Hej
Jeg har nu læst ret meget om farver på vogne og loko herunder med eller uden dør i fronten af MY.
Lad os slå fat at DSB ikke havde et fast farvedesign før 1972 ! Den brune farve er meget varierende, lige som vinghjulet også har været forskellig artet, dette kan ses i www.banen.dk nr 130 hvor de er opstillet i Tyskland 1148 var foreks. med dør i snuden, og 1151 var uden 1140s vingehjul var gennemsigtig og sådan sådan kan vi finde masser af varianter.
Hvad vogne (de brune også de røde) angår kan man se at der er striber på tværs af vogne og nogle især de røde er matte i farven, dette skyldtes ofte at de ikke blev skyllet rigtig af, al vask foregik med håndkraft og hvis man ikke fik skyllet vognen korrekt af så kom der med tiden striber, og den røde maling på de nydesignet vogne blev bleget af, dette skyldtes at der blev brugt oxsalsyre for at tage bremsestøv, og de ældre vil huske at selv vinduerne havde nogle rust hjørner, af netop bremsestøv. Det med bremsestøv forsvandt delvis i 80 og 90ne da mag så begyndte at bruge kunststopf, som så skabte andre problemer, nemlig at hjulene blev ret varme. og at hjulringen sprang af.
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej Fjorbak,
Jeg har nu læst ret meget om farver på vogne og loko herunder med eller uden dør i fronten af MY.
Lad os slå fat at DSB ikke havde et fast farvedesign før 1972 ! Den brune farve er meget varierende, lige som vinghjulet også har været forskellig artet, dette kan ses i www.banen.dk nr 130 hvor de er opstillet i Tyskland 1148 var foreks. med dør i snuden, og 1151 var uden 1140s vingehjul var gennemsigtig og sådan sådan kan vi finde masser af varianter.
Du har helt ret i at der var variation - og det endda både før og efter Design manualen (f.eks. de MY'er der har kørt med DSB og kongekrone...
)
Nu har jeg ikke lige Banen 130 ved hånden - men kan du se om der er nogen datering på det billede?
I hvert fald synes jeg at variationen omkring dør i snuden og vingehjul måske syner lidt mindre end det du antyder når jeg ser på disse billeder fra jernbanen.dk:
* 1140 i Århus 1976
* 1148 i København 1977
* 1151 i København 1973 (sort/hvid)
Jeg kan tage fejl, men det eneste "gennemsigtige" vingehjul jeg har set er synligt billederne af 1143 på denne side på nohab-gm.de (maskinerne der var/er i Haldensleben) - ser det vingehjul du omtaler gennemsigtigt ud på samme måde?
(Edit: Banen nr. 130 kan ses på issuu.com her - og billederne er fra præcis den lejlighed i 2012... - Altså relativt nyopmalede vinrøde maskiner eksporteret til Tyskland efter tiden hos DSB...)
På netop de billeder (der jo er "nye" / fra efter tiden hos DSB) har 1151 ganske rigtigt ikke nogen dør - men det har den altså hele vejen igennem både vinrød og design-periode hos DSB hvis man kan stole på dens side på jernbanen.dk - og det tror jeg man kan.
Men ellers er jeg da enig med dig - der har været og er stor variation i jernbanemateriellet - og de fleste model-variationer er da også til at leve med. (Og man kan sige patinering næsten er et must hvis maskiner og vogne skal se "rigtige" ud - men personligt nænner jeg det næsten ikke på et helt nyt, dyrt lok...
- Men jeg overvejer da at eksperimentere lidt med det - og måske købe ydelser hos f.eks. Asmark til de nye flotte ting...
)
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
fjorbak
Indlæg: 583
Hej Peter
Jo men jeg ville ikke gå ind i den debat som var omkring Márklins ny MY med hensyn til planitering er jeg selv lidt ved ikke, men det ender nok med at komme i gang, med det både på tog og skinner.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Med venlig hilsen
Skott
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
MY1148 ser noget forkert ud, uden den underhængte plov. som om nogen har taget det øverste 'tandsæt' på maskinen :)
Ja...
Og det er også lidt synd at de har været med skærebrænderen på alle de andres plove og reduceret dem til banerømmere - men det er givetvis et krav for at befare tyske skinner...
Dog altid noget at der er bevaret lidt ekstra af disse fine maskiner!
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej
Jeg har nu læst ret meget om farver på vogne og loko herunder med eller uden dør i fronten af MY.
Lad os slå fat at DSB ikke havde et fast farvedesign før 1972 ! Den brune farve er meget varierende, lige som vinghjulet også har været forskellig artet, dette kan ses i www.banen.dk nr 130 hvor de er opstillet i Tyskland 1148 var foreks. med dør i snuden, og 1151 var uden 1140s vingehjul var gennemsigtig og sådan sådan kan vi finde masser af varianter.
Hvad vogne (de brune også de røde) angår kan man se at der er striber på tværs af vogne og nogle især de røde er matte i farven, dette skyldtes ofte at de ikke blev skyllet rigtig af, al vask foregik med håndkraft og hvis man ikke fik skyllet vognen korrekt af så kom der med tiden striber, og den røde maling på de nydesignet vogne blev bleget af, dette skyldtes at der blev brugt oxsalsyre for at tage bremsestøv, og de ældre vil huske at selv vinduerne havde nogle rust hjørner, af netop bremsestøv. Det med bremsestøv forsvandt delvis i 80 og 90ne da mag så begyndte at bruge kunststopf, som så skabte andre problemer, nemlig at hjulene blev ret varme. og at hjulringen sprang af.
Hej "Fjordbak"
Det er bestemt ikke rigtigt at DSB ikke havde et "design-program" inden 1972, det hed bare noget andet! Man havde skam farve numre for næsten alt hvad der blev malet, farveafvigelserne er for det meste de forskellige grader af slid og andre påvirkninger. De gamle vingehjul fandtes grundlæggende i to varianter.: 1. den der sad på MY / MX. 2. En mere moderne udgave der blev brugt på MA lyntog og MZ lokomotiver. Du kan ikke basere noget på de langt senere udgaver af det gamle design.
Kunststof bremseklodserne er fra sidst i halvfjerdserne og forsvandt (heldigvis) meget hurtigt igen, så rustfarvede vogne var der lige til det sidste. Togsæt IC3 med flere bruger alle skivebremser og er ikke helt så rustfarvede men sorte!
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere