Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

nmj my 1148 topline

Jeg vil ville høre om der er nogen der ved om den nye topline model af my 1148  er basseret på heljans overdel ?   Jeg synes jeg læste engang på nmj's webside at de havde indgået et sammenarbejde med heljan om at fabrikere topline modeller, og jeg synes også at jeg så nolge billeder af nogle norske my'er der var basseret på heljans overdel.

Ud fra de billeder jeg har set på nettet af topline modellen, ser den flot ud med mange detaljer, men de har de grimme støbegrater på siden som også heljans my'er har.

Er det virkelig en model som nmj selv har opbygget fra grunden med deres egen overdel og underdel ?   Jeg er sådan lidt skeptisk overfor modellen,  da jeg dog har set den hos forhandlerne, men ikke fået lov til at holde den i hånden,  men kun set den igennem en vitrine,  jeg har heller ikke fået svar på nogle af de mange spørgsmål jeg havde omkring modellen fra forhandlerne ? da de er meget sparsomme med informationer omkring modellen,  jeg vil jo gerne vide en masse omkring modellen, og se og føle modellen inden jeg overhovedet overvejer at købe modellen.

Er der muligvis nogen af jer der evt har modellen der kan fortælle noget omkring modellen mht detaljer, og om det virkelig er en model nmj har opbygget helt fra bunden uden heljan ?  også om den kører godt,  er den mere detaljeret end marklins nye My ?

Vh Otto

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Otto,

Ottojensenhotter skrev:

Jeg vil ville høre om der er nogen der ved om den nye topline model af my 1148  er basseret på heljans overdel ?   Jeg synes jeg læste engang på nmj's webside at de havde indgået et sammenarbejde med heljan om at fabrikere topline modeller, og jeg synes også at jeg så nolge billeder af nogle norske my'er der var basseret på heljans overdel.

Jeg ved at NMJ tidligere har haft Heljan MY'er produceret og på enkelte detaljer opdateret specielt til dem - det er nok billeder af disse ældre ting du har set?

Ottojensenhotter skrev:

Ud fra de billeder jeg har set på nettet af topline modellen, ser den flot ud med mange detaljer, men de har de grimme støbegrater på siden som også heljans my'er har.

Det er rigtigt at den har grater - det har både Heljan's og Roco's også - men optisk set synes jeg faktisk at NMJ er sluppet lidt bedre afsted med deres version - jeg har set dem opstillet ved siden af hinanden hos Kystbanen og denne sammenligning faldt nok egentlig ud til NMJ's fordel synes jeg - men den slags er jo altid en smagssag.

Ottojensenhotter skrev:

Er det virkelig en model som nmj selv har opbygget fra grunden med deres egen overdel og underdel ?   Jeg er sådan lidt skeptisk overfor modellen,  da jeg dog har set den hos forhandlerne, men ikke fået lov til at holde den i hånden,  men kun set den igennem en vitrine,  jeg har heller ikke fået svar på nogle af de mange spørgsmål jeg havde omkring modellen fra forhandlerne ? da de er meget sparsomme med informationer omkring modellen,  jeg vil jo gerne vide en masse omkring modellen, og se og føle modellen inden jeg overhovedet overvejer at købe modellen.

Mit klare indtryk er at JA - det er en komplet nyudvikling, mit bud er produceret for NMJ måske i Kina... Den føles meget let når man har den i hånden, nok medvirkende årsag til at den trækker overraskende dårligt hvilket den bliver kritiseret for rundt omkring...

Ottojensenhotter skrev:

Er der muligvis nogen af jer der evt har modellen der kan fortælle noget omkring modellen mht detaljer, og om det virkelig er en model nmj har opbygget helt fra bunden uden heljan ?  også om den kører godt,  er den mere detaljeret end marklins nye My ?

Jeg er som skrevet ovenfor helt overbevist om at det er en komplet nyudvikling, den ser på mange områder helt anderledes ud end de "gamle" fra Heljan og Roco - og jeg synes faktisk den er pæn, omend de sorte lygtekranse måske syner af for meget for min personlige smag... 

Hvorvidt den er mere detailleret end Märklin's nye maskine er svært at svare på - der er lagt energi i ret forskellige detaljer, f.eks. har Märklin's fået løftekroge på taget - som nok er for kraftige, men til gengæld næppe knækker af... Jeg har kigget på den vinrøde fra Märklin og er i syv sind om hvorvidt jeg skal have den - jeg synes at dens vingehjul ser alt for "fladt" ud og det er også ærgeligt at "fartstriberne" er blevet hvide istedet for cremefarvede - men den frister mig på den anden side da overdelen er helt i metal og den har klassisk Märklin "tyngde"... Smile

Jeg skal klart have en ny MY snarest - og det står pt. mellem Märklin's rød-sorte og NMJ's rød-sorte, hvor jeg nok pt. har en svag preference for Märklin's... Men jeg vil som dig se den 'live' først... Og er der et eller andet der springer i øjnene på den "dårlige" måde kunnne det let falde ud til NMJ's fordel - selvom den vist nok har norske plove på...

Nuvel - vi har med modeller at gøre - som jo er miniature "fortolkninger" af virkeligheden, hvorfor den enkelte producent har øje for andre detaillier end de andre - hvorfor Heljan's, Roco's, NMJ's nye og også Märklin's har "fejl" - og det er en smagssag hvilken man ender med bedst at kunne lide... - Hvortil kommer køreegenskaberne naturligvis.  Smile

For mig kommer slaget til at stå imellem "de to nye" sammenlignet direkte og fysisk hos forhandleren! Smile

Mvh,

Peter

Edit: Den flotteste MY-model nogensinde var jo nok egentlig NMJ's gamle Superline i messing - selvom der formentlig også var fejl på den, trods prisen på > 9000 NOK! Wink

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ottojensenhotter

Indlæg: 65

PB

Tak for svaret.  Ja jeg mente nok at nmj havde et sammen arbejde med heljan engang med deres topline modeller.    

Jeg har ikke stået med modellen i hånden, men jeg håber og tror på at nmj virklig har opbygget deres egen model helt fra bunden,  det er dog ærgeligt med de støbegrater som jeg synes er noget sjusk.

Mit valg ville umiddelbart falde på trix My når den udkommer, da jeg kører 2-skinne jævnstrøm og fordi overdelen er metal,  men igen det at jeg heller ikke har stået med marklins/trix model i hånden, og studere detaljer og vægt.

Vh Otto

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.