Hej
Jeg er ny herinde dog ikke i hobbyen , men har været aktiv i denne del af vores elskede hobby i mange år og har haft en del forskelligt tog igennem tiderne....
Nu har jeg næsten haft/har det meste af MCK´s produkter, og må sige ved første øjekast et rigtigt flot produkt - så langt så godt
Jeg har virkeligt taget afstand fra disse produkter udfra egen erfaring (på den dyre og hårde måde) samt fra andres oplevelser (Klubben) og ikke mindst fra forhandelers egene indputs.... ved det nu kræver en del forklaring som kommer her.....
Først og fremmest deres Me som virklig har været en udfordring ikke blot for at få fat i modellerne men så sandeligt også at få en ordentlig model, for hvad gør man som forbruger når man har haft en model i en æske som samler og finder ud af efter 2 år at modellen er så vind og skæv samt printet er brændt af, ja man kontakter sin forretning som meddeleler at der ikke er reservedele til disse og man har derfor en defekt model liggende til ca 3000kr !
Q maskinen sidder der et tandhjul løst på akslen som blot kører rundt eller måske allerede er kværnet også her en maskine til 3000-3500kr som ikke kører jævnt eller tilfredsstilliende !
Mxérne ligner ikke hinanden rent lygteførring der er små lanterner, store lanterner og små slutlys som man føler er ændret under vejs samt skrifttypen, husker jeg skulle have ombyttet den ene overdel pga skrifttypen var "smuttet" under produktion og man blot skulle henvende sig til sin modeltogspuscher men her var meldingen der ikke vare flere overdele pt men der kom flere senere men hørte ikke mere til den sag før jeg igen tog fat i forretningen og der kom ikke flere overdele igen noget man skulle leve med.
Jeg ved godt at andre modeller fra Roco ej heller ikke er 100 % men når en producent gør opmærksom på en fejl ja så forventer man den bliver rettet ovenikøbet når de selv har en handlingsplan ?
MR uhaaa ja der tror jeg der er mange der ved hvad dette har betydet for perfekte køreegenskaber eller ? for tror jeg har haft 4 sæt igennem min forhandler før der var et sæt der virkede og var tilfredsstillende og så var man da nød til at få to stammer lagt i en kasse hvor serienummerene ikke passede for at få et sæt med fra butikkken samme dag - selv forhandleren var træt af dette da det var "gratis timer" vedkommende lagde i dette....
Vil sige at det nok er MZ IV som er den bedste produktion og måske MZ I eller II serien men allerede disse sidstnævnte larmer uhyggeligt meget i kurver så snart den "skraver" i kurver og yder det den måtte igen hvor står man om 1-2 år med disse - bemærk det er stænger til 3000kr stk igen og kan man få den uden lyd næ slet ikke, fordi der er nogen eller rettere en der skal leve af at "putte" lyden i disse igen for at tjene kassen. Nu er det ikke blevet et valg om man skal have uden eller med lyd men spørgsmålet at alle skal have en del af "kagen" ?
Vognene ja det er sådan set det samme og nej alligevel ikke men en vogn til 600kr hvor pufferne springer og aksler ikke kører 100% i pinolhullerne og som gør vognen utroligt tung og ikke let løbende ja heldigvis er "tabet kr og øre" ikke så voldsomt som maskinerne....
Så ved jeg og kommer jer gerne i forkøbet , når man siger der ingen købe tvang er, og ja det er heldigvis rigtigt for her i livet har man lov til a vælge i nogen tilfælde og ja det bliver Roco fremadrettet for mit vedkommende, men det ærglige er at andre producenter holder sig tilbage dog ikke ACME men ellers de andre "tunge" producenter med at lave Dansk og det er her hvor Hobbyen "dør" lidt for os andre som ikke er tilfredse med dette produkt for hvad får vi så ?
Selv nogen forhandlere fordømmer produktet men hvis man skal sælge tog i Danmark er her en god fortjeneste at score når der kommer en masse nyt fra MCK - Altså hurtig tjente penge i vente på at få så meget ud over disken som muligt men hvordan er baglandet og hvor mange får hver forhander fra producenten ja selvom man for lovet et antal er det ej sikkert man får den model man har bestilt for mange måneder siden da forhandleren åbenbart ikke er den "rigtige" iforhold til andre......pludseligt opstået under leverance
Jeg ved godt at verdenen ej ikke er lyserød ved de andre producenter men trods alt mere regulært kørende og ikke mindst mere tilgængeligt og til at regne med ved disse såsom Roco, trix og Fleischmann.....
Det er blot et lille "surt" opstød for at beskrive at man faktisk gerne ville invistere men hvad er det man invisterer i ?
Nu også ER4 og IC3 ja det bliver jo nok også The never ending story eller ?
Blot et lille udpluk fra en tidligere MCK fan
Hilsen
Den fortvivlede modeljernbane entusiast
Traxx
Indlæg: 116
Det er grunden til jeg kun køber marklin (og lidt roco). Alt for mange skuffelser med heljan, hobbytrade, mck.
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 592
Det var godt nok noget af et indlæg fra en ny bruger på dette forum..... Smag og behag er forskellig, heldigvis men ingen tvinger dig til at købe produkterne fra et specifikt mærke.
Jeg har en del McK, 6 x Mx (ingen fejl), 3 x Me (ingen fejl), 3 x Mr (2 har fået ordnet noget med drivlinien selv langt efter garantien er udløbet uden nogen form for problemer), 2 x Mz VI (ingen problemer), 2 x Mz I/II (ingen problemer) og glæder mig til de 2 IC3 som er på vej.
Du skriver intet om hvilket skinnesystem du kører på, jeg kører selv 2 skinne digitalt i klubregi, dvs ingen små radier.
McK og Dekas som konstruerer matriellet for McK gør meget for at levere et produkt som fungerer, derfor er IC3/ER4 også forsinket, for der har været tng som skulle rettes. Jeg lagde på et tidspunkt en video op på Facebook fra Rødovre, hvor en tidlig prototype kørte - dette medførte en del kommentarer om afstanden mellem enhederne - dette er blevet rettet, selvom det har taget længere tid at få modellen på gaden. Jeg kender for øvrigt ingen andre som tilbyder nye overdele til deres modeller, når man efterfølgende har konstateret en fejl (Mx + Mr) - andre producenter ville sige at det er bare ærgerligt.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 265
Et forum som dette er vel et udemærket sted at fortælle om sine oplevelser med produkter og ydelser inden for modeltog, således at andre kan overveje om de ønsker at bruge resurser på at prøve det af, trådstarteren har nok en skarp titel på tråden men jeg syntes at indlæget er inden for skiven og ikke udskammende, de bygger selvfølgelig på ærlige erfaringer med produktet, om håndtering og opbevaring kan være medvirkende til at der er forskel på oplevelserne skal jeg lade være usagt.
Vh Andersen
Backpacker 80
Selvstændig
Indlæg: 3
Hej Flemming
Tak for dine kommentar, men bliver da helt usikker om jeg nu må skrive så mange linjer når man er ny bruger ?
Ja du har ganske ret som jeg også skrev i mit indlæg at smag og behag er jo heldigvis op til hver enkelt samt at købetvang er der jo heldigvis heller ikke, men skaden er jo gjort når man handler i god tro og håber på at baglandet også er med en når det går galt. Købe tvang er der jo som sagt ikke og jeg skriver jo mit indlæg fordi jeg har haft nogle uheldige oplevelser og dermed ikke køber produktet mere derfra.
Når man idag køber ting køber man jo udfra lyst og økonomi samt interesse, og når det så er sagt så tror man jo på man får et godt produkt når en vare koster så meget altså pris og kvalitet hænger jo sammen eller ???
I det tilfælde her er der intet kvalitet udfra mit synspunkt mere en bekymring eller en ærgelse over et dyrt produkt i en flot kasse, for mit vedkommende snakker vi om ca 50000-65000kr der er blevet indkøbt gennem tiderne kun på MCK produkter men set i bakspejlet tror jeg da også nok at nogen af pengene kommer ind igen, problemet er jo bare at jeg vil være ærlig og sige samt skrive at tingene er i den tilstand som de nu er i altså defekte og så tænker jeg der er et tab på kontoen desværre....
Endvidere synes jeg ikke du læser mit indlæg da du skriver at du ikke kender en producent som tilbyder udskiftning af forkerte overdele og som skrevet nej det er fuldstændigt rigtigt det er der heller ikke, men når nu producenten skriver at man kan få byttet et overdel også der ikke er flere og man ikke får byttet disse så er den service for mig heller ikke sket. Udlandet som også har en del MCK har heller ikke fået skiftet overdel (Kender 3 i Frankrig som aldrig har fået den service via forhandleren efter købet af MR/MX)
Jeg selv kører 2 skinne og store radier så ingen beskyldninger for at min infrastruktur halter ved godt det er dejligt at være producent af materiel og endnu bedre for MCK at skrive sig ud af ting de ikke kan bemærk her snæver de også kravene med årene - Vi sender en del modeller ud og får nogle klager og de næste modeller skriver vi os bare ud af nemt som producent så får vi da en del mindre klager næste gang.
Nu kan du jo se MZ de nye altså ikke engang er monteret med trin da de ikke kan være på ved for skarpe kurver men en Roco model til en 1000-1600kr kan nemt leveres med disse trin og kører faktisk godt iforhold til
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
Når nu i skriver at kun McK bytter lokomotivoverdele, må det være fordi i ikke kender Märklin. Tilbage i 2019 udgav de BR 218 i touristik lakering, som så mildest talt forfærdlig ud. Der byttede Märklin lokomotivoverdele.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.637
Da Flemning først skrev om store radier, og er nu igen dukket op, prøvede jeg at kigge mange af de forskellige trækkraft og personvogne igennem, men faldt ikke noget med min. radius.
Så hvis det ikke er gemt et anden sted, så man kunne forvente den sædvanlige 360 mm ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.169
Kære Backpakker,
Velkommen på Sporskiftet.
Flemming må have misforstået sin rolle . Vi plejer ikke at have "anciennitetsbetingede rettigheder" eller social kontrol på Sporskiftet. Vi forventer en lødighed, og den grænse holder du dig fint indenfor.
I øvrigt er "vi" Lars og tre Moderatorer (du kan se det ved vores brugernavne), som søger at sikre en ordentlig debattone her på Sporskiftet.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Hans Peter
Økonom - selvstændig
Indlæg: 23
Hej
Jeg tror nu ikke, at Flemmings indlæg var ment nedsættende selvom referencen til "ny bruger" godt kan misforstås, og åbenbart blev det.
Men til sagens kerne: erfaringer med lokomotiver fra McK/Dekas. Her må jeg sige, at jeg er ganske enig med Flemming. Jeg har 2 x Q, 3 x Mx, 2 x Mz (I/II) plus en Ardelt og alle har kørt virkeligt godt lige ud af æsken uden tilkøring - og gør det stadigvæk. På nær en Q og den lille Ardelt (Frichs) er de alle med lyd men jeg kører sjældent med lyd, eller rettere, så foretrækker jeg normalt lyden fra min egen Spotify playlist! At køre uden lyd har den fordel, at det er lettere at høre om maskinen trænger til en lille dråbe olie. Brugsvejledningen siger ofte smøring efter ca 30 timers kørsel, men jeg synes det er bedre at lytte sig frem. Eneste tekniske problem har været, at baglanternen på Ardelten stod af på et tidspunkt. Det har jeg selv fikset.
Tendensen med kun at producere modeller med lyd er McK/Dekas ikke ene om. For eksempel kunne E-maskinen fra Trix vist også kun fåes med lys og røg. Jeg gætter på, at det er for at begrænse antallet af produktnumre.
Personligt foretrækker jeg, at indlæg har et rigtigt navn som afsender, Jens, Klaus, Søren eller hvad det nu er. Men det område vil jeg gerne overlade til eksperterne i "god tone", dvs moderatorerne.
mvh
Hans Peter
PS: vedhæftede filer har intet med sagen at gøre - de er fra et gammelt indlæg, men jeg kan ikke se hvordan jeg fjerner dem, beklager
Backpacker 80
Selvstændig
Indlæg: 3
Hej Hans Peter
Tak for at supplere mit indslag, omkring misforståelse vil jeg ikke være dommer overfor, men synes kommentaren var mærklig og malplaceret ?
Ny bruger ja i oprettelse herinde så er det ganske korrekt men ikke i brugen og observation som jeg har dyrket en del inden jeg valgte at gå yderligere til tasteturet, omkring mit navn ja hvorfor ikke et rigtigt navn ?
Skal jeg svare helt ærlig er det fordi har man en dårlig kommentar til MCK, bliver man "næsten" retsforfulgt..... af nogen (snakker af erfaring fra et tidligere klubmedlem)
Ja du har da ret med E-maskinen fra Trix med kun et oplag med Lyd men mindes at den var Museet over med noget lyd og jubilæum, men når man har fået at vide hvad missionen går ud på bag MCK bliver man irreteret over at man vælger uagtet at producere disse med lyd for hvad var forskellen fra de gamle modeller uden lyd og til idag ? Det lugter lidt af at en butik skal have noget proppet i dem for at få solgt noget måske en tidligere dårlig invistering der skal pyntes på......
Iøvrigt har jeg lige testet min ME1510 DC uden lyd hvor printet er brændt eller ihverfald uvirksom og lugter fælt , jeg har her til aften snakket med en som dyrker modeltog på et højt plan også MCK, hvor vedkommende siger hvem har ikke haft en Me1510 hvor printet har været skiftet - bare ikke min endnu men gætter jeg rigtigt er jeg dårlig stillet hvad angår reservedele eller skal den sendes over hvor så den kan ligge et godt stykke tid.....hvis altså man formår at få liv i den igen men skidt det var jo kun 2395kr der røg der.....
Jeg er ked af at have de inputs som ny bruger men fortæller blot udfra min erfaring og ikke midst hvad der ligger i min bunke af tog som ikke kan køre, dertil vil jeg gerne kommentere til tidligere skribent at de bliver opbevaret ved stuetemperatur og på et værelse og lodretstående(som de står på en bane) så olien/fedt ikke løber ud af dem.....
Med ønsket om en god aften.....