udtræk og hovedsporet, til et nybygget forgreningsmodul, over for remisemodulet, så jeg kunne få plads til en 6 spors remise og 2 tilkørsler til drejeskiven, det har jeg så rodet med de sidste par måneder.
Fik i weekend "tapet" skelettet, eller inderskallen, samme til HT remisen og delene passer rigtig fint sammen, det er bygget op om et 3 mm. plade skelet, og der er fin pasform af not/fedre, fik også tjekket at spær og afstivnings konstruktionen passer med resten...remisen er ikke limet endnu, jeg vill lige se, om der var plads til et spor 7, men synes det bliver for presset, så det bliver ved de 6 spor, så nu skal der limes sammen ligges spor, samt saves ud til rensegravene.
Da sporplanen nu endelig, ligger helt fast, ( læs: ikke flere nye moduler !) fik jeg lige lagt drejskiven på plads, bum, basta.. ikke flere ændringer
Fik også sendt et brev til julemanden i Fredericia, med ønsket om et vandtårn
Mvh Peter
FREMO
Epoke lll / DC / DSB / H0
Hans Peter
Økonom - selvstændig
Indlæg: 23
Jeg forstår udmærket ønsket om at få en version af remisen der passer til en 12 graders drejeskive. Helt simpelt tror jeg blot ikke det vil være for producenten. Siderne og fronten med portene kunne sikkert genbruges, men der skulle så laves helt nye bagstykker og tag - det er vel tæt ved halvdelen af dette byggesæt. En anden mulighed for Maerklin folket er at købe Rocos drejeskive. Den fungerer også til tre-skinne drift, og som jeg forstår det, vil mange eller alle forhandlere udskifte de medfølgende tilslutningsstykker til en type der passer til tre-skinne drift.
Venlig hilsen
Hans Peter
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Måske bundplade skulle være bredere og samme tykkelse som skinneprofil, så man lige kan stille remisen ned på skinnesvellerne. Og vupti så passer det jo i højde.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
PESC
Vejle
Indlæg: 74
Hej med jer
Var lige forbi DWA for at hente det nye vandtårn, til mit remise modul, som jeg bygger på, for tiden.
Det vil jeg samle i weekenden, så modulet kan komme videre.
Fik lige skudt et par fotos af den nye 2 sporede remise, med hævet gulv, til C skinner.glæd jer AC gutter, og ja pakhuset smuttede ned i posen af sig selv...
God aften til jer alle...
FREMO
Epoke lll / DC / DSB / H0