Picture

Lincoln

PB

Märklin E 991 afsporer

Jeg har et Märklin 39491, som af uvisse årsager afsporer i sporskifterne 24611, 24612, 24630 (trevejs) og i krydssporskiftet 24624, når loket skal ad den buede vej (lige ud = ingen problemer). Det har ikke problemet i de slanke sporskifter eller det slanke krydssporskifte 24720, kun sporskifterne med R2-radius.

Det ser nærmest ud som om toget kører henover et vejbump.. det "vælter" fra side til side, som om akslernes evne til at bevæge sig fra side til side er hæmmet, og toget derfor "kravler op" over skinnerne. Og kortslutter til sidst, fordi tender og drivhjulene er på vej ud over kanten.

I manualen er vist at afstanden mellem lok og tender kan justeres - her er det sat til længst mulig afstand.

Hvad er der mon galt?

https://www.youtube.com/watch?v=KqJAZ37KERc

https://youtu.be/MieiyACyVNI

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Jeg har ikke oplevet problemer med mit eksemplar. Jeg ville først vende lokomotivet på hovedet (jeg har skumgummi base med forskellige udskæringer beregnet til formålet, men ellers brug et blødt underlag med god støtte) og så undersøge alle hjul og aksler, smøring, frigang, bevægelighed fra side til side, er der forkert afstand mellem hjulene på en af akslerne? Og slæbeskoen: sidder den korrekt, fjedrer den helt i bund, og evt. andre ting, der kan være i vejen.
Dernæst ville jeg undersøge problemstederne på banen. Køre ultra langsomt frem og stoppe lige når problemet opstår, for at prøve at finde årsagen. Måske køre lidt frem og tilbage ganske metodisk.
Hvis ingen andre lokomotiver har problemer må fejlen være på E maskinen... skulle man tro. En anden ting er, om maskinen er blevet kørt ordentligt til? Selvom det ikke burde give anledning til den fejl, du har.

Like 0 kan lide

Picture

TireBurner

Herlev

PB

Uden at jeg skal gøre mig til hverken dommer eller ekspert, så ligner det for mig på videoen, at tenderen kommer i karambolage med lokomotivet og dermed forhindrer "vogntoget" i at dreje nok.

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

TireBurner skrev:

Uden at jeg skal gøre mig til hverken dommer eller ekspert, så ligner det for mig på videoen, at tenderen kommer i karambolage med lokomotivet og dermed forhindrer "vogntoget" i at dreje nok.

Det troede jeg også først, men de to kan dreje frit ift. hinanden.

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Jeg vil lige kigge nøjere på min E maskines kørsel senere på dagen.

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

Jeg vil lige kigge nøjere på min E maskines kørsel senere på dagen.

Tak  Smile Du må gerne fortælle hvilken afstand mellem lok og tender, du kører med. Jeg endte med at koble lok og tender helt fra, så loket kun trækker tenderen i ledningerne. Det kører bedre, men har stadig tendens til at afspore både for og bag.

Samtidig har jeg prøvet at måle dets trækkraft....eller manglen på samme. Det trækker mindre end et af mine Köf.... Friktionsringene er der og er nye.

Er godt nok skuffet over dets præstationer.... Sad

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Mit trækker som en hest. Kørte først med fem Ca og lignende boggievogne uden problemer, også op til næste niveau. Koblede bagefter fem  andre lange passagervogne på (Bcm), så der var ti vogne i alt, og det klarede det også. Tror jeg har den lange afstand, men er ikke helt sikker. Når jeg skubber tenderen frem går gulvet ca 1 mm ind over lokomotivets gulv. Trækker jeg tilbage flugter endekanterne.
Maskinen kører også fint solo.

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

Det er en god maskine, der trækker mere end de andre tenderlokomotiver, der er på lager.

Og så er den ikke så følsom for snavs og den slags!

Jeg tror med dine indlæg, at du piller og roder for meget ....

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

bygger01 skrev:

Det er en god maskine, der trækker mere end de andre tenderlokomotiver, der er på lager.

Og så er den ikke så følsom for snavs og den slags!

Jeg tror med dine indlæg, at du piller og roder for meget ....

Det var ellers noget af en flabet kommentar...! 

Jeg hverken "piller eller roder" for meget, men med +80 lokomotiver, så er det vist helt normalt at der opstår nogle problemer en gang i mellem med kørende materiel, skinner, elektronik, mekanik etc.

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

Mit trækker som en hest. Kørte først med fem Ca og lignende boggievogne uden problemer, også op til næste niveau. Koblede bagefter fem  andre lange passagervogne på (Bcm), så der var ti vogne i alt, og det klarede det også. Tror jeg har den lange afstand, men er ikke helt sikker. Når jeg skubber tenderen frem går gulvet ca 1 mm ind over lokomotivets gulv. Trækker jeg tilbage flugter endekanterne.
Maskinen kører også fint solo.

Kan dit også køre gennem krydssporskifter uden problemer? Mit "letter" fra skinnerne, hvis det skal dreje i sporskiftet. Resultatet ses på billederne.... 

Hvis jeg kører meget langsomt, så kan jeg se at forløberen (forreste hjulpar) hæver sig, og derved leder loket på afveje. Jeg kan tydeligt høre motoren anstrenge sig, når loket kommer ind i kurven i sporskiftet, hvorefter drivhjulene presses opad, og afsporer.

Jeg tænker at der må være en fabrikationsfejl på det, siden det partout "hopper af" i hvert eneste sporskifte med R2-radius. 

Jeg har prøvet at sammenkoble tenderen med loket igen (så det ikke bare trækker i ledningerne), og sørget or at dækslet på tenderen ikke støder på gulvet i førerhuset. Nu får jeg ikke afsporinger med tenderen, kun loket.

Billede

Billede

Billede

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Jeg har et enkelt krydssporskifte som ikke gav anledning til problemer af den art. Heller ikke problemer i kurvesporskifter.

På dine videoer er der ikke noget problem med forløberen. Mon ikke forløberen løfter sig på grund af problemer andre stedet? På damplokomotiver hvor der jo er mange aksler/hjulpar og ikke nogen boggier der kan dreje, er det vigtigt at nogle af akslerne kan forskydes en del sideværts for at det hele kan komme rundt i kurverne. Men dit lokomotiv afsporer dog ikke i almindelige kurver, kun i sporskiftekurver, hvor der er nogle kanter og mellemrum, der lige giver mulighed for at et hjul kan hoppe op.

Der er helt sikkert noget alvorligt galt, desværre. Hvordan kører maskineriet hvis du lægger det med bunden opad og sætter strøm på og kører op og ned i tempo? Lyder det anstrengt dér også?

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

... en yderligere ting. Du anskaffede vist lokomotivet for et par år siden, da det kom på markedet. Er det først nu, at du er begyndt at køre med det. Eller har det kørt fint tidligere? Og selvom du har mere end 80 lokomotiver, ligger de vel ikke hulter til bulter i kasser og skuffer?

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

Jeg har et enkelt krydssporskifte som ikke gav anledning til problemer af den art. Heller ikke problemer i kurvesporskifter.

På dine videoer er der ikke noget problem med forløberen. Mon ikke forløberen løfter sig på grund af problemer andre stedet? På damplokomotiver hvor der jo er mange aksler/hjulpar og ikke nogen boggier der kan dreje, er det vigtigt at nogle af akslerne kan forskydes en del sideværts for at det hele kan komme rundt i kurverne. Men dit lokomotiv afsporer dog ikke i almindelige kurver, kun i sporskiftekurver, hvor der er nogle kanter og mellemrum, der lige giver mulighed for at et hjul kan hoppe op.

Der er helt sikkert noget alvorligt galt, desværre. Hvordan kører maskineriet hvis du lægger det med bunden opad og sætter strøm på og kører op og ned i tempo? Lyder det anstrengt dér også?

Jeg har desværre ikke den fjerneste idé om, hvorfor både forløberen og drivhjulene tvinges opad i sporskifterne. Jeg var også for hurtig til at frikende tenderen - den afsporer også stadig. Hvis loket bakker gennem et almindeligt sporskifte, så kører et af hjulparene den forkerte vej gennem hjertestykket; loket vil dreje, men tenderens hjul vil ligeud! Så det er mere eller mindre samtlige hjul på loket, der er noget galt med. Der er umiddelbart ikke noget galt med den sideværts frigang på drivhjulene, der er ingen bukkede drivstænger. Der er ingen problemer i hverken kurver R1-R5 eller hvis jeg lægger det med bunden i vejret - så kører det fint. Men så snart det rammer et sporskifte, så kører nærmest alle akslerne i hver sin retning...

Jeg har haft loket fra nyt, men desværre ikke haft tid til at køre med det før nu, så garanti og reklamation er udløbet. Jeg tør ikke gætte på hvad det kan koste at få det lavet hos Märklin. . Alene fejlsøgningen.... Jeg har brugt 6-8 timer på det, skilt de t ad, samlet det igen, kørt det gennemsporskifterne utallige gange; jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der er galt. Det virker næsten som om flangerne er for små, for selv med en "påsætter" formår flere hjul at havne ved siden af skinnerne. Hvis loket står stille, midt i "svinget" på et krydssporskifte, så rører det ene hjul på forreste drivaksel slet ikke skinnen (på indersiden af svinget). 

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

... en yderligere ting. Du anskaffede vist lokomotivet for et par år siden, da det kom på markedet. Er det først nu, at du er begyndt at køre med det. Eller har det kørt fint tidligere? Og selvom du har mere end 80 lokomotiver, ligger de vel ikke hulter til bulter i kasser og skuffer?

Ja, det er rigtigt. Jeg købte det, da det kom på markedet i 2022, og testede det kun kortvarigt på en lille bane, hvorefter det har stået i en vitrine indtil nu. Så fejlen har nok været der fra starten. 

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

hardwaretec

Dragør

PB

hej

dette er kun et bud på hvad det kan være

har du cheket gangtøjet på den for at være sikker på at de ikke går for stramt eller laver et problem

læste engang for lang tid siden om en der havde det samme problem som dig

hvad han gjorde ved det kan jeg ikke huske mere

mvh

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Nu har jeg lige maskinen i vuggen igen for at tjekke undersiden. Forløberen er en boggie med fjedrende messinglameller mellem boggie og undervogn (så boggien kan holde et tryk på skinnen). Boggien er monteret med en midterskrue i en slids og med en smule olie mellem skruehoved og boggie så der god bevægelighed. Så følger de tre hovedaksler. De to yderste har sideværts bevægelighed på ca. 1 mm. Den midterste kan forskydes 3 mm til hver side (3 mm totalt for at være præcis). Den bagerste er også drivakslen med hæfteringe. Sidste aksel på maskinen er en enkeltakslet bagløber, der kan svinge fra side til side og med en let fjedring fra en messinglamel. Vær sikker på at akslerne på for- og bagløber er letløbende. Tenderen har to boggier med fin bevægelighed i alle mulige retninger. De sidder altså ikke skruet stramt på, men kan vugges, vippes, drejes og tippes ret frit. Især boggien med slæbeskoen. Og akslerne roterer ganske fint, selvom jeg vist ikke har smurt dem endnu.

Like 1 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

Nu har jeg lige maskinen i vuggen igen for at tjekke undersiden. Forløberen er en boggie med fjedrende messinglameller mellem boggie og undervogn (så boggien kan holde et tryk på skinnen). Boggien er monteret med en midterskrue i en slids og med en smule olie mellem skruehoved og boggie så der god bevægelighed. Så følger de tre hovedaksler. De to yderste har sideværts bevægelighed på ca. 1 mm. Den midterste kan forskydes 3 mm til hver side. Den bagerste er også drivakslen med hæfteringe. Sidste aksel på maskinen er en enkeltakslet bagløber, der kan svinge fra side til side og med en let fjedring fra en messinglamel. Vær sikker på at akslerne på for- og bagløber er letløbende. Tenderen har to boggier med fin bevægelighed i alle mulige retninger. De sidder altså ikke skruet stramt på, men kan vugges, vippes, drejes og tippes ret frit. Især boggien med slæbeskoen. Og akslerne roterer ganske fint, selvom jeg vist ikke har smurt dem endnu.

Jeg har også gennemgået konstruktionen nøje på mit lok. Forløberen kan bevæges frit fra side, vippes etc. uden at støde på noget. Om det forholder sig anderledes når det rent faktisk står på sporet er svært at tjekke. De 3 drivhjul har også fint bevægelighed til siderne. Forreste og bagerste 1-2 mm, den midterste 3-4 mm. Drivstængerne synes også at have god tolerance. Igen, det kan forholde sig anderledes, når loket står på sporet. Renderen derimod; der synes jeg ikke at bogierne kan dreje helt uhindret. Som om de støder på kanten af tenderen. Men den afsporer kun ved baglæns kørsel. Selv om det er kritisk nok. 

Jeg ved ikke hvad næste step er. Jeg kan ikke se eller gennemskue, hvad der gør, at forløber og/elller drivhjul pludselig kravler op fra sporet. Jeg har prøvet at køre MEGET langsomt igennem - men så afsporer det ikke! Det er også som om farten har noget at sige:

Ca. 0-5% af max. hastighed = Ingen afsporing

Ca. 5-50% af max. hastighed = Afsporing

Ca. 50-90% af max hastighed = Ingen afsporing

90-100% af max. hastighed = Afsporing

Det er dog ikke en faktisk måling, men det er en tendens.

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Gangtøjet går umiddelbart smidigt til begge sider, i hvert fald når lokomotivet ligger med bunden i vejret. Om det er anderledes, når loket står på sporet ved jeg ikke. Men det har ikke problemer med afsporing i almindelig kurver (R1-R5), kun i de nævnte sporskifter.

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Hvad angår boggierne på tenderen kan man godt mærke, at når man vipper og drejer en boggie kan hjulflangerne godt ramme undervognen og gribe fat og den bagerste boggie kan ramme noget plastik-pynt der stikker ned (stikker op når vognen ligger på hovedet), men jeg oplever altså ikke problemer ved kørsel.

Kan man forestille sig, at trækstængerne er kommet ud af takt (eller hvad det nu hedder)? Sådan at der er en skævhed i maskinens gang, der får hjulene til at ville løfte sig? Du skriver jo også at lokomotivet trækker dårligt blot ved normal kørsel... altså hvor der ikke er afsporinger.

Like 1 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

Hvad angår boggierne på tenderen kan man godt mærke, at når man vipper og drejer en boggie kan hjulflangerne godt ramme undervognen og gribe fat og den bagerste boggie kan ramme noget plastik-pynt der stikker ned (stikker op når vognen ligger på hovedet), men jeg oplever altså ikke problemer ved kørsel.

Kan man forestille sig, at trækstængerne er kommet ud af takt (eller hvad det nu hedder)? Sådan at der er en skævhed i maskinens gang, der får hjulene til at ville løfte sig? Du skriver jo også at lokomotivet trækker dårligt blot ved normal kørsel... altså hvor der ikke er afsporinger.

Jeg har haft kigget på drivstængerne for at se om nogle af dem kunne være skæve... Men som du skriver, så kunne det måske også skyldes at de er "ude af takt"... Her tænker jeg at det måske kunne skyldes at et eller flere af drivakslernes hjul sidder "skævt" på selve akslen. F.eks. hvis "øjet", hvor drivstangen er skruet på, befinder sig i position kl. 6, så skal øjet på modsatte side af loket befinde sig i positon kl. 12. Hvis ikke de gør det, så kunne drivakslerne muligvis komme til at sidde i spænd, når loket kører gennem sporskiftet. Det kunne forklare, hvorfor lokets motor lyder anstrengt, netop når det kommer ind i kurven på sporskiftet, og at sporskiftets "smuthuller" tillader hjulene at krænge sig ud over skinneprofilen, i modsætning til de almindelinge kurver hvor skinneprofilen er lukket. Måske er det derfor at der ikke er nogen problemer, når loket kører gennem de slanke sporskifter; der er måske lige nøjagtig tolerance nok til at hjulene bliver på skinnerne. Jeg har ikke bemærket om lokets motor også lyder anstrengt i de almindelige kurver.

Jeg vil afprøve teorien i aften, når jeg kommer hjem :) Tjekke hjulenes stilling på akslerne, tjekke at drivstængerne ikke kommer i spænd på noget tidspunkt, og tjekke om lokets motor lyder mere anstrengt i de skarpe kurver (R1 og R2).

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

For mig ligner det mest af alt en for stor hjulafstand - to skinne NEM afstand og ikke den rigtige treskinne NEM afstand. Kunne det være, at du har købt en ombygget Trix-udgave?

Hilsen Gert

Like 2 kan lide

Picture

Lincoln

PB

gejo skrev:

For mig ligner det mest af alt en for stor hjulafstand - to skinne NEM afstand og ikke den rigtige treskinne NEM afstand. Kunne det være, at du har købt en ombygget Trix-udgave?

Hilsen Gert

Nu spørger jeg sikkert dumt; er der forskel i skinneafstand på hhv. to- og tre-skinne? Når det er samme størrelsesforhold?

Jeg har købt loket fra nyt, fra en forhandler og i original æske. Så skal det være ombygget fra Märklins/Trix' side af. Hvordan kan jeg se, hvis der er tale om en ombygget Trix-udgave?

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

NEM standarden for 2 skinne er vist 14,5mm for den indvendige hjulafstand. 3 skinne bør være nogle tiendedele mindre. Märklin opererer også med større flanger. På ikke-Märklin rullende materiel er det ofte en god ide at justere hjulafstanden en smule ned (til måske 14,0mm) medmindre man anskaffer AC hjul. Til Märklins helt gamle skinner er målet vistnok 13,8mm.

Jeg er sikker på at din maskine er født til 3 skinne, men det kan godt være der er fejl på en aksel. Jeg målte hjulafstanden på mit eksemplar med en skydelære. Én aksel er 14,0mm, en anden på 14,3 de resterende er på 14,2.

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Et værktøj som dette her fra Fohrmann siger det vel meget godt: Den ene ende er til Märklin - den anden til alle andre, dvs. 2-skinne.

Billede

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Jeg har selv samme måleværktøj ("lære" hedder det vel) og også værktøjet fra samme firma der kan presse DC hjul af og på og finjustere afstanden. Vil dog sig at 13,8 er for lidt. Man risikerer kortslutninger i sporskifter. I hvert fald på C skinner.

Tilføjelse: På digitaltog.dk: https://digitaltog.dk/wordpress/h0-187/

viser NEM 310 for DC en afstand på mellem 14,4 og 14,6mm og NEM 340 for Märklin min. 14,0 (men ingen max)...

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Godsbanen skrev:

NEM standarden for 2 skinne er vist 14,5mm for den indvendige hjulafstand. 3 skinne bør være nogle tiendedele mindre. Märklin opererer også med større flanger. På ikke-Märklin rullende materiel er det ofte en god ide at justere hjulafstanden en smule ned (til måske 14,0mm) medmindre man anskaffer AC hjul. Til Märklins helt gamle skinner er målet vistnok 13,8mm.

Jeg er sikker på at din maskine er født til 3 skinne, men det kan godt være der er fejl på en aksel. Jeg målte hjulafstanden på mit eksemplar med en skydelære. Én aksel er 14,0mm, en anden på 14,3 de resterende er på 14,2.

Jeg har nu målt afstanden mellem drivhjulene - 14,2-14,3 mm - samme som et andet tilsvarende 2C1 lokomotiv, jeg har. Så det er næppe sporvidden, den er gal med.

Jeg har også prøvet at køre med loket i en R1-kurve. Der lyder motoren på ingen måde anstrengt, så det er næppe heller drivstængerne, der sidder i spænd eller er "ude af takt".

Jeg er ved at løbe tør for fejlmuligheder.... Loket er på alle måder, som det skal være....bortset fra at det afsporer, tilsyneladende uden grund...  Puzzled Så snart det rammer krydssporskiftet, så "kravler" det op fra sknnerne, og strander midt mellem de to spor...!

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

ptmadsn

PB

Hej!

Få nu de hjulafstande justeret til 14,0 mm imellem bagsiderne af hjulene på alle aksler og lad os så høre igen.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 1 kan lide

Picture

Lincoln

PB

ptmadsn skrev:

Hej!

Få nu de hjulafstande justeret til 14,0 mm imellem bagsiderne af hjulene på alle aksler og lad os så høre igen.

Venlig hilsen

Peter Madsen

Hvordan skulle det kunne hjælpe, når andre, tilsvarende lokomotiver med samme hjulopsætning, tilsvarende akselafstande og tilsvarende sporvidde, ikke har problemet?

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

14,2 og 14,3 er ganske fint, når det er Märklins egne produkter. Deres dobbeltdækkervogne for eksempel ligger også i det lag (op til 14,3 på enkelte aksler) og kører fint. Det er heller ikke sikkert at afstanden kan justeres.

Har du også målt på alle de andre aksler.

Jeg kiggede på trækstængerne. Når øjet (lejet) i den ene side på drivakslen står i top på klokken 12 position, står den modsatte side på klokken 15.

Du har vel også kigget krydsskiftet igennem for at se om der ligger noget, der ikke skal være der, eller om der er andet galt. Märklins sporskifter er vist produceret med ret store tolerancer. En af midterkontakterne kan være en anelse for høj måske, men hvis andre damplokomotiver kører fint igennem burde det ikke være problemet.

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Jeg har nu forsøgt noget andet. Jeg har (delvist) afmonteret drivstængerne på begge sider, så ingen af hjulene er forbundet med dem.

Og nu afsporer det ikke, hverken ved fremad eller baglæns kørsel!

Så det må være drivstængerne, den er/var galt med.

Jeg vil prøve at montere dem igen, og være obs på at begge sider har lidt tolerance/slør, når drivhjulene kommer ind i kurver.

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide

Picture

Skott

Ingeniør

PB

Jeg har denne fra DCC Concepts:

Back to back gauge

Der bliver ikke sat noget på sporet inden, jeg har justeret hjulafstand med denne. Det funker!

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide

Picture

Godsbanen

Vanløse

PB

Angående min observation af klokken 12 og 15 positionen siger den jo heller ikke noget om at der ikke samtidig kan være en fejl i hjulstillingen på en af de andre aksler.
Fint hvis fejlen er fundet... og den kan blive udbedret.

Like 0 kan lide

Picture

gejo

PB

Du har fået mange gode svar på forskellen mellem 2 skinne og 3 skinne hjul. Svarene har dog et problem, nemlig at de alle angiver afstanden mellem hjulene, som i NEM 340 

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem340_d.pdf

er angivet til min.14,0 mm. Det er imidlertid ikke den vigtige afstand for at kunne kørte problemfrit gennem et sporskift. Det vigtige mål er fra ydersiden af flanken på det ene hjul til indersiden af det anden hjul - og den afstand må i 3 skinne max. være 15,0 mm (mål K i normen). Det mål er imidlertid vanskeligt at måle, hvorfor det invendige mål ofte bruges.

Hvis du har købt lokomotivet, som nyt i orginal forpakning, så ville jeg kontakte Märklin uanset om det ikke har været pakket ud i 2 år. Jeg er sikker på, at de vil hjælpe dig.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide

Picture

Lincoln

PB

Så tror jeg det lykkedes....!  Party

Jeg afmonterede drivstængerne fra hjulene, og tog en prøvekørsel = ingen afsporinger. Jeg kunne se at midterste drivaksel sommetider "hang" i luften og ikke rørte skinnerne, men det er nok meget normalt, hvis ikke akslerne er affjedret. Herefter monterede jeg drivstængerne igen - meget minutiøst, så hjulene havde lige meget tolerance uanset hvilken vej de rullede. Herefter tilbage på banen.... ingen afsporinger, hverken på forløber, drivaksler eller tender. I min søgen efter mulige fejl bemærkede jeg at det ene krydssporskifte havde en tunge, der ikke hver gang lagde sig helt op ad skinnen i den ene side, så det fik jeg også udbedret.

Tak for alle input, især til Godsbanen!  Big smile

CS3 & Märklin 3-skinne

Like 2 kan lide

Picture

Niels

Ingeniør

PB

Hej,

Bare lige for at slå fast. Enhver 2-cylindret dampmaskine skal have 90 graders forskydning af angrebspunkterne på krumtap/drivhjul for at undgå at ende i dødpunkter, hvor maskinen låser sig selv. Altså i kl. 12.00 på den ene side og kl. 15.00 på den anden.

Mvh

Niels

http://www.niels-modeltog.dk

Like 2 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.