Jeg har et Märklin 39491, som af uvisse årsager afsporer i sporskifterne 24611, 24612, 24630 (trevejs) og i krydssporskiftet 24624, når loket skal ad den buede vej (lige ud = ingen problemer). Det har ikke problemet i de slanke sporskifter eller det slanke krydssporskifte 24720, kun sporskifterne med R2-radius.
Det ser nærmest ud som om toget kører henover et vejbump.. det "vælter" fra side til side, som om akslernes evne til at bevæge sig fra side til side er hæmmet, og toget derfor "kravler op" over skinnerne. Og kortslutter til sidst, fordi tender og drivhjulene er på vej ud over kanten.
I manualen er vist at afstanden mellem lok og tender kan justeres - her er det sat til længst mulig afstand.
Hvad er der mon galt?
https://www.youtube.com/watch?v=KqJAZ37KERc
CS3 & Märklin 3-skinne

Tirsdag d. 3/2/2026 - 21:24
Godsbanen
Vanløse
Jeg har ikke oplevet problemer med mit eksemplar. Jeg ville først vende lokomotivet på hovedet (jeg har skumgummi base med forskellige udskæringer beregnet til formålet, men ellers brug et blødt underlag med god støtte) og så undersøge alle hjul og aksler, smøring, frigang, bevægelighed fra side til side, er der forkert afstand mellem hjulene på en af akslerne? Og slæbeskoen: sidder den korrekt, fjedrer den helt i bund, og evt. andre ting, der kan være i vejen.
Dernæst ville jeg undersøge problemstederne på banen. Køre ultra langsomt frem og stoppe lige når problemet opstår, for at prøve at finde årsagen. Måske køre lidt frem og tilbage ganske metodisk.
Hvis ingen andre lokomotiver har problemer må fejlen være på E maskinen... skulle man tro. En anden ting er, om maskinen er blevet kært ordentligt til? Selvom det ikke burde give anledning til den fejl, du har.