Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

mekanisk træk

Hej, har leget med tanken om at lave skifter og armsignaler med mekaniskt træk, meget inspireret af den rigtige udgave af mekanisk træk. Det udspringer sig af, at jeg har nogle servo drev, som kører lige hurtig nok. Og gå ud og købe nogle af de dyre "skildpader" synes jeg ikke om. Så hellere bruge de samme kroner på modeller... Og samtidig har jeg en idé om at det er sjovere at bruge anlægget, når der skal drejes skifter som i de gamle dage. Oversat til almindelig dansk: der er mere leg i det !

 Så nu til de forkromede spørgsmål:

Erfaring med mekanisk drev af skifter, og hvordan det er løst mht det elektriske. Har nogen selv bygget et centralapparat der fungerer som i gamle dage ?

Synes bare det vil være en sjov og anderledes detalje på et lille anlæg.

Mvh Jesper

 

 

 

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Hej Jesper

Det har jeg leget lidt med engang, ved selve skiftet lavede jeg et z-formet stykke guitarstreng  (pianotråd) det virker lidt fjedrende og får tungen til at ligge an mod skinnen. Trækket herfra til betjeningen var håndbremsekabel, det har nok friktion selv ved korte afstande til at holde tungen på plads. Hvis ikke, laver du bare en s-kurve på kablet. Betjeningshåndtagene var vippekontakter med langt plastik skaft, fra en bilbutik. Ca en cm oppe på skaftet havde jeg boret et hul som kablet var "dittet" fast i. Med en dobbelt vippeafbryder har du både til sportavle og hjertestykke. Nemt og billigt

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

JGJ67 skrev:

Hej, har leget med tanken om at lave skifter og armsignaler med mekaniskt træk, meget inspireret af den rigtige udgave af mekanisk træk. Det udspringer sig af, at jeg har nogle servo drev, som kører lige hurtig nok. Og gå ud og købe nogle af de dyre "skildpader" synes jeg ikke om. Så hellere bruge de samme kroner på modeller... Og samtidig har jeg en idé om at det er sjovere at bruge anlægget, når der skal drejes skifter som i de gamle dage. Oversat til almindelig dansk: der er mere leg i det !

 Så nu til de forkromede spørgsmål:

Erfaring med mekanisk drev af skifter, og hvordan det er løst mht det elektriske. Har nogen selv bygget et centralapparat der fungerer som i gamle dage ?

Synes bare det vil være en sjov og anderledes detalje på et lille anlæg.

Mvh Jesper

 

 

 

Hej Jesper

 

Jeg lurer lidt på noget lignende i forbindelse med mit eget Fremo-projekt - nemlig sporskiftehåndtag fra DCC Concepts i forbindelse med servoer.

Indenfor Fremo-verdenen vil du sikkert kunne støde på disse mekaniske skiftehåndtag.

Der ses også et flot og inspirerende eksempel her - og igen her.

Ellers ses det indenfor Fremo-verdenen, at sporskifter der er pladsbetjent i skala 1:1 også er pladsbetjent i skala 1:87 - f.eks. ved hjælp at stangtræk eller wiretræk - her ses der mange forskellige løsninger, men med det til fælles, at de som oftest er enkle og robuste og med indbygget omskifter til polarisering af hjertestykker.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Carsten

Tak for link. Faktisk den slags håndgreb jeg havde i tankerne, måske lidt mindre. Men kan se princippet med polarisering. Det ser bare noget pladskrævende ud, men det er nu heller ikke noget problem i Fremo, går jeg ud fra !?

Det er nu noget ganske andet når vi snakker prisen på "legetøjet"... 25,50€ ! det er noget af en tandtrækker når der er en stak skifter og signaler der skal betjenes.

De fra DCC Concepts er da også fine sager, selvom de ikke ser ud som de danske i gamle dage. Det er lige før jeg godt tør kaste mig ud i at lave det selv, med drejet messingstænger og lidt file-arbejde.

Jeg er ihvertefald spændt på at se hvad du får lavet i dit projekt. Husk nu, masser af billeder, gode skarpe billeder der viser detaljerne...!

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikmak

Indlæg: 57

PB  Hjemmeside

hej

efter at ha læst tråden, trænkte jeg det sku prøves, her et par billeder af resultatet, det fungere fint og " lege værdi er i top" Smile

mvh

mikmakBilledeBillede

__________________

digitrax  Zephyr DCS51

digitrax pr3 linux med JMRi 

anroidtablet med engine driver




Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej mikmak

Fin prøve du har strikket sammen dér. Dejligt og f bekræftet at tanken virker i praksis, da jeg gerne vil lave noget selv, og opnå en god "legeværdi". Tror man skal huske at modeltog også er leg. Det er det for mig. Som man siger: forskellen på drenge og mænd er prisen på legetøjet...

De dér klammer til et holde stillngen på håndtaget, hvor har du dem fra ?

Det sorte kabelrør, hvor har du fået fat i det ?

Og så skal jeg lige høre engang: lige foran tungerne og før krudspartiet på næste skifte sidder en tvangskinne på den ene skinnestreng. Hvorfor ???

 

Mvh Jesper

 

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikmak

Indlæg: 57

PB  Hjemmeside

hej jesper

håndtagene er bukket ud af et stykke alumiun, kabler er inder og yder kabler til cykel gear skift, men hensyn til tvangs skinne, jeg bygger spor og skifter selv, så tvags skinne var nødvendig på et tidspunkt, da skiftet drillede. Smile

hilsen

mikael

__________________

digitrax  Zephyr DCS51

digitrax pr3 linux med JMRi 

anroidtablet med engine driver




Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Mikael

 

aaaha, ang tvangskinen, det er jo det med logikken...!

Hvad størrelse kører du med i model ?

Ok, så simpelt kan en låsemekanisme også laves. Og skiverne er sikkert lavet med et kopbor !? Det er godt med en prøveklud, for senere kan man jo så lave en endelig udgave, som ser godt ud for de rejsende

Har et styke tid bakset med layout. Leget med tanken om at lave en rampe til en bro der løber videre til en højbane, hvor der kan laves noget under. Det er bare det med pladsen. Har fået forskellige konstruktive input, kigget på layout på Google billeder, lagt hovedet i blød og hældt vand ud af ørerne igen, for at tænke videre igen. Gider ikke bruge tid på at bygge noget op, bare for at rive det ned bagefter fordi jeg så kommer i tanke om noget andet. Så hellere gå det hele igennem på et stykke papir, til jeg synes det er som jeg gerne vil have det. Og så bliver der bygget modelbane... Men har en formodning om at jeg er ved at være i hus med layout.

Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikmak

Indlæg: 57

PB  Hjemmeside

hej

jeg kører h0m med matriel fra Bemo, med inspriation i Rhb, har ikke så meget plads, så det er bygget som et hyldeanlæg på 2 x ca 3 m med en bro hen over vinduet, opbygget som punkt til punkt bane.

der ligger en film af min bane på www.mikmakmodeltog.blogspot.com

mvh

mikael

__________________

digitrax  Zephyr DCS51

digitrax pr3 linux med JMRi 

anroidtablet med engine driver




Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Mikael

Jojo, det ser slet ikke så tosset ud. Kan godt li du selv bygger hele sporet. Prikken over i'et vil være skinnesøm. Men det vil så også tage rigtig lang tid. Resultatet kan til gængæld modsvare all besværet. Har set der er nogen der laver underlagsplader til selvbygger spor. Men prisen tør jeg slet ikke tænke på... Gad vide hvorfor der ikke er nogen af vores små-producenter der har lavet ætseark med underlagsplader ?

Det fungerer god med dine klipper, synes jeg. Det andet anlæg du har i galleriet, er det også dit ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.