Picture

Torndahl

Indlæg: 104

PB  Blog  Hjemmeside

Mosebanen med mere om Airbrushen

Denne gang om levetidsforlængelse af en Evolution fra tyske Harder & Steebeck, tips og tricks samt en nyhed fra Vallejo. Sluttelig lidt nostalgi om gode gamle Humbrol mfl.

Mvh

Red.

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.651

PB

Du skriver i dit sidste indlæg om lukning af de små dåser.

Min konen var i længe - hende der malede - men da jeg sidste sommer byggede en coaster, kom der flere forslåede dåser fra Humbrol frem.

Jeg fandt en passende skruetvinge, hvor hovedet passede med låget, og fik lidt olie på den, og så kunne vi lukke selv de mest genstridige låg ......... 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 104

PB  Blog  Hjemmeside

Når det gælder maling, så skal man sætte den dygtigste til det ! 

Humbrolfarverne var jo meget gode og meget holdbare. Hvis låget var/er tæt, så kan de holde sig i årevis

Det er fint, at du har fundet en måde at få låget sat ordentligt på igen - for som skrevet, der lå en svaghed. Og, de er meget lettere at male med pensel og airbrush. Enamel er bedre til at nivellere efter påføring og dermed skabe en ensartet overflade. Der har akrylfarver haft en svaghed. Men MIG betoner nøje i sin reklame for sine nye Atomfarver, at de er fuldt ud lige så gode som enamel på disse punkter. Han betoner dog også, at de tørrer hurtigere end de "gamle" farver, og det kan måske give problemer for airbrushen - flere tilfælde af Dry Tip ? Der jo netop skyldes indtørret maling. Men lad os se.

Mvh

LT  

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 274

PB  Blog

I en Engelsk tråd fortæller en kemiuddanet som har genoptaget modelhobbyen at han med held har genoplivet Humbrol Enamel efter 40 år på lager, han skriver at der tilsættes Humbrol Enammel thinner og så lader han bøtten stå et stykke tid til fortynderen er absorberet af malingen og gentager om nødvendigt, han skriver også at omtalte Humbrol fortynder er nødvendig fordi den indeholder den rigtige sammesætning af kemikalier, og anbefaler ikke at anvende asetone eller andet da det kan opløse plastik eller ødelægge malingen. 

Når jeg søger på Humbrol Enammel thinner, samt Humbrol enamel så ser det ud til at det stadig kan købes, jeg syntes ellers at have læst at det ikke må sælges i EU mere.

Når akryl maling har været på lager et stykke tid, kan det også kræve genoplivning er der nogen der har gode erfaringer som de vil dele om det emne ?

Vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 104

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Andersen

Det er utroligt, hvad Humbrols gamle farver kunne holde til ! Jeg har brugbare dåser, som er flere end 20 år gamle og indholdet kan stadig anvendes. Hvad angår Humbrols nuværende farver, vil du kunne læse om dem i næste udgave af Mosebanen i Redaktørens hjørne. 

Jeg har en hel del erfaringer med "gamle" dåser med akrylmaling. Jeg kan ikke undgå problemet, da jeg gætter på at besidde mellem 3-400 små flasker, og det hænder ret ofte, at jeg glemmer een og anden i længere tid. Det er min personlige erfaring (andre kan have andre oplevelser), at de vanskeligere at "genoplive" - afhængigt af alderen naturligvis, og at man skal være meget forsigtig med resultatet. Årsagen er, at gamle akrylmalinger tørrer på en måde, så de danner små klumper eller urenheder, om du vil. Det gør mindre, hvis du anvender dem med en pensel, men det kan få svære følger, såfremt du hælder den tilsyneladende genoplivede maling ned i en airbrush......gør det ikke. Du skal i hvert fald si den først. Og det kan man godt, men det kan grise. Så i den situation ville jeg købe en ny og frisk. Prisen er jo ikke høj.

Men succeen med genoplivningen afhænger også af den beholder, som malingen opbevares i. Jeg gætter på, at det meste af den maling, vi ligger inde med, opbevares i de vanlige 17 ml flasker. De har en tendens til, at der danner sig propper af indtørret malig i toppen, og det er for de meste skidt, af de nævnte årsager. Men, man kan være heldig, at proppen har lukket for luften, så malingen nede i flasken har overlevet. Men kig godt efter. Mig's nye beholdere skulle være fremstillet på en sådan måde, at de forlænger malingens liv, og at malingen oven i købet ikke behøver at rystes så grundigt som tidligere.....! Hmm, jeg er en anelse skeptisk. Men vil følge de beholdere, jeg har, nøje. Håber det besvarer dit spørgsmål.

Mvh

LT

Mosebanen

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 274

PB  Blog

Ja tak for svar LT,  kan man hvis det for eks. Er vallejo air maling og den er flydende (som minimælk) som da man købte den, regne med at den er anvendelig ? Jeg har læst at man skal holde sig til samme mærke maling som fortynder mv. Fordi at det også med akryl er tilsætning formuleret til malingen.

Vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 104

PB  Blog  Hjemmeside

Ja, det vil jeg tro. Du kan faktisk godt inspicere malingen ved at hælde en lille smule ud på et stykke plastik eller i et lille tidligere isbæger - helst hvidt - og kigge den igennem. Så kan du være heldig at afsløre evt. urenheder. Men prøv bare, du kan jo allerhøjest komme til at bruge et kvartes tid på at rense dysen på din airbrush, hvis det alligevel giver problemer. Du kan også give kompressoren lidt flere psi og således blæse snavset ud under tryk. Husk at sætte trykket ned igen efter operationen. Du kan også løsne urenheder ved at trække i nålen - frem og tilbage - i den udskæring der muligvis er bagpå din airbrush sammen med blæsetricket. Det er ikke alle, der har en udskæring, men de fleste har den, og det er til det formål, at den er der.

M.h.t. fortynder så er der nok gået en smule religion i det. Firmaerne tjener godt på både fortynder og rensevædske ! Jeg fremstiller mine egne til en brøkdel af prisen, og de virker fint. Vedrørende de nye farver - ATOM - fra Mig, indrømmer firmaet, at man sagtens kan bruge vand. Vedrørende Vallejo har jeg brugt vand, jeg har brugt MIg's Thinner for Acryllics, jeg har brugt min egen - ingen problemer. Skal man gå til bunds i det, så er der nok en lille bitte sandhed i, at hver producent kender sine egne farvers sammensætning og blander en fortynder, som på alle måder passer til dem. Min konklusion er, lav den selv, det er uhyre enkelt. Der findes utallige opskrifter på YouTube. Jeg sender dig gerne een, hvis du måtte ønske det på en PM.

Mvh

LT

 

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 274

PB  Blog

Endnu engang tak, jeg har faktisk lavet min egen fortynder, men mangler at få erfaring med den, jeg anvender stort set kun Vallejo, men har godt set den anden Spanske producent med det uselviske navn Mig  Big smileLaughing out loud Så det skal prøves.

Vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.