Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Märklin krydssporskift 5128 "Engländer"

Et krydssporskifte behövede en rengöring og efter avskruvning af bundpladen så jeg noget som jeg aldrig har set på mine andre sporskifter: En kontakt som påvirker nogle metalplader under skiftemekanismen med baneström. Nogen som ved hvad dette er og hvilken funktion har den? Ved gennemmåling med ohm-måler kan jeg ikke rigtigt se vad dette er godt for. Der findes ingen ekstraudgange for t.eks. signaler. Jeg har kikket i gamle Märklinkataloger (1964 -) men finder ingenting om det her. Umiddelbart ser det ikke ud som noget hjemmebygge.

Se fotos

AttachmentStørrelse
IMG_2196.JPG245.51 kB
IMG_2197.JPG215.11 kB
IMG_2198.JPG160.98 kB
IMG_2199.JPG210.96 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Uden selv at have dette krydsspor, vil jeg vove at paastaa at det er en ompoling af skinner/midterleder.
SANDSYNLIGIVS for at forbedre stroemoptagningsforholdene for slaebeskoen. Alt efter om der koeres i kurve eller ret, sikres god stroemforsyning til slaebeskoen.
(Og samtidig forhindres maaske ogsaa kortslutning meller hjul og midterleder.)
Faktisk rigtigt elegant gjort af Märklin!!! Smile

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Du har fuldständig ret.

Vogne med lys, små lokomotiver som plejer at väre meget fölsomme körer nu helt normalt igennem sporskiftet. Utroligt at jeg aldrig har set dette för. Jeg har kört med Märklin M-skinner i nu 52 år og har ikke så meget som läst en linie om disse skift. Man genkender dem på at der i bundpladen er et lille firkantet hul. Se foto.

Nu skal jeg på jagt efter nogle fler af disse skift for jeg har besluttet mig til at skifte de nyere ud med den her type når nu de fungerer så godt.

AttachmentStørrelse
IMG_2207.JPG 152.35 kB
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.