Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

NMJ nyheder 2017

http://www.nmj.no/nyheter-2017.html?cat=385

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

NMJ har en DSB My 1150 fra sidst i perioden 1976-1983 (brun, plov) på programmet. Der er endda noget så usædvanligt som et billede af en prototype at finde:

Også et par ex-DSB My'er er på programmet:

Og så venter vi fortsat på DSB My 1108:

Den var oprindelig annonceret som en nyhed i 2014 (eller før), så den bliver fulgt til dørs med et 'vi får se'. Det skal særligt ses i lyset af, at der tidligere også var annonceret en AC-version, der dog nu er fjenet. 

Det samme gælder de sidste år annocerede ex-DSB My 1143 og 1148 i skikkelse af Altmark Rail:

Jeg sidder tilbage med den tanke, at det måske er fejl i NMJ's webbutik, at den enlige DC analog My 1108 fortsat figurerer.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Toftegaard skrev:

NMJ har en DSB My 1150 fra sidst i perioden 1976-1983 (brun, plov) på programmet. Der er endda noget så usædvanligt som et billede af en prototype at finde:

Hvis den faktisk kommer er den da et must for epoke-IV folket!  :) 

Toftegaard skrev:

Den var oprindelig annonceret som en nyhed i 2014 (eller før), så den bliver fulgt til dørs med et 'vi får se'. Det skal særligt ses i lyset af, at der tidligere også var annonceret en AC-version, der dog nu er fjenet. 

Jeg gætter på at AC-versionernes forsvinden har at gøre med at maskinen ikke har solgt så godt som forventet på "den arena"... Hvilket formentlig skyldes at Märklin nærmest samtidig kom med en ny MY - så mange 3-skinne kørere har formentlig foretrukket denne selvom NMJ's model absolut også er fin!

Læg i øvrigt mærke til at netop Märklin også kommer med en "sparebemalet" MY i år.

Toftegaard skrev:

Jeg sidder tilbage med den tanke, at det måske er fejl i NMJ's webbutik, at den enlige DC analog My 1108 fortsat figurerer.

Det kan du da godt have ret i - selvom DC folket da fortjener at den kommer! Betyder det at der endnu ikke (i denne omgang - der var jo de meget flotte superline!!!) er kommet en vinrød MY fra NMJ's hånd?

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mols

Indlæg: 58

PB

Mon det kan hænge sammen med at nmj i nyhederne har et desideret ac-ombygningssæt? Sættet ser udtil at indeholde AC-hjul og ny gearbund med slæbesko. De lansere ombygningssættet til My/Di3, SJ Y1 og El14.

Dette træk er vel egentlig smart set fra NMJ's side. De slipper for at lagerføre 3-4 forskellige enheder af samme model og samtidig undgår de, de piverrier der ofte er fra 3 skinne-folket om at det bare er en 2 skinne model med slæbesko! Nu kan 3 skinne-folket selv få deres model til at køre ordentlig!

 

michael

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Så er det spændende at se om NMJ fremover leverer med en lidt mindre plov, så MY´eren rent faktisk kan køre uden at ploven går på skinnerne Sad

At dømme udfra billedet af den kommende MY´er i sparebemaling, så ser det ikke ud til at plov situationen er løst Sad

Jeg kender flere med NMJ MY´ere, hvor de ganske ufrivilligt er blevet til vitrinemodeller.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Det mest skræmmende ved NMJ er nok en katastrofal reservedelessituation. Vem tør købe et lokomotiv man ikke kan få reservedele til om et år?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Det skyldes problemer med den kinesiske fabrik. Imens NMJ har en anden kinesisk producent.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

LasseSteen skrev:

Så er det spændende at se om NMJ fremover leverer med en lidt mindre plov, så MY´eren rent faktisk kan køre uden at ploven går på skinnerne Sad

At dømme udfra billedet af den kommende MY´er i sparebemaling, så ser det ikke ud til at plov situationen er løst Sad

Jeg kender flere med NMJ MY´ere, hvor de ganske ufrivilligt er blevet til vitrinemodeller.

Jeg var ikke klar over, at det kunne være et problem, at ploven er så lavthængende, at det går imod skinnerne. Min eneste NMJ-model, en El13, har ikke det problem. Til gengæld ser det ud som om, at de har genbrugt netop ploven fra en El13 (http://www.nmj.no/1000577.html) på NMJ's version af DSB MY 1148 (http://www.nmj.no/nmj-topline-90103-dsb-my-1148-dc.html). Det er nok i praksis ikke situationen, men i mine øjne er den plov, der er påsat MY 1148 så klumpet og forskellig fra virkeligheden, at det virker som om, at den er påsat ud en devise om, at ".. her hos NMJ har vi kun een plov, og den bruger vi på alle vores modeller. Dermed færdig".

Det er muligvis trukket lidt kraftigt op, og det er helt sikkert også et udsagn farvet af, at jeg engang stod i NMJ's butik i Oslo og havde MY 1148 i hånden - overvejede at købe den - og bemærkede over for de to ekspedienter, at ploven sprang noget i øjnene som værende ikke specielt meget i overensstemmelse med forbilledet. Den diskussion var de ikke lige indstillet på og blev ved med at fremhæve, at NMJ's MY 1148 var den til dato mest korrekte og detaljerede model af en MY. Det er/var sandsynligvis også korrekt, og jeg havde selv bemærket, at det er/var fx den eneste model, hvor den store røde (stop?) knap på siden vitterlig er rød, men i mit helhedsindtryk vægtede ploven (og bemalingen omkring vinduer/lygter) så meget, at jeg endte med ikke at købe.

Mvh Toftegaard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Video: https://www.youtube.com/watch?v=XZfLGuq1a30

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Befalingsmand

Holbæk

Indlæg: 376

PB

Toftegaard skrev:

LasseSteen skrev:

Så er det spændende at se om NMJ fremover leverer med en lidt mindre plov, så MY´eren rent faktisk kan køre uden at ploven går på skinnerne Sad

At dømme udfra billedet af den kommende MY´er i sparebemaling, så ser det ikke ud til at plov situationen er løst Sad

Jeg kender flere med NMJ MY´ere, hvor de ganske ufrivilligt er blevet til vitrinemodeller.

 

Det er muligvis trukket lidt kraftigt op, og det er helt sikkert også et udsagn farvet af, at jeg engang stod i NMJ's butik i Oslo og havde MY 1148 i hånden - overvejede at købe den - og bemærkede over for de to ekspedienter, at ploven sprang noget i øjnene som værende ikke specielt meget i overensstemmelse med forbilledet. Den diskussion var de ikke lige indstillet på og blev ved med at fremhæve, at NMJ's MY 1148 var den til dato mest korrekte og detaljerede model af en MY. Det er/var sandsynligvis også korrekt, og jeg havde selv bemærket, at det er/var fx den eneste model, hvor den store røde (stop?) knap på siden vitterlig er rød, men i mit helhedsindtryk vægtede ploven (og bemalingen omkring vinduer/lygter) så meget, at jeg endte med ikke at købe.

Mvh Toftegaard

 

 

 

Alt ære og respekt for NMJ, men ploven SER forkert ud.

 

Det er den underlige støbning inde i midten op mod snuden af lokomitivet der virker "klodset" udført.

 

Hvis man sammenligner modellen med dette billede, er det ret tydeligt.

 

http://www.jernbanesider.dk/Dsc0338.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Kim Stapelfeldt skrev:

Alt ære og respekt for NMJ, men ploven SER forkert ud.

Det er den underlige støbning inde i midten op mod snuden af lokomitivet der virker "klodset" udført.

Hvis man sammenligner modellen med dette billede, er det ret tydeligt.

http://www.jernbanesider.dk/Dsc0338.JPG

 

Den er også forkert, det er der slet ingen tvivl om.

Men det værste synes jeg nu engang er, at den går på skinnerne. Har man bare en lillebitte stigning (og her mener jeg virkelig lillebitte), så er man nød til helt at fjerne ploven Puzzled

Ellers synes jeg faktisk det er en rigtig flot MY. Men ploven er simpelthen grund nok til, at jeg ikke har købt en NMJ MY.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.