Mosebanens redaktion besøgte i juli måned Kystbanen for at undersøge, hvorledes det står til med at sælge mdeltog i Danmark. Det kom der mange spændende informationer ud af. Redaktionen blev i hvert fald overrasket flere gange. Men læs selv !
Mvh
Redaktionen
__________________
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Jeg har gennemlæst – et par gange for at være sikker – ”Mosebanen” sidste artikel om bl.a. priser og prissættelse, ”rigtige” forhandlere – med en fysisk butik - og de andre imellem.
Jamen, var det ikke også lige netop dette, der egentligt også er kimen i tråden ”McK´s produkter til tælling” startet af en nok ikke helt så uerfaren og uvidende MJ entusiast i gamet. Altså om den tilsyneladende manglende service og manglen på reservedele hos nogle MJ forhandlere, ikke er lidt selvforskyldt?
Jeg synes at man skal læse Mosebane artiklen igennem et par gange, se indad og tænke på, om vi vil have MJ forretninger med service, reservedele og et større udvalg og betale det mere det koster eller alternativet som beskrevet sidste i artiklen og vist herunder:
”Et perspektiv i sagen er vel også, at vi som forbrugere bør overveje nøje, om ikke vi gør klogt i at understøtte de gode forretninger, der giver os den gode service, som bytter materiellet eller reparerer det uden protester eller besværligheder, når vi har købt noget mindre godt fra en producent, i stedet for absolut at søge at spare et par kroner på materiellet på en “fjern” hjemmeside muligvis også i et fjernt land, helt uden de ovennævnte indlysende fordele? Vi er overbevist om det”!
Sådan noget lidt op i tiden: handler man modeltog til TEMU priser, får man også den service man betaler for, hvis der er fejl.
Steff
Steff
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Jeg har gennemlæst – et par gange for at være sikker – ”Mosebanen” sidste artikel om bl.a. priser og prissættelse, ”rigtige” forhandlere – med en fysisk butik - og de andre imellem.
Jamen, var det ikke også lige netop dette, der egentligt også er kimen i tråden ”McK´s produkter til tælling” startet af en nok ikke helt så uerfaren og uvidende MJ entusiast i gamet. Altså om den tilsyneladende manglende service og manglen på reservedele hos nogle MJ forhandlere, ikke er lidt selvforskyldt?
Jeg synes at man skal læse Mosebane artiklen igennem et par gange, se indad og tænke på, om vi vil have MJ forretninger med service, reservedele og et større udvalg og betale det mere det koster eller alternativet som beskrevet sidste i artiklen og vist herunder:
”Et perspektiv i sagen er vel også, at vi som forbrugere bør overveje nøje, om ikke vi gør klogt i at understøtte de gode forretninger, der giver os den gode service, som bytter materiellet eller reparerer det uden protester eller besværligheder, når vi har købt noget mindre godt fra en producent, i stedet for absolut at søge at spare et par kroner på materiellet på en “fjern” hjemmeside muligvis også i et fjernt land, helt uden de ovennævnte indlysende fordele? Vi er overbevist om det”!
Sådan noget lidt op i tiden: handler man modeltog til TEMU priser, får man også den service man betaler for, hvis der er fejl.
Steff
Her kommer du ind på det svære spørgsmål om, hvor f.eks. skal man købe de dyre standard ting.
Vi købte i 2018 2 Märklin ting - en CS3+ & den nye Ardelt kran.
Den gang bød jeg 11.000 for begge dele, hvor vi aftalte, at det var 5.500 kr. for hver del ( katalogprisen var ca. 14.000 kr )
CS3+ blev afhentet på DMJU messen, men den anden del var mere vanskelig at få leveret, men til sidst lykkedes det, og desværre endte det - for den nu afdødede forhandler - at lyset på udlæggeren var gået ud. Så den blev afleveret og blev erstattet af en ny, så det endte godt for os !
Man kan også tænke sig en Märklin MY'er - den nyeste model - til 1800,- eller til 2100,-. Fragten er den samme, men hvor skal man aflevere sin ordre. Her er der tale om et standard produkt og forsendelsen er den samme / hvor skal man aflevere sin ordre for garantien er den samme !!!!
Da Märklin kom med deres E maskine, og vi stod på Museet og hørte på, så ringede eller skrev jeg til en forretning og aftalte 4400,- kr for 1 stk lokomotiv + en tilgodeseddel på 400,- kr.
Nu senere er prisen for dette lokomotiv dalet fra slutningen af 4900,- kr til under 4000,- kr. fra en ikke Temu forhandler.
Det med at købe tog af den mere dyre slags er ikke så let, men de billige ting til en 100,- er endnu sværere ..................
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
mikkelwf
Indlæg: 79
Sådan noget lidt op i tiden: handler man modeltog til TEMU priser, får man også den service man betaler for, hvis der er fejl.
Steff
Bare lige så vi får anekdoten på plads - vi er enige om et TEMU er en kinesisk hjemmeside, der sælger billigt skrammel, og ikke bare ikke hjemmeside, der sælger mærkevarer billigt? Godt så. En lidt mærkelig anekdote til den opstillede problematik.
Og købeloven gælder sjovt nok også når man har købt en model hos en billig forhandler. Men ja, nogle forhandlere satser direkte på service frem for pris - der må man jo selv finde dem balance man selv vil satse på (og støtte).
I øvrigt forstår jeg ikke helt bemærkningen om "manglende reservelede hos forhandlerne" - er det forventeligt at ens forhandler ligger inde med samtlige reservedele til hele varelageret (det er nok nemmere og i sidste ende billigere at tage reservedelene hjem fra producenten).
I forhold til McK-tråden, det virker til den pågældende skribent har været aldeles uheldig, men persolingt er jeg komplet uenig i hans konklusion. McK/Dekas yder formidabel service ift. sammenlignelige producenter (ACME, LS Models oa.). Prøv i bare at se om de (de andre nævnte producenter) bare én eneste gang har besvaret en mail fra en kunde eller i øvrigt haft nogen form for reservede på lager (det har de sjovt nok ikke). Piko skrev jeg en gang til for at få svar på et problem (de havde lavet en mandags-motor), dem måtte jeg kontakte på tre forskellige platforme og det tog over en måned for dem at svare, og der måtte jeg i øvrigt bare selv købe en ny motor (selvom det var anerkendt de havde lavet model med en fejlbehæftet motor - tak for service (modellen var købt brugt og uden alm. reklamationsret bare for opklaringens skyld). Og de store (MaTrix og Roco) laver altså også deres andel af fejl og mandagsmodeller.
Lang historie kort - jeg tænker egenligt ikke mck-tråden direkte har noget med forhandlernes service at gøre.
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Reservedels lager er der ikke rigtigt stemning for, da nogle dele kan ligge rigtigt længe og samle støv hos forhandleren også der er der brug for et godt vare flow, og hvor mange og hvilke reservedele skal man producere når antallet af modeller er 300 ? taler man køretøjer i 1:1 er det det samme ingen forhandler ønsker at have et stort reservedels lager for det er dyrt og i de fleste tilfælde kommer stumperne i løbet af få timer fra det store central lager.
Vh Andersen
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Andersen
Selvfølgelig skal forhandlerne ikke ligge inde med et stort reservedelslager i det bredeste forstand. Men de skal have de "fornødenheder" man "dagligt" bruger som MJ´er, f.eks. hæfteringe, koblinger, AC/DC hjul mv. Også TILBEHØR som skinner, llim, farve, landskab, huse, biler, og, og, og. Og som forhandler af et mærke, har du jo også din direkte kontakt til inportøren eller firmaet og kan derefter agere hurtigt for det der efterspørges. Dette gælder jo også de mere alvorlige ting som reparation, bytte mv. Det er jo professionalt, når der er tale om en fysisk forretning. Men det er jo min mening!!
Der er vel en årsag til at der findes de forskellige led som importør, eller forhandlerkontakt til fremstiller, da jeg går ud fra at ingen dansk producent handler direkte med brugerne?
Sluttelig omkring priser. Hvis man kan sælge et NYT produkt og kun har et overskud på omkring 100 til 150 kr. pr. model til 3000,- til 5000,-kr, siger det jo sig selv, at der er noget galt. Og det er jo DET der ødelægger MJ-hobbyen på længere sigt m.h.t. danske MJ forretninger, hvor man kan se, føle og mærke varen, samt få gode råd (og lidt hyggesnak).
Steff
Steff
gejo
Indlæg: 673
Steff, Der er ikke mange, der handler på samme måde, som du gør - nemlig at købe i den forretning, hvor modellen er dyrest i håbet om en bedre service den dag, du har brug for en resrvedel.
Det er ren nostalgi, men hyggeligt.
Hilsen Gert
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Gert
Jeg køber såmen heller ikke ind hvor det er dyrest, hvem det så end er, selvom jeg bor i den dyreste kommune med flest SUV´er på vejene. Men "min/mine" forretninger er fysiske, der er en god service, altid hjælp ved spørgsmål og et RIGT udvalg af alle størrelser 24-7-365. Kunderne kommer fra hele landet og "hinsidan". Det er der vel en grund til? Vareudvalget, kontakten og at man føler sig velkommen. Og så er der også salg via nettet af nyt og brugt, for alle de der bor i de "momsfrie" områder
OK, har købt via E-bay, da der ikke er nogen forhandlere herhjemme, der handler med "Accucraft" 1:32 RCH 7 plank mineral wagon" med flere
Så mine nostalgi forretninger findes og trives og har nogen af de største kundeunderlag i Danmark, der findes indenfor MJ området.
Steff
NB: Og så har jeg selvfølgelig kontakt til "småforhandlere/fabrikanter" af mere specielle emner, der ikke forhandles i forretninger og besøger dem gerne i deres lille hjemmeudsalg efter aftale eller på MJ messer. Igen fysisk kontakt og rabat for gode kunder.
Steff
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Der findes i hvertfald en producent der sælger direkte til slutbrugeren, jeg husker den ballade der var da lokomotiver kunne købes billigere der end hos forhandlerne. Et lokomotiv der kostede 2500 kr kan i dag købes for 1000 kr så jeg tror ikke på præmisen at der kun tjenes 100 kr på et lokomotiv til normal pris, med en husleje hver måned på 15000 kr. Så er der nød til at være god avance på alt der sendes over disken.
Vh Andersen
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Andersen
Se venligst nedenstående taget fra "Mosebanen" ( Besøg hos “Kystbanen” – om at sælge modeltog i Danmark ? – KMK (mosebanen.com) )
"Tilmed oplever vi her hen over sommeren, at kolleger kører kraftige rabatter på nye varer. Vi har derfor i flere tilfælde kunnet indkøbe varer hos disse til rabatpriser, der er lavere end prisen hos importøren/leverandøren. Det er usund forretning !
Et eksempel på de usunde forhold er den nye svenske F-maskine, som koster 679 euro (omkring 5349 kr.) i kataloget. Vi ser en butik sælge den for 3949,33 kr. på sin hjemmeside. Hvorledes hænger det nu sammen? Lad os prøve at regne købet igennem. Da indkøbsprisen hos Märklin er 3050 kr. inkl. moms, hvortil der lægges 1 % af varens værdi i fragt, bringer det lokomotivets pris op på 3080 kr. Tager vi butikkens tilbudspris på de 3949,33 kr. og trækker momsen fra, så ender vi på et grundbeløb på 3159,46 kr., hvilket i runde tal betyder, at den pågældende butik tjener kr. 80 på modellen! På sigt må det da undergrave butikkens økonomi og troværdighed, og ikke mindst genere den kunde, som købte modellen måneder eller et år tidligere til en højere pris!".
Så det sker altså
Steff
Steff
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Kære Steff
Citat fra mosebanen
Vi skal have volumen for at kunne købe stort ind og understøtte et bredt sortiment. Omsætning, der berettiger at kunne købe stort ind. Måske top 2 i Danmark.
Citat slut
Altså kommer det også an på indkøberen, jeg ved godt det ikke kan sammenlignes men i tøj branchen er avancen 60/70 procent.
Vh Andersen
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Øhhhhhhhhhhhhh ja.
Og hvor og hvad har det så noget at gøre med prissættelser som nævnt i eksemplet fra Mosebanen? Altså at modeller sælges med et næsten "break even" økonomisk, for så må husleje og arbejdskraft jo være gratis eller frivillig, ikke sandt? DET er jo så næsten at føre piratvirksomhed med et bestemt formål, hvad det så end er.
Steff
Steff
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Kære Steff
Det kan også kaldes købmandskab og mængde rabat at en forhandler får varen billigere end konkurrenterne kan købe den samme vare til altså er man dygtig til at købe ind og dermed kan sælge billigere og stadig tjene penge, det har været kotymen i landbruget at når man spurgte hvordan det gik så græd landmanden ned over sin nye store Mercedes mens han klynkede det kan næsten ikke hænge sammen.
Men hvis jeg ikke har ret hvad er så højdespringerne inden for indtjeningen i modeltogsbranchen ?
Vh Andersen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Der skal lige regnes på om 679 € bliver 5349,- !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
gejo
Indlæg: 673
Kære Andersen
Se venligst nedenstående taget fra "Mosebanen" ( Besøg hos “Kystbanen” – om at sælge modeltog i Danmark ? – KMK (mosebanen.com) )
"Tilmed oplever vi her hen over sommeren, at kolleger kører kraftige rabatter på nye varer. Vi har derfor i flere tilfælde kunnet indkøbe varer hos disse til rabatpriser, der er lavere end prisen hos importøren/leverandøren. Det er usund forretning !
Et eksempel på de usunde forhold er den nye svenske F-maskine, som koster 679 euro (omkring 5349 kr.) i kataloget. Vi ser en butik sælge den for 3949,33 kr. på sin hjemmeside. Hvorledes hænger det nu sammen? Lad os prøve at regne købet igennem. Da indkøbsprisen hos Märklin er 3050 kr. inkl. moms, hvortil der lægges 1 % af varens værdi i fragt, bringer det lokomotivets pris op på 3080 kr. Tager vi butikkens tilbudspris på de 3949,33 kr. og trækker momsen fra, så ender vi på et grundbeløb på 3159,46 kr., hvilket i runde tal betyder, at den pågældende butik tjener kr. 80 på modellen! På sigt må det da undergrave butikkens økonomi og troværdighed, og ikke mindst genere den kunde, som købte modellen måneder eller et år tidligere til en højere pris!".
Så det sker altså
Steff
Resultatet er forkert. De 3080 kr. indkøb er med moms og salgsprisen på 3949 kr. er med moms. Differncen er altså 869 kr. med moms. Momsen udgør 174 kr. som skal betales af forhandleren, tilbage bliver en fortjeneste på 695 kr.
Det kan vel gå an uden tab.
hilsen Gert
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Gert
Dit regnskab er da OK ud, men jeg har ikke lavet udregningerne i eksemplet, det har en forhandler, så det er vel der via Mosebanen spørgsmålet skal rettes?
Ellers kommer der nok ikke det korrekte svar ved sammenligning med tallene og ikke mindst hvorfor der er forskel?
Steff
NB: A propos priser, køre omlidt til Legetøjsmarked i Frb. hallerne for at se om der er noget andet end gammelt Märklin
Steff
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
NEJ. Dit regnskab ligner noget, der er løgn. Du skal have skolepengene tilbage. Hvis du kun vil betale 174 kr i moms, så skommer skat efter dig.
Momsen er 3949,33'0,2=789,866 Det giver forhandleren 3949,33-789,866=3159,464 og da hans indkøbspris er 3080 får vi 3159,464 - 3080 = 79,464 i avance.
Jeg kunne aldrig drømme om at investere så mange penge med så lille en avance.
Thomas
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Kære Gert
Dit regnskab er da OK ud, men jeg har ikke lavet udregningerne i eksemplet, det har en forhandler, så det er vel der via Mosebanen spørgsmålet skal rettes?
Ellers kommer der nok ikke det korrekte svar ved sammenligning med tallene og ikke mindst hvorfor der er forskel?
Steff
NB: A propos priser, køre omlidt til Legetøjsmarked i Frb. hallerne for at se om der er noget andet end gammelt Märklin
Måske tjener forhandleren sin løn på legetøjsmarkedet når han sådan sender lokomotiver afsted næsten uden at tjene på dem
gejo
Indlæg: 673
Thomas, Forhandleren trækker momsen på indkøbet fra den moms han skal opkræve ved salget - altså betaler han kun moms af forskellen mellem indkøbspris og salgspris. Sådan er momsreglerne.
Gert
hardwaretec
Dragør
Indlæg: 72
hi
nu har jeg fulgt med i denne debat
jeg synes at der mangler noget i dette inlæg
hvad så hvis det er en der kun sælger på internet alså uden en butik
kan det så lade sig gøre
mvh
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære hardwaretec
Jeg kan sagten læse og forstå det du skriver, men skal vi ikke prøve på at holde tråden og bidrage til den! Altså prøve at svare på det indledningsvise spørgsmål og den udregning der blev lavet. Momsberegningen kan man ikke blive enige om og dermed hvad forhandlerens avance bliver. Det var vel det der er humlen og ikke hvad andre gør, vel?
Bedste hilsener
Steff
Steff
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Thomas, Forhandleren trækker momsen på indkøbet fra den moms han skal opkræve ved salget - altså betaler han kun moms af forskellen mellem indkøbspris og salgspris. Sådan er momsreglerne.
Gert
Øh nej.
Hvad er moms?
Moms er en afgift, der ofte kaldes for salgsskat eller værdiafgift. Det er en skat, der typisk bliver pålagt ved salg af varer og tjenester. Momsen er typisk på 25% i Danmark. Købere betaler momsen, men det er virksomhederne, der er ansvarlige for at indberette og betale moms til skattemyndighederne.
Du kan selv kigge her.
https://momsberegner.dk/
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Bing Videoer
Så kan i lære det
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Gert, vor ved du det fra?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Jeg tror at du har en stor fremtid som succesfuld sælger af modeltog. Det lyder til at du let kan komme til at tjene masser af penge.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Et eksempel på de usunde forhold er den nye svenske F-maskine, som koster 679 euro (omkring 5349 kr.) i kataloget. Vi ser en butik sælge den for 3949,33 kr. på sin hjemmeside. Hvorledes hænger det nu sammen? Lad os prøve at regne købet igennem. Da indkøbsprisen hos Märklin er 3050 kr. inkl. moms, hvortil der lægges 1 % af varens værdi i fragt, bringer det lokomotivets pris op på 3080 kr. Tager vi butikkens tilbudspris på de 3949,33 kr. og trækker momsen fra, så ender vi på et grundbeløb på 3159,46 kr., hvilket i runde tal betyder, at den pågældende butik tjener kr. 80 på modellen! På sigt må det da undergrave butikkens økonomi og troværdighed, og ikke mindst genere den kunde, som købte modellen måneder eller et år tidligere til en højere pris!".
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår, vorfor en forhanler sådan har brug for at ynke i fuld offentlighed?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
gejo
Indlæg: 673
Gert, vor ved du det fra?
Det står i artiklen.
Gert
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Gert, vor ved du det fra?
Det står i artiklen.
Så giver regnestykket jo ingen mening!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Gert, vor ved du det fra?
Det står i artiklen.
Så giver regnestykket jo ingen mening!
Neh. Jeg fatter heller ikke en bjælde længere. Den her virker dog ret enkel.
Hvordan udregnes moms?
Moms udregnes ved at gange prisen for en vare eller tjeneste med momsprocenten. I Danmark er den gældende momsprocent på 25%.
For eksempel, hvis en vare koster 100 kr., vil momsbeløbet være 25 kr. (100 x 0,25). Den samlede pris for varen inklusiv moms vil være 125 kr. (100 + 25).
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
[
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår, vorfor en forhanler sådan har brug for at ynke i fuld offentlighed?
Kære Bent P
Måske skal du også få tårer i øjenene så pengepungen åbnes helt op og du dermed ikke søger efter billigste pris, og hvis du lige løber det igennem jeg har skrevet så kan du ikke finde noget sted hvor jeg antyder at det er en guldgrube at forhandle modeltog.
Vh Andersen
gejo
Indlæg: 673
Gert, vor ved du det fra?
Det står i artiklen.
Så giver regnestykket jo ingen mening!
Neh. Jeg fatter heller ikke en bjælde længere. Den her virker dog ret enkel.
Hvordan udregnes moms?
Moms udregnes ved at gange prisen for en vare eller tjeneste med momsprocenten. I Danmark er den gældende momsprocent på 25%.
For eksempel, hvis en vare koster 100 kr., vil momsbeløbet være 25 kr. (100 x 0,25). Den samlede pris for varen inklusiv moms vil være 125 kr. (100 + 25).
Momsen skal kun betales en gang af en vare - altså skal momsen på indkøbsprisen fratrækkes det samlede momsbeløb. Normalt vil man opgive indkøbsprisen uden moms, og så ville det være så simpelt, som du skriver, men i artiklen er indkøbsprisen opgivet med moms, hvilket er meget atypisk. Forhandleren betaler ikke moms af den vare han køber til videresalg.
Gert.
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Go´morn
Jeg føler som trådstarter en vis forpligtigelse over, at det jeg bringer, er korrekt. Derfor har jeg tilladt mig at undersøge tallenes rigtighed ved kilden:
”Hurtig kommentar: købsprisen på 3080 kr. (405€) er EXCL moms, da den bliver købt i udlandet - i artiklen fremgår prisen som INCL moms - STOR forskel!!!".
Altså er ”Mosebanen” uden skyld i de i artiklen bragte informationer m.h.t. moms.
Så nu kan de agtværdige medlemmer i tråden, få de rigtige tal. Skal lige gøre opmærksomt på, at jeg ingen som helst forstand har på regnskabslære og dermed udregning af moms mv., blot budbringer.
Bedste hilsener
Steff
Steff
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Go´morn
Jeg føler som trådstarter en vis forpligtigelse over, at det jeg bringer, er korrekt. Derfor har jeg tilladt mig at undersøge tallenes rigtighed ved kilden:
”Hurtig kommentar: købsprisen på 3080 kr. (405€) er EXCL moms, da den bliver købt i udlandet - i artiklen fremgår prisen som INCL moms - STOR forskel!!!".
Altså er ”Mosebanen” uden skyld i de i artiklen bragte informationer m.h.t. moms.
Så nu kan de agtværdige medlemmer i tråden, få de rigtige tal. Skal lige gøre opmærksomt på, at jeg ingen som helst forstand har på regnskabslære og dermed udregning af moms mv., blot budbringer.
Bedste hilsener
Steff
På en måde har du blot været budbringer for en forretning, hvor hovedbudskabet "blot" skulle være: Hvorfor opfører andre forretninger ikke, som vi synes det skulle være !
Sådan var det også, da jeg startede med modeltog i 2008, hvor denne forretning angreb Nettog på flere fronter, fordi de ikke gjorde, som man plejede.
I dette tilfælde er det blot en tættere på Centrum ....
Jeg checkede i går forretningens salgspris for samme maskine fra Trix, og her var den nogle hundrede kroner dyrere end AC, så den følger heller ikke den slagne vej, så der er endnu en grund til at være prisbevidst ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.639
Kunne ikke lade være, så et Google'ri for den svenske fra Trix giver:
Forretningen, der skrives om, med den højeste pris 5432,-
Den laveste 4080,-
Og Trix tager 679 €, hvilket omregnet med 7,46 giver 5065,- + lidt momshalløj med D & DK.
Så her forskellen endnu større end ved AC .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Jørgen Steff
Du VRØVLER, jeg er IKKE budbringer for den nævnte forretning, men - hvis ikke gået op for dig - referere til en artikel, hvor der er angivet priseksempler, der for andre giver tanker om avancer og priser på modeltog.
Hvad du synes om forretningen har INTET med denne tråd at gøre.
Steff
NB: Du skal nok få det sidste ord, det er jo åbenbart vigtigt
Steff
TogSvendsen
Indlæg: 442
Venner. Er det ikke fuldstændig ligegyldigt, for os som forbrugere, hvordan forretningerne forvalter deres priser? Vi har fri konkurrence her i landet og butikkerne må selv bestemme deres priser. Det kan og skal ingen, andre end butikkerne selv bestemme. Om butikken tjener penge på varen eller ej, skal ikke kastes på kundernes samvittighed. Det er butikkens eget valg at sælge til indkøbspris, det får sin naturlige afslutning på et tidspunkt (også selvom de satser på mængder, det ændrer ikke på regnskabet).
Jeg kan konstatere, at de fleste butikker kører på 10.+ år. Så noget gør de rigtigt, måske satser de på mersalg af andre varer ved køb af spotvarene. Hvem ved.
Selvfølgelig, hvis man handler et af de steder, der ikke har en fysisk butik, og sælger ud af "stalddøren", så bør man måske overveje om det er fair overfor de etablerede butikker. Det er dog en anden diskussion end den vi har her, hvor det drejer sig om etablerede butikker (så vidt jeg kan læse). Personligt er jeg ikke til "stalddøren", måske billigt, men ofte forbundet med problemer når tingene ikke fungerer. I sidste ende er det op til den enkelte forbruger.
Jeg kan godt forstå Christians argumenter, jeg er heller ikke uenig, men det kommer til udtryk som tuderi, når én butik klantrer andre butikker i en artikel henvendt til forbrugere. Forbrugerne er på jagt efter de mindste besparelser, sådan har det altid været, sådan vil det altid være, især når produkterne er så dyre som de er. Derudover bor vi i Danmark, som er arnestedet for kræmmermentalitet. Det er dén virkelighed butikken eksisterer i, og det er dén virkelighed man skal forholde sig til. Gør en forskel på god service, viden om produkterne, og problemfri handel, så kommer kunderne automatisk igen - også selvom prisen er lidt højere. Det tror jeg de fleste kan genkende.
Jeg har aldrig selv besøgt Kystbanen, da jeg bor i "det mørke", men mig bekendt er Kystbanen kendt for netop ovenstående, hvilket kun taler til Christians fordel i min bog.