Hejsa.
Min tredie MCK ME er lige kommet hjem. Flot og lækker, men som de to andre har den ringe traktion til trods for dens store tyngde. Jeg har hørt at man lanceringen kunne få løse aksler med friktionsringe, men de forekommer umulige at opdrive. Er her nogen som ved enten hvor man kan købe dem, eller som kender en finmekaniker der kan fræse et spor i hjulene?
Jeg har iøvrigt samme problem med min MCK Q-maskine, som også er flot og lækker, men som er totalt blottet fra traktion.
Mvh
Klaus
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 266
Hej du er ikke den eneste med dette problem se denne tråd fra først på året, Peters reservedele som der refereres til har godt nok udsolgt af bulfrog snot men det kan jo være at det er på vej hjem igen
Købes: Hobbytrade 92002 ME akselsæt til ACCooldad
Indlæg: 26
Hejsa.
Jeg har godt læst om Bullfrog Snot, og har det i kurven hos en tysk forhandler. Men det er nu heller ikke den fedeste løsning. Det kan måske gå til min Q maskine som bare skal køre "museumstog" en gang imellem, men ikke til et tungt godstog. Så derfor er jeg kun interesseret i den "rigtige" løsning.
p.s Bullfrog: https://www.menzels-lokschuppen.de/Modellbahnen/Zubehoer/Bullfrog-Sno-1-Bullfrog-Snot-29-6ml.html?listtype=search&searchparam=bull
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 266
Så ville jeg kikke efter hjulsæt fra andre leverandører, jeg tror ikke at finmekaniske værksteder der laver små opgaver er nemme at finde, der findes vel hjulsæt der ligner.fra andre modeltogsproducenter, det er mærkeligt at man ikke stadig kan købe med friktionsringe som du nævner.
Vh Andersen
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Så ville jeg kikke efter hjulsæt fra andre leverandører, jeg tror ikke at finmekaniske værksteder der laver små opgaver er nemme at finde, der findes vel hjulsæt der ligner.fra andre modeltogsproducenter, det er mærkeligt at man ikke stadig kan købe med friktionsringe som du nævner.
Vh Andersen
Hej!
Du har fuldstændig ret. Tag skydelæret med, gå ud og mål, find noget der kan bruges, køb værktøj adskil og montere. En simpel ting som en hver håndværker kan klare.
Som du selv er inde på, har Hobby-Trade litra ME tidligere været nævnt som donor, ikke blot til ME men også til overbrunerede hjul på MY og MX fra Heljan. Hjul fra en ROCO MY kunne måske også bruges, blot et forslag. Hvorfor skal det være så svært.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Cooldad
Indlæg: 26
PT Madsen: Kan du ikke gøre mig en tjeneste at undlade at svare på mine spørgsmål i dette forum og på andre fora. Får myrekryb af dine bedrevidende, uvidende og nedladende kommentarer. Tak til jer andre for kontruktiv feedback.
Til info så sætter man ikke "bare" en anden aksel i et fint lok. Men det er helt klart en mulighed som er værd at forske lidt i. Tænker dog lidt at der er andre som har haft samme udfordring, så input er meget velkomne.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Tror du ikke at det var bedre at du var blevet i sengen i dag. Endelig, så var det jo ikke dit indlæg jeg citerede, derimod et fra MM.Andersen.
Nu var det ikke akselerne du skulle skifte men hjulene på disse, så kan du få gummihjul hele vejen rundt, hvis det er det du ønsker.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Jeg talte men er gammeldags urmager for nogle år siden han ville gerne hjælpe med den slags ting, så som små tandhjul i messing og lign. Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor han var fra og hans kort er væk.
LasseSteen
Indlæg: 1.740
Kører du AC eller DC ?
Det er ikke umulligt, at jeg ligger inde med et par MCK Me aksler i AC version inkl. friktionsring på det ene hjul. Jeg skal tjekke senere i aften.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
Hvor stejle er dine stigninger?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Cooldad
Indlæg: 26
De er 2˚ / 3,5% med R4 og R5. Alt med friktionsringe trækker meget fint, og min Roco MZ trækker en ganske lang og tung togstamme (2,5m Roco dobbelt lommevogne).
Så jeg skal bare ha friktionsringe på .... på den ene eller anden måde.
Mvh
Klaus L
LasseSteen
Indlæg: 1.740
De er 2˚ / 3,5% med R4 og R5. Alt med friktionsringe trækker meget fint, og min Roco MZ trækker en ganske lang og tung togstamme (2,5m Roco dobbelt lommevogne).
Så jeg skal bare ha friktionsringe på .... på den ene eller anden måde.
Mvh
Klaus L
Hej Klaus,
Jeg har kigget i min hjulæske og fundet 2 x MCK Me aksler med friktionsringe i den ene side . De er begge til AC drift.
Jeg har sendt dig en privat besked.
Mvh
Lasse
Cooldad
Indlæg: 26
Hej Lasse
Jeg er meget taknemmelig og har sendt dig en besked.
Mvh
Klaus
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 599
De er 2˚ / 3,5% med R4 og R5. Alt med friktionsringe trækker meget fint, og min Roco MZ trækker en ganske lang og tung togstamme (2,5m Roco dobbelt lommevogne).
Så jeg skal bare ha friktionsringe på .... på den ene eller anden måde.
Mvh
Klaus L
Det er muligt at hæfteringe vil hjælpe, forudsat at lokomotivet ikke er for let og så stadig ikke kan komme op, men det vil bare være symptombehandling. Det reelle problem er jo at dine stigninger er alt for stejle. Du kommer til at montere hæfteringe på meget fremtidigt materiel hvis ikke du gør noget ved det.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Cooldad
Indlæg: 26
Hej Morten
Tak for din velmenene kommentar, men med +100m skinner og 36 skiftespor på en "færdig" bane, så er omlægning ikke løsningen, og jeg synes i grunden ikke at det er unormalt stejlt, når man ellers ser hvad andre laver helixer med.
Problemet opstod først da jeg fik MCK ME og Q på skinnerne, så løsningen er såmænd bare at få friktionsringe på. Det har jeg det helt fint med og det var også derfor at jeg startede mit indlæg med dette spørgsmål.
Jeg har heldigvis fået bekræftet at jeg langt fra er den eneste som bokser med problemet, og en yderst venlig sjæl har hjulpet mig med et par aksler.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Jeg lavede tidligere en test af McKs Q maskine i AC udgave forbindelse med spørgsmålet om traktion. På en lige strækning af 1 meter kunne den klare fire toakslede vogne med en stigning på 5,5 cm, altså 5,5%. Hvis stigningen blev sænket til 3,5 kunne den klare mindst to vogne mere.
På mit anlæg har jeg (haft) en grov stigning på omkring 6 til 6,5% her fandt jeg på den "geniale" løsning at lægge tynde strimler af skridsikker tape på den ene skinnestreng - også rundt i en kurve med stigningen, og det fungerede efter hensigten, men det kan selvfølgelig ikke anbefales i en helix! Jeg er ved at ombygge og udvide dele af banen, og i den forbindelse bliver stigningen nedsat til 3,5%, så skridsikker tape ikke er nødvendigt mere.
LasseSteen
Indlæg: 1.740
Det er muligt at hæfteringe vil hjælpe, forudsat at lokomotivet ikke er for let og så stadig ikke kan komme op, men det vil bare være symptombehandling. Det reelle problem er jo at dine stigninger er alt for stejle. Du kommer til at montere hæfteringe på meget fremtidigt materiel hvis ikke du gør noget ved det.
Som AC mand er det ikke er problem, da der altid er hæfteringe på lokomotiver i AC udførelse . . . . lige pånær Me´erne fra MCK og Mx´erne fra Heljan. Ellers har samtlige andre producenter forstået behovet for hæfteringe på lokomotiver i AC version, når der ikke er træk på alle aksler. I den forbindelse, tak til MCK for nu at sætte hæfteringe på AC maskinerne. Det er så fint. (Og nej, det giver ikke problemer med strømoptag fra skinne, selvom der er hæfteringe på flere hjul)
Jeg havde selv store problemer med mine MCK Me´ere (og Heljan MX´ere) indtil jeg fik hæfteringe på. Alle andre lokomotiver i samlingen har jeg aldrig nogensinde haft problemer med, da de som standard er udstyret med hæfteringe . . . og jeg har lokomotiver fra maaaaaaaaaaaaaange forskellige producenter.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 380
Jeg kender ikke så meget til DC lokomotiver, men Rocos Vectron (71933) har en aksel med hæfteringe. Jeg har selv AC udgaven (79933).
LasseSteen
Indlæg: 1.740
Jeg kender ikke så meget til DC lokomotiver, men Rocos Vectron (71933) har en aksel med hæfteringe. Jeg har selv AC udgaven (79933).
Ja, jeg mener bestemt også, at Roco´s almindelige DC lokomotiver og Fleischmann´s modeller alle har hæfteringe. Så ikke kun AC modellerne.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 593
Jeg kender ikke så meget til DC lokomotiver, men Rocos Vectron (71933) har en aksel med hæfteringe. Jeg har selv AC udgaven (79933).
Ja, jeg mener bestemt også, at Roco´s almindelige DC lokomotiver og Fleischmann´s modeller alle har hæfteringe. Så ikke kun AC modellerne.
De Roco modeller som jeg har i DC har alle hæfteringe (MA, MZ1414, MY i flere numre), jeg har så valgt at fjerne dem til fordel for bedre strømoptag.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker